Pony niet goed aan het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShannonJuul

Pony niet goed aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 12:39

Ik heb gezocht maar ik kan geen topic vinden waar ik antwoord vind op mijn vraag..

Om maar even te beginnen, ik zocht een pony die bomproof is. Na vervelende ervaringen met paardrijden wou ik een pony waarmee ik heerlijke buitenritten kon maken en mee kon nemen naar de rijlessen. Ik heb nu een heerlijke pony super lief en bomproof. Het probleem is, in de bak is ze niet vooruit te krijgen. Ze is altijd recreatief bereden dus aan de teugel etc. kent ze niet. Dit wil ik graag met haar oppakken en het lukt al een heel klein beetje. Maar ze is zo ontzettend sloom (niet tijdens de buitenritten ook al mag ze dan best doorstappen).

Ze is makkelijk terug te halen. Uiteraard want ze is liever lui dan moe. Maar ik wil graag een pony die ik niet de hele tijd aan hoef te drijven. Ze reageert heel slecht op mijn been of gewoon niet. Een tikje van de zweep helpt ook maar minimaal. En als ik dat een tijdje doorzet gaat ze over op bokken. (nee ze is helemaal nagekeken dus niks met haar rug etc.)

Ze staat op biks en hooi + wat worteltjes. Ligt het misschien aan het voer?

Heeft iemand tips? Mijn benen zijn na het rijden zo lam..

Sammie

Re: Pony niet goed aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:44

Dit kan haast niet aan het voer liggen.

Heb je les? Misschien geef je gewoon onbewust tegenstrijdige hulpen door (been + gelijk ophouding) of misschien houdt je benen gewoon niet voldoende stil waardoor zij het verschil niet weet tussen been is sneller en gewoon tempo houden.

Dit is gewoon moeilijk beoordelen zo... ook al zullen er nu mensen zijn die je via internet precies kunnen zeggen waar het probleem schilt..

les/hulp zoeken die je irl kan helpen is het beste.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 12:47

Ja ik rijd op de manege en krijg les. Ze is trouwens 17 jaar. Ik dacht zelf niet dat het hier aan kon liggen? Ik ben blij dat ik geen pony heb dat niet te houden is maar ze mag best wat actiever zijn. Zelfs met een losse teugel is ze niet goed vooruit te krijgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:38

Oke.. lastig.. blijft ‘t lastig vinden zo via internet..

Eerst moet je afvragen hoe je been geeft. Zitten + knijpen, harder knijpen, evt. schopjes, zweep (en dan geen klein tikje maar ff flink rammelen) dit moet allemaal snel achter elkaar natuurlijk, je kan hier geen hele lange zijde over doen. En als ze reageert is het goed, belonen. Komt ze weer terug in tempo cycli opnieuw herhalen. Voorkant maar even laten doen in de zin van wel contact vragen en houden, maar niet extreem doorvragen. En je hebt best kans dat je dit honderd keer achter elkaar moet doen, maar op een gegeven moment gaan ze het wel snappen.

Ik weet niet in hoeverre de portemonnee het toe laat, maar misschien is privéles een idee. Als je tijdens de manegelessen aan het eind van de les lamme benen hebt gaat het ergens gewoon niet goed. Als het tijdens de lessen wel goed gaat en thuis niet dan is het een kwestie van oefenen en oefenen. En dan niet te lang.. als ze het een paar keer goed doet gewoon stoppen en dan de volgende dag weer gewoon verder. (of vaker lessen)
Wees consequent, benen stil houden als je geen beenhulpen geeft. Handen stil als je been geeft en niet terug werken.
Verder zeg je dat ze 17 is, je hebt een kans dat ze gewoon op leeftijd gaat raken en de puf er niet meer voor hebt. Op zich is 17 jaar helemaal niet oud, maar de een is gewoon ouder dan de ander. Conditie opbouwen e.d. duurt gewoon langer en als je dan te snel te veel vraagt kunnen ze het niet bijhouden.

Als het echt een dusdanig lastig probleem is dat je afgemat er vanaf komt.. ik blijf voorstander van irl hulp vragen, een keer een privéles of die ene ruiter een keer vragen of hij je wil helpen. Je kan onbewust tegenstrijdige hulpen doorgeven of iets niet goed doen waardoor het voor jou lijkt dat ze niet aan het been is. En die ruiter/lesgeefmens kan je dan net het goede zetje in de rug geven door aan te geven waar het fout gaat.

En natuurlijk kun je experimenteren met het verhogen van voer, maar (extreem) te weinig voer zorgt eerder voor magere en/of futloze paarden dan paarden die buiten wel doorlopen en bij het ‘dressuur’matig rijden niet. Ik vermoed dat dit puur een kwestie is van het moeilijk vinden om van achter actief door te lopen met stelling en buiging.. ‘het zogeheten aan elkaar lopen‘ dus.

Wees er ook van gewis dat je zadel goed ligt en dat je pony nergens een blokkade in haar lijf heeft.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 18:33

Bedankt voor je reactie! Priveles is te duur en met mijn baantje red ik dat gewoon niet. Mijn ouders betalen manegelessen maar daar blijft het ook bij. Ik heb niks te klagen hoor :). Ze heeft inderdaad niet veel conditie. Na een uurtje rijden is ze ook kapot en dat geeft ze aan (door een bokje te geven als ik meer van der vraag) ze staat dan ook echt te hijgen. Maar als we beginnen met stappen komt ze gewoon bijna niet vooruit en ik denk zelf dat dat meer luiheid is dan conditie.

Ik zal het iig even uitproberen :)

DemiCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:52

Heey,
Ik snap je 'probleem' je moet proberen om niet aan 1 stuk door te blijven drijven "prikken" dit is 1 van de oorzaken waardoor je paard niet scherp blijft aan je been (ik weet niet of jij dit doet hoor maar het een een suggestie) je paard moet eigenlijk een beetje schrikken van je been als je hem aanspoord dus 1 keer aansporen tot dat die op de rem/langzamer gaat en dan laat je hem weer voorwaarts lopen MAAR doe het dan niet te hard, dat is niet te bedoeling je moet wel een reactie krijgen dit moet je gewoon heel vaak doen en dan zou het wat moeten verbeteren denk er wel aan dat je dit niet na 2 keer rijden ofzo al helemaal voor elkaar hebt ik hoop dat het beter wordt en ik zou graag willen weten als het verbeterd.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!!

Oja ik weet niet of je met sporen rijd maar misschien helpt dat ook wel alleen om de hulp iets te verfijnen.

Succes ermee
Groetjes Demi ;)

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 19:09

Tsja 1x een tikje van mijn been doet haar niets. 2x achter elkaar ook niet. 3x komt er al meer beweging in maar als ik haar echt actief wel hebben lopen zal ik een beste 'schop' moeten geven (ik mishandel mijn pony niet hoor :+ haha)

sporen heb ik idd over nagedacht maar weet niet of ik dit voor haar moet gebruiken. Sommige mensen zeggen dat sporen niet zijn om een paard actiever te laten lopen. Maar ze is echt gewoon 'doof' voor mijn hulpen. Werken sporen dan wel?

Ze is dus 17 en altijd recreatief bereden en dus als 'kinderpony' gebruikt. Ik vraag nu meer van haar dus ze zal het echt moeten leren nog. Zijn sporen dan wel de oplossing vraag ik me af..

Sreggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:25

Misschien is priveles wat voor je? Dan krijg je onverdeelde aandacht en kan je ook wat meer in een uurtje doen.

de leeftijd hoeft geen effect te hebben maar ik zou het niet uitsluiten.
Probeer er eens aan te werken met een goede instructeur.

kimmm12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:01

veel overgangen rijden wil ook wel helpen

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 11:08

Ja overgangen rijden.. pff dat is zo vermoeiend. Ook elke bocht die ik maak valt ze terug in stap. De lol gaat er wel gauw af zo.

vanavond heb ik weer les in de manege. Heb al es eerder privelesjes gehad dus ik zal haar nog es vragen :)

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:12

Het ligt niet aan het voer. Je moet gewoon been geven als ze daar niet op reageert tik met de zweep. En dat telkens herhalen. En continu been geven bijvoorbeeld bij elke stap been geven daar word die ook sloom van gewoon wanneer nodig is, ik snap dat het nu telkens nodig is maar je moet wel laten zien dat jij de baas bent, en ook dat jij het tempo bepaalt ik denk dat je gewoon wat strenger moet zijn. En als ze terug valt in stap moet je niet gewoon dood leuk weer aansporen maar tik met de zweep het mag niet dat zij het tempo bepaalt. Succes!

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:37

Je zou ook proberen met sporen te gaan rijden?
en nee, niet van die verschrikkenlijke wieltjes sporen enzo, maar gewoon hele stompe.
tenzij je je voeten heel erg beweegt natuurlijk..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:58

sporen zijn ter verfijning van je hulp.. als een paard niet op een fatsoenlijk been reageert moet je niet met sporen gaan violen.. dat lost niks op. Paard moet ook gewoon fatsoenlijk op je been reageren.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-10-10 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:01

ShannonJuul schreef:
Ja overgangen rijden.. pff dat is zo vermoeiend. Ook elke bocht die ik maak valt ze terug in stap. De lol gaat er wel gauw af zo.

vanavond heb ik weer les in de manege. Heb al es eerder privelesjes gehad dus ik zal haar nog es vragen :)

Dat is trainen he, doorgaan tot je hebt wat je bereikt. En soms werkt een oplossing niet direct. Maar veel overgangen rijden zou waarschijnlijk wel helpen als je het doorzet. Of gewoon een keer flink op d'r donder geven met de zweep, niet heel vriendelijk nee. Maar dan is het wel duidelijk.
En misschien d'r even medisch laten checken? Want als ze met lange teugel zelfs niet vooruit te branden is kan het best zijn dat er iets niet helemaal goed is.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:13

Sammie schreef:
sporen zijn ter verfijning van je hulp.. als een paard niet op een fatsoenlijk been reageert moet je niet met sporen gaan violen.. dat lost niks op. Paard moet ook gewoon fatsoenlijk op je been reageren.

Inderdaad hier ben ik het helemaal mee eens!

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 06:59

Citaat:
Dat is trainen he, doorgaan tot je hebt wat je bereikt. En soms werkt een oplossing niet direct. Maar veel overgangen rijden zou waarschijnlijk wel helpen als je het doorzet. Of gewoon een keer flink op d'r donder geven met de zweep, niet heel vriendelijk nee. Maar dan is het wel duidelijk.
En misschien d'r even medisch laten checken? Want als ze met lange teugel zelfs niet vooruit te branden is kan het best zijn dat er iets niet helemaal goed is.

Hmmm met een gedeelte ben ik het zeker eens.
Daar train je voor om beter te worden.
Maar een pony van 17 goed op haar donder geven omdat ze niet voor het been.
Deze pony weet waarschijnlijk niet beter dan is een paard op zijn donder geven erg naar.
Dat zou ik zo wie zo niet doen.
Duidelijkeid is alles.
En overgangen helpen vaak wel.
Mijn pony is ook lui voor het been.
Maar dat komt door mij.
Heb in het begin met inrijden les gehad van iemand die maar bleef roepen om been.
Waardoor meneer nu niet snapt dat dat dus eigenlijkniet de bedoeling is.
Nou is dat al even geleden en gaat het al erg goed.
Heel consequent zijn in je hulpen.
En probeer haar te vlug af te zijn.
Voor dat zij wil gaan stappen weer been geven en dan je been weer stil houden.
Maar zoals Sammie al zei is het erg moeilijk om wat te beoordelen via internet.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 07:34

Gisteravond was ze heel snel moe, maar ze heeft ook al een gigantische wintervacht. Er worden dus even wat strookjes weggeschoren. Na de galop was ze helemaal niet meer vooruit te krijgen. We zouden een springparcours doen maar ze kon gewoon niet meer. Been geven en een tik met de zweep maakten niks uit. Ze gaf door bokken aan dat ze gewoon niet meer kon.

Ik hoop dat als ze een beetje geschoren is, we verder kunnen gaan met oefenen. Ze reageerde al beter op mijn been omdat ik haar direct had aangepakt maar viel dan ook gauw terug. We blijven het proberen :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:11

volg dit even. we hebben een fries die ook niet vooruit te branden is, zelfs een flinke mep met de zweep doet hem niet veel

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:31

Dan klinkt het als een kwestie van conditie?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:44

Lichte druk van voren houden, licht en luchtig zitten en héél veel overgangen maken :j op mijn pony heb ik dit 2 weken lang iedere dag een uur lang gedaan, iedere 10 meter een overgang vooruit of terug, ook naar middengangen vanuit een langere gang of gewoon scheinovergangen, maar hierna hoefde ik het bij het rijden maar 2 minuten zoiets te doen ls ze een bui had, en het was goed.

Het paard dat ik nu rij kan dit ook prima maar wil me nog wel eens voor de gek houden. Dus gewoon overgangen overgangen overgangen :j

Het is doorzetten, frustratie in het begin en echt niet leuk rijden, maar je hebt er zo ontzettend veel aan :j

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:45

ShannonJuul schreef:
Gisteravond was ze heel snel moe, maar ze heeft ook al een gigantische wintervacht. Er worden dus even wat strookjes weggeschoren. Na de galop was ze helemaal niet meer vooruit te krijgen. We zouden een springparcours doen maar ze kon gewoon niet meer. Been geven en een tik met de zweep maakten niks uit. Ze gaf door bokken aan dat ze gewoon niet meer kon.

Ik hoop dat als ze een beetje geschoren is, we verder kunnen gaan met oefenen. Ze reageerde al beter op mijn been omdat ik haar direct had aangepakt maar viel dan ook gauw terug. We blijven het proberen :)

Is dit aangeven dat ze niet meer kan, of je gewoon in de maling houden? Zo klinkt het mij namelijk meer in de oren.
Tuurlijk zit die dikke vacht dwars! Maar verder klinkt het als je in de maling houden en uitproberen :o

Aaff11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:08

Het is een kwestie van overgangen te rijden! en als je buiten rijdt ook.. (als je dat doet!) Ik heb dit zelf ook gedaan met een verzorgpaardje en na een half jaar is het paardje al veel actiever geworden!! Succes!

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 08:57

knabbelgirl schreef:
ShannonJuul schreef:

Is dit aangeven dat ze niet meer kan, of je gewoon in de maling houden? Zo klinkt het mij namelijk meer in de oren.
Tuurlijk zit die dikke vacht dwars! Maar verder klinkt het als je in de maling houden en uitproberen :o

Ja ik dacht het eerst zelf ook maar ze stond zo ontzettend te hijgen in de bak. En ze heeft net zo'n dikke wintervacht als mijn shetties. Ik heb gewoon doorgezet maar het was oh zo moeilijk haar in de draf te krijgen. In de zomer als het 30 graden is houdt ze dit wel vol, maar nu met wintervacht wordt het voor haar al heel zwaar. Het is geen sportpony dus conditie zal vast een rol spelen. Kan ik dit met haar opbouwen?

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:00

ShannonJuul schreef:
Ja ik dacht het eerst zelf ook maar ze stond zo ontzettend te hijgen in de bak. En ze heeft net zo'n dikke wintervacht als mijn shetties. Ik heb gewoon doorgezet maar het was oh zo moeilijk haar in de draf te krijgen. In de zomer als het 30 graden is houdt ze dit wel vol, maar nu met wintervacht wordt het voor haar al heel zwaar. Het is geen sportpony dus conditie zal vast een rol spelen. Kan ik dit met haar opbouwen?

Tuurlijk kan je conditie opbouwen, maar dat doe je niet door door te gaan totdat zij het begeeft. Bijv. begin je met een kwartier te rijden totdat je na 5 maanden drie kwartier kan rijden. Zoiets moet je dus voorzichtig uitbouwen. En als jij denkt dat het met d'r wintervacht te maken heeft, mag ik dan vragen waarom je geen deken hebt?

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:18

Probeer eerst eens zo'n 20 min. te gaan rijden. Daarbij wat overganden, dus stappen, draven, en dan weer naar bijv zo'n 12 passen te gaan stappen.

Ook kan schijnovergangen jou paardje helpen om op den duur beter voor het been te worden.

Voor wat betreft het voer voor jou paardje, kun je misschien nog wat aan toevoegen; wellicht dat lijnzaadolie helpt. Ik gebruik het ook voor mn paard en voor een 30 jarige. Ze doen het daar goed op.

Mocht je dit vrij prijzig vinden, dan kan je natuurlijk ook een scheutje zonnebloemolie gaan proberen.

Veel suc6!