Een ander op je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Een ander op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 13:03

Trots als ik ben met mijn paardje, zo fijn aan de hulpen en los door het lijf!
Ik zet er iemand anders op en ze is in no-time tegen het been en moeilijk in de mond -O-

Mijn paard is dus niet fijn na te rijden door iemand anders...
Echt blij ben ik daar niet mee, heb ik nu zo afwijkend opgeleid dat een ander simpelweg de knopjes niet kan vinden? Of heb ik gewoon een zeer eenkennig paard? Karaktervol? stout?
Ik heb altijd gevonden dat je paard gewoon na te rijden moet zijn voor een ander, maar dit valt even vies tegen...
Je zal ze maar moeten verkopen, iedereen haakt af na een proefrondje :=

Hoe zien jullie dit? Er zijn vast vergelijkbare verhalen, hoe ging dat verder? En waar ligt het eigenlijke probleem als een paard niet na te rijden is door een ander?

fanci_mike

Re: Een ander op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:07

Hihi, klinkt bekend! Ik kan mijn paard aardig fijn rijden, m'n trainster lukt het ook prima, maar mijn beste vriendin komt er niet mee weg! (en als ik dan voor de lol mijn wederhelft erop laat, die net aan kan galopperen, loopt íe als een tierelier!) Dus ik denk dat het heel erg ligt aan de persoon die erop stapt.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:09

Doet ze dat dat bij iedereen of bij 1 persoon die net andere knopjes indrukt? Denk dat je je dat eerst moet afvragen voordat je gaat denken dat je je paard niet goed hebt opgeleid ;)
Sommige paarden zijn gewoon niet fijn door een ander na te rijden, maar vind wel dat je gelijk hebt en in principe een fijn paard door een ander zo nagereden moet kunnen worden. Helaas gaat die vlieger niet altijd op..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:12

Dit komt ook naar voren in het topic over iemand die vraagt of mensen hun paard in een manegeles zouden laten meelopen.

Mensen zouden hun paard niet voor elkaar hebben als een ander er niet mee weg kan rijden. (en worden nogal gekleineerd) :+

Ben ik het niet altijd mee eens, paarden zijn allemaal verschillend. Als er eens iemand op stapt die op een hele andere manier rijdt kan het nog vies tegenvallen allemaal.
Maar dat een paard achteraf zo overdreven reageert heb ik nog nooit meegemaakt en ik zou me dan in de eerste instantie heel sterk afvragen wat diegene met mn paard heeft gedaan :)).

En ach; paarden waarop iedereen kan weg rijden, hebben een fijne opleiding/opvoeding genoten. maar dat wil niet zeggen dat elk goed opgeleid paard met iedereen weg kan rijden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 13:22

Toevallig gaat dit over twee meiden die heel best kunnen rijden :j Dochter van de baas en het buurmeisje die recreatief 'hobbelen' levert minder problemen op, die rijden zo weg. Impuls en aanleuning zijn dan niet zo van belang zegmaar ;-)

Zelf heb ik een heleboel verschillende paarden gereden, maar ik kan me niet herinneren dat er een was die duidelijk lastiger/moeilijker werd als ik erop stapte. Natuurlijk rijd je niet zo vloeiend weg als de vaste ruiter, een combinatie vormen kost tijd :j

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:29

Het is vaak ook een kwestie van wennen, zowel voor het paard als de ruiter. Geen enkele beenligging/druk is hetzelfde denk ik en als je paard fijn is afgestemd kan het best lastig zijn. Je moet heel veel rijgevoel hebben wil je het paard van een andere direct heel goed kunnen rijden. Een paard wat regelmatig door anderen wordt gereden zal er minder moeite mee hebben dan een paard wat altijd door dezelfde persoon wordt gereden. En dan heb je ook nog het geval 'duidelijkheid'. De ene ruiter is veel duidelijker naar het paard toe dan de ander. Ik heb mijn ene paard 11 jaar lang als enige gereden, tot ik een 2e paard kreeg. Toen heb ik een bijrijdster gezocht. Zij hebben echt minstens een jaar nodig gehad om aan elkaar te wennen (ze rijdt 'm nu 2 jaar) en zelfs nu nog kan ik 'm beter rijden dan dat zij dat doet, maar we kennen elkaar ook gewoon veel beter. Bijrijdster/paard hebben zich aan elkaar aan moeten passen en als ik erop ga dan kan hij weer gewoon terug naar zijn 'ouwe ik'.
Mensen die goed kunnen rijden vragen vaak ook wat meer, ruiters die recreatief 'hobbelen' doen dat niet en dan vindt bijna ieder paard het wel best denk ik.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:34

klinkt bekend. Mijn paard is ook zeer eenkennig. Doet alles voor mij en is zo fijn te rijden. en licht in de mond. Zit mijn zusje of iemand anders erop is zo heel zwaar in de mond, het is bijna tegenwerken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:36

Zal ook van het paard kunnen afhangen, sommige paarden zijn niet zo goed van vertrouwen en ontspannen dan niet zo makkelijk etc
máár wat valt je zelf op als er een ander op je paard rijdt?

Mensen die niet met mijn paarden kunnen wegrijden - of iig niet prettig geven duidelijk te veel, te grote en onbedoelde hulpen waardoor mijn paarden er niet veel van snappen :D

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:37

Hihi, ik ken het ook hoor!
Mijn pony is zo ondeugend, als er iemand anders op gaat zitten bokt ie haar er zo af.
Hij heeft er dan gewoon geen zin in.
Ik had er eerst ook last van dat hij een beetje dwars was, maar nu na bijna 1,5 jaar doet ie alles voor me.
Gewoon een kwestie van wennen denk ik. :)

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:33

Klinkt mij heel bekend in de oren!
Ik weet niet hoevaak de ander op je paardje gereden heeft, maar die van mij heeft echt wel een 1.5 maand nodig om goed aan iemand te wennen en daar dus ook alle knoppen voor "open" te zetten.

Tiepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:35

Misschien is het een kwestie van wennen... maar mijn paard leerde anderen die haar meenamen altijd ski-en, grinnik. Als ze je kent, is het goed, kent ze je niet, kun je een probleem krijgen... Geldt ook voor rijden, daarom laat ik behalve mijn instructeur, niemand anders op haar. Niet omdat ik zelf zo perfect rij hoor, maar puur omdat ik niet wil dat iemand anders zand gaat happen.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:39

Dat had ik dus ook steeds... Pony die een week van slag was na een half uurtje door een ander gereden te zijn... :=

Nu heb ik iemand gevonden die zich compleet aan past per paard :) Waar je hem ook op zet, hij kijkt gewoon wat dat paard kan, hoe die normaal gereden word en rijd gewoon op die manier...

Dus hij rijd mijn pony straks 6 weken aangezien ik geopereerd word...
Is ook de enige waar ik zo'n goed gevoel bij heb :) En waarna ik er nog gewoon mee weg kan rijden :P

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:42

Klinkt bekend,
maar ik laat dan ook niemand op mn paardje :o

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:39

Elke combinatie moet aan elkaar wennen. Je moet het wel de tijd geven om een combinatie te worden.

Mijn paard laat zich de eerste keer wel netjes na rijden. Daarna gaat ie op de uitprobeer toer en gaat de trukendoos open. Heel logisch. Ik heb ook tijd nodig gehad om een combinatie te vormen met hem en met een andere zal dat niet anders zijn.

Dus nee, zo raar is het niet. Maar je moet het wel kans geven. De meeste comcbinatie doen er een jaar over om op elkaar ingespeeld te raken.....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 18:54

Niemand er meer op laten is imo ontwijken van het probleem... andere ruiters in het zand gooien lijkt me ronduit gevaarlijk en ongewenst gedrag. Zulke paarden zijn toch onverkoopbaar en niet te hanteren mocht jij niet meer kunnen/willen zorgen voor je paard?

Natuurlijk stapt niet iedereen zomaar op en rijdt er soepel mee weg... en natuurlijk probeert een paard de grenzen op den duur. Elkaar perfect aanvoelen kost veel tijd.

Maar als ik eerst een half uurtje rijd, vervolgens een prima ruiter mijn paard laat narijden en binnen 5 minuten werkt het dier nog niet half zo fijn mee.... das toch wel ongewenst.

Een van mijn gastruiters zal vanaf nu vaker komen, dus ben benieuwd naar de ontwikkelingen :j

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:00

Tjaa naar het punt verkopen kijk ik niet uit.
Ik rijd wedstrijden met het paard en er komt verder niemand op.
Enorm simpel. Iedere ruiter is anders, ieder paard is anders.
En ik wil dadelijk niet smerig naar iemand te hoeven kijken en wijzen en achteraf zeggen!! ''hé jij daar! jij hebt mijn paard voor mij verpest!''.

Nee dan kijk ik liever naar mezelf, wijs ik liever naar mezelf en geef ik liever mezelf de schuld. ''want ik heb mijn paard niet goed opgeleid''.
Ik heb dan fouten gemaakt, niet mijn paard, niet iemand anders maar ik persoonlijk.
En ik denk wanneer je die persoonlijke fouten echt bij jezelf kan leggen, je ook enorm veel kan leren.

Niet iedereen zal het met mijn beredenering eens zijn, maar ikzelf sta er wel achter.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:04

Niet ieder paard heeft een even ongecompliceerd karakter. Met mijn pony kan bijna iedereen wegrijden. Ze haalt wel streken uit (rustig uit de piste draven en ruiter heeft weinig te zeggen) maar tja daar leer je mee rijden. Mijn paard jammer genoeg niet. Ik kan er mee rijden, mijn vader ook, buurmeisje van 12 ook, maar haar vader werd er direct afgegooid zodra die in het zadel zat en naar een vriendin luister hij gewoon niet. Maar dat laatste was omdat ze haar benen niet netjes hield, en geen goede houding had waardoor hij tegenstrijdige hulpen kreeg en in paniek sloeg. Zijn knopjes zitten soms wel wat speciaal maar een beetje ruiter met ruitergevoel kan dr wel op.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 19:08

Maradhja: Jij hebt misschien de luxe je paard zijn leven lang voor jezelf te houden en er als enige ruiter op te zitten. Ik ben het dus idd niet eens met je beredenering ;-)
Is ook een discussie op zich denk ik, maar liever hoor ik juist wél over andere personen op je paard en hoe dat dan loopt....

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:16

tjhaa wel bekent ja.. ik denk niet dat het licht aan de opleiding die jij je paard gegeven heeft maar de feeling van degene die je erop zet.. mijn paard is helemaal niet moeilijk te rijden.. maar er zijn toch genoeg mensen die de knopjes niet kunnen vinden omdat hun simpelweg niet weten waar de knopjes zitten bij die oefening.. ;)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:18

Mijn twee beestjes zijn volledig anders van karakter. Ooit een vriendin(die vroeger erg goed reed, maar al enkele jaren niet meer gereden had en het dus flink gevoeld heeft, hihi) op beide gezet.
Met paard 1 reed ze zo weg en de andere was duidelijk langer nodig om te acclimatiseren, toch worden altijd door mij gereden. Terwijl een andere vriendin juist omgekeerd was ivm de acclimatisatie.

te veel variabelen...

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:21

Ik heb ook zo'n exemplaar, door niemand uberhaupt onder controle te krijgen, en ik doe er geen moeite voor.

Op mn schim liet ik vroeger ( dat is 2 maand geleden :}) Wel aardig wat mensen op, hij krpte bij iedereen standaard vreselijk op , nu doe ik het niet meer hij loopt bij een fysio en ik wil er nu gewoon niemand meer op hebben..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:41

Mijn kleinste paardje is juist erg makkelijk als je er iemand anders op gooit, hij pas zichzelf erg goed aan het niveau van de ruiter.
Ik kan er makkelijk iemand op zetten die nog nooit gereden hebt en dan is hij heel kalm en rustig maar ik kan ook een ervaren persoon erop zetten en hij is dan weer erg actief en werkwillig.

Mijn jongere paard is ook niet zo moeilijk, maar daar zet ik geen onervaren mensen op.

En onze hengst is eigenlijk ook super braaf, zolang je maar van de mond afblijft. Hij loopt zo goed als vanzelf aan de teugel en doet geen rare dingen.

Maar persoonlijk zet ik er niemand anders op als het niet nodig is...

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:01

Ik laat niemand anders op mn paard rijden, alleen uitstappen. :p Behalve mn instructrice, maar dat ook alleen als het nodig is. Zo heeft ze er één keer even op gereden om te kijken wat ie met zn rechterachterbeen deed (hij zet hem er soms niet helemaal goed onder)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 08:58

Heel herkenbaar hoor :j . Ik ben daar ook al eens keihard tegenaan gelopen bij verkoop.
Nou ging het hier ook wel om een heel eenkennig dier, dat wel.
Sinds die tijd zorg ik dat mijn paarden regelmatig in vreemde handen komen, tenminste voor hen vreemde handen dan. ;)

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:02

Ik zet er wel iemand anders op, als ik erg twijfel aan mezelf.
En dan zie ik mijn eigen paardje ook eens lopen, ook al is dat niet helemaal hetzelfde.