Bonte Wisse @ les (filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Bonte Wisse @ les (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 21:52

Vanavond had ik weer les met Wisse.
Vrijdag heb ik ook les gereden en toen liep hij echt supernetjes, heel erg mooi constant en losjes!
Vanavond was hij iets hangerig en traag, daardoor natuurlijk ook iets minder los dan vrijdag.
Voor het oog dus misschien vergeleken met vorige keer nog niet veel verandering, maar wel duidelijk voelbaar want hij wordt telkens iets constanter en meewerkender.
Maar klagen doe ik niet want het gaat nog steeds iedere keer op sommige punten weer beter :)
Vandaag hebben we ook voor het eerst een pasje opzij proberen te rijden voor het been.
Dat zal ik vanaf nu tijdens de trainingen ook mee gaan pakken.

aandachtspuntjes;
Ik moet er om denken dat hij mooi actief blijft lopen en de achterhand goed blijft gebruiken.
Mijn benen zijn al wat stiller maar mogen bij lichtrijden en in galop nog iets stiller/op de plek blijven.
Mijn paard heeft mooie krullen tegenwoordig dus daar kijk ik dan ook graag naar :P
Beter begeleiden bij het aanspringen in galop (met name rechts) en wat losser blijven op links tijdens de linkergalop.

Voor de mensen die ons niet kennen;
Wisse is een 4jarige bonte fries, nu een jaartje onder het zadel.
Sinds afgelopen maand rijden we ipv boomloos zadel nu met gewoon dressuurzadel en dat bevalt ons reuzegoed! Wisse wordt nu zo langzamerhand klaargemaakt voor de B, ik zou hem graag volgend jaar zomer willen starten.

Draf rechts

Slangenvolte

Beetje binnenbuiging

Draf doorzitten

Draf links

Wijken links

wijken rechts

Galop links

Galop rechts

Elin_

Re: Bonte Wisse @ les (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:55

Leuk paard!
Alleen je drijft echt om de pas , hoe langer je dit doet hoe meer het paard ''drijf proof'' word en dit wil zeggen dat ie niet meer gereageerd op been omdat ie toch altijd aangedreven word ;)
Ook lijkt het (weet niet of het goed gezien is) dat ie zich soms wat opkrult? Of zie ik dit nou verkeerd?

Ziet er goed uit! Alleen zou het wijken nog even laten ;) dit hoeft nog niet in de B en hier kun je later altijd nog aan werken!

Succes!

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:57

@ Elin_ Volgens mij is het meer gezichtsbedrog dat ze te veel drijft, volgens mij heeft ze hetzelfde probleem als ik, mijn benen zijn niet stil, maar ze drijven niet elke pas het paard aan. Ik snap dat het soms moeilijk te zien is, maar volgens mij drijft ze niet om de pas imo. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:03

klopt, wat knap dat je dat ziet sjakie!
Mijn benen zijn nog te wiebelig in draf met lichtrijden, ik drijf inderdaad niet iedere pas aan ;)
Wijken doen we om hem wat bewuster te maken van de beenhulpen. Hij hoeft het nog nniet perfect te kunnen uiteraard maar vind het wel fijn voor de afwisseling ook om er nu een start mee te maken.

Het opkrullen is inderdaad een probleem nog maar wordt steeds beter. Het neusje moet er nog wat meer uit, maar dat duurt nog wel een tijdje voordat we dat voor elkaar hebben. Aangezien hij voorheen met veel spanning rondliep zijn we nu blij dat hij ontspannen rondloopt, de houding gaan we vanaf nu goed aan werken :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:06

Oke! Nee leek zo ;)
Als ie opkrult moet ie er weer uit (logisch) maar ik doe dit altijd door middel van even wat strenger met het been en ophouding (komt ie eruit) en dan weer rustig rond zetten (had dit probleem ook een keer gehad ;) )

Verder vind ik het wel een erg mooi paardje <3

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:06

Iets meer lef en vrijheid zou jullie niet misstaan :). Paard van voren iets meer vrijheid geven zodat hij ruimte heeft om te bewegen en zijn rug ook wat beter kan gebruiken. Nu ziet het er wat te tegengehouden uit.

Verder vind ik jullie een leuke combi en je hebt een heel mooi paard!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:08

Bedankt :)
Ik moet inderdaad met wat meer lef gaan rijden, weet je het heeft zolang geduurd voordat we wat controle hadden ove rhet tempo, dat ik nu wat te voorzichtig ben. Ik moet er echt wat meer aan gaan rijden :)
Normaliter is dat ook iets meer zo hoor, maar nu was hij echt wat slomig en dat kreeg ik er niet lekker uit.
Die vrijheid aan de voorkant proberen we er ook in te rijden, neusje moet er met name wat meer uit en iets minder diep.

Maar ben allang blij hoe het gaat, voor het oog loopt Wisse erg makkelijk maar het is geen gemakkelijk paard om te rijden :P
Nu nog wat punten op de i voor de basis en dan weer lekker verder trainen :)
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 07-11-10 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:09

Hij springt echt al netjes aan he. :D

Zou hem alleen nog wat verder met zn neus eruit rijden want hij heeft inderdaad de neiging te friesen. ;)
Maar je zit echt zoveel stiller nu, alleen in galop span je je lichaam en dan stuiter je een beetje.

Ik ken trouwens iemand die hetzelfde probleem had met het bewegen van de benen in draf, die heeft gewoon heel drastisch haar beugels aan de singel vastgebonden met stro touwtjes, heeft heel erg geholpen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:11

maar ga je dan niet weer opnieuw wiebelen als je de beugels weer losmaakt?
Zat er ook al aan te denken om de beugels onderlangs te doen, geen idee of het kan met mn zadel trouwens.
Galop is nog lastig voor ons beide inderdaad :D

Neusje eruit staat bovenaan de wensenlijst :P maar is echt lastig bij hem.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:11

Ik vind dat je veel beter bent gaan zitten en je paard veel beter is gaan lopen als in het begin.

Je kunt proberen of je met je handen het hoofd wat naar voor kunt drukken, alsof je teugels stokjes zijn.
Nu mis je net dat beetje ontspannen en naageven wat het plaatje zoveel mooier kan maken en dat is net zonde.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:14

opisop_shop schreef:
maar ga je dan niet weer opnieuw wiebelen als je de beugels weer losmaakt?
Zat er ook al aan te denken om de beugels onderlangs te doen, geen idee of het kan met mn zadel trouwens.
Galop is nog lastig voor ons beide inderdaad :D

Neusje eruit staat bovenaan de wensenlijst :P maar is echt lastig bij hem.

het probleem zit eigenlijk in je bekken en uit zich in je been. Waarschijnlijk vang je net iets te weinig van de beweging op waardoor je been gaat wiebelen, net zoals je bij sommige mensen het hoofd ziet knikken als ze doorzitten.

Wat kan helpen is vragen of je instructeur even je benen afstrijkt en netjes neer legt en dan voorzichtig de beugel er weer om schuift. Vaak geeft dit een geaard en stevig gevoel en vanuit dat gevoel kun je zelf weer verder.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:14

Ja ik weet dat je daaraan werkt. :D

En haar benen gingen niet meer wiebelen nee, als je ze vastmaakt voel je ook hoeveel ze eigenlijk wiebelen en leer je jezelf aan zo te zitten dat ze netjes stil hangen. 8-)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:23

mijn beugels (kwik-outs) hebben de neiging om erg te piepen, net als alle kwik-outs volgens mij als ik luister op de manege ;), dat is voor mij echter wel een goede leidraad tijdens het rijden! Als ze teveel piepen wiebelen mijn benen gewoon teveel :D
En dat is ook duidelijk te horen qua verschil tussen lichtrijden en doorzitten.

Laila bedankt :)
Zou het niet zo zijn dat ik teveel op de beugels steun met lichtrijden bij het staan-gaan?
Ik kan met dit zadel namelijk ook doorzitten als ik er een pasje uitrij, dan vang ik het wel op met mijn bekken.
Met stokjes bedoel je gewoon wat meer met handvoor rijden, of niet?
Oh ik zie dat ik de filmpjes van het poging-tot-uitschuiven niet eens heb geupload, zal ik nu meteen even doen :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:30

Ik weet nog wel een leuke oefening, tevens ook beter moment van aansporen :D
Probeer aan te sporen als je staat, op dat moment kun je ook het binnenachterbeen beinvloeden (mits je op het goede been lichtrijdt) en is het minder aantrekkelijk om elke pas aan te sporen. Je krijgt een betere coördinatie ervan en meer bewustzijn over je been. Wil je het helemaal leuk kun je ook nog eens proberen om de beurt aan te sporen ipv met 2 tegelijk. Uiteraard ook alleen op het moment dat je een hulp wilt geven.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:31

Ziet er al heel veel beter uit als met je oude zadel :j

Neus eruit ben je al een tijdje mee bezig he? Wat gebeurd er wanneer je hem los laat?

Ik knijp mijn mijn knieeen en krijg daardoor wiebelbenen, check dat eens bij jezelf :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:35

dat om de beurt aansporen doe ik inderdaad ook weleens :)
Maar elke pas aansporen doe ik sowieso niet hoor. Ik heb daar alleen nog weleens de neiging toe in stap, omdat dat echt zijn slechtste gang is, hij niet lekker door zijn lijf loopt en dus te sloom is. Maar dat gaat ook steeds iets beter, hij wordt steeds wat actiever :)

Kehdra, als ik hem loslaat drukt hij zijn rug weg of komt horizontaal maar heel erg gestrekt, ligt eraan op welk moment ik loslaat.

Neusje eruit duurt zolang, omdat hij er eerder nog niet aan toewas. Hij was eerder ontzettend drammerig, niet op je zit te rijden en rennerig voor been, niet op twee teugels te rijden en niet te vergeten ontzettend gespannen en niet meewerkend. Die dingen hebben we eerst aangepakt en nu gaan we weer verder werken aan dat neusje.

Knieen zal ik eens even checken.

Hier de voorzichtige poging vandaag om hem ietsjes meer lengte te laten nemen;

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:40

ik bedoelde ook niet dat je hem elke pas schopt, maar je zit wel zitten is been naar achter, staan is been naar voor (1cm ofzo :P ) En op het moment dat je dit dus omdraait voel je zelf vaak wel waar het fout gaat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:41

ik ga het proberen :+

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:44

Zo hé, dat ziet er lekker uit! Echt een flinke verbetering, je zit veel netter in dit zadel en Wisse blijft ook veel constanter :) Had ik vrijdag ook al live gezien, maar op filmpjes valt nog beter te vergelijken met vroegâh :D

Hij blijft idd alleen nog wat strak af en toe waardoor hij te kort wordt, maar ik denk dat je nu je het tempo onder controle hebt daar best wat mee kunt door voorzichtig aan (schijn)overgangen te gaan rijden :) Vooral overgangen binnen 1 gang, zeker aangezien hij met overgangen tussen gangen nog wel eens wat ertegenin wil komen. En inderdaad proberen je benen wat stiller te gaan leggen, maar ook dat is al stukken de goede kant op gegaan.

Maar echt, ziet er goed uit :j En Wisse blijft een leuk peerd om naar te kijken :D

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:47

Vind het er heel erg netjes uitzien, je hebt ook een heel erg leuk paard..
Als ze hier al vallen over jou wiebelbenen, dan laat ik mezelf maar niet zien :o
Vond nl. dat jij je benen zo keurig op zijn plaats houdt en dat je ze zo mooi stil houdt :)
Mijn benen gaan bij het staan van mijn paard af en bij het zitten er weer tegenaan en dan komt er nog een wiebeltje, echt heel erg en volgens mij vreselijk vervelend voor mijn paard, alleen met doorzitten kan ik ze wat stiller houden |( .

wens jullie heel erg veel succes samen, maar dat gaat vast helemaal goedkomen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:47

Ziet er goed uit Opi! +:)+
Jullie zijn goed vooruit gegaan, met name je handhouding vind ik. Nu heb je je handen netjes stil en je zit ook beter in dit zadel, dat ben ik met je eens :j

Vind het alleen wat jammer dat Wisse een beetje opgekropt lijkt te lopen, een beetje achter de loodlijn. Zeker met zijn friese bloed zou ik hem ook graag wat lager en 'relaxter' ingesteld zien.
*edit; zoals op je laatste filmpjes dus :+ Gaat ook al goed!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:58

bedankt allemaal :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:40

Je zit echt super lekker in het zadel zo. Voor dat piepen van die beugels kun je trouwens een beetje kaarsvet of vaseline gebruiken :)

Verder mager van mij wel wat activiteit in zitten. Krijg toch een beetje het gevoel dat ie weer terugkruipt richting dat te ronde.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:29

Wat een leuk dier!!! Vind je houding eigenlijk wel netjes, heb me niet gestoord aan wiebelende benen ;)

Zoals anderen ook al zeggen mag hij wat actiever lopen van mij. Er komt te weinig impuls van achter. Tipje voor het wijken: Hij wijkt nu namelijk niet, maar loopt gewoon opzij :D Drijf met je binnenbeen op het moment dat je paard zijn binnen achterbeen optilt, zo stimuleer je hem om dat been wat meer naar binnen te plaatsen, en gaat hij beter scharen.
Zijn neusje mag er ook wat meer uit, maar dat is ook al gezegd ;)
Veel plezier met hem!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 09:54

ik weet dat hij gewoon opzij loopt, laat staan zn achterhand meeneemt. Maar dit was dan ook de eerste keer dat we het gingen proberen he :D
dus wat ik dan in ieder geval wil is dat hij niet rennerig wordt op mn been en ietwat zijwaarts wil gaan. Dat deed hij wel redelijk, dus nu kunnen we af en toe een pasje naar de hoefslag gaan proberen te wijken.
Ga vandaag met zweepje rijden, kijken of ik er iets meer activiteit in krijg.
Hij vindt het rijden ook best vermoeiend dus zal daar ook wel iets trager van worden (met name na de galop want hij vindt het zwaar om dan zijn lijf goed te gebruiken). Uit zichzelf is hij mooi actief dus het was even een day off...

zal eens ff kijken of het lukt met vaseline :D