Eerste keer op Bokt: Armario met S&T (niv. M/Z/?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Armario

Eerste keer op Bokt: Armario met S&T (niv. M/Z/?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 21:24

Hey iedereen!

Dit is de allereerste keer dat ik een topic open hier op Bokt over Armario. Hij is een tienjarige ruin die we 8 jaar geleden kochten als een wandel- en familiepaard. Ik moet zeggen, geen van beide is het geworden. Ik was 12 jaar toen ik hem opleerde, toen wist ik echt nog niet veel van dressuur (enkel de beginselen) maar dankzij wat hulp van mijn lesgeefster (tevens de persoon waarvan we hem kochten) is hij toch uitgegroeid tot een prachtig dressuurpaard! Hij is eigenlijk ook altijd meer ‘mijn’ paard geweest en niet dat van het gezin (zowel mijn zus als mama hebben hun eigen paard nu) omdat ik er door de jaren meestal mee bezig was en dus ook echt naar mijn hand gereden is.

Wedstrijden heb ik gereden (niveau L en M in de federatie in België, een ander systeem dan in Nederland) maar rijd ik niet meer wegens tijdsgebrek door mijn studies. Ik zit op kamers (zoals jullie dat noemen) en daardoor is het niet altijd even gemakkelijk om Armario genoeg beweging te geven. Ik heb tot nu toe al twee bijrijders gehad maar zij hadden allebei schrik gekregen oid waardoor ze zonder waarschuwen stopten met rijden.
Dus ja, nu heb ik al een tijdje geen bijrijder meer gehad omdat ik het ook wel zat was om de juiste persoon te vinden. Gelukkig is mijn zus, Anais, de laatste tijd zo vriendelijk geweest om mij uit de nood te helpen en terug wat met meer Armario te trainen.

De punten waar ik tegenaan loop zijn de volgende: sinds ik studeer is Armario er echt op achteruit gegaan, hij loopt minder soepel, zit vast en loopt korter dan hij vroeger deed.
Hij plooit minder gemakkelijk in de kaken en heeft ook minder schwung.
Dit probeer ik op te lossen door goed los te rijden voor het echte werk en af en toe te longeren met pessoateugel.

In de vakantie had ik ook wat meer tijd, om met hem aan de slag te gaan. Omdat het in september een tijdje goed ging met hem, hebben we de camera meegenomen naar de stal.

Enkele foto’s van die dag:

Lekker schattig
Afbeelding

Instappen
Afbeelding

Indraven
Afbeelding

Al lichtrijdend een schouder binnenwaarts
Afbeelding

Uitgestrekte draf, mag hier nog wat ruimer en minder gespannen in lopen.
Afbeelding

Wijken voor het rechterbeen
Afbeelding

Nog eens van vanvoren, lekker scharen!
Afbeelding

Renvers, zijgangen gingen niet gemakkelijk, Armario bleef nogal traag.
Afbeelding

Appuyeren
Afbeelding

Travers op andere hand
Afbeelding

Mooie strekfoto! Voor ik studeerde ging dit wel beter, hij was toen actiever en maakte zich minder lang.
Afbeelding

Iets tussen middengalop en uitgestrekte galop. Dit vind ik ook heel mooie foto’s!
Afbeelding

Afbeelding

Dit trekt echt op niets dat weet ik zelf ook wel. Ik vroeg hier een wissel maar hij werd iets te enthousiast en zijn achterhand versprong pas een tel later. Mijn houding is ook niet om over naar huis te schrijven maar ja ‘wie niet waagt, die niet wint’ is het gezegde he. Toch zijn de vliegende wissels enorm verbeterd, dan kan ik er op de diagonaal een stuk of 3 vragen.
Afbeelding

Appuyement in galop.
Afbeelding

Zo dat was het, I hope you enjoyed! Commentaar is welkom;).

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:41

Gaaf paard en ziet er netjes uit!
Erg zonde dat je zo weinig tijd heb vanwege je studie, ziet er uit als een fijn paard :)
Hopelijk krijg je in de toekomst weer wat meer tijd, zodat je hem weer op het niveau kan krijgen zoals je dat graag wilt.
Succes

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:43

Ik vindt jullie een leuke combi. De basis zit er goed in en jullie ogen sterk.

Voor het plaatje zou er meer impuls gewenst zijn in de renvers en schouderbinnenwaards, in hoeverre ik dit op de foto kan beoordelen, lijkt het of hij zijn rug niet helemaal los laat en optimaal gebruikt.

Ook vindt ik dat je een vrij strenge stangteugel hebt. Wat doet hij als je hem zo nu en dan op een enkele trends rijdt?

Denk aan je beenligging, deze komt soms te ver naar voor, wat evt. je evenwicht kan verstoren.

Verder... zeer mooi plaatje en goed bezig!

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 21:51

@ Biskwie: Je hebt echt gelijk dat hij zijn rug niet helemaal loslaat. Daar had hij als jong paard al wat last van en was zo goed als in orde voor ik naar de universiteit ging, maar nu is zit hij dus weer vast. Ik heb eigenlijk gewoon echt te weinig tijd om dit in orde te krijgen. Vind ik ook erg jammer.

Als ik hem op trens rijd, is het voor mij net iets moeilijker om hem te doen verzamelen of verruimen zonder uit elkaar te vallen. Hij spant zich dan ook wel wat op, net zoals hij met de stang durft doen.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:06

Gaaf paard! Zeker als je bedenkt dat hij eerst een buitenrij paard zou moeten worden. Na je verhaal gelezen te hebben verwachtte ik zeker niet dit paard. Compliment hoor!
Op de foto indraven lijkt het alsof je 'steunt' in je handen en je druk hebt op je tenen, waardoor je benen wat gestrekt naar voren lijken. Alles niet heel erg veel, maar het lijkt. Dit is natuurlijk vanaf 1 foto.
Probeer dan wat meer achter op de billen te zitten, dan ontspant je lijn vanuit je heupen naar je tenen. Wederom het is een fotomoment.
Hij schaart trouwens wel mooi!

groetjes Christel

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:20

Bedankt voor je tips. Ik weet dat ik meer op mijn billen moet zitten, maar ik denk er soms niet genoeg aan. Op die foto die je aanhaalt was ik wel juist aan het lichtrijden dus daarom dat ik drukte op mijn tenen. Steunen met mijn handen zou ik echt niet mogen doen natuurlijk, maar zoals je ziet op verdere foto's draag ik mijn handen wel meer;).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:23

He jij hebt een KR symbooltje op het dek. :) Interprovinciale mee gereden? :)

Mooi dier, vind het er nog goed uit zien om weinig tijd te hebben hoor. :) Prachtig dier ook. Ik vind je alleen iets te gespannen zitten en heb het idee dat je wat tegen zit in de travers/renvers. Je schouders zouden evenwijdig moeten zijn met die van het paard.. :)

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:33

Ja ik heb vroeger KR gereden (3,4 jaar geleden) maar dat dekje is eigenlijk van mijn zus (zij reed vroeger met haar pony en erna met haar paard erbij).
Ja dat tegenzitten is een foutje dat ik er maar niet uitkrijg. Om één of andere reden krijg ik het niet voor elkaar om 'mee te zitten' in travers en renvers. In schouderbinnenwaarts en wijken lukt dit wel.

Ayasha
Blogger

Re: Eerste keer op Bokt: Armario met S&T (niv. M/Z/?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:36

Probeer tijdens de travers en renvers te denken dat je de schouder aan de kant waar je naar stelt naar achteren moet. Desnoods ga je naar zijn achterhand kijken. (dus als je renverof travers naar links doet, kijk je over je linkerschouder) en dan draaien je schouders automatisch mee. :)

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:45

Ik zal je tips eens uitproberen, bedankt!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:00

prachtig dier! wat ook goed helpt om je impuls in de zijgangen te bewaren: tempowisselingen in de zijgangen gaan rijden. ze blijven dan veel alerter en kan je het er fijner uit rijden

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:08

wat een ontzettend gaaf paard!
ik ben nu zelf bezig met de oefeningen voor de M2, dus commentaar kan ik niet echt geven.
wat me wel opviel, is hoe je been ligt, soms zie ik mensen die prikken bij elke pas met de spoor. maar bij jou zijn je benen eigenlijk altijd wel mooi lang!

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 02:58

@ Lissy: eigenlijk zijn zijn zijgangen één van zijn beste kanten, ik hoef hem nooit extra vooruit te duwen want hij gaat uit zichzelf al erg vooruit. Dus ook in de zijgangen behoudt hij altijd een goed tempo, maar die dag was hij trager dan ik gewend ben omdat hij die week al intensief bereden geweest was (het was toen nog vakantie).

@ Rajaniii: bedankt!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 03:07

Wat een geweldige wandelpoown, zeg :=
Na je verhaal had ik toch niet zulke mooie foto's verwacht.
In tegenstelling tot een ander vind ik je stang gebruik eigenlijk juist netjes. Op veel foto's zie je dat ie zelfs iets te los hangt.

Succes met je topper en hopelijk heb je snel meer tijd OF een goede bijrijder die een volhouder is

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:45

hele mooie foto's en een hele mooie combinatie.
wel zie ik op enkele foto's dat hij af en toe wat meer stuwt met het achterbeen ipv duwt.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:25

partywitch schreef:
hele mooie foto's en een hele mooie combinatie.
wel zie ik op enkele foto's dat hij af en toe wat meer stuwt met het achterbeen ipv duwt.

Wat is het verschil tussen stuwen en duwen? Ik vroeg het me even af, want ik weet namelijk geen verschil.

On topic,

Geweldig leuke combinatie. Je zit er netjes op en het paard wordt zo te zien netjes gereden. Misschien een tip voor het losrijden: laat je paard zijn hals wat meer naar beneden brengen, zo kun je hem makkelijker loswerken en soepel maken. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:30

Prachtig paard, hij mag nog wat meer losgelaten in sommige oefeningen, maar dat komt wel. Het ziet er al super uit voor de beperkte trainingen die je kunt doen!

Al zou ik persoonlijk met een paard wat nu wat korter, en stugger wordt wat lager en langer, of wat ronder losrijden. :)

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:34

Wat een geweldig paard zeg, wauwie.
Ik vind het er erg netjes uitzien, jammer dat je minder tijd hebt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:36

Na je 'klaagzang' verwachtte ik eigenlijk vrij weinig van dit paard. Maar wat een ontzettend gave bok zeg! :D Ziet er ontzettend goed uit.

Wat betreft de schwung, het korte lopen, en minder gemakkelijk plooien in de kaak, zou ik 'm laag en rond losrijden. Althans gebaseerd op de foto waar je onder hebt gezet: "losdraven"
Met laag en rond krijg je de rug fijn los, en ze gaan er een stuk ruimer van lopen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:38

Wow, Ik las eerst het verhaaltje en zag daarna pas de foto's. Eerlijk gezegd had ik een simpel HTK paard verwacht. En toen zag ik de foto's. Wat een prachtig dier zeg!

Het probleem waar jij tegenaan loopt herken ik wel. Een oefening die ik daarvoor heel fijn vind werken is op een grote volte 4x de overgang galop/draf/galop te rijden. Uiteraard wel correcte overgangen zonder stanggebruik. Daardoor zet je ze net wat mooier op het achterbeen.

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 14:08

@ Partywitch: ik snap ook niet zo goed wat je bedoelt met het verschil tussen duwen en stuwen? Op welke foto's zie je dit?

@ Vur, Chaos en Janine1990: bedankt voor de tips en ik zal hem zeker eens lager en ronder rijden wanneer ik de volgende keer rij!

@ Anne_GTI: die tips heb ook al vaker gehoord van lesgevers. Ik probeer ook regelmatig verzamelingen en verruimingen te rijden zowel in draf als in galop, ookal haat Armario die oefeningen. Dan moet hij te hard werken :P .

Zespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:25

Wauw! Wat een leuke combi :)

Ik kan eigenlijk niet echt iets aanmerken, maar bij HAW moet het helaas toch. Misschien zou je je handen iets meer kunnen dragen en rechtop houden, vooral in de draf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:35

Ja, ik had bij jouw verhaal ook niet zo'n paard verwacht. Mooie hals en jah, zonde dat je zo weinig tijd hebt. Voor de weinige tijd die je dan hebt, heb je hem daar toch fijn aan het lopen. Meer kun je niet wensen in zo'n geval denk ik.
Vind je handen overigens op mooie hoogte (vind ze bij veel dresuurruiters te hoog, maar meningen kunnen verschillen).

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 14:34

Bedankt voor jullie tips. Ik vind ook dat mijn handen op een redelijk juiste hoogte gehouden worden, behalve dan op die eerste draffoto. Ik heb denk ik een redelijk rechte lijn van mijn elleboog naar zijn mond :) . Mijn problemen zitten eerder bij mijn zit. Ik heb een beetje last van stoelzit, als iemand hier tips voor heeft?

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:11

Jeetje wat een ontzettend leuk "familiepaard" zeg. Erg aansprekend, en jullie zijn een leuke combi, als ik jou was zou ik wat meer tijd vrijmaken om hem te rijden :D