Springmerrie Rexana aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aaanouk

Springmerrie Rexana aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 19:04

Haai!

Ik besloot vandaag Rexana even aan de longe te zetten, met touwtjes. Deze heb ik losjes gedaan om te voorkomen dat als ze al van te strakke touwtjes in paniek kon raken. Ze is namelijk erg gevoelig. Het longeren ging in het begin erg goed, mevrouw liep mooi nagefelijk. Ze reageerde goed op mijn stemhulpen etc. Wel wil ik een elastiek aanschaffen, omdat het vandaag heel anders afliep.. Maar nu eerst de foto's, en een filmpje!

En ja, ik longeer met een voltigesingel :Y) .

Hier had ze van mij iets actiever gemogen.
Afbeelding

Bij deze foto lijkt het alsof ze als het ware aan de touwtjes 'hangt' , ze loopt ook wat te diep. Ook had ze wat actiever gemogen.
Afbeelding

Hang hang hang :7 .
Afbeelding

Hier loopt ze fijn! :D
Afbeelding

En een filmpje:

Nou, nu het verhaal; Waarom geen touwtjes meer?
Ik was bijna klaar met longeren, toen Rexana schrok. Ze galoppeerde hard weg, en gooide haar hoofd omhoog. Maar de touwtjes zaten nog vast, dus ze raakte in paniek. Ze begon achteruit te lopen, en te steigeren. Ik kreeg haar niet gekalmeerd en ze bleef doorgaan. Ik was helemaal in paniek, en zij ook. Tot dat ze zo hoog steigerde, dat ze achterover klapte.. Die beelden, ik kan het echt niet aanzien. Hoe ze daar lag, op de grond.. Ik ben binnen een paar seconden naar haar toe gerend en heb haar omhoog getrokken, de touwtjes waren gelukkig al gebroken.. Gelukkig stond ze op, en ik heb snel al haar spul afgegooid. Ze deed heel eng met haar benen, ik kon wel janken! Toen ben ik alles na gaan kijken, deed ik haar pijn als ik haar rug aanraakte? Etc. Gelukkig gaf ze geen reactie, en deed zelfs een poging tot gras eten. Toen ben ik met haar gaan lopen, en daarna heb ik alleen de longe vast geklikt om te kijken hoe ze draafde/galoppeerde. Gelukkig is het allemaal goed gekomen, en mankeerde ze niks, maar voor ons geen touwtjes meer!

Liefs :*

Enya

Re: Springmerrie Rexana aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:07

Ziet er al netjes uit Anouk :))
En dat van die touwtjes is zeker wel even schrikken zeg! :oo
Kun je niet met dubbele lijnen longeren? Die zitten niet echt vastgeknoopt oid, maarja, dan moet je wel zeker weten dat ze niet in paniek raakt, want anders heb je er wel nog 2 longeerlijnen aan hangen.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:09

In touwtjes kun je ook beter op 5-10 cm afstand lusjes doen, die automatisch losgaan als je er aan trekt (zoals bij een paardenknoop). Als ze dan schrikken oid schieten ze los en hangen de touwtjes ook heel los!

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 19:10

Enya schreef:
Kun je niet met dubbele lijnen longeren? Die zitten niet echt vastgeknoopt oid, maarja, dan moet je wel zeker weten dat ze niet in paniek raakt, want anders heb je er wel nog 2 longeerlijnen aan hangen.

Dankje! :D

Ja, dat is misschien ook wel een optie, ik heb liever dat ze longeerlijnen achter zich aansleept, dan dat ze haar rug breekt met een touwtje.. Alhoewel, als ze op de longeerlijn staat en valt, kan ze ook ongelukkig vallen.. Ik moet nog maar even zien wat het beste is, ik wil dit in ieder geval nooit meer!

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 19:11

Undefined schreef:
In touwtjes kun je ook beter op 5-10 cm afstand lusjes doen, die automatisch losgaan als je er aan trekt (zoals bij een paardenknoop). Als ze dan schrikken oid schieten ze los en hangen de touwtjes ook heel los!

Ik had er ook van die knopen in, maar het ging zo snel allemaal, het was steiger-klap..

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:12

aaanouk schreef:
Enya schreef:

Dankje! :D

Ja, dat is misschien ook wel een optie, ik heb liever dat ze longeerlijnen achter zich aansleept, dan dat ze haar rug breekt met een touwtje.. Alhoewel, als ze op de longeerlijn staat en valt, kan ze ook ongelukkig vallen.. Ik moet nog maar even zien wat het beste is, ik wil dit in ieder geval nooit meer!

Murdock had een keer een bokbui, toen was ie ook op zn longeerlijn gaan staan, maar moet zeggen dat Murdock dan ook het tegenovergestelde van paniekerig is.

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:18

Leuk beestje! <3
Snap dat je geschrokken bent, zou ik ook hebben. Maar misschien is het wel beter als je zelf rustig blijft want anders kan het zijn dat hij nog erger in paniek raakt door jou gedrag. Het is wel moeilijk hoor en gelukkig is alles goed afgelopen! :(:)

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:31

Mijn pony train ik af en toe met touwtjes en die van mij is al meerdere keren in paniek geraakt als ze weg wou rennen en dan tegendruk kreeg van de touwtjes. Soms ging het kantjeboord maar train er nog steeds mee.
Ik vind het een fijne manier van trainen en die foto's waar jij zegt dat ze hangt vind ik een fijn beeld geven omdat ze dan juist omnlaag gaat, wat je met de touwtjes probeerd te bevorderen.
Ik snap je reactie van niet meer met touwtjes longeren, maar bedenk wel dat een paard makelijker in elastiek gaat hangen omdat die meeveert. SAls je paard druk gaat zetten dan veert het elastiek mee waardoor ze steeds verder gaat en sterker word in de mond. Bij touwtjes moet een paard loslaten om de druk te verminderen, mijn paarden zijn juist door de touwtjes zacht in de mond en bij een elastiek gingen ze erg hangen.
Je kunt ook nog nadenken over een pessoateugel, deze bevordert het gebruik van de achterhand, maar niet alle paarden reageren hier even makkelijk op.

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 19:41

Rosanna1990 schreef:
Mijn pony train ik af en toe met touwtjes en die van mij is al meerdere keren in paniek geraakt als ze weg wou rennen en dan tegendruk kreeg van de touwtjes. Soms ging het kantjeboord maar train er nog steeds mee.
Ik vind het een fijne manier van trainen en die foto's waar jij zegt dat ze hangt vind ik een fijn beeld geven omdat ze dan juist omnlaag gaat, wat je met de touwtjes probeerd te bevorderen.
Ik snap je reactie van niet meer met touwtjes longeren, maar bedenk wel dat een paard makelijker in elastiek gaat hangen omdat die meeveert. SAls je paard druk gaat zetten dan veert het elastiek mee waardoor ze steeds verder gaat en sterker word in de mond. Bij touwtjes moet een paard loslaten om de druk te verminderen, mijn paarden zijn juist door de touwtjes zacht in de mond en bij een elastiek gingen ze erg hangen.
Je kunt ook nog nadenken over een pessoateugel, deze bevordert het gebruik van de achterhand, maar niet alle paarden reageren hier even makkelijk op.

Ja, als je zo denkt klopt dat ook weer wel. Ik moet maar even zien wat ik ga doen, misschien probeer ik ook wel een andere manier van touwtjes vastknopen te vinden. Ze is idd wat sterk in haar mond, en ik wil dat niet erger maken! Bedankt voor de tip ;)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:44

Rexanaa <3
Ik heb geen tips voor je want ik heb echt geen verstand van longeren, maar het is wel even mooi schrikken joh :oo!

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:47

Heb je er al eens aan gedacht om met een pessoa te longeren? Of raakt ze van het bontje bij haar achterbenen in paniek denk je?
Ik heb eerder ook met touwtjes gelongeerd, maar vond het toch niet helemaal fijn. De touwtjes zitten vast en de pessoa heeft katrollen die je aan het bit vastklikt met daarin het touw. Dat zorgt wel voor speling.
Zelf ben ik geen fan van elastiek. Ik vind persoonlijk dat paarden daar te veel op gaan hangen.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:51

1. Rexana is mooi
2. leuk joh, die voltigesingel
3. Goh wat was dat schrikken meis, met die steiger gedoe :(:)
4. Ik vind het er prima uitzien, zou alleen idd geen elastiek doen, maar van die veiligheidsknopen gebruiken..

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 19:52

Vadalma schreef:
Heb je er al eens aan gedacht om met een pessoa te longeren? Of raakt ze van het bontje bij haar achterbenen in paniek denk je?
Ik heb eerder ook met touwtjes gelongeerd, maar vond het toch niet helemaal fijn. De touwtjes zitten vast en de pessoa heeft katrollen die je aan het bit vastklikt met daarin het touw. Dat zorgt wel voor speling.
Zelf ben ik geen fan van elastiek. Ik vind persoonlijk dat paarden daar te veel op gaan hangen.

Hmm, dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Ik heb er idd wel eens over nagedacht, maar ik moet alles zelf betalen en aangezien je zo'n ding niet 123 in huis haalt.. :\

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:56

Ze zijn nog wel eens in de aanbieding, maar als je niet zeker weet hoe ze erop reageert kan je hem misschien beter eerst een keertje van een stalgenootje lenen ofzo (als iemand op stal er tenminste eentje heeft).

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 20:17

Vadalma schreef:
Ze zijn nog wel eens in de aanbieding, maar als je niet zeker weet hoe ze erop reageert kan je hem misschien beter eerst een keertje van een stalgenootje lenen ofzo (als iemand op stal er tenminste eentje heeft).

Hahha, ze staat op een boerderijtje met 1 pony..
De bak mogen we gebruiken van de buren, maar ik zal eens gaan rondvragen! :D

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:20

Hmm ja dan wordt het wel wat lastiger. Je hebt dan in ieder geval ook een longeersingel nodig met ringen onder de buik en ringen aan de zijkant. Dat is wel zo makkelijk om hem vast te maken :P

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 20:22

Vadalma schreef:
Hmm ja dan wordt het wel wat lastiger. Je hebt dan in ieder geval ook een longeersingel nodig met ringen onder de buik en ringen aan de zijkant. Dat is wel zo makkelijk om hem vast te maken :P

Jaa, dat dacht ik dus net ook al.. Er zitten wel een paar ringen aan de voltigesingel, maar weet niet of die op de goede hoogte zitten.. _O-

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:39

Ringen op schouderhoogte kunnen ermee door, maar het is voor je beessie denk ik fijner om lekker laag te beginnen en hem tussen de voorbenen vast te maken.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:35

Ziet er leuk uit!

Pff wat een verhaal, zou t zelf ook niet zo snel meer doen :O

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:00

Zo dat is altijd even schrikken, ik longeer ook absoluut niet met touwtjes ben er geen voorstander van.
gewoon weer lekker gaan longeren en dat vergeten. (makkelijk gezegd natuurlijk)

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:09

Wat een leuk paard zeg :D
Ik longeer ook altijd met touwtjes, die maak ik aan de zijkant vast en dan zo naar de onderkant dan is het niet zo in een houding gedrukt worden.
En eerlijk gezegd vind ik de bak ook niet ideaal je paard kan helemaal niet lekker ontspannen omdat hij constant moet kijken waar hij loopt voor kuilen en plassen.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:14

tip: knip een stuk uit een fietsband, maak daar van een lus van ongeveer 20 cm, en maak daar het midden van de touwtjes aanvast, doe de lus van de fietsband door de singel, en maak dan de touwtjes vast, mocht je paard dan schrikken, dan veert de fietsband eerst een klein stukje mee, en voorkom je vaak de blokkade die onstaat als je touwtjes gelijk strak staan als ze schrikt...

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 09:20

Eciara schreef:
Wat een leuk paard zeg :D
Ik longeer ook altijd met touwtjes, die maak ik aan de zijkant vast en dan zo naar de onderkant dan is het niet zo in een houding gedrukt worden.
En eerlijk gezegd vind ik de bak ook niet ideaal je paard kan helemaal niet lekker ontspannen omdat hij constant moet kijken waar hij loopt voor kuilen en plassen.

Jaa, er lagen idd plassen maar de kuilen vielen wel mee, heb ook eerst getest of het wel een beetje 'loopbaar' was. Door de plasjes vertekent het ook wat, maar ze liep voor de rest prima ondanks af en toe spattend water.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:21

Ik heb het ook niet zo op touwtjes om precies de zelfde rede als jij TS. Ik ben toe over gegaan op longeren met dubbele lijnen. Dit werkt perfect, wel het effect van een touwtje, maar wel met de mogelijkheid deze te kunnen laten vieren als het even kritiek wordt ;) . Verder vind ik het idiaal dat je naar halsstrekken en meer oprichting toe kan werken zonder iedere keer touwtjes te hoeven verstellen. Het is eigenlijk of je 2 hele lange teugels in je handen hebt. Het vergt enige oefening voordat je er handigheid in krijgt, maar ik wil niet meer anders.

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:35

ik longeer altijd met óf elastieken of dubbele lijnen omdat ik hetzelfde heb meegemaakt als jou.
Wat Suzanne_18 al zegt, dubbele lijnen vergt wel enige handigheid voordat je het een beetje lukken wil,
maar ik moet zeggen, je hebt een erg knap paard :))