Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MeFlower schreef:Thnx. Ja ik denk ook dat ik vaak zelf te snel wil. Maar dat verhaal van benen geven etc. snap ik natuurlijk en zo oefen ik ook altijd. Heb ook privéles waarin we van achter naar voren het allerbelangrijkste vinden.
Het is niet zo dat het paard niet voorwaarts is, maar voor mijn GEVOEL minder spectaculair dan buiten. Buiten gaat het altijd veel gemakkelijker.
Ik zal er eens op letten of ik mezelf idd te zwaar maak met doorzitten. Had trouwens 187 punten voor de 1e keer.

(net als ik teveel passage had geoefendMeFlower schreef:T Ik ben hard bezig om het paard beter aan m'n been te maken, want dat is niet super....zeg ik er eerlijk bij.
rien10 schreef:MeFlower schreef:T Ik ben hard bezig om het paard beter aan m'n been te maken, want dat is niet super....zeg ik er eerlijk bij.
Ik denk dat het volkomen zinloos is om in het M te starten met een paard wat niet aan het been is. Het "echte werk" zit er nu aan te komen. En we weten allemaal dat het "echte werk" niet even met een drukje, en een teugelrukje gedaan kan worden. Waar je in de B nog weg komt met een paard wat niet aan het been is, in de M ben je klaar. Daarom blijven ook zoveel mensen in de L van Levenslang steken.
Terug naar de basis. Eerst je paard aan het lopen krijgen, dan pas mooi aan het lopen krijgen, dan pas weer de wedstrijd ring in.
Het is nooit of teblue_sky schreef:Had ik ook altijd last van. Een nationaal jurylid dat ik ken is ervan overtuigd dat het het gevolg is van spanning bij de ruiter. We gebruiken nu als we op wedstrijd gaan bach bloesem rescue remedy.
haha....nou ik ben eigenlijk wel blij met dit gegeven! Want....ik kan me eigenlijk ook niet echt voorstellen dat het aan het paard ligt. Het is zoooooon brave Fries (en super voorwaarts voor de kar en buiten dus met rijden :p). Ik zelf ben altijd ongelofelijk zenuwachtig dus het zou heeeeel goed kunnen dat het aan mij ligt!!!!!
. Dat zei de jury ook (ook internationale jury / grand prix) bij oefendressuur.
....gedacht: wat doe ik op dit moment nou eigenlijk?!?! Ik voelde het een beetje: bovenbenen waren meer aangespannen dan normaal. Ik zei tegen mezelf: kind....doe eens relaxed en ga eens ZITTEN. Laat het paard werken en ontspan. Toen probeerde ik dat en waarempel......ze galoppeerde al duidelijk ruimer.
). Maar MIJN spanning voelt ze vast en zeker.....! StormyQueen schreef:Dag MeFlower,
Ik zou als ik jou was vaker thuis serieus de proeven oefenen (ook laten oplezen door iemand) en ook vaker ergens anders oefenen. Lijkt mij inderdaad iets met spanning te maken hebben, bij je paard en/of jezelf. Verder zou ik je adviseren om zowel thuis als op wedstrijd je te laten filmen. Dan kun je zelf terug zien wat er gebeurd!
rien10 schreef:Natuurlijk moet er eerst een basis zijn, (@svandijk), uiteraard. Maar ik doel op het feit dat er wel mensen zijn die "gewoon" en B proef gaan starten, zonder dat de basis in orde is en dan vastlopen op een gegeven moment.
MeFlower schreef:Thuis rijd ik altijd in een buitenbak. Paard erg voorwaarts, gaat heel goed.
Kom ik op wedstrijd (deze tijd van het jaar binnen dus): niet vooruit te krijgen. Nouja....overdreven hoor, want de jury zei afgelopen vrijdag nog dat 'ie genoeg voorwaarts was (soms zelfs gehaast oeps), maar voor mijn gevoel heb ik die lekkere swing niet en moet ik veel te veel bijprikken met m'n spoortje. Ik rijd trouwens M1.
Mén....zo frustrerend. Ten eerste ben ik gewend het paard meer in te houden en op wedstrijd moet ik 'opeens' anders gaan rijden, namelijk veel meer voorwaarts. Ik ben hard bezig om het paard beter aan m'n been te maken, want dat is niet super....zeg ik er eerlijk bij.
Paar opties:
- onbewust (boven-)benen gespannen ivm zenuwachtig
- paard vind het niet leuk ( jury zei met oefendressuur dat ie voor me wilde werken...ik verbaasd)
- weinig krachtvoer
- matig aan been
Wat denken jullie? A.s. zaterdag 1e officiele M1. Wat kan ik het beste doen?
rien10 schreef:Succes, zet 'em op!
Adem in - adem uit......
en slordig vooral.
ik weet dat het niet mag (jury toeterde hmz....) maar
Ik vond het echt niet leuk. De eigenaar zei: wat doe je joh? En hij denkt dat het wel aan mij ligt en dat het paard wel degelijk veel actie vertoont met iemand anders op z'n rug (confronterend). Nu was zijn voorstel van het voorjaar lekker buitenwedstrijdjes te gaan rijden dus dat is nu het plan. Eerst heel scherp aan m'n been maken en ik heb er op deze manier helemaal geen zin in om wedstrijden binnen te rijden. Oja had nog 178 punten. Niet heel slecht zou je denken voor de 1e keer, maar al had ik 180: mijn gevoel was niet goed en ik vond het dus niet leuk.