Paard bitloos beleren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Paard bitloos beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 12:47

Wie heeft zijn of haar paard bitloos ingereden? Ik ben benieuwd naar ervaringen! :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:52

Tja ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb een 5 jarige shet bitloos beleerd. Ze heeft wel een keer een bit ingehad, maar dat vond ze maar niks dus we zijn snel overgestapt op een halster. :)
Dier gaf zelf aan dat ze aan het werk wou, dus mijn nichtje heeft haar "ingereden". Was opstappen en wegwezen, totaal geen stress of ongemak. Een week later kar erachtergehangen en ook gewoon met een halster lekker naar buiten gedaan. Helemaal toppie, pony ziet werken als iets leuks nu en wil je graag een plezier doen. :D

mirm

Re: Paard bitloos beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:57

Mijn paard is bitloos ingereden en wordt nog steeds bitloos gereden. bevalt prima!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:00

PP >> NA

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 13:06

M_M, leuk zeg! Dankje voor je reactie.

mirm, ook dankje voor je reactie! Welk hoofdstel gebruik je?

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:07

Ik heb de emiel voest. Dus niet de keelgekruiste, maar de kingekruiste. (lijkt op alleen een lage neusriem)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:09

ik ben ook benieuwd. ik ga (wil) mijn nu 2,5 jarige ook bitloos inrijden later :)

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:10

Ik heb ook nog een 2,5 jarige staan en die wordt zeer zeker ook bitloos beleerd!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 14:14

Grappig, kunnen we allemaal tegelijk beginnen. Die van mij is ook 2,5.

Ik heb hier thuis een Marylot. Die kan als Sidepull en als kaakgekruist hoofdstel. Maar kingekruist vind ik ook wel interessant. Bv die van de ruitershop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:18

ik weet ook nog niet welk hoofdstel... maar ik vind het norton bucket Hearts zo mooi! :P (wel met bit, ik heb hem voor mijn andere paard ook maar dan in het bruin. die rij ik in met bit, en stap over op bitloos)

cocochanel

Ik rij mijn paarden met beide in,begin eigenlijk altijd bitloos,maar doe al snel ook een bit in en wissel het af.
Vind het zelf prettig als paarden beide begrijpen en kunnen,en gaat prima.

mirm

Ik vind de kingekruiste het fijnst. Mijn paard reageert daar ook heel goed op. Zelfs als ze ergens erg van schrikt en wegschiet, komt ze heel snel terug als ik mijn hand sluit.

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:24

Mijn shetje loopt kaakgekruist voor de kar. Ik vind het veel vriendelijker, en ze reageert supper <3

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:28

Ik ben er nog niet uit.. die van mij is al gewend aan gewoon bit en wil uiteindelijk wedstrijden gaan starten. Maar eerst de basis en recreatie, heb hier wel een crossrobebridle liggen...

Als ik bitloos kies, zal ik toch gaan voor iets wat bij gebruik sterk inwerkt. We zitten in een hele drukke omgeving kwa verkeer en moeten voor we eenmaal op rustig terrein zitten langs ene paar drukke wegen en wil het risico niet nemen.

Edit, hij is trouwens ook 2.5 :D

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:00

Leuk al die 2,5 jarigen!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:06

Die van mij gaat in januari western beleerd worden, wel met bit, maar daarna stap ik zelf ook over op bitloos. Mijn voorkeur ligt bij bitloos, maar ik wil dat ze het allebei kent, baat het niet dan schaadt het niet.

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:07

Waar ik werk worden alle paarden bitloos ingereden, wij doen dit met het monty roberts halster... De Dually.
Als je op een gegeven ogenblik toch met bit wilt rijden kun je die er zo over heen doen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 11:45

Bedankt allemaal voor de reacties!

Kingekruist heb ik nog nooit geprobeerd, maar die lijkt me ook wel fijn! Kaakgekruist reageert mijn merrie niet fijn op, maar dat kan natuurlijk wel anders zijn met mijn ruintje.

Nathalie, dat is toch dat halster met dat extra touwtje er onder? Bevalt dat?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:46

mijn bonte uit profiel heb ik bitloos ingereden,eerst met touwhalster later met side pull.

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:19

Dat is een halster met een extra touw er over heen en aan de zijkant 2 ringen.
Ja ons bevalt dit heel erg goed.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:33

Ik heb mijn paard bitloos beleerd. Ze is nu 8 en ze heeft nog nooit een bit in gehad. Dit omdat zij wolfstanden heeft. Ik had me steeds voorgenomen om die eruit te laten halen op den duur, maar het bitloos rijden gaat prima dus ik zie geen reden om ze er uit te halen. Ik rij nu met een sidepull in de bak en met een hackamore buiten. Ik heb ook kaakgekruist geprobeerd maar dat vond ik niet zo fijn.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:36

Ik heb mijn haflinger ook bitloos ingereden, hij is nu 7 en heeft nog nooit een bit ingehad. Het ging bij hem iengelijk heel goed maar ik heb wel lang moeten zoeken naar de beste optoming. Ik rij nu in de bak met een sidepull en buiten met een hackamore (aan een lang teugeltje).
Ik heb heel veel optomingen geprobeerd maar ik vond de relaese van de gekruisde hoofdstellen niet goed genoeg waardoor het onduidelijk werd (het een crossrope bridle, het hoofdstel van de ruitertsportshop en een marylot crosslink gehad). Verder vond mij haf de kruislinkse inwerking verwarrend waardoor hij zijn hoofd ging kantelen.
De sidepull die ik nu heb (gekocht bij faya_femke hier op bokt) heeft een fijne brede neusriem en is gewoon duidelijk zonder poespas, Tristan doet het er super op.
Voor buiten gebruik ik een hack omdat hij nogal eens de neiging heeft het gras in te vliegen, met de hack doet hij dat niet meer en dat is me meer waard dan steeds getrek. Uiteraard zou ik nooit een hack kiezen om in te rijden.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:04

Onze fjord Donar is ingereden met een touwhalster. Is nu een half jaar later op neckrope te rijden.

Touwhalster geeft een fijn duidelijk signaal aan het hoofd. Heb op de grond geoefend met wijken voor druk door mijn teugels op te pakken terwijl ik naast zijn buik liep.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:09

de mijne is ingereden op het montey roberts halster.

ik vind wel dat de haren op de neus wat snel afbreken doordat het extra riempje vrij kan bewegen maar verder doen ze het er super op.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:11

Die ban mij heeft ook nog nooit een bit in gehad...