Nagevelijker, lager, meer ruggebruik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elise95

Nagevelijker, lager, meer ruggebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 18:38

Het lijkt zo makkelijk als je het iemand anders ziet doen. Die mooie lage nagevelijkheid, waarbij de rug goed wordt gebruikt. Alleen ik heb er nogal problemen mee. Ik heb dit paardje nu een half jaar, maar om hem naar beneden te rijden is toch wel een punt, waar we steeds op vast lopen.
Dus dacht ik, mischien heeft iemand op bokt nog een goede tip.

Eerst maar wat informatie over Valentino en mij
Valentino Elise
8 jaar 15 jaar
KWPN
1.68 1.80
Wij hebben net onze eerste B wedstrijd er op zitten.
Hier voor heb ik met mijn pony L2 gereden.

Ons probleem wordt denk ik duidelijker als ik deze foto laat zien.
Afbeelding
Hij moet dus lager en nagevelijker.

Ik ben benieuwd of jullie er wat mee kunnen, en vragen staat natuurlijk altijd vrij.

unicorn_kiss

Re: Nagevelijker, lager, meer ruggebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:42

Wat doet hij als je teugel bij geeft en benen?

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 18:43

unicorn_kiss schreef:
Wat doet hij als je teugel bij geeft en benen?

Z'n kop erop zetten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:38

Eerst je paardje leren het bit los te laten, dan pas verder gaan met de training.
Op 1maand training zou je een dag en nacht verschil moeten kunnen bereiken.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:40

je zou eens kunnen proberen om hem op een grote volte te zetten. teugels in contact met het bit, niet meer. goed binnenbeen erbij.
vaak willen ze wel ontspannen op een volte en omdat je op een volte en door je binnenbeen extra actie vraagt van het binnenachterbeen, waardoor je paard dus al iets meer onder komt van achter, zal het nageeflijk rijden ook makkelijker zijn.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:57

hier exact hetzelfde probleem dus je bent niet de enige gelukkig :D

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:02

aeolusnr1 schreef:
Eerst je paardje leren het bit los te laten, dan pas verder gaan met de training.

Misschien is het handig uit te leggen hoe je dit dan doet? ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:04

mijn merrie heeft dit ook heeeeeel erg lang gedaan.......nee, niet leuk.......<
Paard moet idd leren het bit los te laten, aan je teugels trekken geeft vermoedelijk alleen maar protest door het hoofd nog hoger op te tillen.
Teugels op heeeeeel licht contact, en meer met de benen werken.
Anders eerst een een poosje zonder contact op de teugels?.......

Teugels op licht contact en dan been geven zonder te versnellen, dan ga je van achter vandaan rijden.
Als je rijd vanaf het achterkantje dan pas is het voor het paard mogelijk om de achterhand er onder te zetten en zich op te bollen......zeg ik dat goed??

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:05

Hoe rijd je'm nu? (dus hoe bekom je de nageeflijkheid die hij nu heeft, hoe bouw je je trainingen op, wat voor oefeningen doe je,...)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:07

Een paard wat niet recht is kan niet ontspannen. Nu weet ik niet hoe je training er uit ziet maar rechtrichten is iets wat daar zeker niet in mag ontbreken.

Paard heeft verder geen lichamelijke ongemakken? (zadel, blokkade's?)

Goede instructie is ook erg belangrijk, sowieso op paardenrect.org staat een lijst met goede instructeurs.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:20

idd dat zou handig zijn hé.
contacteer me privé, want ik geef les. (ben gediplomeerd instructeur )

marijkedam schreef:
aeolusnr1 schreef:

Misschien is het handig uit te leggen hoe je dit dan doet? ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:22

Wat ik op de foto zie: Jij houdt het bit vast, maar geeft toch been...
Wanneer je je paardje vraagt om voorwaartser te gaan moet je altijd je hand ontspannen en dan been geven.
Anders hou je hem tegen en kan hij niet doen wat jij vraagt.

Ik heb het mijn jonkie zo geleerd:
- Voelen of je evenveel contact hebt op de teugels (als ze bv. links vastpakken een ophouding links niet langer als een seconde, nooit in hetzelfde ritme)
- Handen gesloten houden als hij met zijn koppie omhoog liep (zie als vuist gesloten)
- Handen meteen ontspannen als hij loslaat/ nageeft (zie als onderste 2/3 vingers van je vuisten openen)
- Zorgen dat het paard aan het been en voorwaarts is. Zijn achterbenen meeneemt.

Op die manier loopt mijn jonkie goed nagevelijk.
Hij weet dat mijn hand ontspannen is wanneer hij naar beneden gaat, komt hij een enkele keer omhoog dan sluit ik mijn vuist weer waarnaar hij direct weer loslaat en ik mijn vuist weer open. Maak ik me teugels wat langer dan volgt hij me hand, dan kan je ze nog langer maken en weer wat korter etc. Ter alle tijde vuist sluiten bij omhoog komen.

Ik denk dat je is heel goed moet gaan voelen en consequent blijven in je timing. Als je paard dit door krijgt heb je het inderdaad zo voor elkaar.
Je kunt ook je instructeur of een meer ervaren ruiter op hem laten rijden, die consequenter is en nog meer voelt in de hand. Zodat je paard gaat leren om los te laten, wanneer je paard dit snapt is het voor jou ook makkelijker toe te passen.

Als extra training kan ik je longeren met de pessoa aanraden (lang en laag).

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 14:21

tantjeuh schreef:
Hoe rijd je'm nu? (dus hoe bekom je de nageeflijkheid die hij nu heeft, hoe bouw je je trainingen op, wat voor oefeningen doe je,...)

Als ik ga rijden, probeer ik hem zelf wat naar beneden te laten gaan. Maar als ik er echt zo over na denk, denk ik dat er geen echte duidelijke lijn door mijn training heen gaat. Eigenlijk schrik ik daar zelf wel een beetje van, dus mischien heeft er iemand tips om een gestructureerde training neer te gaan zetten.

(hij wordt een keer per week gelongeerd met een touwtje)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 14:33

doei schreef:
Ik denk dat je is heel goed moet gaan voelen en consequent blijven in je timing. Als je paard dit door krijgt heb je het inderdaad zo voor elkaar.
Je kunt ook je instructeur of een meer ervaren ruiter op hem laten rijden, die consequenter is en nog meer voelt in de hand. Zodat je paard gaat leren om los te laten, wanneer je paard dit snapt is het voor jou ook makkelijker toe te passen.

Eens in de 2 weken rijd mijn moeder hem, zo was gister het geval. En zij zegt dat ik goed van achter moet rijden en dan m'n hand stil. (ook als info voor de meelezer ;))

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:52

Zorg dat je je hele training door actief blijft. Als je een uur gaat rijden, is het makkelijk om een uur lang wat rond te draven terwijl je een beetje 'met de nageeflijkheid' aan het klungelen bent, om het even overdreven te stellen ;) Ga lekker actief losrijden, rij veel figuren, voltes, vraag stelling, buitenstelling, pak een stukje wijken mee. Als hij dan warm is pak je je teugels iets meer op en blijf je hetzelfde doen: constant figuren rijden, niuewe oefeningen, veel overgangen, simpelweg bezig zijn. Zo hou je je paard alert en zorg je er ook voor dat je zelf fijn en los blijft, want als je alleen maar op z'n houding aan het focussen bent heb je veel te veel kans dat je zelf een beetje blijft hangen in je hulpen. Als je moeite hebt met de voortgang, stel dan doelen: wat wil je na dit uur, deze week, deze maand goed kunnen?
Verder altijd eerst het voorwaarts, dan pas de nageeflijheid. Ik zie op de foto, net als doei, een ruiter die vasthoudt, waardoor het paard ook vasthoudt. Je zegt dat je paard z'n kop erop zet als je bijdrijft en opvangt: dat duidt op een paard dat niet aan het been en niet aan het bit is. Dus eerst voorwaarts, daarna zorgen dat hij goed op je teugelhulpen reageert. En dat is net het lastige stukje, want dat is voornamelijk voelen: daarvoor heb je echt iemand nodig die weet wat hij doet en je kan zien rijden (een goede instructeur dus ;)).
Als laatste zou ik ook nog goed kijken naar je houding. Jij zit namelijk eigenlijk net zoals je paard loopt: je leunt voorover, bent stijf in je rug en schouders en ook in je handen. Je paard loopt op de voorhand, is stijf in de rug en nek en houdt zijn bit vast. Zit stevig in je zadel (net achter je zitbeenknobbels), zorg dat je ontspant, hou je handen wat hoger: dan word je ene stuk losser in je handen en hulpen en komt alles veel duidelijker door. Dat kan ook al een wereld van verschil maken!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 21:56

Even een schopje, gaat al wel beter, maar wel met ups en downs.
Iemand nog tips?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:16

Op welke manier ben je nu bezig?
Fijn dat het al iets beter gaat!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:41

de hals moet meer op lengte komen en het dier moet leren de hand te volgen naar beneden, het probleem zit in de hand, pols en eleboog van de ruiter, het is kwestie van voelen wanneer het paard na geeft en de ruiter hand daar optijd op reageerd on de hand naar voren te brengen.

Pluisje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:43

Moll schreef:
de hals moet meer op lengte komen en het dier moet leren de hand te volgen naar beneden, het probleem zit in de hand, pols en eleboog van de ruiter, het is kwestie van voelen wanneer het paard na geeft en de ruiter hand daar optijd op reageerd on de hand naar voren te brengen.

Helemaal mee eens; leren voelen & ontspannen :D

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:23

De eerste 15 minuten met rijden je paard goed losrijden. Dus rekken en strekken. Doen sporters ook! Je paard moet leren zijn lijf goed te gebruiken, en niet zijn lijf vast te zetten zodra jij wat vraagt! Ook heel veel slangevoltes rijden met overdreven buigingen van heupen en hals. het is moeilijk uit te leggen, maar hoop dat je het een beetje snapt. Ik ben met rijden alleen maar bezig met het paard zijn lijf losrijden. En de laatste minuten mooi lopen. Met als resultaat dat ik een paard heb, die op mijn benen naar beneden gaat en zijn lijf helemaal los kan laten ook goed gebruikt. Dit heeft echt tijd nodig. Verwacht niet dat je paard in een week helemaal top loopt! Succes ermee

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:55

Hi,

Misschien kan ik je helpen.. En misschien ken je me nog? Maar ik heb Valentino 3 jaar lang gereden, verzorgd kortom mijn volledige energie ingestopt.

Ik weet precies hoe hij voelt, dus misschien kun je proberen wat bij mij werkte.

- Ten eerste reed ik hem altijd ongeveer 10 minuten lang en heel laag in, zodat hij lekker los kwam. Veel stelling, ook in galop want zover ik weet heeft hij daar nog altijd moeite mee gehad.
- Daarna pakte ik hem op, teugels korter en buitenhand eraan, binnen vraagt. Zorg dat hij stelling heeft zodat hij makkelijker om je binnenbeen heen komt.
- Maak heel veel tempo-wisselingen, bij elkaar ( heel kort) en weer naar voren. Zo laat hij zijn hoofd daar beneden, omdat hij bezig is met het opletten van het tempo.

- Op het moment dat je voelt dat hij weer met zijn hoofd omhoog wil komen, doe je je binnenhand iets naar binnen (richting je knie) en vraagt wat. Zo komt hij sneller weer terug. Als hij daar is weer netjes je handen op de plek, maar alleen als hij daar echt is! Herhaal dit wanneer hij opnieuw probeerd zijn hoofd omhoog te doen. Bij mij werkte het echt.

Het zal wat tijd kosten om dit voorelkaar te krijgen, maar als hij het weer eenmaal te pakken heeft blijft hij zo lopen en kun je hem elke dag zo oppakken. En echt het voelt dan heel erg fijn.

Ik hoop dat je er wat aan hebt..

Groetjes Kim.

PS. Op de foto's zie ik dat Tino er erg goed bij staat, daar ben ik zo blij mee.. Misschien moet ik jou hier niet mee belasten, maar heb het er erg moeilijk mee gehad toen hij weg moest. En vind het fijn dat ik zie dat hij het naar z'n zin heeft.

PPS. Zou je hem van mij een hele dikke knuffel willen geven?

Groetjes.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:02

mirandavb schreef:
De eerste 15 minuten met rijden je paard goed losrijden. Dus rekken en strekken. Doen sporters ook! Je paard moet leren zijn lijf goed te gebruiken, en niet zijn lijf vast te zetten zodra jij wat vraagt! Ook heel veel slangevoltes rijden met overdreven buigingen van heupen en hals. het is moeilijk uit te leggen, maar hoop dat je het een beetje snapt. Ik ben met rijden alleen maar bezig met het paard zijn lijf losrijden. En de laatste minuten mooi lopen. Met als resultaat dat ik een paard heb, die op mijn benen naar beneden gaat en zijn lijf helemaal los kan laten ook goed gebruikt. Dit heeft echt tijd nodig. Verwacht niet dat je paard in een week helemaal top loopt! Succes ermee

U heeft het over flexen, wat is hier de meer waarden van? in de dressuur met name klassieke dressuur is dit al heel lang geleden achterhaalt, de losgelassenheit van het paard wint u hier niet door namelijk, dus kun u mij de meerwaarde uitleggen en wat het presies doet met het lichaam

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:33

Mijn instructrice zegt altijd: middenstap/draf/galop aangeven maar niet toelaten. Dat hielp erg goed bij mij!

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:38

Mijn 4 jarige heeft het ook gedaan bit vast kop omhoog. Toen zei een goeie vriendin van mij ga hem eens longeren met dubbele longe nou werkelijk een wereld van verschil het is er nog niet helemaal uit maar ik probeer hem nu 1 keer per week met de dubbele longe te longeren en hij gaat zo hard vooruit kwa nagevelijkheid.
Ik doe de longe niet achterlangs maar over zn rug. Ik zeg moeite van het proberen waard bij de mijne helpt het echt super

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:41

Ik zou hem eerst leren zijn hals te strekken. Gewoon in stap doet ie het waarschijnlijk al wel, aangezien elk paard dat wel doet als je de teugels dan losgooit. Zo zou ik het dan ook gaan opbouwen tot draven. Als je het voor elkaar krijgt dat hij met zijn neus over de bodem gaat terwijl hij draaft, is dit al een goede basis voor zijn ruggebruik. Vanuit het halsstrekken zou ik dan heel licht contact zoeken en dit ook weer opbouwen. Hier worden ze heel licht van in de hand en houden ze het bit ook niet vast. Het vergt wel wat geduld. Meteen belonen als het ook maar iets de goede richting op is, werkt natuurlijk altijd om het proces te versnellen.