Help paard steigerd buiten/in de bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lady_roos

Help paard steigerd buiten/in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:05

hallo bokt,

Ik heb de laatste tijd echt, een gigantisch probleem met mijn paard.
Toen ik het paard net had gekocht, was die superbraaf zo is, het 2 maand lang goed gegaan.
In de bak heeft hij nooit problemen veroorzaakt, maarja met mooi weer ga je niet alleen maar in de bak rijden. Ik dacht ik ga eens met hem opbuitenrit, ik was nog geen 50m van de manege verwijderd en paard begon al vervelend tedoen. Kwam een klein beetje omhoog nou zweep erover klaar loopt braaf verder. Hoe verderweg de manege werd hoe erger hij begon te treiteren en testeigeren.
Toen uiteindelijk terug gegaan want ik was alleen dus ga geen risico lopen.
Na een tijdje, met nog een paard op buitenrit, meneer was superbraaf. Zo is het een tijdje, goed gegaan.
Paard begint nu weer alleen nog erger testeigeren, we vallen net niet achterover. En dan zijn we nog geen 10m van de manege verwijderd. Zelf met een ander paard erbij. Nu komt mijn allergrootste drama sinds kort doet hij het ook in de bak, paard heeft geen last van de rug en is net naar de tandarts geweest. Paard word ook helemaal blind tijdens het steigeren, als je hem straft word het nog erger. Ik moet toch gewoon alleen veillig kunnen rijden :?

Dinopino

Re: Help paard steigerd buiten/in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:15

klinkt niet goed. Zou er toch professionele hulp bij halen. Voordat er echt ongelukken gebeuren.

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:21

moest ik jou zijn zou ik toh eens contact opnemen met de vorige eigenaar want dit klinkt inderdaad niet goed...
misschien weet die wel raad ? anders kan je je eventueel ook informeren bij iemand die je vertrouwt of waarvan je weet dat hij veel van paarden afweet..
veel succes !

lady_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:25

Ik heb al iemand ingelicht, zij gaat er binnenkort op ze heeft veel ervaaring met paarden die steigeren. Maar mijn vraag was ook een beetje waarom zou die het doen :?

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:33

dat is goed :)
en ja dit probleem kan echt wel duizenden oorzaken hebben...
van een trauma tot schrik tot gewoon koppigheid..

lady_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 21:17

Oke, vandaag in de bak alweer ik spoor hem aan en hij gaat gelijk omhoog.

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:38

erg vreemd... ik zou momenteel echt niet weten hoe ik je kan helpen

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 03:17

Hoe oud is het paard?
Past je tuig goed?

Hetr kan idd zoveel oorzaken hebben, waarom een paard steigert...
Imo lijkt het op protest, mogelijk omdat:

- Niet snappen
- Pijn en dit dmv steigeren duidelijk maken
- Angst

Probeer eerst eens uit te zoeken, wanneer hij steigert. Wat voor oefening ben je dan aan het doen met je paard, of doet ie het op ieder willekeurig moment?

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:13

Als ik het zo goed heb gelezen
dan ben ik het eens met kimmie88

want je paard doet dit alleen tijdens t rijden?
- Kontroleer het zadel kan zijn dat dit niet past en pijn doet op het paard zijn rug. ( ook al gekeken wat hij eerst doet voor dat hij steigerd neemt kortere passen dan hij normaal los doet vat hele tijd verkeerd galop en ga zo maar verder ). Als het zadel niet past moet je niet je paard straffen want als jij pijn hebt wordt je ook niet gestraft alleen maar omdat je laat zien dat je pijn hebt.
- Messchien wat problemen met spieren? Je kan een masseur bellen en die doet de spieren dan weer goed.
- Als hij steigerd wat doet hij dan eerst? Luisterd hij niet naar wat je vraagt of? Want dit kan ook een van de problemen zijn dat het paard niet snapt wat je aan hem vraagt. Dan ga we zo paard snapt het niet -> gaat wat klieren -> straf -> snapt het niet -> steigeren. Paard word bang en gestresst dus gaat wegvluchten van het gevaar.

hoop dat je oplossing vind :)

Probeer is zonder zadel te rijden als je het aandurft gebruik wel een bodyprotector en helm :) En hier kan je ook eventueel kijken of het aan het zadel ligt of niet want hier rij je zonder en paard heeft geen last ervan dus gaat ook niet steigeren. Eventueel wel beetje geklier maar het word waarschijnlijk niet het ergste.

lady_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 20:17

Tuig etc. past allemaal super, hij snapt alles prima hij voert het keurig uit.
Hij loopt gewoon zoals, hij altijd loopt zonder en met zadel. Hij is 7 jaar, het begon bij buitenritten nu doet die het ook in de bak. Vandaag dus weer, tandarts is net geweest. Een masseur bellen is meschien een optie, maar hij gebruikt zijn rug netjes en loopt fijn op zijn achterhand.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:48

Dat is wel gevaarlijk! Is er vroeger iets gebeurd met hem waardoor hij zo steigert? Het kan ook een oorzaak hebben, iets dat niet goed past bijvoorbeeld. Als er al is onderzocht of hij pijn heeft denk ik niet dat dat de oorzaak is, hopelijk lukt het om dit op te lossen!!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:00

Oke,tuig past, maar wanneer is dit voor het laatst (door ervaren persoon) gecontroleert?
Aangezien het om een jong paard gaat wat nog in de groei is. De bouw verandert geregeld, vandaar dat het altijd handig is om geregeld je tuig te laten controleren.
Want imo is dit toch welprotest van iets

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:07

Mijn gevoel zegt hier direct:
duidelijk geval van lieve nieuwe eigenaar die niet genoeg leiderschap op zich neemt waardoor het paard de leiding overneemt.
Dat zie je vaker, in het begin werkt de opvoeding van de vorige eigenaar nog even door maar na een tijdje krijgt het paard de neiging het over te nemen. Dit maakt het nog geen gemeen paard (het is zijn natuurlijke opdracht de leiding over te nemen als de huidige leider steekjes laat vallen) en het maakt jou ook geen slechte ruiter, je doet tenslotte ook maar je best.
Je kunt om te beginnen af en toe eens een ervaren ruiter erop laten rijden. Dan kun je meteen zien of hij het probleem dan ook vertoont. Los eerst je problemen in de bak op voor je weer naar buiten gaat. Zorg voor goede begeleiding, ook om jou moed in te spreken op momenten dat je even door moet zetten. Met steigeren, vooral als ze erg hoog gaan, vind ik het altijd handig om aan één teugel te trekken zodat hij niet recht omhoog kan. Hier is wel wat handigheid voor nodig, zorg in elk geval voor begeleiding en misschien moet je het even aan een ander overlaten.
Een ander erop laten is altijd maar een lapmiddel, het gaat erom dat jullie verstandhouding goed wordt. Wat grondwerk kan hierbij helpen.
Geef vooral nooit op op het moment dat hij het je lastig maakt. Als je het echt niet rijdend op kunt lossen, neem hem dan desnoods aan de longe, maar geef hem niet zijn zin. Veel succes, en laat nog eens horen hoe het gaat. +:)+

boscrosser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:30

Als niets lukt kun je misschien naar Voest in Ruinen gaan. Dat zou ik dan alleen doen als je met de andere opties geen resultaat boekt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 06:37

eens met Motje.
Paard was buiten onzeker, ruiter heeft dat niet goed begeleid en paard heeft nu een leuk kunstje ontdekt: als ik omhoog kom, wordt ruiter bang en wordt er niet meer aan gereden. Oplossing: er door (laten) pakken en voor het paard weer veiligheid creëren.

Eliza_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 06:57

Rij je altijd met de zweep? Kan ook heel goed zijn dat je paard daar bang voor is. Mijn vorige paard is helemaal verpest door de zweep (kreeg altijd klappen op zijn hoofd als die ging steigeren van zijn vorige eigenaar) met als gevolg dat als ik een zweep bij me had hij al niks meer wou doen en maar bleef steigeren.

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:10

Vaak staakt een paard omdat te pijn heeft en daar komen wij vaak te laat achter of pas na weken,maanden,jaren. ligt je zadel wel goed? mijn poony deed dat namelijk ook onwijs tot we een ander zadel oplegte nu geen probleem meer....

succes

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:46

Doet hij het niet als je hem longeert of met hem wandelt? Probeer ook dat eens, want als hij het ook dan doet is het misschien angst en ligt het dus niet aan je zadel. en inderdaad, haal er hulp bij!

lady_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:42

Hij doet het ook met longeren hoor, behalfe als ik wandel. Zadel ligt toch echt wel goed :?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:18

Maar met longeren kun je er achter gaan staan en hem toch eens flink vooruit drijven? Lukt dat wel?

(ik denk ook niet dat het aan het zadel ligt hoor :) )

lady_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 21:22

Oorzaak is gevonden, paard gebruikt verkeerde rugspieren doordat hij de stelling hoog en kop recht loopt. Nu veel longeren met bijzet, en dan verder kijken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:40

Verkeerde rugspieren ?????

xxDanielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:26

lady_roos schreef:
Oorzaak is gevonden, paard gebruikt verkeerde rugspieren doordat hij de stelling hoog en kop recht loopt. Nu veel longeren met bijzet, en dan verder kijken.

Ik vind het onlogisch klinken dat door dit het paard steigert als ze van de manege vertrekt.
Laat maar horen als het minder wordt. Hier heb ik niet van gehoord..
Was het dan gewoon puur toeval dat het gebeurde in het bos?

lady_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 22:01

xxDanielleee schreef:
lady_roos schreef:

Ik vind het onlogisch klinken dat door dit het paard steigert als ze van de manege vertrekt.
Laat maar horen als het minder wordt. Hier heb ik niet van gehoord..
Was het dan gewoon puur toeval dat het gebeurde in het bos?

In het bos deed die het altijd al bedoelde eigenlijk meer, hij gebruikt zijn rugspieren niet zoals het hoort.
Ik longeer hem nu elke dag voor het rijden loopt nu weer super als een trein. Nog niet weer gesteigerd.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:39

Mijn paard deed hetzelfde als die van jou. Ik heb haar 3 maanden en na de eerste maand deed die van mij het ook heel vaak. Ik had het opgelost, maar als er een ander paard bij is (zoals gister) begint ze toch te steigeren en springen als ze naar het andere paard toe wil. Inderdaad een kwestie van leiderschap in mijn geval. Het is in de bak helemaal opgelost bij mij hoor, maar gister voor het eerst naar buiten en toen gingen we nog even de mist in.
Als het erger wordt zou ik de training even over een hele andere boeg gooien; veel rust erin brengen, twee weken bijvoorbeeld 10 minuten per dag stappen en lang en laag rijden en zelf erg rustig blijven. Heeft bij die van mij echt super geholpen!

Wat mijn instructice gister zei, een rouw ei meenemen en als hij zo gek begint te doen tussen zijn horen kapot gooien. Dan denkt het paard dat hij bloed en volgens mijn instructrice stopt hij dan. Klinkt vreemd, maar misschien is het het waard om te proberen!

Succes!