mijn pony inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evybento

mijn pony inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:49

hay :o
Mijn pony is heel lief en braaf, behalve als ik op hem probeer te rijden, hij is een ruin. 4 jaar. Als ik op hem wil gaan rijden word ik er meteen af gegooid! Ik rijd zelf nu 7 jaar paard, maar moet ik dan misschien zonder zadel doen of juist met. ik doe nooit een hoofdstel aan want ik ben wel bang dat hij een harde mond krijgt anders. heeft iemand misschien tips of hoe hij het zelf heeft gedaan? dankjewel <3

liefs evy

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:50

ik zou professionele begeleiding erbij halen :)

een paard inrijden doe je niet zo even, daar heb je tijd voor nodig je kan nooit in een keer erop gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door Britt_Sisi op 07-11-10 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:50

Rij je zonder hoofdstel op zo'n jong dier? Ik zou er gewoon iemand bijhalen met verstand van paarden en die je voorlopig even laten helpen.

Desire__

Re: mijn pony inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:51

Het ligt aan de ruiter of hij een harde mond krijgt of niet.. ik kan mijn paard op 2 pinkies rijden... En ik zou echt les, professioneel begeleiding zoeken want je hebt een jong paard zo verpest.

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:54

ik ben het eens met desire_ echt profesionele begeleiding erbij gaan halen hoor, fijn voor jou, en fijn voor je paard.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:55

evybento schreef:
hay :o
Mijn pony is heel lief en braaf, behalve als ik op hem probeer te rijden, hij is een ruin. 4 jaar. Als ik op hem wil gaan rijden word ik er meteen af gegooid! Ik rijd zelf nu 7 jaar paard, maar moet ik dan misschien zonder zadel doen of juist met. ik doe nooit een hoofdstel aan want ik ben wel bang dat hij een harde mond krijgt anders. heeft iemand misschien tips of hoe hij het zelf heeft gedaan? dankjewel <3

liefs evy

Ik zou hem groentesoep geven doet wonderen !!

En even serieus.. Zou zeker hulp hierbij halen, want je klinkt behoorlijk onervaren in je woorden..

deni21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:56

Ik zou zeker niet alleen aan blijven tobben, je verpest op zo'n manier je paard. Vraag er een deskundige bij.

Gentlegiant

Ik zou er iemand bij halen die er verstand van heeft
Of naar een prof brengen...

Van een bit krijgen paarden echt geen harde mond
Weet je waar ze een harde mond van krijgen van de ruiter(de handen van de ruiter dan he) ;)

Als jij zacht in je hand bent word jou paard nooit hard in de mond

Lindeee

hulp halen ja :j dat is mijn beste tip. verder geduld hebben. rustig laten wennen aan zadel en singel, aan gewicht op zijn rug. ook opstijgen voorbereiden. eerst vragen of iemand je een voetje geeft zodat je niet in de stijgbeugel gaat hangen. laat hem ook wennen aan beweging boven zijn rug. en laat het hem eruit lopen! bevoorbeeld met zadel omdoen voor eerste tweede derde en weet ik veel hoeveelste keer. als hij er van schrikt en weg wil, mag hij ook weg. das de snelste manier om hem er aan te laten wennen. gwn aan de longeerlijn of in afgesloten stuk. niet tegenhouden, zorgt alleen voor stress en maakt het erger.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:19

Wat voor voorbereiden werk heb je gedaan?

In elk geval heel goed dat je hem zonder hoofdstel gaat inrijden en zonder zadel kan ook heel goed , maar je zal toch werk van te voren moeten gaan doen, zeker als het paard nog geen idee heeft wat er van hem verwacht word.

Zoek hulp van iemand die dit eerder heeft gedaan, maar hou het ook wel leuk voor de pony , neem de tijd.
Ik zou hem ook niet weg brengen want daar moet er vaak in 1 mnd stap en draf en zelfs galop in zitten en dat gaat gewoon te snel en kost ook best duur en als je de tijd heb gewoon lekker zelf doen met hulp.

evybento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 14:36

ja iederen die zei dat ik hulp moest halen, dat ik onervaren was, heeft ongelijk, ik heb hem samen met een vriendin ingereden en het gaat helemaal super ;) hij is heel erg braaf

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:39

Nou blijkbaar gaat het niet helemaal super, en is hij niet zo braaf, anders had je hierover geen topic geopend.
Ik sluit me aan bij de rest. Ik zou er proffesionele hulp bij halen. Ook al heb je hem zelf ingereden, daar ben je er nog niet mee. Je moet ook weten hoe je een paard moet oplijden.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:40

In je openingspost zeg je dat je er meteen af wordt gegooid en nu is hij opeens heel braaf :')
En als je het samen met een vriendin hebt gedaan; wordt zij er dan ook meteen af gegooid?

Toch zou ik goede begeleiding zoeken, inrijden is niet zo 1,2,3 gebeurd!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:48

Hulp halen is geen schande hoor.
Ik rijd nu 'maar' 10 jaar (ja ik vind dit maar) en ga met m'n jonge, vanaf hij alles gewoon is elke week lessen.
En dit is m'n tweede jong paard.

carlijnepijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:59

dan vind ik wel je je paard heel snel ingereden hebt! het lijkt mij toch beter om professionele hulp te gaan zoeken, dat is beter voor je paardje en voor jou.

arvistables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:26

sluit me aan bij de rest. Er zijn advertenties genoeg van instructrices dus vast wel iemand bij jou in de buurt die je een keer kan laten zien waar het fout gaat. Kost je misschien wel wat zakgeld maar je paard en jij zijn er bij gebaat.
misschien voelt je paardje jouw onzekerheid wel, of is er iets anders aan de hand.
een onbevooroordeelde kijk op jouw rijden levert je zeker iets op
succes

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:29

Ik sluit me aan bij de anderen, je moet er echt hulp bij halen. Anders heb je dadelijk geen pony meer over en is hij echt verpest!

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:15

Iedereen heeft nog wel eens hulp nodig zelfs de meest ervaren ruiters.
Wil niet zeggen dat je te onervaren bent maar wel dat je altijd bij kan leren.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:32

Hmmm als je niet weet hoe het moet zal ik het niet doen. Vraag hulp en probeer het samen :j.
Anders is straks je hele pony verpest en heb je er niks meer aan. Niet leuk voor je pony en ook niet voor jou.

Demii96A

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:33

Ik zou er goede profesionele hulp bij halen dan gebeurd het vast niet meer!<3

Benzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:27

Professionele begeleiding inderdaad.

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:41

hee!
Ik zou iemand zoeken die je hierin wil begeleiden, maar hier moet jij zeker ook hard aan meewerken. Het wordt jouw rijpaard, niet van iemand anders. Probeer zoveelmogelijk te oefenen op de grond met je paardje, longeren, poetsen misschien wel clickertraining?
Toch zal ik gebruik maken van een hoofdstel en zadel, maar laat het paardje hieraan wennen. Geef het tijd, het dier laat zelf wel zien wanneer het het zadel en hoofdstel accepteerd en hier hoeft hij nieteens hard van te worden in de mond.
Wees consequent, een jong dier heeft disipline nodig. Streng reageren is dus ook een must, maar vergeet niet om te belonen wanneer het dier zijn best doet.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:44

evybento schreef:
ja iederen die zei dat ik hulp moest halen, dat ik onervaren was, heeft ongelijk, ik heb hem samen met een vriendin ingereden en het gaat helemaal super ;) hij is heel erg braaf

Maar hij gooit je er toch altijd af?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:48

*zucht* vakantie tijd.

Meid zoek hulp van een pro, ga samen aan de slag want wat jij in je OP zegt is niet zo heel erg kundig.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:49

lucifertje schreef:
*zucht* vakantie tijd.

Meid zoek hulp van een pro, ga samen aan de slag want wat jij in je OP zegt is niet zo heel erg kundig.

breda heeft toch volgende week? wordt nog leuk..... :')