leuk dat je een kijkje komt nemen.
Wat info:
Doeke is een 9 jarige Friesche ruin ( V. Tsjerk 328).
Ik rijd hem nu een jaar en een paar maandjes.
We zijn vorig jaar in de L1 gestart en inmiddels gaan we het 5 november in de M2 proberen

Doeke doet super goed zijn best en heeft veel bijgeleerd in het afgelopen jaar.
Vorige winter zaten we in een dipje, hij was alles behalve actief aan mijn been en heb ik 2 maanden echt niet fijn gereden.
elke keer met volle moed erop en uiteindelijk met een lang gezicht afgestapt. Inmiddels hebben we andere instructie en hebben we een les van Noor Tanger gehad, wat ons ook een flinke zet in de goede richting heeft gegeven.
28 november gaan we er weer voor

Op dit moment train ik hem op M2/Z1 niveau. Hij heeft veel moeite met de lengtebuiging rechts. De verklaring hiervoor is dat hij jaren aan de rechterkant in het twee-span heeft gestaan. hierdoor kan hij heel soepel en makkelijk links inbuigen. Een jaar geleden zat er totaal geen lengtebuiging op
en gingen we plat door de bocht 
Inmiddels gaat het met de lengtebuiging de goede kant in en loopt ie vrij keurig zijn travers, SB en de beginnende appyumenten.

Contragalop gaat ook steeds beter en het sluiten en verzamelen in de galop gaat ook erg goed. Links vind ie makkelijker dan rechts (achterbeen treed er verder onder op links) en kan met hem linksom een (weliswaar ietswat groot) pirouette in galop rijden!
Commentaar is welkom!
Behalve over de cap

Kijk! en geniet van deze knappe kerel!

Scherp maken aan het been, pasje verruimen op de volte.

Lekker actief en geconcentreerd drafje.

Charming sta-moment. Dat koppie

Stappen, ietswat ronder maken, spieren rekken.

Die nek

Wat meer bovenin rijden, beter op het achterbeen plaatsen.

Ik ben zo blij dat ik deze knappe kop mag rijden

Drafje, bovenin, goed op achterbeen.

En... HALT. Vlak voor het achterwaarts gaan. Mooi vierkant. (vind ie moeilijk)

Beetje bewogen, maar geeft wel een mooi en rustig beeld

Pasje verruimen, tegen strekken aan. (vind ie heel moeilijk en ik ook
)
En zo ging het een jaar geleden:
Losstappen, ik kon hem toen nog niet op de gewenste hoofd-halshouding voorwaarts-neerwaarts rijden!

Brand los!

ik wou zeggen, je krijgt PB maar die functie doet het nu niet.