door stang en trens stug in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mexlovenoa

door stang en trens stug in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 11:59

Hoi,

Ik heb net een nieuw paard. Deze heeft Z niveau gelopen en is altijd met stang en trens gereden. Ik rijd hem gewoon met een enkel gebrokentrensje, Maar door het lange gebruik van de stang en trens is hij erg stug in zijn mond geworden en ontspant hij ook niet makkelijk. M.B.V een slofteugel gaat hij eindelijk ontspannen, maar ben geen fan van hulpteugels. Les heb ik ook, mijn instructeur zegt dat ik een slofteugel voor een paar lessen te gebruiken en dat hij vanzelf tot ontspanning komt, maar ben het er eigenlijk niet zo mee eens. Wat denken jullie? wat zouden jullie doen?

laura1986

Re: door stang en trens stug in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:03

Arm paard, denk ik dan...
Slofteugel zou ik zeker niet aan beginnen.
Lekker bitloos gaan hobbelen, dat zou ik doen..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:04

Inderdaad arm paard... Door een slof gaat hij echt niet ontspannen hoor, dat lijkt alleen maar zo.. Inderdaad zoals Laura zegt, z'n mond is al verpest, ik zou maar bitloos gaan en dan wel voorzichtig natuurlijk. ;) Wie weet kan je ooit nog met bitje gaan rijden mocht je dat nog eens willen, zou eerst maar even van z';n mond afblijven

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:05

Een paard wordt niet stug in de mond door 1 of in dit geval 2 bitten. Maar door de hand van degene die de teugels in handen heeft.
Zou er i.p.v. een slof aanhangen met een thiedemanteugel gaan rijden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:06

Het paard zal denk ik weer moeten 'leren' reageren op kleinere hulpen. Ga dus trainen op het geven van een kleine ophouding en verlang daarop een reactie. Dit doe je door overgangen en tempowisselingen te rijden. Eerst een kleine hulp te geven, bij de juiste reactie te belonen en bij geen reactie een scherpere hulp te geven. En ook dan de juiste reactie belonen.

Ontspannen gaat het beste door regelmatig hals te strekken en veel van lengtebuiging te wisselen. Bijvoorbeeld door slangenvoltes en achtjes.

De slofteugel maakt je sterker dan je werkelijk bent, als je hem niet slim gebruikt en snel kan loslaten na een ophouding zal je zonder slofteugel weer tegen hetzelfde probleem aan gaan lopen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:06

Lastig, maar je geeft zelf al aan dat je net een nieuw paard hebt.
Je moet het paard ook de tijd geven om aan jouw manier van rijden te wennen. Dat is ontzettend belangrijk.
Van de hand af rijden is hij waarschijnlijk niet gewend, dus doe dat heel erg. Hij kan best nageeflijk van de hand af gereden worden.
Slofteugel zou ik in dit geval niet aan beginnen, laat het paard vooral aan jouw rijstijl wennen. :)

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:13

Volgens mij heeft echt de helft van de paardbezittende mensen dit probleem... Natuurlijk heb je het in mindere en meerdere mate.

Ik denk dat in één keer de overstap naar bitloos te groot is. (edit: was reactie op laura1986)
Een paard moet niet aan de teugel lopen doordat het met behulp van een bit 'er doorheen' wordt getrokken of gefriemeld. Een paard loopt aan de teugel door het onderbrengen van het achterbeen waardoor het jou kan dragen. Van nature hebben paarden het meeste gewicht op de voorhand, maar zodra er een mens op gaat zitten dat de balans verstoord, moet het paard leren om te gaan met dat extra gewicht. Daarvoor moet gewicht verplaatst worden naar de achterhand, doordat het paard leert het achterbeen verder onder de massa te plaatsen.
En een paard dat dood in de mond is geworden door de verkeerde manier van berijden doet dat niet. Het gaat héél veel tijd kosten om je paard te sensibiliseren voor het bit, en te leren zijn hoofdje te laten zakken als gevolg van het onderbrengen van de achterhand.
Professionele begeleiding is een vereiste, als je écht een verandering wil maken. Heb je hier geen tijd of zin in, zie ik de situatie helaas hopeloos in.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:16

Ben het eens met Kelly_ann

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:18

Laten we even voor op stellen dat het paard niet stug is geworden van stang en trens, maar door de ruiterhand. Ik ben zelf absoluut geen tegenstander van een slof, liever een slof dan een thiedeman teugel. Maar ook hier geld weer dat de slof niet slecht is, maar de ruiterhand. Het voordeel van een slof vind ik dat je zelf kunt bepalen welke druk je wil, je kunt hem zelf strakker en losser zetten op ieder moment van de training. Andere hulpteugels staan in 1 stand. Het is wel handig om een slof onder begeleiding te gebruiken als je nog niet zoveel ervaring hiermee hebt. Dan kan de kijker namelijk zien of hij te strak staat.

Succes ermee.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:21

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:22

Overstap naar bitloos hoeft niet te groot te zijn hoor.. Paarden kennen zonder bit natuurlijk al van een halster. Als je er zelf geen ervaring mee hebt is het wel aan te raden om eerst het een en ander te lezen over het bitloos rijden en om evt. begeleiding hierbij te zoeken.
Als ik al eens op het paard van iemand anders rij doe ik dat liever zonder bit, ookal wordt dat paard normaal gesproken met bit gereden. Nog nooit problemen mee gehad. Moet er wel bij zeggen dat ik niet opstap als ik het idee heb dat een paard niet goed in zn vel zit of als ik het niet vertrouw. Maar dat doe ik met bit ook niet, dus wat dat betreft maakt het weer niet uit.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:24

Sjolvir schreef:
Paard wordt niet sterk door de bitten, maar door diegene die aan de teugels zit.

In zekere zin is dat zo... met S&T kan je harder inwerken.. als je je hulpen daar niet op aanpast zal het paard die hoeveelheid 'druk' als normaal gaan zien en dus 'stug' worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:25

Ik zou helemaal niet overstappen op hulpteugels enz. Ik zou gewoon dat dier fijn gaan rijden met een zachte hand. Mondje wordt vanzelf wel weer wat zachter. Bitloos gaan rijden is het probleem omzeilen, niet oplossen.

KA: Dus wat Sjolvir zegt is gewoon helemaal waar, niet in "zekere zin". Wie geeft de hulpen? Degene die er aan zit toch? Stang en Trens die goed gebruikt wordt, krijgt een paard geen hardere mond van.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:25

mexlovenoa schreef:
Hoi,

Ik heb net een nieuw paard. Deze heeft Z niveau gelopen en is altijd met stang en trens gereden. Ik rijd hem gewoon met een enkel gebrokentrensje, Maar door het lange gebruik van de stang en trens is hij erg stug in zijn mond geworden en ontspant hij ook niet makkelijk. M.B.V een slofteugel gaat hij eindelijk ontspannen, maar ben geen fan van hulpteugels. Les heb ik ook, mijn instructeur zegt dat ik een slofteugel voor een paar lessen te gebruiken en dat hij vanzelf tot ontspanning komt, maar ben het er eigenlijk niet zo mee eens. Wat denken jullie? wat zouden jullie doen?

ik ben het niet met je instructie eens, want door de slof trek je er als nog aan, een stugge mond zoals je zegt, is vrij eenvoudig op te lossen met de juiste begeleiding, het gaat namelij om de hand van de ruiter en niet om de mond van het paard. jij moet sneller kunnen voelen en lossen daar zit het probleem hoe beter je rijkunstig gevoel is ontwikkeld hoe sneller je dit pobleem kan verhelpen, losheid in hand elleboog en schouder daar zit het in

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:27

Dan nog zat er iemand aan die teugels, ongeacht het bit.

Aan TS, toen je je paardje ging kopen en rijden, liep hij toen ook al zo zwaar op de hand? Of niet?

Kan niet heel gelukkig worden van de oplossing van je instructie.
Hoewel ik ook op de vereniging halve volkstammen er wel mee zien rijden.

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 12:41

Sjolvir schreef:

Aan TS, toen je je paardje ging kopen en rijden, liep hij toen ook al zo zwaar op de hand? Of niet?

hij staat op proef. hij mag nog 3 weekjes uitgeprobeert worden..
Bitloos is zowiezo geen oplossing.. ik wil zelf wedstrijden gaan rijden.
Mensen hebben me ook al een rolletjesbit aangeboden, maar daar wordt ik ook niet vrolijk van. Het is niet alsof je het probleem kan oplossen door een ande bit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:43

mexlovenoa schreef:
Sjolvir schreef:

hij staat op proef. hij mag nog 3 weekjes uitgeprobeert worden..
Bitloos is zowiezo geen oplossing.. ik wil zelf wedstrijden gaan rijden.
Mensen hebben me ook al een rolletjesbit aangeboden, maar daar wordt ik ook niet vrolijk van. Het is niet alsof je het probleem kan oplossen door een ande bit.

dat gaat ook niet dit probleem is alleen op te lossen door zachtheid in de hand aan te leren en nagevelijheid op teugelgewicht

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:50

TS, wees verstandig, probeer hem dan ook die twee weken. ZONDER hulpmiddelen, en kijk dan of er ook verandering is. Van de hand af rijden.

Niemand heeft je ook te verplichten tot bitloos, wat je niet wilt, moet je niet doen! Ook al kan je er wedstrijden mee rijden...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:56

Net wat Janine zegt. Als je hem op proef hebt. Zonder hulpmiddelen gaan rijden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:57

Als je nu al een probleem hebt met het paard en je weet zelf niet hoe je het op moet lossen en je hebt hem nog op proef, dan zeg ik: niet doen. Neem een paard die geen problemen heeft en je lekker meer kan rijden :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:01

saskiakefie schreef:
Als je nu al een probleem hebt met het paard en je weet zelf niet hoe je het op moet lossen en je hebt hem nog op proef, dan zeg ik: niet doen. Neem een paard die geen problemen heeft en je lekker meer kan rijden :j

Nou nou nou, overdrijven is ook een vak zeg... Dit is een 'probleem' dat je niet in twee dagen oplost, dat duurt een poosje. Daar hoef je echt geen ander paard voor aan te schaffen.

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 13:02

saskiakefie schreef:

nee hij gaat niet weg.
Ben er tevreden mee. het is gewoon een kwestie van veel oefenen en trainen. paardje hoeft niet binnen 3 weken weer perfect in de mond te zijn. Kan nog meer dan 5 maanden kijken of het verbeterd.
geen verbeterering? dan kan ik gaan denken om hem toch niet te kopen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:02

Ayasha schreef:
Ik zou helemaal niet overstappen op hulpteugels enz. Ik zou gewoon dat dier fijn gaan rijden met een zachte hand. Mondje wordt vanzelf wel weer wat zachter. Bitloos gaan rijden is het probleem omzeilen, niet oplossen.

KA: Dus wat Sjolvir zegt is gewoon helemaal waar, niet in "zekere zin". Wie geeft de hulpen? Degene die er aan zit toch? Stang en Trens die goed gebruikt wordt, krijgt een paard geen hardere mond van.

Klopt als een bus. Ga eerst inderdaad terug naar een simpel trensje, leer hem weer aan wat fijne en kleine hulpen betekend en wees consequent daarin. Zwaardere bitten, bitlose optomingen en hulpteugels zijn alleen maar dingen om je probleem te omzeilen (gevolg wegnemen) en niet om de oorzaak aan te pakken.

Ik vind het daarom, eerlijk gezegd, een rare uitspraak van je instructrice om er dan een slof aan te hangen. MI zou het dus beter zijn om compleet terug naar de basis te gaan en vanuit daar weer het paard zacht te maken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:04

Janine1990 schreef:
saskiakefie schreef:

Nou nou nou, overdrijven is ook een vak zeg... Dit is een 'probleem' dat je niet in twee dagen oplost, dat duurt een poosje. Daar hoef je echt geen ander paard voor aan te schaffen.

Hij is op proef, anders had ik het niet gezegd.

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:06

Ik ben zelf als verzorger overgestapt op bitloos omdat mijn paard hard in de mond geworden was door de eigenaar en ook veel zich verzette tegen het bit: het bit in de mond nam enz.
Ik ben toen overgestapt op bitloos en kan dit aanraden: zonder bit gaf ze haar verzet ook op. Misschien kun je in ieder geval tijdelijk overstappen op bitloos, zeker in de bak lijkt me dat geen probleem.