pasdedeux schreef:Mee eens maar laten we dan specificeren: hoe krijg ik balans. Als mijn balanspunt te hoog ligt, hoe krijg ik dat omlaag.
Heel bewust je ademhaling naar je buik brengen. Bij het indamenen de zuurstof bewust naar je buik toe brengen en daar laten zakken, en bij het uitademen bewust de zuurstof in je buik houden en daar 'verspreiden' en ook naar je onderrug en bekken laten gaan.
pasdedeux schreef:Ik las in een boek van hempfling dat je dan niet geaard zit. Ik dat boek aangeschaft maar helaas kon ik er geen informatie uithalen hoe ik dan moet aarden, de balans lager in het lichaam te krijgen. Het feit dat ikzelf een lang bovenlijf heb en een klein paard rij is geen voordeel hierbij.
Het aarden gaat samen met de ademhaling.
Je kunt de ademhaling door je buik naar je voeten laten 'doorzakken', alsof je naar je voeten toe ademhaalt (dus dan passeert de zuurstof je buik, naar beneden) en dan de grond in. Als je op je paard zit, de stijgbeugels in. Visualiseer alsof je voeten de grond in worden gezogen.
pasdedeux schreef:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RYBZC63U.jpgHier zie je duidelijk het inknikken naar links en het hoog dragen van de handen
Je linkerhand hoeft maar iètsjes lager, dus dat "hoog" valt best mee. Je hebt dan een mooie, rechte lijn vanaf je elleboog naar het bit.
Zorg er wel voor dat je je handen op gelijke hoogte hebt, want nu voelt je paard de scheefheid van je handen als ongelijke druk in de mond en dus onprettig/verwarrend.
En verder komt het neer op 'loslaten en ontspannen'. Door dat tegen de ruiter te zeggen en dat als ruiter te denken, is vaak niet genoeg. "Ja maar hòe".
Hier zijn diverse oefeningen en visualisaties voor. Door je iets anders voor te stellen, gebeurt het ontspannen van bepaalde spieren dan vanzelf.
Het is ook goed wanneer het tijdens het rijden even niet lekker gaat en je geneigd bent het paard te corrigeren, om dan onmiddellijk terug te gaan naar jezelf. "Hoe zit ik, wat deed ik". Ga dan gewoon terug naar stap of halthouden en check je lichaam; waar zit spanning (schouders? bovenbenen?) en zit ik nog wel recht? (hiervoor kun je de tip van Quir gebruiken over het vinden van je balanspunt). Door hier in het begin bewust mee bezig te zijn, gaat het vanzelf onbewust integreren (maw, waar je eerst bewust over na moet denken en moet oefenen, gaat geleidelijk aan steeds meer vanzelf tot je er niet meer over na hoeft te denken en het niet meer hoeft te oefenen).