Teen-Probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Teen-Probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 17:09

Hallo,

ik denk dat jullie het al vaker hebben gehoord, maar ik heb een teen-probleem! In stap kan ik mijn tenen wel naar binnen houden, maar als ik moet draven word het een probleem... ik doe erg mijn best om ze naar binnen te krijgen, maar het lukt niet. Mij is al verteld van schuine beugelblokjes. maar ik wil er liever geen geld aan uitgeven. Dus heeft iemand een goede tip?

ben benieuwd!

Miiej

Re: Teen-Probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:13

Lukt het ook niet tijdens het doorzitten?
Dan kun je er net wat meer op focussen.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:17

Je zou kunnen proberen om in draf meer vanuit je knie te lichtrijden ipv vanuit je voet bal! succes...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:19

Schrale troost, ik ben ook een onverbetelijke pinguin.

Heb er mee leren leven.
Schuine beugelblokjes vind ik persoonlijk waardeloos, krijgt er ontzettend zere knieen en enkels van.

Hoop ooit nog op rechte voeten, maar aangezien ik ook loop als een pinguin, weinig kans :D :+

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 17:20

als ik doorzit, dan heb ik het idee dat ik me vastzet aan het zadel met mijn benen. daardoor bungelen mijn beugels onder mijn voeten vandaan.. maar dan kan ik mijn tenen beter naar binnen houden.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:20

Ooit gehoord: Je grote teen 'de lucht in steken' en de rest draait mee naar binnen.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 17:23

klinkt misschien vreemd, maar ik zat net op een stoel en heb het uitgeprobeerd :p en het werkt echt!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:27

Britt_Mara schreef:
als ik doorzit, dan heb ik het idee dat ik me vastzet aan het zadel met mijn benen. daardoor bungelen mijn beugels onder mijn voeten vandaan.. maar dan kan ik mijn tenen beter naar binnen houden.

Dat betekend dat je je benen optrekt, anders zouden je beugels gewoon aan je voeten blijven zitten.
Aangezien je eingelijk je benen lang moet maken.
En uiteraard moe je je niet vastzetten met je benen aan het zadel.

Ik vind dat je voeten die uitsteken denk ik minder bezwaarlijk dan als je poogt met doorzitten ze geforceerd
naar binnen te draaien en daarbij je benen optrekt en klemt? of zo.
Snap dat het lastig is aan alles tegelijk te denken. :o

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:32

vind het een beetje vreemd dat je zegt ;ik wil er geen geld aan uitgeven , wat kosten die schuine blokjes nou ?? een paar euro misschien en dat heb je er niet voor over ? beetje vreemd ..

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 17:36

tanjatroetel schreef:
vind het een beetje vreemd dat je zegt ;ik wil er geen geld aan uitgeven , wat kosten die schuine blokjes nou ?? een paar euro misschien en dat heb je er niet voor over ? beetje vreemd ..

kan ik niks aan doen, ik mag ze denk ik niet eens gebruiken.

Maar soms met doorzitten, houd ik mijn benen juist wel lang, maar dan stuiter ik telkens van links naar rechts..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:37

Dan zou ik zeggen, zitles nemen??
Aangezien je zonder te klemmen met je benen lang, toch onstpannen op een paard zou moeten kunnen zitten.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 17:40

Sjolvir schreef:
Aangezien je zonder te klemmen met je benen lang, toch onstpannen op een paard zou moeten kunnen zitten.

Ik kan wel ontspannen doorzitten op een paard met mijn benen lang, maar soms stuiter ik er bijna af.. maar het verschilt van paard/pony. soms zit ik gewoon relaxed op een paard bij doorzitten.. maar op een andere zit ik weer voor geen meter.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:20

Ik leerde ooit van mijn instructrice dat ik mijn beugels losjes vast moet binden aan mijn singel (niet je voeten natuurlijk).

Je laat je beugels los hangen, pakt een strootouwtje en bind die losjes om je beugels en de singel (niet naar je singel trekken).
Nu komt daar spanning op te staan als je je tenen naar buiten draait, wat je weer voelt.
Zo weet je dat je je tenen weer naar buiten gedraaid hebt en kun je ze weer terug draaien... Na verloop van tijd doe je het automatisch en haal je ze er weer vanaf ;)

Niet je voeten vast binden natuurlijk, want als je perongeluk een keertje valt, blijf je niet hangen :D.
En zitles nemen is ook goed, dan wordt je minder afhankelijk van je beugels.

(waarom mag je geen schuine beugelblokjes gebruiken dan?)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 18:31

tja.. dat weet ik niet. Maar zoals jij vertelt met dat strotouwtje klink het of dat moet lukken.

en vriendin van mij rijd sinds een jaar wedstrijden op een pony van een andere vriendin, en zij moest ook leren haar tenen naar binnen te houden. Dus moest ze bierviltjes tussen haar knieën en het zadel. dat heeft wel geholpen want nu zit ze heel netjes :D

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:36

Britt_Mara schreef:
tja.. dat weet ik niet. Maar zoals jij vertelt met dat strotouwtje klink het of dat moet lukken.

Ik heb het ook zo geleerd, want had hetzelfde probleem.
Nu heb ik nergends last meer van (zie eventueel profiel foto).

Schuine blokjes kunnen geen kwaad hoor en mogen gewoon gebruikt worden ;)
Ik rij er ook mee en vind het heel fijn. Je moet er misschien wel een beetje aan wennen.

Rosella83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:20

Ik heb dit probleem soms ook[als ik er niet oplet] ga ook maar eens oefenen met een strotouwtje

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:49

Hihi, dat van die bierviltjes, zo heb ik vroeger leren zitten!

Van schuine beugelblokjes krijg ik enorm zere enkels, maar wie helpen ze bij jou wel. Verder heb ik helaas niet echt tips voor je. Het lukt mij ook nog steeds niet geweldig.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 05:58

De strotouwtjes zitten in het begin erg onwennig en je moet je evenwicht even hervinden.
Doe het de eerste paar keer anders een 10 minuten, ongeveer aan het eind van je rijden.
Dan ben je warm en gaat het wat makkelijker. Verder gewoon veel oefenen ermee..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 06:44

Britt_Mara schreef:
Sjolvir schreef:

Ik kan wel ontspannen doorzitten op een paard met mijn benen lang, maar soms stuiter ik er bijna af.. maar het verschilt van paard/pony. soms zit ik gewoon relaxed op een paard bij doorzitten.. maar op een andere zit ik weer voor geen meter.

Moet zeggen dat ik een beetje verbaast ben dat je geen geld wilt uitgeven. Want paardrijden is niets anders dan geld uitgeven....
Zitles is er niet alleen om te leren te blijven zitten, maar zeker om netjes en functioneel te zitten. Met juiste zitlessen leer je je hulpen vanuit je zit geven en ben je eigenlijk aan het paardrijden maar dan aan de longé. Goed zitten doe je niet zo maar.

Maar om even op je vraag een antwoord te geven, blijf aan de binnenkant van je bovenbeen zitten. Als je aan de achterkant zit dan is het wel erg moeilijk om je tenen goed te krijgen

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 09:03

oke bedankt voor alle handige tips :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:02

Britt_Mara schreef:
Hallo,

ik denk dat jullie het al vaker hebben gehoord, maar ik heb een teen-probleem! In stap kan ik mijn tenen wel naar binnen houden, maar als ik moet draven word het een probleem... ik doe erg mijn best om ze naar binnen te krijgen, maar het lukt niet. Mij is al verteld van schuine beugelblokjes. maar ik wil er liever geen geld aan uitgeven. Dus heeft iemand een goede tip?

ben benieuwd!

Ik had een hele leuke instructrice die met een strotouwtje mijn zadels aan mijn singel vastbond.

Het gevolg: Veel kramp, afentoe beugel verliezen. Ontzettend veel spierpijn.. maar owee.. als je
jezelf voorhoudt dat je het weer met touwtjes op gaat lossen als je nu weer je voeten niet
naar binnen houdt, moetje eens zien hoe snel het dan gaat!!

Dit is gewoon een spierkwestie :) bij mij heeft de oplossing erg goed gewerkt!

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:20

Beste tip die ik ooit gehad heb: Meer op de voorkant van je bovenbenen rijden! Draaien je tenen vanzelf naar binnen.

annica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:17

Blijven oefenen met tenen naar binnen.

_braaf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:47

probeer eens je hakken naar buiten draaien

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:15

Je hakken naar buiten draaien is hetzelfde als je tenen naar binnen.. haha. :P

Strotouwtje aan je beugels bevestigen aan je singel, en ik blijf er bij.

(geen urenlang zo gaan rijden!! gewoon af en toe een 15 min)