5-jarige TrentoB x DonPrimaire 2 mnd zadelmak!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariellexxx

5-jarige TrentoB x DonPrimaire 2 mnd zadelmak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 22:34

Hallo!

Dit is Amanda, een 5-jarige merrie, die ik net 2,5 maand onder het zadel heb.
Het niveau van het paard is dus zadelmak, mijn niveau is eigenlijk niks want ik rijd nog geen wedstrijden, maar wel ben ik erg fanatiek in de trainingen, en wedstrijden liggen zeker in de planning.

We hebben nog niet heel veel problemen waar we tegenaan lopen, het is een onwijs fijn dier wat heerlijk kan lopen (heeft 85 punten op haar draf behaald), en ze heeft een heel prettig karakter.
Wel krijgt ze nu meer praatjes, en ik heb er dus meer werk aan haha! Soms wil ze nog niet helemaal doorbuigen op links of rechts, en ik wil haar ook nog niet teveel belasten, juist omdat ze alles zo netjes oppakt.
Ik rijd haar om de dag (soms 2 dagen ertussen vrij), en dan zeker een halfuur goed intensief, en dan altijd buiten in de wijk een rondje uitstappen onder het zadel.

Ik sta zeker open voor kritiek!!! Ben benieuwd of jullie me nog wat tips kunnen geven die ik mee kan nemen in de verdere training van dit jonge paard.

Ohja, Amanda haar veulen is er net 3 weken af, en ze is weer drachtig gescand van Charmeur (Florencio), naarmate haar drachtigheid toeneemt, pas ik de training natuurlijk aan.

Afbeelding
Deze foto is van 12-10-10, recente foto dus! Ze loopt hier prettig, had er voor het eerst een dressuurzadel opliggen.

Afbeelding
Deze foto is ook van 12-10-10, recent dus. Ze loopt hier fijn, had haar ietsjes meer opgepakt en dit nam ze er goed aan!

Afbeelding
Deze foto is ook nog van 12-10-10, en recent, leuk zo'n sta moment haha! Maar het paard loopt wel prettig, ze heeft een mooie drafgang die ze strekkend fijn uitwerkt, het lijkt of ze hier hangt, maar dat heb ik gelukkig nog niet gevoeld.

Afbeelding
Deze foto is van 17-10-10, en ze loopt hier erg fijn! Had er een springzadeltje opliggen en een leuk half sta moment op de foto haha!
Mijn binnenhand had ik iets meer mee mogen geven.
De achterhand zou er hier iets meer onder mogen, het lijkt of ze iets duikt.

Afbeelding
Deze foto is een paar tellen later genomen dan die hierboven, en je ziet dat ze haar passen hoog neemt, maar ook mooi uitstrekt en het dus goed afwerkt, ik vind dit ook een erg netjes beeld geven.
Had graag mijn binnenhand net iets meer naar voren geplaatst gezien.

Afbeelding
In het midden van de training even kijken of ze nog op eigen benen loopt zonder teveel steun van mij, en dat gaat wel goed volgensmij.

Afbeelding
Van hand veranderen, paard loopt goed, alleen mijn houding kan beter!

Afbeelding
Binnenbeen meer eraan houden, iets naar achteren leggen, het lijkt nu net of ik hem iets afsteek? Binnenhand zou iets meer meegegeven mogen worden, maar het kan net.

Afbeelding
Linkergalop (deze zit er pas sinds 2 weken op, ik denk dat ze soms nog wat kracht mist, maar ze krijgt de tijd!) erg mooi doorgesprongen! Ik zit nog iets ontlastend voor haar, ik baal alleen van mijn beenhouding, en ik had graag mijn teugels iets korter gezien met mijn handen wat meer naar voren dragend.

Afbeelding
Andere hand galop, ze werd hier iets te heet, en ik corrigeer haar dus op dat moment met mijn zit en houding, en daardoor komt ze iets te diep in de hals.
De achterhand bungelt er maar bij, maar ik mag er vanuit gaan dat dat een moment opname van de foto is.

Afbeelding
Fijn plaatje, fijne teugelvrijheid maar toch voldoende contact, mooi beenwerk.

Afbeelding
Nog een rechtergalop, ze mag er hier meer door in de hals, maar opzich ben ik al heel blij met dit beeld!!! Ze doet het toch allemaal maar even zo braaf, in zo'n korte tijd.

Afbeelding
Zo, even buiten uitstappen!

Afbeelding
Ja, die hals groeit goed! HAHA!

Afbeelding
Het paard van de overbuurman vond haar zo leuk dat ze helemaal begon te paraderen over straat en uiteindelijk toch maar heel snel wegschoot het erf op, nouja, goede achterhand actie toch? :P

ann3l03s

Re: 5-jarige TrentoB x DonPrimaire 2 mnd zadelmak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:57

Het ziet er ontspannen uit, alleen mogen je beugels vooral op de laatste foto's wel echt langer!
Je zei het zelf ook al maar je mag ook wel iets trotser zitten. je kijkt niet echt naar beneden maar goed je rug recht en schouders naar achter.
je hebt een mooi paard!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 23:05

Ik vind het er netjes uit zien! Je weet goed waar je mee bezig bent volgens mij :)

Probeer idd wel wat meer je handen te ontspannen op sommige momenten.

Verder de vraag, waarom sporen? :o

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 07:01

@ann3l03s Dankjewel! Mijn beugels hadden inderdaad wel 2 gaatjes langer gekund, dat is denk ik echt luiheid, ik heb veel paardjes om te doen en niet dat ik het afraffel, maar wil mijn tijd dan optimaal besteden haha! Maar eigenlijk duurt een gaatje langer maken ook niks, dus bedankt.
Mijn houding laat op de jonge paarden soms nog wat te wensen over, maar dat is echt een jonge paarden zit, gelukkig heb ik dit op de andere merries niet.

@samantha21 dankjewel! Je hebt goed gezien dat ikzelf soms iets meer mag ontspannen, dit zal alleen maar in het voordeel van het paard en het lopen gaan werken.
Ik rijd eigenlijk altijd met sporen en zweep, en bij de jonge paarden vind ik het gewoon heel erg belangrijk dat ik ze meteen vurig op het been krijg, been geven=vertrekken bij mij.
Ik wil dat er direct goed in hebben, net als bv. het stilstaan bij opstappen.

Romy130

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:56

let goed op je zit en dat je niet met je sporen in je paard prikt als dat niet nodig is

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:02

Jammer dat je al zo snel naar sporen hebt gegrepen.
2 maanden zadelmak is nog maar zo kort. Echt zonde.
De sporen zijn erg lang en prikken m.i. te vaak in de flanken.

Leuke merrie om te zien. Jammer dat ze voor de fok gebruikt word, zou een leuk wedstrijdpaard zijn.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:28

Wat een onwijs leuk dier! Heeft inderdaad een super draf, en loopt erg ontspannen, zeker voor de tijd dat ze onder het zadel is. Het is al gezegd maar waarom rijd je in de vrede een paard dat net 2 maanden onder het zadel is met sporen?

Ik snap dat je je paard vlug voor het been wil hebben, en een zweep is daarbij erg handig. Dit paard ziet er echter slim genoeg uit om te begrijpen dat als jij been geeft, zij reageert niet en jij geeft direct een tikje, dat jij dan bedoelt dat ze vooruit moet. Waarschijnlijk schiet ze van het tikje al vooruit. Dan belonen en veel overgangen rijden, dan zit het er vanzelf in mits je consequent bent.

Daarbij is een spoor absoluut niet nodig, en al helemaal niet zo'n lange ;)

Succes verder, het ziet er prima uit :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:32

Allereerst super dat ze nu pas met dr 5e zadelmak is gemaakt! +:)+
Ziet er lekker ontspannen uit!
Ik zou zeggen; lekker doorgaan zoals je nu bezig bent. en hopelijk dat de sporen ook snel verleden tijd zullen zijn.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:59

knappe Trento !! :)
idd wel spijtig dat ze niet uitgebracht zal worden op wedstrijd, want ze heeft een hele mooie uitstraling ;)

die sporen had ik wat langer uitgelaten... je kan een paard perfect vlug aan je been maken met enkel een zweepje.
naarmate je haar verder in training hebt kan je sporen gebruiken om je hulpen te verfijnen (heb ik zelf ook gedaan bij mijn jong paard).

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:15

Ik zag de foto en dacht 'hey, dat lijkt wel..' en toen ik in je profiel Animo zag staan wist ik het zeker.. fijn om te zien dat je weer een paard hebt gevonden om je aandacht op te richten. Het lijkt mij dat je hiermee helemaal geen slecht figuur zal slaan op wedstrijd, het ziet er al goed uit voor zo kort onder het zadel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:18

Waarom gelijk sporen om als ik vragen mag?
Verfijnde hulpen bij een net zadelmak paard, zijn volgens mij nog niet nodig toch?

Ik vind het echt een bloedmooi dier, en je kritiekpuntjes noem je zelf al.
Vind jullie een mooie combinatie, en die actieve galop komt vanzelf met meer training, en vooral tempowisselingen om haar sterker te maken :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:56

Op de eerste foto lijk je een beetje onderuit gezakt te zitten, of ligt dat aan mij? :+

Ziet er goed uit, zeg! ;D
Alleen beugels wat langer, maar dat is al gezegt :P

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 22:05

Bedankt voor alle reacties!!! Superleuk!
En ik sta er zeker voor open om mijn spoor eraf te halen hoor! Dat zou ik morgen meteen weleens willen proberen! Dat is echt geen probleem, ik gebruik de spoor niet om haar naar voren te schoppen, maar zodra ze niet reageert geef ik been, reageert ze nog niet krijgt ze een tik, en als ze nog niet reageert zet ik mijn spoor erin. Ik weet het gebruik van een spoor, en gebruik het bij dit paard echt uit pure nood.
Maar nogmaals, ik sta er zeker voor open, en bedank iedereen voor de fijne opbouwende kritiek.

Het is echt een heel erg fijn dier! En ik wil haar wel gaan uitbrengen hoor! Ze is gekocht voor de fok, maar ik rijd op deze fokkerij nog 2 merries (en daar komen er straks waarschijnlijk nog wat bij), en met allemaal wordt gefokt, maar ook met allemaal mag ik naar wedstrijd/naar les/naar buiten, het bos in, dus de opties zijn er zeker! En ze zijn ook bereid om een paard een jaar veulenvrij te houden als je echt fanatiek op wedstrijd wilt.

@Narya hé! Wat leuk, ik was helemaal vergeten dat jij hier ook lid was haha! Ik heb het juist druk met de paarden joh! Rijd er nu 4, en daar komen er nog 2 bij, en dat als hobby :|
@ghostattack, klopt helemaal haha! Ik zit nog een beetje in de jongepaardenhouding, is geen excuus, maar moet er wel hard aan werken hoor!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:43

Wat een leuk paardje heb je. Het meeste commentaar is al wel gegeven. Wat je houding betreft zou je je handen imo nog iets meer bij elkaar en boven de manenkam van je paard mogen houden.

Het paard zelf kruipt nogal vaak achter de teugel vind ik. Ik zou proberen om haar neus er wat meer uit te rijden. Er zitten wel al goede momenten tussen nu, zoals op de foto's 1, 2 en 8. Die momenten moet je proberen langer vast te houden, want er zijn nu nog behoorlijk veel foto's tussen waarop het paard echt te diep loopt.
Je zou dit probleem misschien op kunnen lossen door haar wat meer ruimte te geven van voren en dan met je been zorgen dat ze goed naar voren blijft en contact houdt met het bit. Daarnaast zou ik veel overgangen rijden om haar vanachteren sterker te maken. Waarschijnlijk loopt ze nu zo achter de teugel omdat het werk nog wat zwaar is voor haar.

Succes.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 22:55

@Aurora3, dankjewel zeg! Fijne tips waar ik eens mee aan de slag kan gaan! IK heb geen spiegel in de bak, dus doe het maar op gevoel, ik vraag vaak of er iemand wil filmen of foto's wilt maken, en ik krijg vanaf volgende week les met dit paard.

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:17

Hoi Mariel!
leuk je hier weer eens voorbij te zien komen. Dit is wel even wat anders dan de merries die je tot nu toe reed, maar wel weer leuk zo'n jong ding! Ik vind het er al fijn uit zien. Af en toe nog wat spanning, maar wat wil je als ze net zadelmak zijn.
Ik zou lekker doorgaan met wat tempowisselingen en gewoon lekker sterk worden. Ik snap best dat je af en toe wat mee gaat zitten om het voor haar makkelijker te maken, bijvoorbeeld in de galop. Maar verder wel rechtop blijven zitten hoor!

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:20

Leuk paard !!

let op dat je, je handen meer rechtop houd,
en je rug ook proberne recht te houden

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:03

wat een geweldig paard!
Hij loopt ook wel netjes, en inderdaad soms wat te diep.
Wat ik dan niet zo goed snap is dt je met sporen rijdt? ik heb er verder niets op tegen, maar juist nu je paard nog zo kort onder het zadel is lijkt het me dat ze nu nog het gevoeligst is?
wel een leuke achterhand actie!

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:57

Wat een leuk paard heb je!
En het ziet er al lekker ontspannen uit, vooral omdat ze zo kort onder het zadel is.
Van de sporen inderdaad vind ik ook nog wat te vroeg, maar dit kan redenen hebben natuurlijk.

Veel plezier ermee! :)

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:48

ik vind het ook wel erg zonde zo snel aan de sporen
ik rij ook wel met sporen maar ik die van mij is niet drachtig
zelf zou ik goed opleten met je merrie het veulen is nog erg klein die van mij was 3 weken drachtig even in de paddock gek doen en ze was niet meer drachtig...

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 08:02

Leuk paard, ziet er ontspannen uit! :j
Je beugels mogen nog wel iets langer. En de achterhand mag er nog wel wat meer onder, maar ze is ook nog niet zo lang onder het zadel natuurlijk.

Carbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:33

Leuk paard, vind dat die het goed doet voor 2 maanden onder het zadel. Jammer dat ie voor de fok is en niet voor de sport. Zou een leuk paardje worden. Mijn commetaar is dat je iets meer recht op mag gaan zitten met name in de galop! En dat die iets te diep loopt vind ik niet zo heel erg omdat het nog een jonge is.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 12:16

Bedankt allemaal!!!!
@Madelon, ja ik rijd die welthit en de concorde ook nog wel, maar dit is inderdaad weer even onwennig dan haha!

Het is niet mijn paard hoor mensen! Ik rijd op een fokkerij en rijd daar meerdere merries.
We mogen ze zeker wel uitbrengen in de sport, en dat kan met dit paard ook wel, tot haar dracht haar teveel wordt.
Maar ik laat haar eerst nog even lekker rustig opbouwend aan het werk gaan.

Gisteren heb ik op jullie advies de sporen afgedaan, en het ging net zo goed! Dus ik heb besloten om ze nu af te laten, en ze pas weer om te doen als het nodig is, ze is nu fel genoeg aan mijn been, want zodra ik been geef voor de hulp, voert ze die prima en direct uit.
Erg bedankt allemaal!!! Ben blij me jullie tips.

EvaRampage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:22

Mooi paard hoor. Fijn dat er gewacht is met inrijden .. Je ziet zo vaak dat dat veel te jong gebeurd. Al vind ik om de dag rijden wel wat veel ik doe nu 2 keer per week. Dag rust na het rijden andere dagen grondwerk / longeren of wandelen. Ik vind haar soms wat te diep lopen of wat over de voorhand vallen. Positie van je handen is vaak verschillend. Soms draag je ze wel mooi andere keren vind ik ze wat laag. Veel succes.
Mooi dat je de sporen af hebt gedaan zou ik met een jong paard inderdaad gewoon niet gebruiken.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 16:37

Bedankt voor je commentaar! Ik kan er zeker wat mee!
Op foto 4 en 5 laat ik haar voor een lange zijde op eigen benen lopen, en volgensmij was dit ook aan het einde van de training, en dan laat ik ze altijd zo laag uitdraven, omdat ik dat voor de spieren van de rug heel erg prettig vind.
Mijn handen zitten inderdaad bij jonge paarden nog niet op 1 plek, dat kan ook bijna niet, ze is erg speels in de halshouding en nog niet altijd even constant, dus dan is het voor mij ook best moeilijk om mijn handen op 1 houding te houden, ik hou ze natuurlijk er stil en stabiel, maar de positie wil nog weleens veranderen haha!