Zoektocht naar de perfecte zit en houding op het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pasdedeux

Zoektocht naar de perfecte zit en houding op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 22:34

Er zijn verschillende 'deskundigen' die zitlessen geven. Volgens de centered riding methode, een soort wipstoel, aan de longe zonder beugels, dmv een ceasartherapeut die je eerst oefeningen laat doen, op een neppaard met een veer erin.
Wat is nu de perfecte zit?? foto's en beeldmateriaal graag :D
Welke methodes heb jij al gevolgd en welke gaven jou het beste resultaat?
Ook niet onbelangrijk, wat was slecht aan je zit toen je begon?
Hoe heb je geleerd in de beweging te zitten en niet erachter?
Durf je je eigen zit als perfect ongedwongen in balans te noemen en heb je hier veel voor gedaan?
Wat zijn de oefeningen zonder je paard die jou geholpen hebben?
Hoe lang heb je erover gedaan je zit te verbeteren?
Heb je hulp gehad van een fysio, manueel therapeut etc of ben je yoga, pilates of iets dergelijks erbij gaan doen?
Kortom een hele boel vragen die mij kunnen helpen in de zoektocht naar de perfecte zit en houding op het paard.
Wil je op een van de vragen of wellicht allemaal ingaan...leuk!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Zoektocht naar de perfecte zit en houding op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:44

Er bestaat geen perfecte zit.

Op elk paard is het anders en de "perfecte" zit is zo gaan zitten dat je alle paarden fijn kunt rijden zonder in de weg te zitten.

Wat dus belangrijk is? Balans, evenwicht en onafhankelijkheid in je lijf.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 22:58

Mee eens maar laten we dan specificeren: hoe krijg ik balans. Als mijn balanspunt te hoog ligt, hoe krijg ik dat omlaag. Hoe ontwikkel je onafhankelijkheid in je lijf op het paard. Kortom hoe ga je van motorisch gestoord naar een snellere motoriek?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:11

Door veel oefeningen (ook naast het paard) te doen.

Balans vinden op een paard is vrij makkelijk, zoek iemand die GOED kan longeren en een heel braaf paard. Ga op het paard zitten met zadel en de beugels er af. Teugels er af en ga rustig ontspannen op het paard zitten.

Eerst in stap, je ogen dicht, echt gaan zitten en gaan voelen hoe het paard loopt. Je moet zo kunnen zeggen welk been het paard op tilt, degene die longeert zegt bijvoorbeeld dat je elke keer ja moet zeggen als het linkerachterbeen opgetild wordt. Afwisselen met andere benen. Je armen recht naar beneden laten hangen overigens. Ga daarna draven en doe het zelfde, leer voelen wat een paard onder je doet en leer daar in mee te gaan. Dit is het makkelijkste als jij jouw ogen dicht houdt, dan krijg je geen afleiding van de omgeving of de beweging van het paard (de hals en het hoofd bijvoorbeeld).

Onafhankelijkheid op het paard, daar zijn ook weer zo veel oefeningen voor. Ik zal er een aantal beschrijven. Altijd eerst alle oefeningen in stap doen en pas als je deze 100% beheerst over gaan naar draf en beheers je daar alle oefeningen 100%, kan over gaan naar de galop.

Ga helemaal recht zitten in balans (jouw eigen eerst gevoel, dat jij zegt nu zit ik in balans). Doe je ogen dicht en buig naar voor en achter, maar blijf (van achter gezien) recht in je rug! Nu ga je vanzelf een punt vinden, waar je écht in balans zit. Je armen blijven continue recht naar beneden hangen, dus als je naar voren gaat je armen mee nemen, naar achteren precies zo. Doe dit nu ook naar links en rechts, eerst in het zadel blijven zitten en alleen je rug buigen. Daarna je kont in het zadel gaan verplaatsen, je mag je vast houden aan het paard of zadel. Extreem naar links en naar rechts gaan zitten.
Nu ga je vanzelf een punt vinden, waar nu echt het balans punt zit.

Strek je armen opzij en helemaal recht, buig zo ver mogelijk naar links en rechts. Je blijft met je kont op dezelfde plek zitten. Daarna draai jezelf 90 graden, armen naar achter en voor dus.

Ik heb nog 100 meer verschillende oefeningen.

Ik weet niet waar je woont en of je een heel braaf paard tot je beschikking hebt? Anders wil ik wel een keer een middagje in het weekend komen helpen. :j

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:12

Ik ben op dit moment het boek 'Akasha Rijkunst, wat beweegt de ruiter...' aan het lezen. Goed boek, gaat vooral over de juiste (zit)houding en hoe die te verkrijgen. Er staan veel voorbeelden in waar je een beetje je fantasie bij moet gebruiken, dwz aparte, maar vooral begrijpelijke vergelijkingen ("Stel je voor dat je een pudding bent." enz. (soms ook wel een beetje wazig, maar goed)). Er worden ook Akasha praktijk/theorie cursussen gegeven, maar hier heb ik nog geen ervaring mee. (Dit is de website: http://www.akasha-rijkunst.nl/) Is er hier nog iemand die ervaring heeft met dit boek en/of de cursus? Ben benieuwd...

Maar natuurlijk vind ik nog steeds: paardrijden (en dus balans houden en goed zitten) leer je nog steeds voornamelijk in de praktijk. En elk paard (ja, élk paard) is weer anders, dus moet je je daar (zeker als beginnend ruiter als ik) weer op aanpassen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:14

Anna_R schreef:
Ik ben op dit moment het boek 'Akasha Rijkunst, wat beweegt de ruiter...' aan het lezen. Goed boek, gaat vooral over de juiste (zit)houding en hoe die te verkrijgen. Er staan veel voorbeelden in waar je een beetje je fantasie bij moet gebruiken, dwz aparte, maar vooral begrijpelijke vergelijkingen ("Stel je voor dat je een pudding bent." enz. (soms ook wel een beetje wazig, maar goed)). Er worden ook Akasha praktijk/theorie cursussen gegeven, maar hier heb ik nog geen ervaring mee. (Dit is de website: http://www.akasha-rijkunst.nl/) Is er hier nog iemand die ervaring heeft met dit boek en/of de cursus? Ben benieuwd...

Maar natuurlijk vind ik nog steeds: paardrijden (en dus balans houden en goed zitten) leer je nog steeds voornamelijk in de praktijk. En elk paard (ja, élk paard) is weer anders, dus moet je je daar (zeker als beginnend ruiter als ik) weer op aanpassen.

Dat is helemaal 100% waar en als je de "perfecte zit" hebt, kan je dat snel en gemakkelijk op ieder paard. :j

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:54

Ik ben toevallig het 2e boek van Akasha aan het lezen. De eerst sprak me niet aan. Ik kan niet zoveel met termen als een pudding. Het 2e boek is wel erg leuk, maar nog weinig concreet.

Quir, bedankt voor je aanbod maar ik woon in den Haag, dus dat is niet om de hoek en of mijn paard nu zo'n geschikt longeerpaard is.
Ik vermoed dat mijn balanspunt dat ik nu gevonden heb niet correct is. Ik knik in naar links (op elk paard) met als gevolg dat paarden ook meestal op de linkerschouder vallen door mij. Tevens trek ik mijn schouders op en draag ik mijn handen te hoog.

Ik las in een boek van hempfling dat je dan niet geaard zit. Ik dat boek aangeschaft maar helaas kon ik er geen informatie uithalen hoe ik dan moet aarden, de balans lager in het lichaam te krijgen. Het feit dat ikzelf een lang bovenlijf heb en een klein paard rij is geen voordeel hierbij.

Ik wil volgend jaar goed voorbereid het Z in en vind dat mijn houding echt te kort schiet en de voorwaartse drang van mijn paard belemmerd. Ook wil ik van mijn schommelbenen af.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:59

Afbeelding

Hier zie je duidelijk het inknikken naar links en het hoog dragen van de handen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:05

ik volg hier even mee, mis vooral mijn balans in de galop. * kan simpelweg niet zitten* heb het gevoel 'vast ' te zitten :+

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:07

In de galop en tijdens lichtrijden heb ik nu juist geen probleem. Kun je de beweging niet volgen timokyana? Stuiter je omhoog?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:10

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:17

Ik kan vrij goed zitten, heb toen ik klein was veel 'vervelende' pony's gereden en daarvan heel goed mijn balans leren vinden. Ook de kunstjes die je moest doen in de beginnerslessen hielpen, soort mini voltige :P . Ben op mijn 12e alleen heel lelijk gevallen, waardoor mijn ene arm meer naar voren stond dan de ander, en mijn ene been altijd langer hing dan de ander (scheef bekken + lichte scoliose). Op mijn 19e en 21/22e nog een keer zo leuk gevallen en ben in die jaren ook rechtgezet door een ortho-manueel therapeut, speciale methode. Het gaat nu heel goed. Ik heb wel mijn buik- en rugspieren een tijd lang extra getraind omdat mijn rugwervels nou niet al te sterk meer waren.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:22

Ik ben meteen geïnteresseerd als het om zit en balans gaat.
Ik had en heb een slechte balans, ben daardoor al veel en hard gevallen met forse blessures ook. Dat moest maar eens afgelopen zijn (makkelijker gezegd dan gedaan), dus ik ben op zoek gegaan naar iemand die mij kon helpen. Niks gevonden in eerste instantie tot ik zomaar op een topic stuitte van en over zitlessen van http://www.padany.nl Dat was eigenlijk precies wat ik zocht, dus mails gewisseld, proefles afgesproken en nu heb ik dus les van Ellen en het bevalt super. Na een paar lessen, waarbij we veel op de grond doen: ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen, merk ik al een duidelijk verschil. Veel minder spanning bij mij en bij mijn paard en toch ook al verbetering in mijn zit.
Ik heb in ieder geval gevonden wat ik zocht :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:25

elan, wat voor oefeningen krijg je,kun je iets gerichter uitleggen wat zou kunnen helpen?

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:07

timokyana schreef:
elan, wat voor oefeningen krijg je,kun je iets gerichter uitleggen wat zou kunnen helpen?

Moeilijk uit te leggen. Ademhaling moet in ieder geval buikademhaling zijn. Wanneer je gespannen bent, dan adem je hoog dus met je borst. Je paard spiegelt je ademhaling, hartslag en spierspanning. Bij Dúx was dat heel goed te merken. Toen ik de eerste les na de ademhalingsoefeningen op Dúx zat, lukte die ademhaling niet zo goed, omdat ik het zelf toch even spannend vond. Ben toen op aanraden van de instructrice middenin de bak gaan stil gaan staan en heb eerst zo de oefening gedaan. Dúx zuchtte diep en ademde tegelijk met mij uit. Hij ontspande toen helemaal en omdat mijn ademhaling daarna wel goed ging, waren we samen super ontspannen. Mijn hartslag daalde omdat ik ontspande en mijn spieren ontspanden mee. Dúx nam dit meteen over. De oefeningen die ik verder gedaan heb, zijn moeilijk uit te leggen en nogal op de persoon toegespitst denk ik. Misschien moet je Ellen maar eens benaderen. Geen idee of zij naar België komt, maar misschien kent ze wel iemand die ook op die manier les geeft. Ik ben er in ieder geval heel blij mee.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:53

Elan, heb je les in zoetermeer? Kan ik een keer komen kijken? Vooral grondoefeningen lijken me erg nuttig.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:10

Ik heb les in Bleiswijk, daar staat mijn paard :D
Pb me maar even voor het adres als je wilt komen kijken.
Normaal heb ik zaterdag om de week les, maar nu volgende week zondag omdat juf niet kan op zaterdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:39

timokyana schreef:
nee,ik kan gewoon niet zitten,zit standaard naar voren in verlichte zit.
heb het idee dat mijn bekken niet meegaan en mijn bovenlichaam krijg ik niet naar achter.
*zoekt voorbeeld foto*

[RT-HAW] mijn knappe bonte 1e keer les en dat in de hitte!

Ik las laatst, dat de 'perfecte' zit is wanneer het zwaartepunt van de ruiter overeenkomt met die van het paard. Je paard lijkt een beetje op de voorhand te vallen, dus daar zou dat vandaan kunnen komen. Zodra je meer gaat verzamelen en oprichten kom je vanzelf rechter te zitten.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:13

Perfecte zit heb ik geen beeldmateriaal van gezien nog.
Als je je erin verdiept en op de details gaat letten valt op dat zelfs de beroemdheden steekjes laten vallen.
Het referentiepunt is een theoretisch concept wat uitgaat van het niet storen van de beweging en op efficiente manier sturing geven.

Methodes om de zit te verbeteren:
- zonder teugels rijden
- gymoefeningen te paard
- gymoefeningen op een matje
- gymoefeningen op een neppaard

Bovenstaande heeft me allemaal geholpen om van deze zit naar deze zit te geraken.
Heeft een paar jaar geduurd, het hele proces.

Wat het meest geholpen heeft lijkt me per persoon verschillend en is ook moeilijk te bepalen.
Ik heb aan meerdere dingen tegelijk gewerkt en heb het idee dat dat sneller gaat dat alleen maar 1 methode.

Wat slecht was aan mijn zit was dat ik zelf slecht evenwicht had en allerlei spieren verkrampte om te blijven zitten.
Het volgen van de beweging is een kwestie van vertrouwen en niet anticiperen. Dat is meer psychologisch van oorsprong.
Als je je niet druk maakt, is het eenvoudig de spieren los te laten en de beweging te volgen.

Mijn eigen zit is in de loop van de tijd veranderd, maar is nog niet onafhankelijk.
Soms hebben we goede momenten en dan begint het erop te lijken :)

Oefeningen zonder paard die mij geholpen hebben:
- 1x per week alexandertechniek
- elke dag ontspanningsoefeningen op matje
- elke dag pilatesoefeningen op matje
- paar keer per week evenwicht oefenen op plank-met-bol (soort lolobal)
- feldenkrais clinic

Wat betreft begeleiding heb ik baat bij centered riding rijles, yogales, alexandertechniek en feldenkrais.
Wat ik ook heb gedaan, maar wat me op gebied van paardrijden heeft belemmerd: cesar, mensendieck, chiropractor.
Verder heb ik pilates lessen in de sportschool geprobeerd, maar dat was te geforceerd en in een te hoog tempo voor mij.

Heel verhaal zo, sorry dat het zo lang is geworden.

Inknikken naar links had ik ook (zie 'voor' foto) en dat is al een stuk beter nu: plaatje.
Nog genoeg werk te doen (binnenhand!), maar dat inknikken is al verbeterd.
Hiervoor heb ik mijn heupen moeten leren ontspannen en dat helpt ook met het volgen van de drafbeweging bij doorzitten bijvoorbeeld.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:22

Een kleine kanttekening;

Een goed aandachtspunt is om je zit niet te gaan forceren bij een zadel wat niet helemaal bij je past of bij bijv. een heel breed paard.
Zaak is dus om een zadel te vinden wat zowel paard als ruiter past. (Vanuit een ideale situatie gezien).
Of ander voorbeeld: mocht je een heel breed paard hebben (daardoor ga je automatisch wijd met je benen) en ga je daardoor met je tenen naar buiten zitten. Dan is het belangrijk dat je niet jezelf (en je paard) gaat forceren door je tenen krampachtig naar binnen te draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:24

pasdedeux schreef:
Mee eens maar laten we dan specificeren: hoe krijg ik balans. Als mijn balanspunt te hoog ligt, hoe krijg ik dat omlaag.

Heel bewust je ademhaling naar je buik brengen. Bij het indamenen de zuurstof bewust naar je buik toe brengen en daar laten zakken, en bij het uitademen bewust de zuurstof in je buik houden en daar 'verspreiden' en ook naar je onderrug en bekken laten gaan.

pasdedeux schreef:
Ik las in een boek van hempfling dat je dan niet geaard zit. Ik dat boek aangeschaft maar helaas kon ik er geen informatie uithalen hoe ik dan moet aarden, de balans lager in het lichaam te krijgen. Het feit dat ikzelf een lang bovenlijf heb en een klein paard rij is geen voordeel hierbij.

Het aarden gaat samen met de ademhaling.
Je kunt de ademhaling door je buik naar je voeten laten 'doorzakken', alsof je naar je voeten toe ademhaalt (dus dan passeert de zuurstof je buik, naar beneden) en dan de grond in. Als je op je paard zit, de stijgbeugels in. Visualiseer alsof je voeten de grond in worden gezogen.

pasdedeux schreef:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RYBZC63U.jpg
Hier zie je duidelijk het inknikken naar links en het hoog dragen van de handen

Je linkerhand hoeft maar iètsjes lager, dus dat "hoog" valt best mee. Je hebt dan een mooie, rechte lijn vanaf je elleboog naar het bit.
Zorg er wel voor dat je je handen op gelijke hoogte hebt, want nu voelt je paard de scheefheid van je handen als ongelijke druk in de mond en dus onprettig/verwarrend.

En verder komt het neer op 'loslaten en ontspannen'. Door dat tegen de ruiter te zeggen en dat als ruiter te denken, is vaak niet genoeg. "Ja maar hòe". ;) Hier zijn diverse oefeningen en visualisaties voor. Door je iets anders voor te stellen, gebeurt het ontspannen van bepaalde spieren dan vanzelf.

Het is ook goed wanneer het tijdens het rijden even niet lekker gaat en je geneigd bent het paard te corrigeren, om dan onmiddellijk terug te gaan naar jezelf. "Hoe zit ik, wat deed ik". Ga dan gewoon terug naar stap of halthouden en check je lichaam; waar zit spanning (schouders? bovenbenen?) en zit ik nog wel recht? (hiervoor kun je de tip van Quir gebruiken over het vinden van je balanspunt). Door hier in het begin bewust mee bezig te zijn, gaat het vanzelf onbewust integreren (maw, waar je eerst bewust over na moet denken en moet oefenen, gaat geleidelijk aan steeds meer vanzelf tot je er niet meer over na hoeft te denken en het niet meer hoeft te oefenen).

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:29

Quir schreef:
Er bestaat geen perfecte zit.

Op elk paard is het anders en de "perfecte" zit is zo gaan zitten dat je alle paarden fijn kunt rijden zonder in de weg te zitten.

Wat dus belangrijk is? Balans, evenwicht en onafhankelijkheid in je lijf.

Helemaal mee eens, Het is voor iedereen anders.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:41

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 10:41

Als ik heel los op mijn paard ga zitten krijg ik een golfbeweging door mijn hele rug heen, dat ziet er niet uit. Ik ben hypermobiel in mijn lendenen althans ik compenseer daar waarschijnlijk de bekkenbeweging. Ben er nog niet uit. Ik heb het idee dat ik mijn onderste buikspieren meer moet gebruiken en ik nu voornamelijk de bovenste gebruik.

Joviban dat van dat ademhalen daar ben ik inderdaad meebezig. Mijn handen zijn over het algemeen minder ongelijk als op deze foto wilde ik typen maar ik ging even foto's kijken en krijg nou wat, er zit inderdaad altijd verschil tussen links en rechts, al is het niet overal zo duidelijk als op deze foto. Nog meer werk aan de winkel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:09

pasdedeux schreef:
Als ik heel los op mijn paard ga zitten krijg ik een golfbeweging door mijn hele rug heen, dat ziet er niet uit. Ik ben hypermobiel in mijn lendenen althans ik compenseer daar waarschijnlijk de bekkenbeweging. Ben er nog niet uit. Ik heb het idee dat ik mijn onderste buikspieren meer moet gebruiken en ik nu voornamelijk de bovenste gebruik.

Laat die golfbeweging maar even gaan. Het ziet er misschien niet uit, maar wanneer je bang bent dat dit niet goed is en dat het er niet uit ziet, ga je weer verkrampen. Dus golf gewoon mee, het gaat vanzelf minder worden. Beter meegolven dan vastzetten.
Heb je jezelf weleens laten filmen? Misschien dat het best meevalt, en dat het voor jou alleen zo raar vòelt.
Dat van de buikspieren zie je goed. ;)