Aganini 1e keer op bokt tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

borrie01

Aganini 1e keer op bokt tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 14:20

Aganini is een 5 jarige merrie met als afstamming paganini x gribaldi
ze is 1.65 en lekker compact gebouwd.
Ze is sinds juli 2010 in mijn bezit. Ik weet sinds een paar dagen dat ze vorig jaar een merrie veulen op de wereld heeft gezet van de hengst Oscar.
Nu vallen er ook een hoop puzzelstukjes op zn plek ze heeft deze zomer namelijk behoorlijk met haar hormonen in de knoop gezeten waardoor het rijden niet altijd even goed ging.
Ze is dus nog niet zo heel lang onder het zadel en heeft ook de nodige spierpijn gehad omdat ze echt haar spieren nog moest ontwikkelen. Toen ik haar net had vond ze ontspannen erg moeilijk en hield ze haar rug flink vast.

We kunnen qua niveau een nette B proef rijden en zijn nu ook bezig met wijken. In januari 2011 gaan wij in de wedstrijdring verschijnen.

De reden dat ik met martingaal rij is omdat ze best aan het puberen is en soms nog wel eens lekker dwars kan gaan doen.

aandachtspunten:
Rechterop zitten
Handen meer bij elkaar ( maar ik doe ze soms ook wat omwijd om haar wat meer te laten dalen)
pianohanden
hakken uitdrukken.

excusses dat deze foto's wat wazig zijn.

1. lichtrij moment maar vind aganini heel fijn lopen hier
Afbeelding

2. mn ellebogen :+
Afbeelding

3. kapstokvoetjes
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. deze foto is gemaakt aan het begin van een hoek dus vandaar iets stelling
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:28

Ben zelf niet zo'n geweldige ruiter maar omdat je graag reacties wil reageer ik wel even :D

Ellebogen meer naar achteren, bekken iets kantelen naar achteren en tenen naar binnen draaien. Zorg dat je paardje niet op de voorhand loopt ;)

Gittta

Re: Aganini 1e keer op bokt tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:30

Het meest valt me op dat je een beetje naar voren kukelt op foto 4 is het heel duidelijk te zien maar dat kan ook een moment opname zijn ;)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:30

Zal ik dan maar reageren? :D

Ik vind het er goed uitzien, zou voor een training wat meer proberen te variëren in de hoofd/halshouding. Het ziet er nu een beetje uit alsof ze graag in dezelfde houding loopt :)

Overig commentaar geef je zelf al, ga zo door +:)+

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 16:31

StillAngel schreef:
Ben zelf niet zo'n geweldige ruiter maar omdat je graag reacties wil reageer ik wel even :D

Ellebogen meer naar achteren, bekken iets kantelen naar achteren en tenen naar binnen draaien. Zorg dat je paardje niet op de voorhand loopt ;)

je noemt inderdaad precies de punten waar ik echt aan moet werken.
ze loopt opzich niet echt op de voorhand ze wil soms wel wat te diep lopen en corrigeer haar dan wel.
ze kan ook al mooi opgericht en wat meer op de achterhand zeg maar lopen maar dit vind ze nog erg moeilijk maar vraag dit wel stukken van haar.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 16:32

Gittta schreef:
Het meest valt me op dat je een beetje naar voren kukelt op foto 4 is het heel duidelijk te zien maar dat kan ook een moment opname zijn ;)

ik probeer heel erg op mn houding te letten maar heb soms nog mn kukel momentjes ;)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:33

Wat een ontzettend leuk paard !! :)

Probeer je ellebogen niet zo af te steken en aan je lichaam te houden dan zullen je handen ook wat meer bij elkaar komen ^^
Succes met dr!

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 16:38

bromfiets schreef:
Zal ik dan maar reageren? :D

Ik vind het er goed uitzien, zou voor een training wat meer proberen te variëren in de hoofd/halshouding. Het ziet er nu een beetje uit alsof ze graag in dezelfde houding loopt :)

Overig commentaar geef je zelf al, ga zo door +:)+

De foto's zijn moment opnamens en mn vader weet ook niet zo goed wat hij moet fotograferen het is geen excuse maar zal even uitleggen wat ik met haar doe tijdens het rijden Ik doe haar eerst 10 minuten losstappen rechtuit,voltes,slangevoltes enz. dan is ze goed ontspannen en dan gaan we aan het werk. Ik wissel dan wel af met tussendoor rondje met teugels los stappen en geen been dit om haar te leren zelf tempo te houden en ze ziet dit ook echt als een beloning.
tijdens het draven doe ik haar zowel in hoofdhalshouding wisselen als in tempo. maak redelijk veel overgangen.
De galop doe ik hetzelfde zowel lang en laag als wat opgericht.

Dit is van een grote selectie foto's de enige die redelijk gelukt zijn zal volgende keer eens buiten gaan rijden hopelijk komen er dan meer en betere foto's

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:40

Ik ben me er van bewust dat foto's momentopnames zijn en het ziet er ook heerlijk ontspannen uit :j Ben wel benieuwd naar foto's waar ze wat lager ingesteld is :)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:40

Leuk Borrie, dat je weer aan de slag bent. Echt een leuk dier. De punten geef je zelf al aan. Succes!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:41

Ik vind het al een heel fijn beeld geven en zo op deze foto's baserend heb je die hulpteugel al bijna niet meer nodig :) !

Wat jij doet, doe ik ook, echt mijn ellebogen afsteken en mijn handen te breed zetten. Ik vind het heel moeilijk om dat te veranderen, maar ik merk dat als ik dat wel doe, dat ik gelijk ook rechter op mijn paard zit. En het geheel ook meer en beter in balans is, dan wanneer ik dat niet doe.
Wat voor mij helpt om dan te doen, is denken dat er een touwtje aan mijn cap zit, die me omhoog trekt, en mijn handen wat hoger te dragen. Want als je je handen hoger hebt, dan hou je ze bijna automatisch niet meer zo breed. Dus iets meer buiging in je elleboog dan.

Op foto 5 zie je bijvoorbeeld ook dat de binnenteugel niet meer in 1 lijn loopt met je onderarm, dat komt weer omdat je je handen niet hoog genoeg draagt. Ik heb ook het idee dat je daarin dan te inflexibel bent in je pols en in je elleboog.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 17:40

bromfiets schreef:
Ik ben me er van bewust dat foto's momentopnames zijn en het ziet er ook heerlijk ontspannen uit :j Ben wel benieuwd naar foto's waar ze wat lager ingesteld is :)

ik zal even gaan zoeken tussen de erg bewogen foto's of er iets tussen zit wat toonbaar is.

Morris schreef:
Leuk Borrie, dat je weer aan de slag bent. Echt een leuk dier. De punten geef je zelf al aan. Succes!

Dank je wel. ze zal mn grote vriend nooit vervangen maar het is toch wel een hele leuke aanvulling ;)

Sanet schreef:
Ik vind het al een heel fijn beeld geven en zo op deze foto's baserend heb je die hulpteugel al bijna niet meer nodig :) !

Wat jij doet, doe ik ook, echt mijn ellebogen afsteken en mijn handen te breed zetten. Ik vind het heel moeilijk om dat te veranderen, maar ik merk dat als ik dat wel doe, dat ik gelijk ook rechter op mijn paard zit. En het geheel ook meer en beter in balans is, dan wanneer ik dat niet doe.
Wat voor mij helpt om dan te doen, is denken dat er een touwtje aan mijn cap zit, die me omhoog trekt, en mijn handen wat hoger te dragen. Want als je je handen hoger hebt, dan hou je ze bijna automatisch niet meer zo breed. Dus iets meer buiging in je elleboog dan.

Op foto 5 zie je bijvoorbeeld ook dat de binnenteugel niet meer in 1 lijn loopt met je onderarm, dat komt weer omdat je je handen niet hoog genoeg draagt. Ik heb ook het idee dat je daarin dan te inflexibel bent in je pols en in je elleboog.

Dank je wel voor de tips!!!! ik probeer er ook echt aan te werken maar vind het net als jou erg lastig.

De hulpteugel gaat er zeer binnenkort ook zeker af.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 17:46

naar aanleiding van de vraag van bromfiets een foto dat ze wat lager is ingesteld.
de foto is alleen van zeer beroerde kwaliteit.
ik zit hier ook iets verlicht

Afbeelding

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:48

De foto is idd beroerde kwaliteit :+

Maar het ziet er super uit, denk dat dit een erg goed uitgangspunt is :j

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 17:49

bromfiets schreef:
De foto is idd beroerde kwaliteit :+

Maar het ziet er super uit, denk dat dit een erg goed uitgangspunt is :j

zo begin ik ook altijd met draven en doe dit tussendoor ook. zowel in stap draf als galop

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:53

Ik vind dat je erg lekker bezig bent met je paardje, dat gaat helemaal goedkomen zie ik :)

Wel zijn je handen een aandachtspuntje, je hebt ze namelijk erg breed en laag staan, al is het ook erg moeilijk, vooral wanneer je een beetje naar voren valt ben je gauw geneigd je handen wijder te zetten.

Wat wij vroeger in de les weleens moesten doen is een dressuur zweep langs je rug door je ellebogen te steken, misschien niet de perfecte methode maar het hielp wel even om het gevoel te geven van hoe je je armen nou moet houden wel op een overdreven manier natuurlijk, als je dit zou doen ook niet doen wanneer het paard erg druk is xD

Veel succes, het ziet er netjes uit! :)

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 18:18

Ann_moi dank je wel voor de tip en het leuke commentaar

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:07

Zorg dat er een rechte lijn is van de teugels naar je onderarm, de rest geef je zelf aan. Verder vind ik je paard wel mooi lopen.

lauraamuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:14

Ik vind het er ook heel leuk uit zien en na veel oefenen wordt het vanzelf wel beter! ;)

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 19:26

lauraamuis schreef:
Ik vind het er ook heel leuk uit zien en na veel oefenen wordt het vanzelf wel beter! ;)

dat hoop ik wel ;)

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:09

jeeehhhh eindelijk rij-foto's van nini

ik vind dat je der heerlijk ontspannen rijdt! netjes en lekker rustig, der zijn indd wat aandachts puntjes maar die heb je zelf ook al aangegeven.. indd je ellebogen en niet voor over zitten enz....

dat gaat in januarie helemaal goed komen met de wedstrijden! :):)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:55

Ziet er lekker ontspannen uit!

Over het naar voren kukelen: het valt me op dat je benen op de meeste foto's een stukje teveel naar achteren liggen. Dit heb ik zelf ook, waardoor ik soms ook naar voren kukel. :o
Mijn instructrice maakte me hierop attent. En inderdaad, door mijn benen iets meer (echt een klein stukje) naar voren te halen, op de singel, kukel je niet meer naar voren.

Leuke combi zijn jullie trouwens!

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 22:58

Kyno schreef:
Ziet er lekker ontspannen uit!

Over het naar voren kukelen: het valt me op dat je benen op de meeste foto's een stukje teveel naar achteren liggen. Dit heb ik zelf ook, waardoor ik soms ook naar voren kukel. :o
Mijn instructrice maakte me hierop attent. En inderdaad, door mijn benen iets meer (echt een klein stukje) naar voren te halen, op de singel, kukel je niet meer naar voren.

Leuke combi zijn jullie trouwens!

dank je wel voor de tip ik zal het gaan proberen

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 01:21

Meis!
Wat een leukerd heb je! Leuk beestje zeg, gaat vast helemaal goed komen.
Probeer idd zelf op je houding te letten! Maar dat komt vast goed!
Heel veel succes ermee!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 01:43

Daar lijkt wel een fijne galop op te zitten.

wbt voorover kukelen: draag je handen wat meer, net voor het zadel boven de schoft en je komt zelf ook rechtop.