Weer eens privéles met Royal!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Channiiiej

Weer eens privéles met Royal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 14:11

Hoi,

Gisteren had ik weer privéles met Royal, omdat ik vandaag (straks) wedstrijd heb!
Royal was niet echt in een goede bui.. :P De les voordat ik erop moest, had hij weereens iemand eraf gegooit en in het begin van mijn privéles was hij ook heel vervelend. Hij wilde totaal niet lopen en ging steeds hoofd omhoog gooien/sprongentjes omhoog maken als hij iets niet wilde.
Gelukkig ging het het tweede deel van mijn privéles wel wat beter!

Info over Royal:
- KWPN'er
- Ruin
- 12 jaar
- Manegepaardje

Waar werken wij aan/wat vinden wij moeilijk:
- Mijn houding (vooral handen)
- Niet achter de LL
- Activiteit achterhand

Nu de foto's van de privéles!
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Hier zie je goed ons probleem. Met middendraf komt Royal veelste ver achter de LL.. Maar als ik hem meer ruimte geef, springt hij naar de galop..
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

Reacties & Tips zijn heel welkom :j
Ben benieuwd hoe de wedstrijd vandaag gaat!

MyHorseGirl

Re: Weer eens privéles met Royal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:08

Ik vind het er netjes uitzien, kan erg netjes lopen! Let er op dat je iets meer je handen draagt, netjes rechtop houdt en vooral zelf ook rechtop zit. Lijkt nu alsof je in een stoel-houding zit.

Veel succes straks!

_L0ura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:27

Het ziet er goed uit, probeer alleen je hakken wat meer uit te drukken :)

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:30

Ik heb wel eens eerder foto's gezien van jullie, en vind het echt ontzettend knap dat jij zo kan rijden op een manegepaard! Dat zegt wel wat over jouw rijden en het paard en de manege he! Super! Hoe ging je wedstrijd?

Schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:29

Ziet er leuk uit hoor!
Probeer alleen je hakken wat meer uit te drukken en in de galop mag hij er net iets meer doorheen komen.

Verder, leuk paard!

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 19:45

Dankjulliewel! Ben het met jullie commentaar eens! Mijn houding kan echt beter, vooral mijn handen en hakken!
Galop is Royal er meestal wel goed door, denk dat dit een momentopname is dat hij er net iets meer uitkomt met zijn neusje!

De wedstrijd ging voor mijn gevoel redelijk, paar kleine foutjes!
Ik ben uiteindelijk 2e geworden van de 21!
Zal een link plaatsen als ik weer een topic heb geopend!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:49

Ik heb het idee dat als jij je beugels 1 gaatje langer maakt jouw benen mooier komen te liggen en dan kom je ook rechterop te zitten.

Gefeliciteerd met jouw 2e plaats, vind ik heel goed.
Ik zou zeggen: Leasen dit paard! ( als dat kan natuurlijk!).

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:56

Als ik de foto's zie dan is het eerste wat mij opvalt je houding. Misschien geven sommige foto's een wat vertekend beeld omdat ze van de zijkant zijn genomen maar het lijkt alsof je in de stoelzit zit. Wat je kunt proberen is je beugels twee gaten langer te doen. Daardoor kun je namelijk je been wat langer maken en naar achteren leggen. Op die manier kun je in de goede houding gaan zitten, namelijk schouders, heup en enkels op een lijn. Je beugels lijken namelijk wat aan de korte kant en dan kun je je been nooit in de schouder, heup, enkel lijn krijgen. Vooral niet je hakken heel erg uitdrukken, dan zet je namelijk je enkel vast en daardoor de rest van je been. Op foto 2,3,4 heb je je voet goed staan hoor, gewoon recht zoals je ook op de grond staat is prima, dan heb je alle bewegingsruimte.
Denk er ook aan dat je goed op je drie punten gaat zitten, kruis en twee zitbeenknobbels. Op die manier zit je ook direct mooi rechtop. Nu lijkt het of je alleen op je twee zitbeenknobbels zit en daardoor hang je achterover zeg maar, zoals op foto 6. Op foto vijf ziet het er prima uit!
En probeer te denken aan je pianohandjes, duimen moeten het hoogste punt zijn, dus de handen een kwartslag draaien.

Je hebt het paardje wel netjes aan het lopen, mijn complimenten!

Ik hoop dat je er iets aan hebt en ermee aan het werk kunt, veel succes!

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 22:42

Bedankt voor de reacties en super bedankt voor de tips/de uitleg!
Mijn houding kan inderdaad nog verbeterd worden! Ik probeer er wel aan te werken, maar ik vind het lastig!
Ik probeer wel altijd mijn beugels iets langer te doen, alleen dan ga ik op mijn tenen staan.. Geen idee wat voor rare 'gewoonte' dat is.. Maar ik moet het iig afleren! :j
Ik heb ook het idee dat ik het bij Royal lastiger vind om 'langer' te zitten dan op sommige andere paardjes. Misschien dat dit aan het zadel kan liggen (niet om het probleem van mij af te schuiven ofzo hoor :P)!

Ik ga er zeker mee aan het werk, erg bedankt :D

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:46

Ziet er goed uit hoor, ik ben vooral benieuwd hoe het was op wedstrijd en wat je punten waren?

probeer te denken om de knik in je ellebogen die zijn soms helemaal recht.

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 10:25

@Doerakje;
Dankjewel!
De wedstrijd ging voor mijn gevoel redelijk, paar kleine foutjes.. Het was een FNRS wedstrijd en ik had 227+ punten.

Ik heb nu ook een topic geopend van mijn wedstrijd; [RIJ-ITP] Wedstrijd Oktober met Royal

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:27

Ziet er leuk uit :J

En goed resultaat dus op je wedstrijd! +:)+

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:40

Welke F rijd je? en ik heb een goeie tip als je op je tenen gaat staan als je je beugels langer doet: ga eens op de onderste traptrede staan met je tenen en veer eens door naar beneden, zo rek je je kuitspier op!! En een ding, mogen jullie op de manegepaarden met sporen rijden??

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 10:47

Dankjulliewel! :D

@MagicDay; Bedankt voor de tip! Dat ga ik zeker eens uitproberen =] En ik heb trouwens F9a gereden ;)
Wij mogen op de manege sommige paarden met sporen rijden! Natuurlijk mogen alleen gevorderde ruiters met sporen rijden en de beginners niet. Ook mag je op paarden die geen sporen nodig hebben, geen sporen gebruiken. Daarnaast wordt er ook heel goed op gelet, dat de sporen op een juiste manier worden gebruikt.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:53

Okee dan :P bij ons op de manege rijden zelfs wij( instructeurs) nooit met sporen op onze manegepaarden!! Maar dat is natuurlijk overal anders!

Ik moet 13 november ook f9a rijden...en die tip heb ik uit het boek: beter paardrijden kun je leren van ulrieke thiel, vind ik persoonlijk een errug fijn boek, ook omdat er tips instaan voor instructeurs!

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 17:31

Oké, bedankt voor de tip van dat boek! :D Wie weet heb ik daar nog eens iets aan hihi :D

Heb je toevallig ook nog een tip voor beter doorzitten? :P Royal gooit erg hoog op, en daardoor kan ik m'n benen niet mooi stilhouden en ga ik vaak iets achterover zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:04

Je rijdt heel netjes :D
Over die middendraf, ik zou dan proberen om wel druk te houden op je teugels, maar vanuit je ellebogen je handen iets verder naar voren plaatsen. En tegelijk voorzichtig been eraan. Waarschijnlijk heeft hij gewoon nog niet genoeg kracht om echt opgericht te kunnen strekken.
En het doorzitten, tja gewoon proberen zo ontspannen mogelijk mee te gaan vanuit je bekken. Veel oefenen, wordt vanzelf beter :)

_braaf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:30

Je lijkt wat achterover te hangen op sommige foto's probeer wat naar voren te leunen.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:26

Veel zonder beugels rijden en zorgen dat ie goed en ontspannen over zijn rug loopt!! Als je paard z'n rug niet ontspant, kun je ook nooit lekker zitten...

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:28

Dit is nou niet een bepaald een standaard manege paard. Had me verteld dat het een gribaldi-zoon was, en ik had het geloofd! Echt een mooi paard!

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:33

Ik heb gehoord dat hij ooit van de slacht weggekocht is... Zo zie je maar dat hij toch nog erg fijn kan lopen :)

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:19

Bedankt voor alle tips weer! :D

@Silfie35; Jaa mooi issie he :j :D

yaelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:15

Wat een leuk paard! Probeer alleen in de galop niet te ver naar achteren te gaan zitten!

Liv80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:09

:o

CarmenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:05

super knap sowieso op een manage paard, alleen probeer je ellebogen naast je lichaam te houden je polsen niet naar buiten te knikken, maar netjes rechtop alsof je twee kopjeskoffie vast hebt en houdt deze netjes naast elkaar bij de schoft..
Verder zou ik je beugels langer doen, zodat je been ook mooi lang aan het paard ligt en jij echt op je zitbeenknobbels kunt gaan zitten, probeer deze ook te voelen en dan ook nog hakken uitdrukken...

succes voor de volgende wedstrijd!