Training jong paard (3 jaar)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabuddy

Training jong paard (3 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 08:32

Hallo allemaal,

Ik heb niet zozeer een probleem maar zou graag wat tips/ideen willen!
Mijn paardje is al een tijdje zadelmak en het rijden gaat erg goed! Ze is 1 september 3 jaar geworden.
Momenteel rijd ik haar op dinsdag en zaterdag, ongeveer 20 minuten/half uurtje (met stap/drafwerk).
2 dagen vind ik op haar jonge leeftijd wel voldoende, over een tijdje wil ik haar nog een dag erbij longeren.
Na de winter wil ik de training wat meer uitbouwen.

Hebben jullie tips voor mij, bepaalde oefeningen om haar goed te trainen maar toch nog niet teveel te belasten? Maar dat ze toch haar conditie wat opbouwd, die is nu matig.

CalvinenGino

Re: Training jong paard (3 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:02

Ok heb zelf ook een 3 jarige..
Je mag gerust wat meer rijden, als maar niet elke keer iets nieuws gaat proberen.. ik zou beginne met het tempo.. En wat overgangen.. Zitndat goed dan kijken naar zijn hoofdhalshouding.. Als de oren onder de schoft zijn, lang en laag, dan heb je al wat ruggebruik, lager is altijd beter.. Gaat dat stabiel.. Dan begin je met een beetje stelling.. En daarna wat buiging.. Als je zo rustig opbouwt dus niet beginnen met volgende stap als de vorige nog niet bevestigd is.. Ga je absoluut niet te snel.. En heeft hij/zij tijd om het te verwerken..
Je kan best een 5 dagen 20/30 min rijden (incl, 10 min instappen) 1 dag aan de passoa is ook heel goed.. Is goed voor zijn ruggebruik en hij kan zich beter ontspannen zonder dat jij hem stoort in de beweging..

Suc6

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:34

Ik vind juist dat je paard al erg veel doet. het paard is net een maand 3 jaar, en doet werk wat imo hoort bij een paard welke een jaar ouder is als die van jou.

Ik zou vanaf de grond eerst wat spieren kweken, en eerst in stap alles netjes krijgen.

Het paard krijgt ineens ongeveer 70 kilo op zijn rug, terwijl hij voorheen niks droeg, kan je je voorstellen hoe zwaar dat is.

je ziet het, van mij geen tips wat je nog méér kan doen, ik raad je aan om even af te bouwen een rustig aan te gaan doen in belang van je paard...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:36

ik vind ook dat het paard eigenlijk al teveel doet
het diertje is net pas 3 en al een tijdje onder het zadel zeg je...
dat betekent dat het dier met 2,5? ingereden is?

waarom zo ongeduldig en niet lekker wegzetten tot een jaar of 4?

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:41

Ik vind dat je het goed doet hoor! Ik zou zo zeggen ga lekker buitenritjes maken! Goed voor de conditie en balans voor je paard op de lange rechte paden...ga niet te lang, maar bouw dit op van 30 minuten en dan steeds wat langer, leuk voor jou en je paard...je rijdt nu 2 keer per week en bouw dit na de winter uit naar om de dag, dan ga je goed!!

Elk paard is anders, de een kan je wel met 3 al rijden de ander heeft meer tijd nodig!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:42

MagicDay schreef:
Elk paard is anders, de een kan je wel met 3 al rijden de ander heeft meer tijd nodig!

Anatomisch is elk paard hetzelfde hoor, en sluiten de groeischijven pas met 3 jaar ;) en sommige schijven zelfs pas met 5/6 jaar

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:46

Ik ga mee met het antwoord van CalvinenGino en MagicDay! Opbouwend werk kan zeker geen kwaad. Basis en ontspanning daar krijgt een 3 jarige niks van.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:48

Ik had het niet over de groei, maar een paard moet ook mentaal klaar zijn om aan het werk te gaan! :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:48

Longeren geeft vrij veel eenzijdige belasting.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar die ene extra dag kan je beter met haar naar het bos gaan. Een wat ouder paard voorop en gewoon erachter rijden.

Dan heb je veel lange lijnen en heeft ze veel te zien. Een goede manier om te leren op haar eigen benen te lopen. En om der in der kop lekker fris te houden.
Kijk uit voor kinderarbeid :D

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:49

je doet het harstikke goed hoor, ik heb zelf ook een 3 jarige ik rij hem 3 keer per week 15 a 20 min en dan geef ik hem 1 tot 2 weken geheel vrij af. Kun je naar buiten? dat zou namelijk ook een heerlijke afwisseling zijn voor zo'n guppie.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:52

edit:

Mijn paard is van Mei 3 jaar en is nu 2 maanden onder het zadel..
Het ligt er natuurlijk aan wat jij wil, de sport bijv. in of niet?
de 5/6/7 jarige competities zijn de paardjes ook niet op hun 4e begonnen.. En met hun is ook alles prima!

moet wel zeggen, luister naar je paard..
De ene wil graag werken (die van mij bijv. anders verveelt die zich) en de andere heeft tijd en rust nodig!

MagicDay schreef:
Ik had het niet over de groei, maar een paard moet ook mentaal klaar zijn om aan het werk te gaan! :)

Klopt helemaal!

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 09:56

Ik hoef geen discussie of het slecht is met 2,5 jaar in te rijden, dat vind ik voor ieder paard weer verschillend. Ik wilde eerst ook rustigmet 2,5 beginnen maar daar was ze qua groei duidelijk niet aan toe. (longeren e.d.)
Maar ze vind het werkelijk prachtig om aan het werk te zijn! En als ze niet hoeft wilze nog altijd bezig, goede instelling dus! ;)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:12

Dan is het toch goed!!:D

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:20

Lieve Ts, je vraagt om tips hoe je paard het best kan trainen.
Mijn advies is dat je beter even kan afbouwen, en vanaf de grond eerst spieren zou moeten opbouwen.

Dat is misschien iets wat niet in je straatje past maar wél een mening, je hoeft je daarom niet aangevallen te voelen.

Wanneer je paard 5 maanden geleden nog niet eens aan longeren toe was hoe kan ze er nu dan aan toe zijn met haar onvolgroeide lichaam ineens gewicht te dragen(waar paarden niet voor gemaakt zijn)? en allerlei moeilijke dingen te doen als overgangen maken, bochten omgaan, hoofd een andere houding geven, e.d.?
misschien vind je paard het Prachtig, maar ik vind dat jij als baasje je paard moet beschermen tegen haar enthousiasme in dat geval....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:29

Ik wil je ook het advies geven voorlopig even niet te rijden. Longeren zou ik persoonlijk ook niet regelmatig doen aangezien dit werk op de volte een zware belasting is voor het nog niet volgroeide lichaam.

Ik kan me voorstellen dat je graag wat wilt doen met je jonge paard, zeker als het paard ook leuk meewerkt. Maar ook al lijkt het lichaam er volgroeid en stevig uit te zien, dit is het nog niet.

Lees dit eens door: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:34

Met vanaf de grond bedoel ik lange teugelen, lange lijnen, en maar af en toe wat (verantwoord) longeren...

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:37

kehdra schreef:
Lieve Ts, je vraagt om tips hoe je paard het best kan trainen.
Mijn advies is dat je beter even kan afbouwen, en vanaf de grond eerst spieren zou moeten opbouwen.

Dat is misschien iets wat niet in je straatje past maar wél een mening, je hoeft je daarom niet aangevallen te voelen.

Wanneer je paard 5 maanden geleden nog niet eens aan longeren toe was hoe kan ze er nu dan aan toe zijn met haar onvolgroeide lichaam ineens gewicht te dragen(waar paarden niet voor gemaakt zijn)? en allerlei moeilijke dingen te doen als overgangen maken, bochten omgaan, hoofd een andere houding geven, e.d.?
misschien vind je paard het Prachtig, maar ik vind dat jij als baasje je paard moet beschermen tegen haar enthousiasme in dat geval....

De enige manier om een paard aan gewicht te laten wennen is om er op te gaan zitten. Dat is trainen, niet om er naar te kijken. Wordt ie niet beter van.

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 10:41

Nogmaals, ik wil hier geen discussie om op welke leeftijd een paard in te rijden, die zijn er namelijk al genoeg!
Ik bepaal namelijk zelf wel of m'n paardje er klaar voor is. Ik vroeg alleen tips om haar te trainen tijdens het rijden, wat goede oefeningen zijn voor een jong dier.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:41

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:44

ben het met de TS eens!! als je geen tips hebt, reageer hier dan niet!! Discussies genoeg!!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:44

Tessabuddy schreef:
Nogmaals, ik wil hier geen discussie om op welke leeftijd een paard in te rijden, die zijn er namelijk al genoeg!
Ik bepaal namelijk zelf wel of m'n paardje er klaar voor is. Ik vroeg alleen tips om haar te trainen tijdens het rijden, wat goede oefeningen zijn voor een jong dier.

je vraagt om tips.....de tip is dan ook om het rustiger aan te doen en oefeningen te doen vanaf de grond
dat dat nou niet in het straatje past van wat je liever had willen zien, dat is nou eenmaal zo

maar als jij denkt dat je dier er klaar voor is.........wens ik je veel succes ermee

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:45

@moeni; oke, aan gewicht laten wennen kan inderdaad door erop te gaan zitten, ben ik met je eens. Maar als het je alleen gaat om het aan gewicht te leren 'wennen' (een paard is meestal na zo'n 5 keer herhalen wel aan iets gewend, die 5 keer kan dus ook later nog wel, daar ben je niet zo lang mee bezig)), kan je er ook een zandzak opleggen.

Mijn paard van drie heb ik twee keer opgezeten, niet rijden, alleen even zitten, in totaal misschien een seconde of 30. Inmiddels kan hij wel al een hele nette schouder buiten, geeft hij netjes na, kan ik er een nette wending mee maken, maakt hij overgang stap-draf-halt (en andersom natuurlijk) erg netjes, en wanneer hij stapt draaft of gaat halthouden (ja ook dat laatste moet verzameld) doet hij dat netjes met een lichte verzameling. Dit allemaal aan de lange teugel, vanaf de grond dus.

Dus hoezo word het paard er niet beter van wanneer je er niet op gaat zitten.

(en dan heb ik nog niet eens alle VD dingen benoemd, die ook meewerken aan de gymnastiteit van mijn paard, het rechtrichten waar ik mee bezig ben, en het feit dat mijn paard al zo goed als verkeersmak is, makkelijk een trailer en vrachtwagen op loopt, en gewoon een nette opvoeding gehad heeft.)
Wat mis ik dan aan het feit dat ik er niet op zit? Het rijden wordt dalijk voor mij een bijkomstigheid voor mij, maar ook voor mijn paard.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:51

Zoals ik al eerder zei: Ga eerst eens lekker naar buiten met zo'n dier. Op zijn eigen benen leren lopen zonder al te veel poespas.

Kehdra, prima dat jij het zo doet. Ik vind dat jonge paarden eerst aan het been naar voren moeten en de rest komt vanzelf. Dat leer je ze niet met grondwerk en al die kunstjes hoeven ze op die leeftijd helemaal niet te leren.

Maar ik vind al die parelli en andere dingen sowieso niet echt mijn ding.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:00

Maar dan kan je toch niet zomaar zeggen dat geen paard er beter van wordt als je er niet op gaat zitten Moonie? Het levende bewijs van het tegendeel heb ik in de paddock staan.

Parelli hoeft ook niet je ding te zijn, maar een ieder zou toch wél om de gezondheid van zijn of haar paard moeten denken, en niet 2 keer in de week op een onvolgroeid paard te gaan zitten, met plannen tot uitbreiden.

Kunstjes zijn ook niet nodig, het paard leren hoe zijn lichaam te gebruiken, en hem voorbereiden op gewicht op zijn rug daarintegen wél..

Een paard naar voren rijden is vaak een trucje om de natuurlijke scheefheid van het paard te omzeilen, maar dat is weer een andere discussie ;)

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:03

Mijn Freiberger is nu 3,5 jaar. Ik rijd er 3 x per week een half uurtje op. Ik galoppeer maar een half rondje niet meer. Van die drie keer ga ik 1 keer het bos in. In het bos ben ik net af en toe een beetje aan het draven. Van veulen af aan heb ik hem commando's als "ga" voor vooruit gaan "terug" voor achteruit, "easy" voor rustig en uiteraard "ho" voor stoppen. Als ik rij geef ik die commando's waar hij uitstekend op reageert. Voorzichtig geef ik hem de daarbij horende hulpen bij. (by the way..Freibergers worden normaal gesproken bij 2,5 jaar al ingereden en lopen op 3 jaar een Feldtest onder het zadel én voor de kar)