Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xmarliez schreef:Ik leid mijn paarden op via de Academische Rijkunst. Ook heb ik 2 groene paarden staan en daar is eerst al een 'training' aan vooraf gegaan. We hebben voornamelijk gewerkt aan onze relatie het netjes meelopen, oefenen met enge objecten, hoofd laag houden, wat inbuigen, grote cirkels lopen (niet te lang) en natuurlijk enorm veel samen spelen. Daarmee ben ik begonnen toen ze 3,5 waren en ze zijn nu 4,5. Nu ben ik begonnen met het werken aan de hand en we doen eigenlijk niet veel meer dan netjes en rustig voorwaarts-neerwaarts staan en ze te leren dat, dat een fijne positie is waar we steeds naar toe gaan als het weer want minder gaat om de ontspanning op te zoeken en veilig te staan. Bij deze oefening is het vooral belangrijk dat een paard op 4 benen staat om niet uit balans te raken. Ook buigen we bij deze oefening in naar beide kanten om te kijken of ze los zijn. Dan neem ik ze mee op de volte en bij de een loop ik ervoor en bij de ander erlangs, nu zijn we er al aan toe om de buitenteugel wat mee te nemen om zo te leren dat ze geen steun moeten zoeken aan de binnenteugel. Ieder paard is verschillend en heeft een andere methode nodig, daarom is een goede instructrice heel erg belangrijk.
Met 1 ben ik al licht bezig met werken op de rechte lijn, dus meenemen en op de lange zijde wat lichte buiging vragen en zo in de schoudervoor doorstromen. Dat doe ik 2-3 passen en dan weer rechtuit. De training duurt zelf ongeveer 15 min en daarvoor spelen we altijd nog zeker 15 min om even lekker los te worden en veel plezier te hebben. Zo gaan ze ook gemotiveerd de training in en het zorgt voor veel afwisseling. Ook hebben ze bak dan weer goed verkend en zorgt dat er vaak voor dat ze goed geconcentreerd zijn omdat er bijna niets meer eng is, keer op keer.
Mijn ervaring met de Academische rijkunst is enorm goed, mijn paard gaat echt veel fijner lopen en dat kom door verschillende dingen. Wij maken een paard los en soepel en leren het paard op eigen benen te lopen. We beginnen lang en laag en werken naar de oprichting toe die een paard zelf krijgt door voldoende draagkracht. Mijn paard is soepel en los en denkt met mij mee. Alles heeft een logische volgorde en dat brengt goede resultaten met zich mee.
In mijn ogen zouden veel meer mensen zich moeten openen voor deze tak van de dressuur die niet prestatie gericht is. In de Academische Rijkunst is de dressuur er voor het paard en het is een samenspel tussen paard en ruiter waardoor hele mooie waardevolle dingen kunnen ontstaan.
Daarnaast heb ik ook nog een 'rij'paard. De opbouw van de training gaat als volgt: Werken aan de hand, longeren en rijden. Alles heeft betrekking tot elkaar en wat we aan de hand doen, doen we ook in het zadel.
Wat je bij de Academische Rijkunst nodig hebt is veel geduld, plezier en tijd. De oefeningen zijn allemaal erg zwaar en je paard heeft daar de tijd voor nodig, ieder paard is anders en reageert anders probeer ook voor jouw paard de training zo fijn mogelijk te maken.
xmarliez schreef:Mijn ervaring met de Academische rijkunst is enorm goed, mijn paard gaat echt veel fijner lopen en dat kom door verschillende dingen. Wij maken een paard los en soepel en leren het paard op eigen benen te lopen. We beginnen lang en laag en werken naar de oprichting toe die een paard zelf krijgt door voldoende draagkracht. Mijn paard is soepel en los en denkt met mij mee. Alles heeft een logische volgorde en dat brengt goede resultaten met zich mee.
In mijn ogen zouden veel meer mensen zich moeten openen voor deze tak van de dressuur die niet prestatie gericht is. In de Academische Rijkunst is de dressuur er voor het paard en het is een samenspel tussen paard en ruiter waardoor hele mooie waardevolle dingen kunnen ontstaan
Daar heb ik niks aan toe te voegen. Ik hoop ook dat veel mensen op deze manier hun paard gaan rechtrichten. Ze hoeven niet Academisch te gaan rijden (zou natuurlijk wel mooi zijn
). Door het rechtrichten kan een paard jou op een gezonde manier dragen of je nu Western gaat rijden of gaat springen of endurance of.... Deze dressuur is er voor je paard.
denk dat je dan al een heel eind bent met het rechtrichten
Jennyxx schreef:Moll, via werken aan de hand kan je je paard africhten tot de courbettedenk dat je dan al een heel eind bent met het rechtrichten
Jennyxx schreef:Waarom niet? (oprechte vraag) Een ruiter van 60 kilo maakt het paard niet sterker toch. Als je een paard aan de hand vraagt om bij bv de Levade zijn eigen gewicht van 600 kilo op zijn achterbenen te dragen, dan maak je de spieren wel sterker.

Jennyxx schreef:Bedankt voor je antwoord. Bij werken aan de hand zouden ze te veel op de voorhand blijven. Heb ik nog niet van gehoord, maar ik zal het eens aan de deskunidge vragen
xmarliez schreef:Dat is ook de reden waarom er bij de Academische Rijkunst gewerkt wordt aan de hand maar daarnaast ook wordt gereden. Bij de Klassieke Rijkunst (die je tegenwoordig ziet, maar tegenwoordig noemen ze alles klassiek) wordt het werken aan de hand vaak vergeten. Daarnaast heeft de Academische Rijkunst nog andere dingen wat zich onderscheid van de Klassieke Rijkunst maar dit is voor de meeste mensen het gene wat duidelijk onderscheid.
Moll schreef:Jennyxx schreef:Bedankt voor je antwoord. Bij werken aan de hand zouden ze te veel op de voorhand blijven. Heb ik nog niet van gehoord, maar ik zal het eens aan de deskunidge vragen
dat begrijp je verkeerd het balans van het paard moet in evenwicht worden gebracht door de ruiter op het juiste moment, en dit kan je niet voelen aan de hand alleen.
en het teveel op de voorhand komen word dan telaat ondekt en moeilijk gecorigeerd
xmarliez schreef:Volgens mij gaat dat over de aanleuning. Tegenwoordig noemt iedereen alles klassiek en daarin rijd je met aanleuning en in de academische rijkunst is het einddoel zo min mogelijk aanleuning en een paard wat in een zelfhouding loopt. Ook wordt er in de klassiek rijkunst tegenwoordig gebruik gemaakt van stuwkracht.
Als je ver terug gaat kijken zal er weinig verschil zijn maar tegenwoordig is er wel verschil en dat maakt klassiek ook niet meer klassiek.
Jennyxx schreef:Moll schreef:dat begrijp je verkeerd het balans van het paard moet in evenwicht worden gebracht door de ruiter op het juiste moment, en dit kan je niet voelen aan de hand alleen.
en het teveel op de voorhand komen word dan telaat ondekt en moeilijk gecorigeerd
Oh oke, nu begrijp ik inderdaad wat je bedoelt en ben het daar ook mee eens. Al denk ik wel dat je met werken adh al een heel eind komt. Het is voor het paard natuurlijk ook weer makkelijker om sbw aan de hand te doen, zonder dat een ruiter evt zijn balans verstoord.
Moll schreef:ik vraag U de verschillen tussen de Klassieke Klassieke dressuur en AR
Bedoel je dan de verschillen tussen de Franse, Spaanse en Duits/Deense klassieke dressuur? Hoe zou jij de verschillen beschrijven? Of doel je hierbij op het wel of niet werken aan de hand?