Wie weet leuke/goede oefeningen voor dit paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Wie weet leuke/goede oefeningen voor dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 23:53

Omdat ik echt op zoek ben naar goede, creatieve en leuke tips, even een (lang) verhaaltje over zijn achtergrond in de hoop dat jullie met mij mee willen denken over wat ik dit paard tijdens het rijden kan aanbieden.

Sinds kort rijd ik dit paard, Alamo, welke door mijn instructeur aangekocht is omdat het, gezien zijn jonge leeftijd van 5 jaar, zo´n onwijs braaf paard is. Hij bokt niet, hij steigert niet, hij slaat niet op hol, en vooral.. schrikt nergens van en is nergens van onder de indruk. Hij is dan ook ongeveer 1.70m, en stoer van zichzelf.
Toen ik hem laatst reed speelden er 5 kinderen met 3 honden langs de bak, hebben we in plaats van 2 spiegels er 6 spiegels hangen en stonden er 'opeens' stellages langs de bak. Hij keek er niet van om, hoogstens een keer geinteresseerd met de oortjes naar voren in de richting van de rennende, stampende en schreeuwende kinderen een paar meter van hem vandaan. Even spannend werd het toen een grote zwarte merrie de staldeur had losgemaakt en vrolijk uitdagend langs de -open- buitenbak heen en weer kwam draven. Vond hij erg interessant, maar zette geen stap verkeerd.
10 punten voor Alamo dus!!
Hij heeft geen wedstrijd ervaring, kent ook geen zijgangen (Alleen snel-wijken in stap..). Is ook nog niet B klaar wegens de reden waarom ik dit topic open.

Dit is zijn happy hoofdje:
Afbeelding

Hoewel dit als een ideaal, mooi en supergaaf paard klinkt is er natuurlijk een probleem waar we tegenaan lopen. De vorige eigenaren zijn er vergeten een rem op te plaatsen. Je kunt doen wat je wilt, maar hij blijft stug in stap en draf gewoon doorstampen alsof hij de trein moet halen en achterna gezeten wordt door een horde pennies die zijn manen roze willen verven. Maar goed... dat laatste kan het eigenlijk ook niet zijn want zoals ik al zei hij is nergens van onder de indruk.

Hier onder enkele fotos die zijn gedrag laten zien, en enkele fotos waarop vooruitgang is te zien. Als je dat allemaal gezien en gelezen hebt ben ik benieuwd wat jullie aan oefeningen met dit paard zouden doen. Ik heb natuurlijk les met hem, en we hebben geen haast, maar ik zou graag iets aan vooruitgang met hem bereiken. In november bestaat de kans dat we aan een 2 daagse clinic met Janine Rohr meedoen. (FEI internationaal Grand Prix jurylid en begaafd lesgeefster.) Maar dan zou ik het leuker voor hem vinden als hij niet loopt alsof zijn staart in brand staat. En vind ik hem er niet klaar voor, dan ook absoluut geen probleem dan ga ik met Q´Esplanado. (Wil eigenlijk met alletwee meedoen, maar dat is helaas te duur. Maar vind dat Alamo het meer kan gebruiken dan Kees. Hoewel ik met Kees weer meer verschillende dingen zou kunnen oefenen/leren. En ik eigenlijk vind dat een clinic van zo´n vrouw niet moet dienen als basis van de basis. Kortom ben er nog niet uit wie ik meeneem. Is hij tegen die tijd (negen en tien november) goed te remmen en meer nagevelijk, dan ga ik zwaar de show stelen het Alamo. :D Anders gaat Super Kees mee.)

Waarom een topic openen op Bokt?
Nou...uhmm... heb een bacteriele infectie in maag en darmen en lig na een dagopname in het ziekenhuis voorlopig op bed... :(
Dus kan ik niet oefenen, en hoop ik straks met jullie tips toch niet teveel 'achter te lopen' en met een gedegen plan Alamo weer te bestijgen. Niets doen kan ik ook niet met zo´n leuk paard in het vooruitzicht, dus please denk met me mee! Virtueel kunnen we vast iets doen om hem bij te scholen.

Het probleem is dus dat hij heel hard/snel stapt en draaft en niet reageert welke hulp dan ook om af te remmen/rustiger gecontroleerder te lopen.
We hebben nog niet met hem gegaloppeerd omdat de basis al niet zo best is, en we hem niet willen overvragen.

Dan nu de fotos.
Ik begin met de slechte fotos, daarna de goede fotos om te laten zien dat het er wel inzit.
Het is misschien niet modieus om voornamelijk slechte fotos te plaatsen, maar ik ben echt op zoek naar tips en alleen perfecte fotos zouden dan het doel voorbij schieten.

Afbeelding
Zo loopt hij het liefste. Neus naar voren en gassen maar.
Hij heeft wel een groot deel van de les met 1oortje naar voren en 1tje naar achter gelopen of met beide oren naar voren, ik heb zeker het idee dat hij het heel graag goed wil doen. Maar waarschijnlijk altijd de bak door gejaagd is.

Afbeelding
Hij loopt zichzelf vaak ook een beetje voorbij wat de regelmaat niet ten goede komt.

Afbeelding
We gaan nog steeds hard, hij neemt soms ook van die grote passen en gooit hoog op, dan ga ik automatich ook 'overdreven' lichtrijden. (Kees is zo anders wat bouw, hoogte en gangen betreft dat ik nog steeds moet wennen.)
Maar aanleuning is tenminste niet slecht. Ik laat hem bewust wat langer.

Afbeelding
Zodra ik van hand verander is het vragen om problemen, dan gaat hij direct zijn hoofd omhoog en gaan we nog harder. Alsof hij erop getraind is "uit te strekken" op de diagonaal. Ik probeer mijn benen van hem af te houden, maar hij spant zich en gaat alsnog hard.
Heb het idee dat hij de diagonaal niet leuk vindt om te doen.

Afbeelding
Nog steeds met grote passen de bocht door, maar soms zakt hij wel. Ik probeer hem met iets "langere" teugel te rijden om te voorkomen dat hij zich opgesloten voelt. Het voordeel is dat dit iets effect heeft, hij gaat nog steeds snel maar zoekt het bit meer op.
Probleem hiermee is de volgende foto:

Afbeelding
Als hij dan met zijn hoofd omhoog gaat en nog harder gaat lopen ben ik de controle compleet kwijt. Want op de zit, hakken laag, afremmen etc reageert hij niet. Kan moeilijk opeens de teugels erbij pakken vooral tijdens het voorwaarts neerwaarts waarbij de teugels al wat langer zijn. Dat is niet de associate die ik mee wil geven. Probeer het dus op stem +zithulp met als laatste redmiddel de teugeldruk, maar dat is nou net wat ik eigenlijk niet wil bereiken. Hoewel het het enige is waarop hij soms langzamer gaat. Al heeft hij de neiging dan naar stap te gaan in plaats van af te remmen. Alsof hij geen flauw idee heeft dat 'afremmen' ook een optie zou kunnen zijn.
Probleem is ook als hij dit doet (neus omhoog en sneller) en we komen bij een hoek aan, dan gaat hij dus te snel de bocht door, en ik wil niet dat hij uitglijd of slipt. Maar met "langere" teugel terugnemen op de teugel (omdat dit dus -nu nog- het enige is wat soms helpt om hem af te remmen) is het al te laat. Dus langere teugel /voorwaarts neerwaarts = iets gecontroleerder wat draf betreft. Maar als hij dan zijn hoofd opeens omhoog gooit en veel sneller gaat is het een onvoordelige uitgangs positie. Hij -rent- dus niet weg, zit geen greintje kwaad in, hij gaat gewoon onregelmatig ongecontroleerd harder lopen. Ik probeer hem dan rustig op de volte te zetten en tegelijk hoo te zeggen en zithulp te geven.

Afbeelding
Dan heb ik hem liever eerst relatief rustig dravend en niet nagevelijk. En dan vanaf het normaal draven het nagevelijke opzoeken.
Helaas geen bewegende beelden, en op de fotos is niet goed te zien hoe snel hij loopt. Het ongecontroleerde zie je er denk ik op veel fotos wel vanaf.

Afbeelding
Dit is ook zo´n klassieke foto. Hij wil wel meewerken. Heeft hij door dat ik hem liever laag heb lopen dan sterren zoekend, goed dan gaan we laag maar lopen we alsnog als een bulldozer. Net alsof hij -tegen de storm in- moet lopen. We proberen veel figuren te rijden maar niets wat smal of klein is. En dat soort dingen doet hij zonder problemen, ook kaarsrechte lijnen zijn geen probleem. Over overgangen: Van draf naar stap probeer ik vooral op de stem te doen met een zithulp en zonder teugel. Dat werkt redelijk maar niet altijd. Van stap naar draf is moeilijker, want dan lijkt het net of hij met een stroomstok geprikt wordt terwijl ik hem amper aanraak met mijn onderbeen.) Ik wil tijdens de overgang niet teveel druk op de teugel houden op zo´n moment om te voorkomen dat hij het straks niet meer snapt wat ik nou wil. Of het bit helemaal niet aan wil nemen.

Afbeelding
Maar we vinden met hem werken wel erg leuk hoor!! Big :D .
Je merkt aan hem dat hij heel graag zijn best wil doen, de voorwaartse drang is er absoluut, maar hij heeft schijnbaar altijd zo ongecontroleerd met de neus omhoog rondgerend, en hoe leer je dat weer af? Hij is ook niet bang van de teugel of het bit. Hij reageert gewoon amper tot niet. Hij gaat ook niet hárder als ik afremmende zit hulpen geef, en als ik een keer wel de teugels tot mij neem loopt hij gewoon stug onverstoorbaar door. Hij is ook nergens bang van, alle andere hulpen komen door, kan prima afwenden, etc. Voor de aankoop is hij ook geheel gekeurd en goed bevonden. De eigenaresse wilde ervan af omdat hij dus niet afremt en ze dat vermoeiend rijden vond, werd ze duizelig van. Iets wat ik me in een kleine bak best voor kan stellen. Dus is iets wat hij al hiervoor had.

Op stal en in de omgang is hij ook heel braaf en rustig. Heb zondag met hem gewandeld en losgewerkt (Was al misselijk nog niet wetende wat me nog te wachten stond...) Ik was nog niet in de paddock of hij was al snoeihard aan het rondstampen terwijl hij met 1 oortje naar voren en eentje naar achter me aan bleef kijken. Ik zei nog tegen hem: "Lieve schat van mij hoef je niet zo hard." Maar volgens mij spreekt hij geen nederlands. Maar in het portugees hielp het ook niet. :P

Maar dat er zeker super potentieel in zit is wel duidelijk op de momenten dat hij snapt waar ik naartoe wil met die benen en knappe hoofdje van hem. Zodra hij ook maar beetje afremt of met zijn hoofd naar beneden gaat, of een fijne aanleuning geeft dan beloon ik hem consequent met klopjes op de hals en spreek hem bemoedigend toe.

Tegen het einde liep hij zo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een puntje van de orde.
Volgende keer gaat er een ander zadel op, of de beugels langer of in ieder geval IETS anders!
Die van Kees past natuurlijk niet, dus had deze te leen maar was niet fijn. Bagger houding (in vergelijking op Kees) dus dat puntje wil ik de volgende keer uit de weg ruimen en zal ook helpen met Alamo.
Ik galopeer nog niet met hem, en rij bewust licht ipv doorzitten. Hij is pas 5 en een deel van de basis ontbreekt nog. Hoewel figuren rijden en rechte lijnen weer wel makkelijk is. Heb ook gewijkt in stap om te kijken of het de kuitruk was waar hij voor vandaan probeert te snellen, maar dat ging eigenlijk best goed. Alleen natuurlijk stapte hij iets te ijverig. Ben zelf een rustige stille ruiter zonder trek en pluk neigingen en dat is de reden waarom ze ook vroegen om hem bij te rijden. (hoewel ik zelf ook nog heel veel moet leren.)

Was een heel verhaal, maar zitten vast punten tussen die ideeen kunnen geven over wat ik nog meer zou kunnen proberen.
Vanuit het bed kan ik weinig doen, dus roep super bokt om hulp! Dan ben ik straks helemaal klaar om meteen 'zo goed mogelijk' met hem verder aan de slag te gaan.
Zo´n ontzettend bomproof paard! Zo´n (te enorme) werklust. Zulke soepele ruime (maar vaak onregelmatige) gangen.
Zo´n mooie (nu nog beetje onder-) hals. En hij is pas 5. Toekomsttoppertje. +:)+ (Ben ook een beetje bang dat hij veels te snel onder mijn inmiddels ongewenst afgeslankte kont vandaan gekocht gaat worden.)
En niet in de dressuur, dan kan hij altijd nog als turbo-draver de baan op...

Dus als je een goed idee hebt laat het me alstublieft weten!
(En aub niet over eten of doorzitten praten, dan ga ik over nek.. }> )
Hoop dat ik het een beetje opgeschreven heb zoals ik het bedoel en dingen niet dubbel opvatbaar zijn. Maar mocht iets niet duidelijk zijn dan licht ik het graag toe.
Mijn instructeur wist van dit probleem af toen hij hem kocht. Maar wilde hem perse hebben wegens zijn bomproof karakter, dat rijden is dan slechts een detail wat vanzelf komt. Eentje met de kolder in de kop is lastiger bij te scholen en kan veel langer duren voor je daar een super braaf en goed paard van maakt. Zulke in principe brave paarden zijn hun gewicht in goud waard, daar kunnen veel mensen nog meer plezier aan beleven.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 00:22

Klinkt alsof je al heel goed weet waar je mee bezig bent, en m.i. pak je het ook op de goede manier aan.
Wat nu rest is geduld. Het is heel goed dat je zo min mogelijk aan de teugels wil zitten, maar toch denk ik dat je af en toe een ophouding moet maken. Hij moet leren dat een ophouding niets vervelends hoeft te betekenen maar dat hij dan gewoon rustig aan moet doen.
Zo loopt hij namelijk gigantisch onder je vandaan en probeert hij om onder het werk uit te komen. Hij moet eigenlijk jouw tempo lopen.

Kan je niet proberen om bijvoorbeeld vlak voor een hoek aan te draven? Dan kan hij niet snel gaan, want er komt een bocht aan!
En je zei dat je niet veel smalle, kleine oefeningen doet, maar misschien is het wel goed als je juist een volte 10 meter maakt! Dan moet hij ook terug komen in tempo, omdat hij anders de bocht niet haalt. Goed begrenzen met je buitenteugel dan, anders valt hij over zijn buitenschouder en kan hij proberen er onder uit te komen.

Je bent nu al heel erg goed bezig. Stem- en zithulpen zijn sowieso nodig, en het is goed dat hij daar af en toe al op reageert. Mocht hij er niet op reageren, dan zou ik een ophouding geven. Voltes remmen ze ook op, en wijken ook. Maar dat kan hij niet begreep ik uit je post..

Heel erg veel succes met dit mooie paardje. Ik weet zeker dat het goed gaat komen met jullie alleen vergt het wel wat geduld en consequentie..

RianneH

Re: Wie weet leuke/goede oefeningen voor dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 00:58

Hmm.. lastig.
Mijn paard heeft vroeger geleerd altijd hard te moeten onder het zadel en vlucht daar nu heel erg in. Klinkt zeker niet hetzelfde, maar ik ben er bijv al een paar jaar mee bezig om haar rustig te krijgen..
Toch denk ik dat het bij jullie wel sneller zal gaan hoor :)

Even denken. Wat bij de mijne heel erg heeft geholpen is het aanleren van de rust vanaf de grond. Ik werk veel aan de hand, kan de gemakkelijker haar terug nemen, terwijl ze wel haar lichaam moet gebruiken. Wanneer ze correct loopt kost dat moeite en dan gaat ze rustiger lopen, over haar rug en vanuit een dragende achterhand.
Nu weet ik niet hoe bekend jij bent met aan de hand werken, maar misschien is dit een optie. Je zegt ook dat wanneer hij los laat en over zijn rug gaat lopen, hij een stuk beter loopt. Dat is wel logisch, want dan blijven ze rond en compact, ipv uitgestrekt doortanken. Ik neem daarin ook veel stemcommando's mee en aanspanning van mijn spieren als wanneer ik erop zou zitten en terug wil. Ik geloof dat bij ons eindelijk het kwartje gevallen is, want mevrouw heeft nog nooit zo goed gelopen. Maar als je hier niet echt bekend mee bent is het misschien lastig.
Hoe goed luistert hij op de grond naar commando's?
Ander ding, misschien moet hij mentaal meer uitgedaagd worden tijdens het rijden zodat hij moet nadenken waar hij zijn voeten neer zet en niet hoe snel hij ze neer gaat zetten. Kan je niet echt veel meer tips geven dan balkjes, maar misschien kan je een uitdagend parkoersje uitstippelen?
En last but not least, hoe reageerd hij op terug/rustig met druk op de neus ipv teugels? Kan me voorstellen dat je niet direct een touwhalster te voorschijn haalt, maar ik heb goede ervaringen met een kaptoom. Misschien helpt het om zijn oude circel te doorbreken, waarbij je ook weer rustig het bit erbij pakt.

Verder, heel veel succes. Neem de tijd en heb geduld, jullie zijn een combi die er wel komen. Hij moet alleen nog even het kwartje horen vallen, maar schat hem zo intelligent genoeg. Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 01:06

Ik krijg het idee dat je paard gewoon werkelijk geen idee heeft wat nu eigenlijk wilt, is hem ooit wel geleerd dat hij moet afremmen bij druk op de teugels? Klinkt bijna alsof hij is ingereden door iemand die zijn evenwicht hield aan de teugels.

Heb je weleens geprobeerd de teugels volledig los te gooien en echt op je zit en stem terug te rijden?
En hoe reageert hij als je je been juist aanlegt ipv afsteekt? :)*
Wat doet hij aan de longe? Is hij goed op stem? Reageert hij goed op druk op het halster?
Heb je al eens een zachter bit geprobeerd? Een rubbertje ofzo?

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 01:09

heel herkenbaar! ik heb/had ook zo'n crosmonster.

heb heel veel aan mijn lessen bij Wendy Murdoch gehad (http://www.murdochmethod.com)

Veel overgangen rijden maar echt eerst alles in stap doen stap stap stap je wordt er echt s......tziek van maar zolang de stap nog niet goed is. En ook veel van richting veranderen, 8tjes rijden klavertje 4 etc zoadat hij mentaal bezig is.

En zoals eerder gezegd grondwerk doet ook een hoop

Ik vind er wel mooie foto's bijzitten en wat een mooie bak :-)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 03:55

Ik rijd precies zo'n paard, maar dan in Friese uitvoering :D

Die had jaren getuigd en had geleerd om op druk op het bit juist te versnellen! Heb er nog steeds veel werk van, maar hij begint het nu wel te snappen.

Ik ben gewoon terug naar af gegaan, stap-halt overgangen gereden. Ik gaf gewoon een zithulp, en dan een teugelhulp. Zodra paard stopte, gelijk teugels los. Hij snapte daarna al heel snel dat hij op lichte teugeldruk af moest remmen. Niet lang daarna begon hij op de zithulp alvast te reageren :) De draf liet ik hem nauwelijks aan draven, en houd ik hem bewust onder zijn tempo. Zodra hij in mijn aangegeven tempo blijft rijd ik hem pas naar voren.

Nu stormt hij nog wel eens door mijn hulpen heen, en dan maak ik een strenge ophouding. Dan nog een keer proberen, en dan luisterd hij 9 van de 10 keer wel weer op een lichte ophouding. Wat voor de mijne heel belangerijk is, is om gelijk in te grijpen als hij ook maar een fractie gaat versnellen uit zichzelf. Want zodra hij in turbo stand zit is er geen houden meer aan.

Trekken werkt inderdaad averechts, maar dat heb je al door :D

Beterschap :)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 06:24

Iedereen bedankt voor de reacties. Precies de tips waar ik op hoopte!

itsmi schreef:
Kan je niet proberen om bijvoorbeeld vlak voor een hoek aan te draven? Dan kan hij niet snel gaan, want er komt een bocht aan!

Super. Ga ik doen. Deed het nu op de volte maar dat is denk ik toch nog teveel 'ruimte'. De hoek is inderdaad een beter idee.

itsmi schreef:
En je zei dat je niet veel smalle, kleine oefeningen doet, maar misschien is het wel goed als je juist een volte 10 meter maakt! Dan moet hij ook terug komen in tempo, omdat hij anders de bocht niet haalt. Goed begrenzen met je buitenteugel dan, anders valt hij over zijn buitenschouder en kan hij proberen er onder uit te komen.

Kan ik eens in een hoek proberen, zo´n volte 10 meter. Met die grote stappen van hem is het net een pirouette. Misschien mijn binnenhand iets hoger om te voorkomen dat hij naar binnen gaat hangen met die snelheid en buitenteugel eraan. Als hij maar, zoals ze zeggen, 'tussen mij en de grond blijft' ben ik tevreden.

itsmi schreef:
Voltes remmen ze ook op, en wijken ook. Maar dat kan hij niet begreep ik uit je post..

Als ik op de volte blijf wordt hij inderdaad iets gecontroleerder. (Vroeger vond ik draaimolen-paarden ook al leuk :D )
In stap deed hij het best goed dat wijken, alleen te ijverig waardoor het onregelmatig werd. In draf heb ik het een paar passen gedaan maar was geen succes.

RianneH schreef:
Wat bij de mijne heel erg heeft geholpen is het aanleren van de rust vanaf de grond. Ik werk veel aan de hand, kan de gemakkelijker haar terug nemen, terwijl ze wel haar lichaam moet gebruiken. Wanneer ze correct loopt kost dat moeite en dan gaat ze rustiger lopen, over haar rug en vanuit een dragende achterhand.

Ook goed idee. Vooral voor de stemcommandos. Dan kan ik er eentje hebben voor draf-stap, en een andere voor afremmen. Nu is "hoooo" de associatie met stappen.
Ben daarom met hem gaan wandelen en loswerken om te kijken hoe hij reageert zonder iemand erop. Maar ook dan is hij heel erg gebrand op VOORUIT. Laat je hem gewoon los in de paddock dan doet hij niets en gaat overal rustig snuffelen en dan bij jou bij het hek staan voor een knuffel en een aai. Ga je rustig (zonder leadrope) in het midden staan dan gaat meteen de knop om en gaat hij snoeihard om je heen draven.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RSQFMOHE-D.jpg
en zo
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HRD48OOI-D.jpg
Maar uiteindelijk toch ook weer zo: (netjes naar beneden maar nog zonder afrem mogelijkheid.)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HYMXPV7G-D.jpg
Misschien dat aan de hand dan beter is want dan heb je iets meer controle dan een stofwolk zien te stoppen. Hem omdraaien is geen probleem tijdens het loswerken. Heb weinig ervaring met aan de hand werken. (Lang geleden wel een cursus gedaan)

RianneH schreef:
Hoe goed luistert hij op de grond naar commando's?

Met halster omdoen doet hij braaf zijn hoofd naar beneden. Met naast me lopen ook braaf. Alleen toen we op het gras stonden wilde hij liever eten en luisterde hij niet, maar eenmaal op het steen was het weer braaf meelopen. Ook in de paddock inlopen en omdraaien om het hek dicht te doen werkte hij mee, en toen ik het halster afdeed ook geen wilde sprongen maar liep hij na een paar seconde rustig weg. Heb nog niet echt heel veel aan de hand gedaan, dus kan helaas geen betere voorbeelden geven.

RianneH schreef:
Ander ding, misschien moet hij mentaal meer uitgedaagd worden tijdens het rijden zodat hij moet nadenken waar hij zijn voeten neer zet en niet hoe snel hij ze neer gaat zetten. Kan je niet echt veel meer tips geven dan balkjes, maar misschien kan je een uitdagend parkoersje uitstippelen?

Misschien een beginnetje met schouder binnen? Dat spreekt me meer aan dan wijken. Balkjes zal ik even over nadenken. Misschien op de grond met mij ernaast. Erop lijkt me nog iets te vroeg.

RianneH schreef:
En last but not least, hoe reageerd hij op terug/rustig met druk op de neus ipv teugels? Kan me voorstellen dat je niet direct een touwhalster te voorschijn haalt, maar ik heb goede ervaringen met een kaptoom. Misschien helpt het om zijn oude circel te doorbreken, waarbij je ook weer rustig het bit erbij pakt.

Op zich zou ik zo zonder bit rijden, want nu merk ik er ook niets van dat hij er eentje inheeft... Misschien heeft hij zo´n harde mond gekregen van voortdurend 'hangen', dat hij het niet eens meer doorheeft dat er nog iemand aan dat ijzertje verbonden is.

anneliesdj schreef:
Ik krijg het idee dat je paard gewoon werkelijk geen idee heeft wat nu eigenlijk wilt, is hem ooit wel geleerd dat hij moet afremmen bij druk op de teugels? Klinkt bijna alsof hij is ingereden door iemand die zijn evenwicht hield aan de teugels.

Zoiets moet het ook zijn. Met 5 jaar en geen rem hebben lijkt me met inrijden iets vergeten te zijn. Want hij is enorm werkwillig dus uit vervelendheid is het niet. (Al doet een paard dat natuurlijk nooit expres.) Vooral die diagonaal heeft bij hem een sterke geprogrameerde (?) uitwerking. Absoluut met je eens dat hij geen idee heeft wat ik nu bedoel, en denkt van "Ow, ze wil iets, ik ga maar iets harder voor het geval ze dat wilt." En vervolgens gaat de neus omhoog om met die snelheid balans te houden.

anneliesdj schreef:
Heb je weleens geprobeerd de teugels volledig los te gooien en echt op je zit en stem terug te rijden?

Nooit helemaal los. (alleen in stap) In draf heb ik het wel half los gehad, maar dan vliegen we bijna de bocht uit. Of als hij dan alsnog zijn hoofd omhoog doet (doet hij niet alleen als ik de teugels aanneem maar ook als hij redelijk los loopt) dan gaan we slingeren en wordt hij heel onregelmatig. Doet hij zijn hoofd omhoog als ik de teugels op maat hen dan slingert hij niet. Als ik de teugels half-lang heb dan loopt hij het beste.

anneliesdj schreef:
En hoe reageert hij als je je been juist aanlegt ipv afsteekt?

In stap gaat hij meteen draven. En in draf gaat hij harder. Ik had nu steeds een klein stomp spoortje, maar die gaat ook af.

anneliesdj schreef:
Wat doet hij aan de longe? Is hij goed op stem?

Heb niet gelongeerd alleen losgewerkt zonder longe. Staat hierboven de ervaring met fotos. Als ik erop zit reageert hij beter op de stemhulp dan tijdens loswerken.

anneliesdj schreef:
Reageert hij goed op druk op het halster?

In principe reageert hij meteen, behalve die keer dat we op het gras stonden te praten, toen bleef hij naar beneden duiken om te eten en toen dat niet mocht rondjes draaien en toch proberen. Pubertje.

anneliesdj schreef:
Heb je al eens een zachter bit geprobeerd? Een rubbertje ofzo?

Heb geen rubbertje. Er zit nu een dubbel gebroken in. Kan wel een ander bit proberen om te kijken of het materiaal uitmaakt.
Wat dat betreft ligt er een berg bitten op stal, hoef alleen de maat te zoeken.

HCRanch schreef:
Veel overgangen rijden maar echt eerst alles in stap doen stap stap stap je wordt er echt s......tziek van maar zolang de stap nog niet goed is.

Hoopte dat het draven hem iets rustiger zou maken, even zijn energie kwijt ofzo. Maar volgens mij gaat hij echt alleen maar door, door, door. Als ik met Kees lange tijd stap dan doet hij na 15 minuten niets meer. Hihi. Zal eens kijken of dat met Alamo ook zo is. misschien dat ijverige paarden nerveus worden van alleen stap?

HCRanch schreef:
En ook veel van richting veranderen, 8tjes rijden klavertje 4 etc zoadat hij mentaal bezig is.

Klavertje 4... :o
Is dat een nederlands figuur? (ik verschuil me even zeer onterecht achter mijn 'nieuwe' woonland..)
Kan me er wel iets bij voorstellen, maar welk 'blad' rij je eerst?

HCRanch schreef:
Ik vind er wel mooie foto's bijzitten en wat een mooie bak

Was ook blij verrast met die laatste fotos. Knap paaaard!! Als hij eenmaal rustig(er) loopt dan is hij echt heerlijk.
De bak is super, er zijn nu meer spiegels (Kees blij...kan hij nog meer van zichzelf genieten.) en de stellages staan er om de schuine afdakjes langer te maken. Zowel voor volledige schaduw tijdens het rijden als voor de enorme regen die de hoefslag te nat maken.
Het enige probleem (al ben ik de enige) is dat de opstaande randjes langs de bak zo laag zijn op de lange zijdes. Aan beide zijdes is de grond een halve meter lager.

Libera schreef:
Ik ben gewoon terug naar af gegaan, stap-halt overgangen gereden. Ik gaf gewoon een zithulp, en dan een teugelhulp. Zodra paard stopte, gelijk teugels los. Hij snapte daarna al heel snel dat hij op lichte teugeldruk af moest remmen. Niet lang daarna begon hij op de zithulp alvast te reageren

Bij hem is het nu alles of niets. Of van draf naar stap, maar afremmen zit er niet bij. Denk inderdaad langzaam opnieuw beginnen. En in stappen aangeven dat er iets gaan gebeuren tot hij eerder snapt wat ik wil. Als hij het nooit geleerd heeft zal hij ook niet snappen wat ik bedoel.

Libera schreef:
De draf liet ik hem nauwelijks aan draven, en houd ik hem bewust onder zijn tempo. Zodra hij in mijn aangegeven tempo blijft rijd ik hem pas naar voren.

Dat lijkt me nog iets te moeilijk voor ons, om nauwelijks aan te draven. Ik had best een poos nodig om hem aan te laten draven. Niet omdat hij niet zou reageren als ik hem aan zou sporen, maar ik deed steeds minimaal iets en dan steeds ietje pietsje minimaal meer, en dan opeens was het een stroomdraad die hem raakte en vlogen we de draf in. Ga het nu zoals voorgesteld in de hoek proberen te timen. Of een figuur die op de hoek uitkomt. Niet de diagonaal want die maakt hem extra druk.

Libera schreef:
Nu stormt hij nog wel eens door mijn hulpen heen, en dan maak ik een strenge ophouding. .

Dat is inderdaad de afweging die ik moet maken. Wanneer de -zeer- strenge ophouding. Van HUH is echt HOOO! Het zal met de tijd beter gaan. Maar vind het leuk om erover te brainstormen.

Libera schreef:
Beterschap

Thanxx..
Ziek zijn in dit soort landen is niet echt een feestje en ook een kostbare bezigheid zelfs met verzekering. Wat dat betreft is gezondheid hier echt iets wat je kunt kopen... met Credit Card of cash. Voordeel is wel dat iedereen zo snel mogelijk beter wil zijn anders ben je zo failliet.

Heb me ondertussen opgegeven voor de clinic en sta niet op de wachtlijst. Alleen "paard" heb ik leeggelaten. "Met iets wits" had ik er neer kunnen zetten... }>
Nouja, eerst maar beter worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 07:59

Kent hij al wat stelling en buiging? Probeer hem anders in stap ietwat richting schouderbinnen te rijden, doe dit op je binnenbeen. Zodra hij daar loopt draaf je aan op hulp van je buitenbeen.
Omdat hij in buiging loopt moet hij zijn achterbeen er wel onder zetten, gaat hij zichzelf dragen en blijft hij bij je. Dit kun je ook voor de overgang terug doen, stelling vragen en dan terugrijden, of haal hem eens uit balans, ga wat scheef boven je paard zitten, sommige paarden gaan harder lopen maar andere paarden komen ook nog wel eens terug.

Verder nog een goede grondoefening.
Ga met een hoofdstel+longeerlijn naast hem lopen, doe de longeerlijn door de linker bitring vastmaken aan de rechter ring.
Jou paard moet als allereerst netjes naast je lopen, wanneer jij stopt, moet hij met zijn schouder achter jou blijven, loopt hij door, geef druk op de lijn, loopt hij nog meer door, mag je hem met de lijn op de plaats zetten. Dit is dominantie training.
Nu komt het, als het paard naast jou loopt, oefen dan druk uit op de lijn, Druk je hand omlaag, het paard moet dan niet tegen de druk ingaan, maar moet ontspannen en met zijn hoofd wat naar beneden lopen en een losse lijn geven. Hou net zolang de druk aan totdat hij ontspant. Zo leert hij wennen aan druk op het bit.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:31

Allereerst beterschap.

Wat misschien helpt om hem eraan te laten wennen dat het ook gewoon langzaam kan is hem aan de hand naast je laten draven op een grote volte. Als hij aan de hand wel braaf is, lukt dat dan misschien. Misschien peertie er dan ook wel meteen in een straffe draf vandoor maar het is te proberen. Normaal gesproken zou hij toch pogingen moeten doen om achter je te blijven, je niet voorbij te draven.

Mijn eigen paard doet dat naast je draven heel erg braaf, terwijl het in het zadel bij haar ook veel lastiger is. Ik heb toch het idee dat ik dan in elk geval de juiste spieren op de juiste manieren train. Bij haar lukt het terwijl ik zelf gewoon stap, ik hoef dus zelf niet te draven. Ik houd er een halve touwlengte en een uitgestoken arm tussen. Dat doet ze nu heel rustig (was wel even oefenen maar goed ...). Klim ik er dan op dan gaat ze soms weer als een bulldozer door de bak maar heb wel het idee dat ze uiteindelijk wel leert dat het onder het zadel ook heel goed kan en dat wat langzamer eigenlijk ook heel prettig is.

Misschien is deze oefening niks voor je paard hoor, maar wie weet.

En wat ik ook zeker zou doen is het reageren op het bit apart oefenen vanuit stand en stap. Dus stappen, dan met je zit aangeven dat je wilt stoppen en in fases de hulp duidelijker maken. Reageert hij niet dan geef je een lichte teugeldruk. Reageert hij nog niet dan eindigt dat met een flinke correctie. Laat hem dan enige stappen achteruit lopen zodat hij in z'n hoofd de associatie zithulp/correctie+achteruit (langzamer) maakt. Oefen dat voordat je gaat rijden een kwartiertje. Zorg wel dat je met je uiteindelijke correctie goed doorkomt, het maakt niet zo heel veel uit of dat charmant is of niet, hij moet natuurlijk wel zorgen dat hij reageert. Ik zou hier aan doorwerken totdat je voelt dat hij 't echt doet en dan pas gaan rijden.

Ook dan zou er op een gegeven moment toch een kwartje moeten vallen

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:53

Hallo

Wat leuk om te lezen hoe je met dit paard bezig bent. Ik vind het een heel bijzonder paard met een prachtige trotse uitstraling.

Ik denk dat het paard tussen zijn oren afgeleid moet worden. Hij is nu lichamelijk vooral aan het stomen op volle kracht, en ik verwacht dat je hem veel meer geestelijk bezig moet gaan houden, om hem van het doordenderen af te halen. Het lijkt mij een paard (als ik m zo zie op de foto's) wat zich ontzettend snel verveeld.

Een hele leuk oefening is deze:
Leg drie balkjes in een driehoek neer (dus de punten van de balkjes tegen elkaar aan). laat het paard hier in stap overheen gaan. Het paard mag zelf bepalen of ie via de punten, of via het midden gaat, als ie maar over de driehoek gaat. Het paard moet nu gaan nadenken waar ie zijn benen neer gaat zetten om niet op de balken te gaan staan. Voordeel van de driehoek is dus de onregelmatige afstanden van de balken, en dat zorgt voor nadenken van het paard. Als dit goed gaat in stap, dan kan je dit ook in draf proberen.
Misschien dat ie in draf veel te gehaast gaat zijn, maar ik verwacht dat ie vanzelf rustiger gaat worden als ie snapt wat de bedoeling is.

Je zou ook wat balkjes neer kunnen leggen achter elkaar. Deze in draf gaan oefenen. Dan móet ie wel in tempo terugkomen, anders komt ie niet uit over de balkjes.

Verder zou ik heel veel overgangen gaan oefenen. Stappen, tempowisselingen in stap, terug naar halt etc. Aandraven, en voordat ie op snelheid is terug naar stap, aandraven, terug naar halt etc. Voltes openen en sluiten.

Wat ook nog zou kunnen is dat die paard nog een gebrek aan balans heeft, en dat ie zijn balans probeert te corrigeren door veel snelheid te nemen.

En misschien zijn er wel hele leuk dingen te doen vanuit de "vrijheidsdressuur"maar daar heb ik geen verstand van, dus kan ik je niet in adviseren.

Bedenk ik nog even een optie: mogelijk is je paard gewend dat ie door hoge snelheid te nemen, niet echt aan het werk hoeft. Als mijn paard iets moeilijk vind, dan heeft ie de neiging om weg te lopen. Zou het kunnen dat dit paard dit ook heeft?

Hele lang mail geworden, probeer mee te denken... :o
K weet het. Klinkt allemaal erg gemakkelijk als ik het zo opschrijf, maar ik denk dat het nog heel hard werken wordt. Ik hoop dat je er wat aan hebt, en ik wens je succes maar vooral heel erg veel rijplezier met deze knappert!

En beterschap uiteraard.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:14

Uhm nou ik kan je wel wat tips geven.. Maar k wil ook best even naar je toekomen om te helpen hoor ;) Ik zag dat je in een best wel aangename omgeving rijd :):)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:18

Wat in de lessen bij mij meestal goed gewerkt heeft is het paard licht uit zijn balans brengen door heel voorzichtig lijnen en wendingen te rijden. Rij een lijn niet recht, maar soepel slingerend, ga in een volte de andere kant op. Allemaal in vloeiende maar niet direct logische lijnen en door goed met je zit aan te geven waar je naar toe wil. Bijna alle vluchters in mijn lessen reageren hier goed op en gaan letten op de ruiter ipv op het tempo en komen dus in tempo terug. Paarden denken toch vaak veel mee met de figuren die we rijden en gaan dan voor je uit denken en dus lopen. Neem je de logica van het figuur weg, dan zet je ze dus mentaal aan het werk. Deze oefeningen kan je ook juist heel goed op je zit doen en heb je bij wijze van spreken, geen teugels voor nodig. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:21

Honeys schreef:
Uhm nou ik kan je wel wat tips geven.. Maar k wil ook best even naar je toekomen om te helpen hoor ;) Ik zag dat je in een best wel aangename omgeving rijd :):)

In dit geval bied ik me ook vrijwillig aan hoor! Ik was hier eerder!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:24

slangenvoltes? Dan is hij constant bezig en heeft hij niet zo veel tijd om te versnellen? Plus dat ze er
soepel van worden. Maar dit kan alleen als hij ook stuurbaar is natuurlijk

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:53

Ten eerste beterschap!

Dit lijkt een beetje op een paard met heel erg weinig balans. het rennen, het onregelmatig worden en het hoofd omhoog doen tijdens het rennen. Ik zou hem eerst aan de hand/longe gaan trainen. Eerst sterker maken, eventueel met passoatuig om hem mooi bij elkaar te houden (dit nadat hij dus rustig is.. anders wordt het levenslink), maar zo kan hij wel eerst zijn eigen balans gaan vinden, en jou gaan vetrouwen. Je geeft zelf al aan dat hij wel wil luisteren maar het niet snapt. Je kunt dit ook opvatten als niet kunnen. Een verkrampt paard (hoofd omhoog en rennen is rug strak houden) kan geen subtiele tempowisselingen maken. Daar heeft hij op dat moment niet de coordinatie voor.

Wat doet hij in het bos? (als je dat ter beschikking hebt) zeker als hij bomproef is hoef je niet elke keer een draai van 180 graden te maken op 20 meter. hierin kan hij mooi sterk worden, zijn eigen balans gaan vinden en kun je gaan proberen te schakelen (uit zijn eigen hoge tempo iets harder en hem langzaam weer in zijn eigen tempo terug laten komen) zonder dat je hem uit balans hoeft te halen door de wending.

Daarnaast zou ik nog wachten met balkjes draven. Vaak snappen jonge paarden dit nog niet (zeker niet als oefening om langzamer te gaan) en krijg je van die megasprongen over de balken heen, lijkt me ook niet de bedoeling.

Ook ik wil je daar wel komen helpen hoor :Y)

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:01

Wat een lange verhalen allemaal :P
Nu komt mijnes er ook nog eens bij

Misschien is het goed om het '' remmen'' helemaal opnieuw te beginnen.
Bijv. aan de longe of aan de hand oefenen op stemcommando dat hij moet stoppen, of als jij erop gaat, dat iemand anders ernaast loopt, en dat jij het stopteken geeft dat diegene die er naast loopt hem laat stoppen.
Wel erg mooi paardje hoor, zou zeker ver komen als hij alles goed onder de knie heeft.
En ga ook veel overgangen rijden,laat hem lekker los en ontspannen, buitenritjes en andere ritjes doen hem goed.
Figuren rijden, stelling, schouderbinnenwaarts, schoudervoor enz. ook goede oefingen voor de B-dressuur :)
En ik vind het ook heel goed hoe je erover praat :).
En je hebt volgens mij wel veel geduld, dus je komt er wel :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:20

Aan alle genoemde zinvolle commentaren zou ik willen toevoegen dat het lijkt of je paard vooral stuwt en niet draagt. Het ruggebruik is minimaal (ook als hij rondloopt).
Hopelijk heeft het geen medische reden, al klinkt het wel een beetje verdacht dat hij zo braaf is en tegelijkertijd zo looplustig.
Het paard lijkt niet te durven 'zakken' op z'n achterbenen. Loopt daar a.h.w. voor weg door steeds harder te gaan. Door het rijden van kleine voltes, gebroken lijnen, etc. leert je paard om op z'n achterbeen te gaan zitten. Misschien helpt het om je paard duidelijk met stem te belonen (vooral wanneer hij rustig loopt etc.). Zo'n ijverige puber weet vaak ook niet wat 'goed' is en wat niet. Sommige paarden help je daar enorm mee.
Je kunt ook balkjes oefenen aan de longe. Leg ze dan op verschillende afstanden, zodat het paard leert om te verzamelen in z'n lijf.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:46

Volgens mij heb je al een heleboel om uit te proberen; kom ik nog even uit de westernhoek :o
Ik rij altijd kriskras door de bak. Ik verzin figuren terplekke grote of kleine volte hmm je kunt ze ook vierkant rijden, afwenden? voel even welke kant Alamo op wil en stuur altijd net de andere kant op.
Rij maar recht op de wand af dan stopt hij echt wel, probeer te draaien op het achter been en hup rij weer naar de overkant. De wand stopt hem wel en dan kun je de teugels eigenlijk ook gewoon los laten als je je benen maar als een soort muur gebruikt waar hij niet doorheen mag.
Leg twee balkjes naast elkaar waar je hem dan precies tussendoor stuurt (dus niet eroverheen)
als dit goed gaat leg je er twee balken tegenaan in een L vorm stuur daar maar eens precies tussen door.
Dit kan ook achteruit :P
Mijn paard vindt het erg leuk als ik heel veel afwissel ze gaat dan raden wat ik wil en wordt heel erg gefocust.
Zij vindt het helemaal leuk om naar de tegenover liggende wand te galopperen en daar te stoppen. (Zonder teugelhulp)
Achtjes rijden werkt ook heel goed.
Ik weet nog veeeeel meer om te doen maar volgens mij heb je wel genoeg zo :D

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:59

Zoals hierboven al is aangehaald, heeft jou paard nog weinig balans en compenseerd hij dat door snelheid te maken.
Zijn stuwkracht is nog niet in verhouding met zijn draagkracht. Zeker voor een groot en lang paard, brengt dat wat problemen.

Tips : Schijnovergangen, aan de longe stelselmatig cirkel verkleinen en vergroten (in het begin niet te klein), wendingen rijden in alle mogelijke variasies, Overgangen rijden in je oefeningen, ...

Let op je eigen balans, gelijk gewicht en gelijke druk. Controleer het tempo in draf door trager licht te rijden, dan moet hij zich aanpassen aan jou.

Succes en veel beterschap!
Verheug mij op de volgende topic met nieuwe foto's!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:13

Wellicht een idee (mijn Fries kan ook behoorlijk crossen). Ik heb met hem gemerkt dat het verschil is gaan maken dat ik hem met longeren over balkjes liet stappen en draven. Ik deed dit om hem zijn benen goed te laten optillen en wat spieren te kweken, maar het had als bijkomend effect dat meneer beter is gaan opletten waar hij zijn po... euh hoeven neerzet. Hij moet gaan nadenken dus waar hij loopt en hoe. Kan mij voorstellen dat dit ook onder de man kan werken.

Verder ben ik de mijne bewust commando's gaan leren voor de verschillende tempo's draf. Hij heeft er een stuk of 4 :D Dit alles aan de longe geleerd! En rijdend begin ik ook de commando's te geven.

We zijn begonnen met een basisdraf wat gewoon aangeduid is met DRAF. Pittig tempootje. Ik ben hem vervolgens Rustig gaan vragen en daarbij wat druk op de longe. Als hij ook maar iets afremde zei ik jaaaa braaf RUSTIG! Nu een half jaar verder kent hij het commando Rustig alszijnde afremmen, zichzelf opvangen en meer verzameld draven. Kan hem zelfs doorvragen met NOG rustiger (nadruk op NOG wat dus het volgden commando wordt) waarbij hij zo rustig gaat dat het tegen de stap aanzit. Deze wil ik uitbouwen voor aan de Lange Lijnen bijv.
EN dan hebben we nog DOORdraaaaaaven en dat is dus een tempo harder dan zijn basisdraf, tegen uitgestrekt aan (vergelijkbaar tempo met als ie bijv net uit de galop komt)

Weet niet of je hier iets aan hebt, want weet neit in hoeverre dat (overigens PRACHTIGE!) paard op druk op de longe reageert.

Ben nu ook Halt aan het oefenen trouwens op commando, vanuit stap stilstaan op de volte. Dat doe ik door de zweep als verlengde van mijn arm te gebruiken en voor zijn neus te houden. Samen met druk op de longe.

Sheila1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:33

Ik zou zeggen, begin met die sporen af doen, lijken mij overbodig ;)
Ook zou ik hem bezig zouden met veel (kleine) achtjes rijden en veel slangevoltes... Hierdoor ben je continu bezig met omstellen en dat houdt hem ook bezig waardoor hij waarschijnlijk minder met het voorwaartse bezig is.
Verder heb je echt een gaaf paard en denk maar zo, liever een te voorwaarts paard dan een te sloom paard!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 21:51

Wederom bedankt iedereen.

Joolien schreef:
Kent hij al wat stelling en buiging? Probeer hem anders in stap ietwat richting schouderbinnen te rijden, doe dit op je binnenbeen. Zodra hij daar loopt draaf je aan op hulp van je buitenbeen.

Heb gevoelsmatig met hem ook meer met shouderbinnen dan beginnen met wijken. (Met Kees juist andersom.) Eerst in stap. En dan shouderbinnen -volte afwisselen zodat hij alert moet blijven en dan een keer aandraven voor een hoek.
Gaat in het actieplan!

Joolien schreef:
wanneer jij stopt, moet hij met zijn schouder achter jou blijven, loopt hij door, geef druk op de lijn, loopt hij nog meer door, mag je hem met de lijn op de plaats zetten.

Dat zou ik voor het rijden kunnen proberen. Maar dan vooral in combinatie met druk op bit is afremmen. Dat we snel lopen en dan met bit afremmen en belonen. Kan ik als ik erop zit een zithulp aan vooral geven zodat hij dat gaat associeren.

HannahFrouk schreef:
Wat misschien helpt om hem eraan te laten wennen dat het ook gewoon langzaam kan is hem aan de hand naast je laten draven op een grote volte. Als hij aan de hand wel braaf is, lukt dat dan misschien. Misschien peertie er dan ook wel meteen in een straffe draf vandoor maar het is te proberen.

Na het loswerk 'incident', ben ik een beetje bang voor water skieen. Hij is met zijn 1.70m aan jeugdigheid wel een uitdaging. Maar ga zeker met hem wandelen en dan een drafje proberen.

HannahFrouk schreef:
En wat ik ook zeker zou doen is het reageren op het bit apart oefenen vanuit stand en stap. Dus stappen, dan met je zit aangeven dat je wilt stoppen en in fases de hulp duidelijker maken.

Het nieuwe plan:
Aangezien ik zondag zeker niet in staat ben om echt te rijden ga ik eerst met hem wandelen en dan oefenen met terugkomen in tempo en halthouden. Mocht dat goed bevallen dan klim ik erop om alleen te stappen. Dan kan ik schouderbinnen-volte-shouderbinnen doen, en halt-stap overgangen. Met als ultiem doel dat hij de halt-stap op alleen zithulp doet. Weet alleen niet of het rijonderdeel wel uitdagend genoeg is voor hem. Met balkjes wil ik nog even wachten tot hij meer controle heeft over zijn benen. En ook met draven maar dat is meer wegens de sneue laveloze lapjes maag en darm.
Als iemand nog stap ideeen heeft om het op maat stapwerk onder de man uitdagender te maken zonder balkjes dan hou ik me aanbevolen.

Gooya schreef:
Ik denk dat het paard tussen zijn oren afgeleid moet worden. Hij is nu lichamelijk vooral aan het stomen op volle kracht, en ik verwacht dat je hem veel meer geestelijk bezig moet gaan houden, om hem van het doordenderen af te halen. Het lijkt mij een paard (als ik m zo zie op de foto's) wat zich ontzettend snel verveeld.

OK, gaan we doen. Voor het stapwerk uitdagender te maken kan ik wel wat tips gebruiken, in draf heb ik zo wel allerlei ideeen.

Gooya schreef:
Verder zou ik heel veel overgangen gaan oefenen. Stappen, tempowisselingen in stap, terug naar halt etc. Aandraven, en voordat ie op snelheid is terug naar stap, aandraven, terug naar halt etc.

Wat ik denk...maar niet zeker weet, is dat ik hem het misschien te moeilijk maak? Bij overgangen is hij alles behalve nagevelijk, gaat soms slingeren of vooral veel harder. Als ik veel overgangen rij heeft hij misschien geen kans om te herstellen, en er van uit onbelans raakt of motivatie kwijtraakt omdat hij het steeds niet snapt. Ik heb dat eigenlijk bewust vorige keren niet gedaan om die redenen. Als hij het uit onbalans doet (vind het nog te vroeg om met zekerheid te zeggen of het onbalans of verkeerd aanrijden of iets anders is) en die dingen volgen elkaar snel op, raakt hij dan niet nog meer uit onbalans? Bijvoorbeeld na een diagonaal heb ik een of meer rondjes nodig om hem weer rustig en bij elkaar te krijgen, als er dan meteen iets anders moeilijks komt heb ik minder tijd om te belonen of om langdurig goede uitvoering bij hem in te prenten. Een soort van 'rust' bij hem brengen. En niet 'Ojee, ojee wat wil ze nu toch weer!?!' Omdat ik het idee heb dat hij zo zijn best doet wil ik hem een goed gevoel geven door het nu nog niet te moeilijk te maken. Wel uitdagen maar op gebieden die hij al kent. Tempowisselingen en overgangen zijn zijn 2 moeilijkste dingen, als ik dat teveel doe of te snel achter elkaar doe... weet niet. Op een ouder paard zou ik er wel voor kiezen.
Maar dat was wat ik eigenlijk dacht, maar misschien werkt het avenrechts. Jullie mening?

Gooya schreef:
Voltes openen en sluiten.

Heb het 1x gedaan in draf en daarna stom genoeg vergeten te herhalen. Goede herinnering!

Gooya schreef:
Wat ook nog zou kunnen is dat die paard nog een gebrek aan balans heeft, en dat ie zijn balans probeert te corrigeren door veel snelheid te nemen. Bedenk ik nog even een optie: mogelijk is je paard gewend dat ie door hoge snelheid te nemen, niet echt aan het werk hoeft. Als mijn paard iets moeilijk vind, dan heeft ie de neiging om weg te lopen. Zou het kunnen dat dit paard dit ook heeft?

Als we de precieze oorzaak weten dan kunnen we vast gerichter oplossen. Gebrek aan balans, onder het werk uitkomen, medisch gebrek, verkeerd ingereden, correct ingereden maar daarna verkeerde ruiter getroffen, harde mond daardoor geen inwerking bit, gewenning, super super voorwaarts en denkt dat ik dit ook wil, wel balans maar geen verbinding met voor en achterkant, etc.

Honeys schreef:
Uhm nou ik kan je wel wat tips geven.. Maar k wil ook best even naar je toekomen om te helpen hoor ;) Ik zag dat je in een best wel aangename omgeving rijd

KLM, Airfrance, Iberia, Lufthansa... dan nog 2 uur met de auto, en zweetbandje meenemen want is hier nu bijna zomer.

ikkedus schreef:
Rij een lijn niet recht, maar soepel slingerend, ga in een volte de andere kant op. Allemaal in vloeiende maar niet direct logische lijnen en door goed met je zit aan te geven waar je naar toe wil.

Zoiets heb ik ook gelezen op een rechtricht website/video. Soort van slangevolte maar dan met kleinere diameter. Ga ik ook in het plan zetten. De eerste keer heb ik nog geen kromme gebroken lijn ingezet want dat begint als een diagonaal en zijn we in 2 passen al op de X en zou omstellen meer op omtrekken lijken. Ga ik het eerst in stap doen, dan volte verkleinenen vergroten, dan schouderbinnen-volte-schouderbinnen, en dan kijken of zijn lange zwieberbeentjes klaar zijn voor wiebellijntjes.

Joolien schreef:
In dit geval bied ik me ook vrijwillig aan hoor! Ik was hier eerder!

Als ik afgelopen zondag niet half :r van Alamo afgekomen was had ik voor de eerste keer op Chrystal gereden (Kees zijn dochter) Daar kan ik ook vast wel wat hulp bij gebruiken. Dus er is genoeg paardenvlees hier voor iedereen! :+ (en 5 nieuwe veulens)

randie schreef:
slangenvoltes? Dan is hij constant bezig en heeft hij niet zo veel tijd om te versnellen? Plus dat ze er
soepel van worden. Maar dit kan alleen als hij ook stuurbaar is natuurlijk

Hij is stuurbaar, wendt meteen af als je erom vraagt. Maar door zijn snelheid en grote passen in een kleine bak is het alsnog uitdagend. Als het door onbalans komt ik wil niet te kleine krappe dingen vragen, maar zodra hij rustiger loopt is het zeker een optie.

nacho_lein schreef:
Dit lijkt een beetje op een paard met heel erg weinig balans. het rennen, het onregelmatig worden en het hoofd omhoog doen tijdens het rennen. Ik zou hem eerst aan de hand/longe gaan trainen.

Dan wordt het aan de hand, want longe (of loswerken zonder longe) dan stijgt hij bijna op. Dan zit er nog minder rem op dan met ruiter. Om veel fotos zie je inderdaad dat hij zijn buikspieren niet gebruikt en van zichzelf al een lange rug heeft, ook zijn kontje mag wat meer spier op. Hij treedt vaak wel goed onder. Maar lengte + leeftijd maakt zeker dat er gewekt moet worden aan zijn balans in het algemeen (of het nou de hoofdoorzaak is of secundair) Dus zondag eerst aan de hand, en daarna alleen in stap.

nacho_lein schreef:
Je geeft zelf al aan dat hij wel wil luisteren maar het niet snapt. Je kunt dit ook opvatten als niet kunnen. Een verkrampt paard (hoofd omhoog en rennen is rug strak houden) kan geen subtiele tempowisselingen maken. Daar heeft hij op dat moment niet de coordinatie voor.

Spieren sterker maken, conditie opbouwen en oefeningen doen ter balansbevordering, zonder nu nog tempowisselingen te vragen.
Heb je enkele oefeningen nog niet genoemd die je aan zou raden in stap?

nacho_lein schreef:
Wat doet hij in het bos? (als je dat ter beschikking hebt) zeker als hij bomproef is hoef je niet elke keer een draai van 180 graden te maken op 20 meter. hierin kan hij mooi sterk worden, zijn eigen balans gaan vinden en kun je gaan proberen te schakelen (uit zijn eigen hoge tempo iets harder en hem langzaam weer in zijn eigen tempo terug laten komen) zonder dat je hem uit balans hoeft te halen door de wending.

We hebben niet echt bos, maar glooiend landschap. Ben zelf nog niet met hem naar buiten geweest, maar de stalruiter zeker wel. Die rijden vaak 8 paarden per dag en dan vinden ze (onze cowboys) een bak te saai. Sowieso moeten van de instructeur alle paarden elke week meerdere malen op buitenrit om ze fris te houden, ander soort oefeningen, andere spieren aan te spreken, schriktraining op peil te houden en voor zonder-hoefslag-beter-rechtrichten. (ook de 3- en 4-jarige en dekhengsten) Zal zondag vragen hoe hij het deed. Ze zijn allemaal gek met hem en vinden hem helemaal stoer. haha.

nacho_lein schreef:
Daarnaast zou ik nog wachten met balkjes draven. Vaak snappen jonge paarden dit nog niet (zeker niet als oefening om langzamer te gaan) en krijg je van die megasprongen over de balken heen, lijkt me ook niet de bedoeling..

Eens. Nog niet. Als hij een stuk gecontroleerder is kunnen we het aan de hand proberen.

nacho_lein schreef:
Ook ik wil je daar wel komen helpen hoor

Er zijn 15 slaapplaatsen... dus er is nog steeds plek.

_Layco_ schreef:
Wat een lange verhalen allemaal
Nu komt mijnes er ook nog eens bij

Geen probleem! Lig toch in bed.

_Layco_ schreef:
Misschien is het goed om het '' remmen'' helemaal opnieuw te beginnen.

Dus we hebben voor zondag:
Eerst aan de hand oefenen. (afremmen, stilstaan, druk op bit, stemcommandos, schouder binnen, etc.)
Dan erop en alleen stappen: Halt-stap-halt leren, volte vergroten en verkleinen, schouderbinnen-volte 10meter-schouderbinnen, slingerlijntjes, proberen alles op zithulp gevolgd door teugelhulp, halsstrekken. Maar zoek nog iets meer ter afwisseling.
Nog iets vergeten/ter toevoeging?

_Layco_ schreef:
Wel erg mooi paardje hoor, zou zeker ver komen als hij alles goed onder de knie heeft.

Volgens mij ook! Hoewel er ook op de laatste 4 fotos wel het 1 en ander aan te merken valt had ik toch zoiets van WAUW, volgens mij ga jij straks echt super lopen. Ben zo benieuwd voor zondag!

senna21 schreef:
Aan alle genoemde zinvolle commentaren zou ik willen toevoegen dat het lijkt of je paard vooral stuwt en niet draagt. Het ruggebruik is minimaal (ook als hij rondloopt).

Daar heb ik inderdaad ook over na zitten te denken. Zijn het zijn voorbenen die te snel gaan of zijn achterbenen die alles vooruit duwen.

Hier 2 specifieke fotos. (Hij lijkt hier klein en niet zo mooi, zal zondag een mooie shoot maken.)
Interessant is dat er meerdere van dit soort fotos waren, dus was geen toevallige moment opname.
Net of hij geen achterbenen gebruikt. Was ook geen ongelukkige overgang van galop naar draf.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UIXXPLUT-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WM7RHJBW-D.jpg
Misschien is het de connectie tussen voor en achter en daarom gaat hij hard? (zijn voorbenen worden achtervolgt door enge achterbenen, zoals een kat met de staart speelt. ;) )
Maar ruggebruik is inderdaad weinig aanwezig, hij is ook lang en ook al lijkt hij klein is toch 1.70m. Met de tijd zal het zeker beter gaan, we zijn ook pas net begonnen met hem, (niet dat we al maanden aan het ploeteren zijn.) daarom wil ik het nu ook direct goed aanpakken.

justkid schreef:
Leg twee balkjes naast elkaar waar je hem dan precies tussendoor stuurt (dus niet eroverheen)
als dit goed gaat leg je er twee balken tegenaan in een L vorm stuur daar maar eens precies tussen door.
Dit kan ook achteruit

Dat spreekt me meer aan dan eroverheen, wat ik later wel met hem wil doen. Volgens mij vind hij dat wel leuk. Schrik en obstakel training heeft volgens mij geen zin, hihi, dat vindt hij vast saai.

webster543 schreef:
Schijnovergangen, aan de longe stelselmatig cirkel verkleinen en vergroten (in het begin niet te klein), wendingen rijden in alle mogelijke variasies, Overgangen rijden in je oefeningen, ...

Dit gaat fase 2 worden, want aan de longe zit er helemaal geen rem/controle op, en schijnovergangen/overgangen rijden zijn hetgene wat we nog niet (goed) kunnen en juist willen gaan bereiken.

webster543 schreef:
Controleer het tempo in draf door trager licht te rijden, dan moet hij zich aanpassen aan jou.

Ga ik ook proberen. En dan met of langere beugels of ander zadel want nu is mijn lichtrijden wel erg overdreven.

webster543 schreef:
Succes en veel beterschap!

Thanx!

webster543 schreef:
Verheug mij op de volgende topic met nieuwe foto's!

Zal zondag mijn best doen. (na 7 dagen in bed me voorbereid te hebben) Was toch iets zieker dan gedacht, maar al is het maar om even hallo te zeggen op stal en wat fotos te maken. Kees zijn manen te ontklitten. En na zoveel niet charmante fotos verdient Alamo een shoot met alleen mooie, want het is echt een mooier paard dan op de meeste fotos.

Zilfstar schreef:
Weet niet of je hier iets aan hebt, want weet neit in hoeverre dat (overigens PRACHTIGE!) paard op druk op de longe reageert.

Uhmm.... niet. Het is snoeihard draven of stilstaan. Dat is het gevarieerde aanbod. Gelukkig is het een ruime ring anders zou hij schuin tegen de randen oplopen.

Zilfstar schreef:
Ben nu ook Halt aan het oefenen trouwens op commando, vanuit stap stilstaan op de volte. Dat doe ik door de zweep als verlengde van mijn arm te gebruiken en voor zijn neus te houden. Samen met druk op de longe.

Hij probeert het stopteken in te halen. Of maakt een sliding stop met gestrekte voorbenen en draait op 1 been om. Denk dat ik aan de hand begin en als dat goed gaat uitbouw tot longe/loswerken.

Sheila1404 schreef:
Ik zou zeggen, begin met die sporen af doen, lijken mij overbodig

Weet niet of ik het al ergens geschreven had, (heb zoveel geschreven, maar gelukkig type ik heel snel) maar de sporen gaan af. misschien de laarzen en doe ik sloffen aan als dat helpt.

Sheila1404 schreef:
Verder heb je echt een gaaf paard en denk maar zo, liever een te voorwaarts paard dan een te sloom paard!

Hihi, zeker! Daar leer ik ook weer enorm veel van. Kees heeft altijd zeker 20 minuten nodig om aan het been te komen, en dan is het goed en doet hij alles braaf. Alleen op vreemd terrein moet ik hem vanaf het begin steeds terugnemen en uitspattingen (proberen te)voorkomen. (Al doet Kees het uit hormomen wat een stuk lastiger is tegen te gaan.) Dat kan ik nooit thuis oefenen want dan is hij altijd Mister Sweet Ponniepark, dus nu helpt Alamo me eigenlijk weer om Kees beter te rijden!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:45

Als je een berg bitten hebt zou ik daar eens mee beginnen, mijn ervaring is dat dit het resultaat kan zijn van een te scherp bit en het paard zich vasthoud op het moment dat je teugelhulpen geeft.

Probeer ook eens het helemaal losgooien en sloom zitten (probeer zelf helemaal te ontspannen en ga achter de beweging lichtrijden) en met stem proberen hem terug te krijgen. Wellicht heeft het totaal geen zin maar dan heb je het iig geprobeerd, mocht hij wel reageren dan heb je een heel goed uitgangspunt.

Als hij goed reageert op halsterdruk (op lichte druk achterwaarts gaat) kun je ook proberen met een halter onder/over het hoofdstel te rijden met daar een tweede teugel aan. Dan eerst proberen halt te houden op het halster, gaat dat goed dan kun je daarbij licht contact met het bit nemen zodat hij het aan elkaar leert koppelen. Je kunt ook eerst het halster gebruiken gelijk met duidelijke zithulpen tot je ook op je zit kunt terugrijden, daarna kun je dan het halster vervangen door een hoofdstel en de zithulpen koppelen aan het bit.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:55

Rivano schreef:
Dan wordt het aan de hand, want longe (of loswerken zonder longe) dan stijgt hij bijna op. Dan zit er nog minder rem op dan met ruiter. Om veel fotos zie je inderdaad dat hij zijn buikspieren niet gebruikt en van zichzelf al een lange rug heeft, ook zijn kontje mag wat meer spier op. Hij treedt vaak wel goed onder. Maar lengte + leeftijd maakt zeker dat er gewekt moet worden aan zijn balans in het algemeen (of het nou de hoofdoorzaak is of secundair) Dus zondag eerst aan de hand, en daarna alleen in stap.

Wat doet hij aan de lange lijnen? eerst de buitenste lijn over de rug (eventueel met zadel of singeltje), zodat je wel aan beide kanten controle kan houden. Weet niet of handig je zelf met die dingen bent (ik absoluut niet, dus ik pak meestal de passoateugel O:)) maar dan kun je hem in stap heel makkelijk laten schakelen, heb je geen been waar hij paniekerig op kan gaan reageren en dus gaat rennen. Punt is als je erop gaat zitten dat je sowieso al van de rugspieren vraagt of ze willen strekken (en dus hol maken van de rug) en buikspieren worden daarbij ook opgerekt. Voor een paard met weinig kracht, jong en enthusiast is het verdomd moeilijk om met extra gewicht de rug alsnog bol te krijgen. Aan de lange lijnen heb je dus niet jou gewicht, een misschien niet passend (of wel) zadel en een been wat hij niet snapt. Aan de lange lijnen zou je wel kunnen wisselen kwa tempo maar ook schouderbinnen en eventueel travers of een stukje appyueren (is voor het paard moeilijker om over de buitenschouder weg te rennen).

Rivano schreef:
Spieren sterker maken, conditie opbouwen en oefeningen doen ter balansbevordering, zonder nu nog tempowisselingen te vragen.
Heb je enkele oefeningen nog niet genoemd die je aan zou raden in stap?

Werk aan de lange lijnen, schouderbinnen/buiten, travers en appyueren. Halthouden pas naar achter en weer wegstappen. Sommige laten hem ook uitzwaaien aan de achterhand, maar weet niet of ik dat zelf zou doen aangezien ze daar rete snel van worden en het onder het zadel ook zo door hebben. Als ie goed wil aan de lange lijnen zou je pasje keertwendingachtig in kunnen zetten vanuit de schoudervoor. Aan de lange lijnen kun je ook makkelijker schakelen zonder dat hij schrikt van je automatische beenhulp :)

Rivano schreef:
We hebben niet echt bos, maar glooiend landschap. Ben zelf nog niet met hem naar buiten geweest, maar de stalruiter zeker wel. Die rijden vaak 8 paarden per dag en dan vinden ze (onze cowboys) een bak te saai. Sowieso moeten van de instructeur alle paarden elke week meerdere malen op buitenrit om ze fris te houden, ander soort oefeningen, andere spieren aan te spreken, schriktraining op peil te houden en voor zonder-hoefslag-beter-rechtrichten. (ook de 3- en 4-jarige en dekhengsten) Zal zondag vragen hoe hij het deed. Ze zijn allemaal gek met hem en vinden hem helemaal stoer. haha.

Als hij braaf is, Doen! Zeker in glooiend landschap, daar heb je een bijkomend effect dat hij zijn achterhand wel moet gebruiken bij het bergop gaan en bergaf zet hij hem er meteen meer onder. Jonge paarden gaan bij mij soms 3 keer per week mee naar het bos (lange rechte brede paden), puur voor hun eigen balans. Daar kun je ze namelijk in hun eigen tempo laten lopen en zodra je voelt dat ze gaan ontspannen kun je er aan gaan rijden. En wat in de bak hard lijkt valt in het bos meestal wel mee, dus dan pak je niet automatisch ook elke keer je rem erbij.

De twee foto's die je plaatste, zeker de laatste is een mooi voorbeeld van een paard wat zich heerlijk strekt en daarbij door de strakke rug zijn eigen achterbeen blokkeerd. Voor wil hij wel zakken, maar alleen naar voren zodat hij zijn rug lang kan houden. Wat wil helpen is masseren, laten buigen (als hij staat) hoofd naar de punt van de schouder, naar de heup en dat beide kanten op. (sommige mensen vinden die nutteloos omdat het koude spieren zijn die je rekt, maar het heeft zeker effect) Na het werk kun je kijken of hij zijn rug wat bol wil maken. Druk geven op de lijn tussen de spieren van de ribben en de abdominale peesplaat (precies op het laagste buitenste lijn van de buik zegmaar. Die spier omhoogduwen. Midden onder de buik (in het verlengde van het borstbeen) kan ook maar daar heb je iets meer kracht voor nodig omdat daar dus die peesplaat zit. Als hij goed reageerd zal hij zijn hele rug bol maken en dus die spieren op een goede manier rekken, daarnaast spant hij zijn buikspieren aan. Als hij het goed oppakt kan je daarbij bekken kanteling vragen, druk geven naast de zitbeenknobbel (naast de staart) reageerd hij niet, trek je met je vingers met druk een lijn van ongeveer 5-10cm achter zijn lendenen naar de zitbeenknobbels. Doet hij het goed dan lijkt het net alsof je zijn staart ineens met koudwater afspuit. Reageert hij niet, dan is het of nog te moeilijk of je geeft te weinig druk.

Succes en gaat het alweer wat beter?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:54

Het is al genoemd maar probeer eerst eens aan de hand het remmen te oefenen. Vaak zit daar het probleem al. Als hij het aan de longeerlijn snapt, er zelf op gaan en dan iemand er naast. Een aantal keren halthouden en dan zorgen dat er iemand naast staat met een zweepje. ALs hij dan doordendert gewoon rustig het zweepje op zijn borst leggen 'tot hier en niet verder' . Niet slaan hoor, maar gewoon even een muur creëren. Vaak hoef je dit in combinatie met je stem maar heel kort te doen of helemaal niet als hij al aan de longeerlijn goed op je stem reageert.

Je moet er voor zorgen dat hij het weer gaat begrijpen.