Problemen jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carmen93

Problemen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 18:12

Ik heb een vraagje, ik rij sinds kort samen met een vriendin op een jong paard. In het begin ging het verassend goed, hij was heel braaf, luisterde goed naar hulpen. Alleen sinds een week of drie gaat het het heel slecht met hem. Zodra je erop zit gaat hij een soort van springen (niet echt steigeren, meer zijn voorbenen tegelijk een stukje de lucht in te gooien) en loopt hij in draf een sort van kreupel met zijn ene voorbeen, maar hij heeft hier alleen last van tijdens het rijden en in de draf, en probeert tegelijkertijd de teugels uit je hand te trekken. Verder wil hij telkens maar heel hard en luistert niet meer naar jouw hulpen. Ik heb echt geen idee wat we fout doen, maar als wij er niet op rijden staat hij verder gewoon stil, en kan hij al helemaal zijn energie niet kwijt. Het is heel vervelend, want rijden is voor ons echt een beetje een gevecht met hem geworden, terwijl hij er juist in het begin zoveel plezier in had. Heeft iemand een idee waarom hij zich zo gedraagt en misschien tips om ze te verhelpen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:13

Dat met dat voorbeen heb ik ook gehad,gewoon goed voorwaarts rijden.

Cherisze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:15

Loopt hij alleen kreupel in draf?, en is dit ook als je er niet op rijdt zo?
Heb je hem weleens gelongeerd voordat je gaat rijden om eerst even zijn energie kwijt te kunnen?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:17

Ik heb een tip, les nemen.

De opleiding van een jong paard is heel belangrijk, ook hoeft hij totaal nog niet aan de teugel te lopen, Gewoon lekker van de voorkant afblijven, lekker naar voren rijden, kilometers maken en kijken wat die je aanbied en daarop in spelen.

Carmen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 18:17

Ja alleen in draf, en als je er niet op zit, is er ook niks aan de hand. Ja longeer hem geregeld voor het rijden, maar heb niet het gevoel dat het helpt, het wordt gewoon een beetje een ander paard als je erop gaat zitten, dan wordt ie gewoon heel enthousiast of juist heel vervelend omdat hij rijden niet leuk vind, maar dat idee heb ik neit

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:20

Vind de tip van Navidad een goeie, maar denk dat het lastig is om weten wat 'daarop in spelen' inhoudt..
Basis is echt zo vreselijk belangrijk bij een jong dier dat ik ook écht les zou aanraden :)

Carmen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 18:21

Ik heb geen mogelijkheid tot les, want het is niet mijn paard en de manege in de buurt heeft geweigerd dat we daar mogen gebruikmaken van de bak/ of les nemen. Maar hoe zie je dat voorwaarts rijden dan voor je, want zodra je niet druk hebt op de teugel springt het meteen in galop en stopt dan niet meer met rennen.

LiVetime

Re: Problemen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:25

Kun je niet met de eigenaar overleggen dat je alsnog les kan gaan nemen? Ik zie dit nlk niet helemaal goed komen zonder les :)

Carmen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 18:43

Nee, hoe graag ik eht ook zou willen, ik heb geen mogelijkheid tot les, want de eigenaar geeft echt niks om paarden, en wil zich er zo min mogelijk mee bemoeien, en omdat ze midden in de stad staan, heb ik dan echt een trailer etc nodig en die optie is er gewoon niet. Maar de moeder van dit paardje rij ik ook, het zijn paso fino's dus sowieso wel opgefokte paardjes, en bij die heeft het ook een tijdje geduurt voor ze zo lief en braaf is als nu. Maar omdat deze veel jonger is wil ik niet slechte gewoontes aanleren. Maar ik ben echt neit anders gaan rijden dan in het begin en het ging twee maanden gewoon heel goed, dus ik snap het gewoon niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:52

Tja dan heb je denk ik toch voor nu even een probleem.
Want juist dat spiegeltje aan de kant is zo belangrijk als je even vast loopt met een paard!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:58

ja het is een jong paard daar moet je toch heel consequent bij zijn want anders loopt het mis dat beteken dat als hij gaat springen dat hem laat weten dat je daar niet van gediend bent , ik denk dat hij nu echt aan het uitproberen is en dat gaat hem nog lukken ook. dus met veel geduld duidelijk stem en voorwaarts rijden zorgen dat hij zn energie kan kwijtraken en kijk eens naar wat hij te eten krijgt in de verhouding met het rijden.

Jiss_ca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:03

Ik denk dat je met jonge paarden altijd wel een uitprobeerfase/moeilijke fase hebt. Ik heb dat ook gehad met mijn jonge paard, maar dan ging hij niet steigeren maar heel hard rennen. En dat ging ik in me eentje niet redden, en gelukkig heeft mijn instructeur mij daarbij geholpen. En inderdaad heel duidelijk zijn in wat wel en wat niet mag. Alles wat hij nu al duidelijk leert is alleen maar winst voor de toekomst.
Maar is er ook geen mogelijk tot les daar op de locatie?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:54

Hoe jong is je jonge paard en hoevaak wordt ie bereden.
Zelf ben ik ook bezig en doe erg rustig aan, het ene moment lijkt ze alles prima te begrijpen en andere keren niet.

Zorg voor afwisseling en longeer hem ook of speel met hem. Het is vast niet alleen uitproberen, een paard moet het ook zowel lichamelijk als geestelijk kunnen verwerken.
Gun het tijd en wees wel consequent, loop erbij in de bak als de ander aan het rijden is zodat je hem voorwaarts kunt houden door een zweepje erbij te houden, laten zien kan al veel helpen....

Carmen93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 22:42

Hij is nu bijna 4 denk ik, maar is ergens anders ingereden al een half jaar geleden ofzo, door iemand die ik niet ken. We proberen elke dag minstens een half uurtje of langer te rijden, want hij staat wel de hele dag buiten maar in een klein soort paddockje. Maar meestal is ie na een half uurtje al behoorlijk moe omdat hij de hele tijd maar loopt te springen en harder wilt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:21

Carmen93 schreef:
Ik heb geen mogelijkheid tot les, want het is niet mijn paard en de manege in de buurt heeft geweigerd dat we daar mogen gebruikmaken van de bak/ of les nemen. Maar hoe zie je dat voorwaarts rijden dan voor je, want zodra je niet druk hebt op de teugel springt het meteen in galop en stopt dan niet meer met rennen.

dan doe jij als begeleider zijnde iets heel erg fout, wat je fout doet zou ik vanaf hier alleen maar kunnen speculeren. Een groot onderdeel van een jong paard begeleiden is rijden op jou gevoel, het algehele vertrouwen. Er is een ding wat je zeker moet we.ten, of jou paard geen vluchtgedrag vertoont, en dat hoeft niet door het harnarchement te komen, en hoeft ook niet door de tanden te komen, maar het zou ook kunnen komen doordat jij als ruiter je paard mischien tegen zit. Je paard kan vluchten voor je been etc.

Dit laatste voorbeeld is een vertrouwenskwestie, en ook een gedeelte van de algehele opleiding. Jij moet tricks en trucs verzinnen om jou paard op de juiste manier op jou te laten wachten, en dat is niet aleen met vasthouden van voor, nee dat is een gevoel wat jij onderandere moet door kunnen spelen met jou lichaam, met een stille losse hand. Daarnaast is het belangrijk dat jij als begeleider je paard op eigen benen laat lopen, en kan laten zoeken.

En mocht je er nu al mee vast lopen, is een naast oog, wat mede in kan spelen op de dingen die jij fout doet erg belangrijk. Want vergeet niet, een jong paard wat amper wat kent of nog groen is kan niks fout doen, omdat die het allemaal nog niet weet, en het stapsgewijs nog moet opbouwen.

Ik vind het ook fout dat er mensen zijn die zeggen straffen die hap, dan denk ik bij mezelf mensen kom op zeg, hoe kan je een paard straffen die nog niet eens weet hoe een hulp of oefening uitgevoerd moet worden. Wees serieus en heb geduld, want doormiddel van het straffen kan je erg veel kapot maken, lees bijvoorbeeld een angstig paard. Ik heb er een staan en die hoefde ik in het begin echt niet te straffen hoor, helemaal omdat die met het in rijden, "ja heb hem redelijk ruiter getraumatiseerd binnen gekregen" al veel te veel onnodige klappen heeft gehad.. En geloof me als een paard echt bang is, dan ga je der hoe dan ook, mee verongelukken.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:23

Carmen93 schreef:
Hij is nu bijna 4 denk ik, maar is ergens anders ingereden al een half jaar geleden ofzo, door iemand die ik niet ken. We proberen elke dag minstens een half uurtje of langer te rijden, want hij staat wel de hele dag buiten maar in een klein soort paddockje. Maar meestal is ie na een half uurtje al behoorlijk moe omdat hij de hele tijd maar loopt te springen en harder wilt.

een 4 jarig paard is hoe dan ook 4 keer per week maximaal een half uurtje meer als zat. Die hoef je niet dagelijks te rijden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:27

Rijd je alleen buiten, al er aan gedacht dat het herfst is en het veel meer waait. Daar reageren ze echt op hoor, daar kan het beest niks aan doen. Gewoon geduld blijven hebben en maar weer een paar pasjes terug doen.. Komt vanzelf goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:40

Als je echt geen mogelijkheid hebt tot het nemen van les, ben je wellicht misschien gewoonweg niet de juiste ruiter voor dit paard. Hard, sorry, maar wel waar...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:46

Als je geen les wil of kan nemen, zou ik zeker niet rijden, het paard word er op deze manier niet beter van ,
Jij zal moeten gaan ontwikkelen, neem eens les op een ander paard dan en ga eens iets leren door b.v te lezen waarom het dier alleen maar harder wil, waarom hij aan de teugel trekt.
Hij loopt kreupel als je erop zit , ga eerst een op onderzoek uit waardoor dat komt, ergens pijn, fout zadel, een verkeerde ruiter enz enz??

Het probleem ligt echt bij jou jij ben niet bij machten dit paard te trainen en doe het dan ook niet, begin anders eens gewoon bij het begin, het paard leren kennen kan hij jou leren kennen, grondwerk, los werk, longeren , wandelen.

Jewey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:52

Ik vraag me af waar je dan rijdt. Of lees ik er overheen?
Is het dan geen optie om een instructeur op locatie te laten komen? Ik denk dat het heel erg belangrijk is voor dit paard en voor jou om goede begeleiding te hebben.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:29

Ik heb prive les gewoon aan huis, misschien een optie???

Bij jonge paardjes, nog erg groen...... niet teveel vragen, niet trekken in de mond en niet teveel aansporen. gewoon beweging geven en als ze er aan toe zijn kan je iets gaan leren.

voorlopig maar even blijven longeren, staprondjes maken en langzaam opbouwen tot een drafje
en inderdaad niet te vaak in de week, 3 of 4 x en max half uurtje inc inrijden en uitstappen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:34

Een 4-jarig paard is nog in de breedte aan het groeien. Is het zadel niet te krap geworden?
Verder zorgen dat je les krijgt. Er komen genoeg lesgevers aan huis dus dat is geen excuus.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:38

ik ga met de anderen mee; hier moet echt iemand op toekijken zodat die op het moment zelf kan zeggen wat je moet doen. over internet is dit onmogelijk, want dan reageert het paard anders dan verwacht en dan weet je toch niet meer wat doen, want dat stond niet in de tips die je van bokkers gekregen had...

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:40

Ik zou eerst lichamelijke problemen uitsluiten, voordat de training hervat wordt. TS vertelt dat het paard soms kreupel loopt, teugels uit de handen trekt en daarnaast loperig is. Ik denk dat het paard met deze sigalen zeer duidelijk aangeeft dat iets hem in de weg zit.
Zeker gezien het feit, dat deze signalen er voorheen niet waren. Voordat je les neemt (wat meer mensen je aanraden), moet je er zeker van zijn dat je te maken hebt met een pijnvrij paard. Ik wens je veel succes! :)

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:29

Als ik je verhaal zo lees dan kom ik tot de conclusie dat je paard teugelkreupel loopt in draf. en dat komt omdat je hem waarschijnlijk te strak houdt ookl al denk je zelf van niet. Het paard is jong en onervaren en moet eerst op zijn eigen benen leren lopen, ook met jou op zijn rug. Hoe meer jij doet hoe meer je zijn balans verstoord. Ook mijn advies is les nemen en anders niet meer op dit paard rijden maar het aan een ervaren persoon overlaten.