ik heb alles verkeerd geleerd!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kossmerrie

ik heb alles verkeerd geleerd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 19:00

Ik heb nu ongeveer 4-5 jaar les van iemand. Maar ik heb nooit geleerd om van achter naar voren te rijden, had hier ook nooit van gehoord sinds een 1-2 jaar geleden. Maar ik rijd dus wedstrijden en dit gaat dus echt niet goed, ik haal zelden winstpunten, terwijl ik wel hard oefen maar het lukte gewoon niet. Ik heb dan nu een keer les gehad van iemand anders en die leerde me van achter naar voren rijden. Ik gebruikt me handen dan ook veel minder, terwijl ik dat bij die andere wel veel deed. Ik vind het gewoon zo jammes, want dan ben je zo hard aan het oefenen om verder te komen en dan oefen je het verkeerde!! :( Ik heb nu ook besloten bij haar te stoppen en iemand anders te zoeken.
Ik kraak haar echt niet af ofzo, want ik kan het wel goed met haar vinden maar ik vind het gewoon zo jammer.
maar ik moest dit even kwijt :)

hafjesliefde

Re: ik heb alles verkeerd geleerd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:01

oei! iets opnieuw leren/afleren is volgens mij niet gemakkelijk... misschien moet je is terug vanaf de basis geleidelijk aan alles terug leren bij die nieuwe lesgeefster?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:02

En daarom zijn goeie instructeurs zo ontzettend belangrijk en niet dat meisje op de hoek van de straat. Niet aanvallend maar in eht algemeen
Nu wacht je de moeilijke opgave om alles afteleren en weer goed aan te leren.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:06

ik had hetzelfde ik had mezelf alles aangeleleerd omdat ik vondt dat de manege mij niet goed genoeg hiel (ik moest tussen de kinderen terwijl ik super reed) nu ben ik over naar de western en zo heb ik alles verleerd en opnieuw aangeleerd de goede wijze

Veel suc6 hiermee het wordt een moelijke strijdt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:12

Ken het probleem en moet nog steeds enorm opletten dat ik niet "terugval" in oud gedrag. Maar heb nu een juf die daar rekening mee houd en het geen probleem vind om het desnoods 100 keer te zeggen.

Ik heb zelf toen ik erachter kwam 2 weken vrij genomen van het rijden.. gewoon ff tutten en wandelen. Daarna 2 weekjes rondgehobbeld zonder beugels en met losse teugels.. paard blij, mijn lichaam wat minder. En heb daarna eigenlijk eerst alleen maar lessen genomen zonder zelf vrij te rijden. Dit gewoon om continu te horen waar ik fout ging. Zodoende hoor ik mijn juf in mijn hoofd al roepen als ik de volte in zet van waar ik op moet letten. Zit zo in mijn hoofd gehamerd dat als je me s'nachts wakker maakt ik hardop mee kan roepen wat ik 2 weken aan 1 stuk heb gehoord :p

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:20

Hier hetzelfde meegemaakt!! Ook veel lesgeld weggegooid.... Totdat iemand (buitenstaander) een keer schampertjes opmerkte dat mijn paard er niet zo goed bij liep van achter en dat ie niet aan het been was :o Wist het wel, maar moest het even horen....

Alleen zou ik er niet over inzitten dat het niet goed komt, want dat kan wel degelijk. Je moet gewoon heel consequent zijn voor jezelf. Er zijn zoveel dingen die je kunt oefenen nu je het "licht" hebt gezien ;) . Zie het als een nieuw begin. Zolang je geen goede instructeur hebt gevonden, kun je al zoveel dingen zelf oefenen: paard scherp aan je been maken, overgangen op je zit gaan rijden, werken aan constant voorwaarts gaan, je eigen ontspanning, knoop in je teugels en op je zit wendingen rijden, recht richten, voorwaarts neerwaarts rijden enz.

Je zult ook zien dat je met deze manier van rijden een heel ander paard gaat krijgen en dat dingen sneller gaan, en dat je betere punten gaat krijgen op wedstrijd. Komt vast wel goed!!

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:11

Ik vind het wel goed van je dat je zo kritisch bent op je rijden. Gewoon verder gaan op de nieuwe manier en het komt allemaal goed.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:17

Wat balen is dit! Maarrrr... als je paardrijden leuk vindt, en je vindt het leuk om te oefenen..... Dan komt het echt helemaal goed. Het zal wel een tijdje duren voordat je van de oude gewoontes af bent, maar het is niet onoverkomelijk.
Goed dat je nu van iemand anders les gaat nemen!

Veel sterkte, maar vooral ook veel rijplezier!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:19

Dat is flink balen iets afleren is heel lastig.
Maar goed dat je nu iemand gevonden hebt die het je op de juiste manier leert.

Liezewies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:20

Het is al heel veel dat je je ervan bewust bent !
Weinig mensen rijden correct van achter naar voren, maar denken wel dat ze het doen.
Hoe groot je ervaring ook is, je leert van ieder paard en van ieder probleem nog bij.

Wat soms kan helpen als je denkt dat je te veel aan het trekken bent, is je 1 hand met teugel op je zadel leggen. Dan geef je een constante aanleuning en moet je wel met je benen naar je hand toe rijden zonder dat je kan gaan trekken.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:22

Voor dat ik mijn eigen pony had, heb ik ook nooit geleerd wat van 'achter' naar 'voren' rijden is. Tel daarbij op dat mn pony een hekel aan dressuur heeft en je komt op het punt uit dat ik nog altijd heel erg veel te leren heb! Maar Rome is ook niet in een dag gebouwd. Hou moed en blijf oefenen, alleen zo kun je het leren! En inderdaad, je oude gewoonten loslaten is moeilijk, maar als je de draai een keer door hebt, neem je die nieuwe trucjes heel makkelijk over :)

kossmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 14:51

Ik leer opzich best wel snel. Ik heb dus een keer les gehad van iemand en dat ging ook veel beter, ik was gewoon verbaasd dat je zo ook kan rijden. Ik ga deze week opzoek naar iemand anders en ik ga dan eerst proeflessen nemen.
Maar als iemand nog een instructeur of instructrice weet waar je misschien ervaring mee hebt of waarvan je hebt gehoord dat ie goed is, wil je dat dan even laten weten. Ik wil graag zo veel mogelijk horen van de ervaringen die jullie hebben.
Ik had er zelf ook al een paar gevonden:
Robert Veldhuizen
stal johan laseur
margo de vries
heeft iemand al les van een van deze mensen??
ps graag omgeving utrecht

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:12

Ik kom uit het zuiden, dus kan je zo even geen tip geven.

Ik heb zelf trouwens ook les bij 2 instructeurs (een spring en een dressuur). De springinstructeur let namelijk op heel andere dingen dan mn dressuur instructrice en anders om, ook heel handig om dingen mee te pikken!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:35

hier hetzelfde verhaal,
ik had er ook nooit van gehoord,
nu rijd ik 3 jaar van achter naar voren en vooral ook op mijn BUITENHAND/BINNENBEEN en dit gaat mij nu redelijk goed af!!
succes met oefenen, bij mij duurt het nog een tijdje, maar ik heb dan ook alles op manege/stal paarden moeten doen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:19

Klinkt alsof je van een manege-instructrice les hebt gehad.

Schopje is aandraven, aan je linkerhand trekken is linksaf en rechts rechtsaf.

En dat alles omdat de les te snel voorbij is om iedereen netjes les te geven,
maar als je zo priveles hebt gehad wees dan maar blij dat je weg bent!

Veel succes, van achter naar voor rijden hebben zelfs veel ruiters in het Z last van.

Komt vast wel goed als je een goede instructrice vind!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:42

Hey,
Kan me voorstellen dat je hier boos om wordt. Maar bedenk dat je van fouten ook leert....
En zie het als een nieuwe kans om het nu wel op de 'goede' manier te doen! :(:)

naomi4394

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:18

opnieuw aanleren gaat waarschijnlijk wel veel tijd kosten,, maar als je iemand hebt die goed les geeft lukt dat vanzelf wel... en veel oefenen!!

kossmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 09:53

ik heb maandag voor het eerst een proefles en ik heb er echt veel zin in om eindelijk weer les te krijgen:D

supersnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:27

Veel succes maandag! Bespreek vooraf een doel om aan te werken. En wees niet bang om extra uitleg te vragen.

En vooral lekker genieten, das toch het belangrijkste :D

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:31

Wat goed van je dat je het roer omgooit! Het is misschien even doorbijten om tot deze conclusie te komen, maar geloof me, het kan ook goed zijn om te weten wat je NIET wilt. Je leert ervan en als het mee zit kun je later anderen helpen ook de ommezwaai te maken omdat je allebei de manieren van rijden begrijpt.

Veel succes met de proefles! Test maar lekker uit of die instructuer je kan vertellen waaróm je moet doen wat je moet doen en vraag jezelf af of je het nu zo aangeleerd krijgt, dat je jezelf later kan begeleiden. Dus niet: iets meer naar links o.i.d. maar je echt laten voelen wat de bedoeling is met je zit etc.

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:03

Het zal niet gemakkelijk zijn om de foute gewoontes af te leren, maar zo te lezen ben je erg gemotiveerd en bereid om er hard aan te werken, dus dat komt vast goed. Succes met je proefles.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:09

Ik ken het probleem, zo frustrerend! En ik kreeg gewoon les bij de rijvereniging. Dat moeten ze eens gaan aanpakken want de bedoeling van instructie is toch dat je juist GOED leert paard te rijden. En als je begint weet je niet wat dat is en kun je ook niet echt beoordelen of wat er gezegd wordt het juiste is. Ik haalde dan wel mijn winstpuntjes maar ver kom je er niet mee. Erg jammer..

Gelukkig weet ik inmiddels beter :D

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:10

Hmm.. Ik ken precies je probleem, mij zijn alle oefeningen (wijken, schoudervoor, schouderbinnenwaarts, travers etc.) verkeerd om aangeleerd. Ik rij op mijn binnenteugels, in plaats van op 2 teugels.
Het heeft toen VEEL moeite gekost om aan de 'nieuwe manier van rijden' ;) te wennen. Merk nog wel dat ik veel weer in oud gedrag val, maar als je zelf maar consequent genoeg bent, dan komen de punten vanzelf! :j
Erg goed dat je zelf min of meer tot deze conclusie bent gekomen en helemaal goed dat je 'hulp' gaat zoeken! Succes +:)+

toppaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:22

Mijn advies is om veel tijd te maken om met je paard te oefenen, veel overgangen maken en zeker les nemen bij een goede instuctrice. ik zou me een tijdje niet veel focussen op de wedstrijden, maar tijd nemen om eens goed te oefenen.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:27

Heey succes!! klinkt alsof je het echt gaat doorzeten super geod! met vallen en opstaan kom je er heleaam! zelf heb ik ook op een manege leren rijden waar helaas op bijna niets gelet werdt. met als gevold dat ik na 5 jaar nog steeds af en toe dezelfde fouten maak! je merkt waarschijnlijk al vooruitgang met je nieuwe instructeur ofniet? lessen is echt belangrijk, gewoonstes zitten zo vastgeroest\!