Leuk dat je komt kijken! Na een lange zoektocht (9 maanden) naar een leuk paardje is het eind september dan eindelijk gelukt. Ik was op zoek naar een superbrave allround merrie en ik had me geen betere kunnen wensen dan mijn knappe schimmeltje. Ze is een 11-jarige NRPS merrie van Vigour B, 1.64, heeft M2 dressuur gelopen & B springen en ze heeft sinds ze hier is (nu 5 weken) nog geen stap verkeerd gezet! Jullie begrijpen dat ik erg blij ben met mijn allereerste eigen paardje.

De eerste weken hebben we vooral gewerkt aan tempo-controle, want ze vond het wel grappig om steeds net ietsje harder te gaan dan ik aangaf. Ik heb even moeten leren wat strenger te zijn en nu gaat het eigenlijk behoorlijk goed met ons tempo. Ik hoef maar aan langzamer te denken en ze komt al terug (meestal

Ook heb ik haar de eerste tijd vooral lekker laag gereden en goed twee kanten op laten buigen. Even helemaal terug naar de basis dus. Vanaf daar ben ik weer bezig gegaan haar op te pakken, meer op de achterhand te zetten en wat op te richten van voren. Voor haar zal het niet zo'n probleem zijn met haar M2 achtergrond, maar ik vind het zelf nog heel lastig om het goede gevoel te vinden en vast te houden. Actief genoeg, genoeg verbinding maar toch los door d'r lijf blijven lopen.
Ik weet dat ze nog veel verder omhoog zal moeten uiteindelijk, maar ik probeer dit stapje voor stapje te doen. Hoe lager ze loopt, hoe makkelijker dat goede gevoel te vinden is voor mij. Op dit moment vind ik een actieve achterhand nog even belangrijker dan haar hoofdhouding.
Mijn eigen houding is niet om over naar huis te schrijven; ik zit na al die jaren nog steeds niet lekker in balans en ben dan ook van plan binnenkort zitlessen te gaan nemen. Denk dat het heel veel zal schelen en het het rijden een stuk eenvoudiger zal maken.
Het plan is om ergens begin volgend jaar in de B te gaan starten, maar voor die tijd moet er nog eventjes hard doorgeoefend worden, dus tips zijn heel erg welkom!

1. Na het losstappen lekker over de rug losdraven. Ze blijft hierbij heel fijn licht in de hand.

2. Idem. Teugel net te lang, vandaar de hand op m'n schoot.

3. Niet scherp, maar ook even lekker over de rug losgaloperen.

4. Wordt ze altijd heel fijn los van.

5. Even stappen tussendoor. Stap vindt ze erg lastig. Ze kan heel netjes ruim stappen op deze lengte. maar zodra je haar teveel oppakt, voel je dat ze zich vasthoudt en maakt ze achter aan een kant haar pas niet meer goed af. Tips hiervoor zijn erg welkom.

6. Langzaam iets oppakken.

7. Vind dit een fijn beeld. Nog niet de oprichting waar we naartoe willen, maar wel netjes actief van achter.

8.

9. Jaja, we hebben ook de andere kant op gereden.

10. Galop is nog niet ons sterkste punt. Ik moet leren los te laten met m'n binnenhand, dan pas kan zij ook loslaten.

11.

12.

13. En lekker uitstappen. Braaf paard.

*** Commentaar en tips zijn erg welkom, maar houd er rekening mee dat wij pas 5 weken een combinatie vormen en dat ik altijd pony's heb gereden. Dan is een paard, hoe klein ze ook is, toch wel even wennen.