Umaline v. 00Seven @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corinagirl

Umaline v. 00Seven @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 10:15

Hallo allemaal,

Hierbij open ik een topic met rijfoto's van mij en Umaline (Umi :) ) . Dit is voor mij de eerste keer dat ik foto's plaats op HAW.

Om aan de regels van HAW te voldoen, eerst van informatie:

Umaline is een 9 jarige merrie van de hengst 00Seven. Umi is een zeer gevoelige merrie met veel energie. Ik rijd Umi sinds vorig jaar december. Maar vanwege de sneeuwval vorige winter, zijn we pas rond maart/april echt begonnen met rijden. Het rijden ging echt met 'ups en downs'. Ik was zo'n snel paard als Umi niet gewend en Umi moest ook nog aan mij wennen. Nu worden we steeds meer een koppel en het bevalt nu zeer goed :) . We wisselen het werk ook erg af. Het rijden van buitenritten vinden we allebei ook geweldig en hiervan krijg ik ook steeds meer vertrouwen in haar.

Ik krijg 1x in de week les met Umi sinds een paar maanden. En dit helpt super. Voordat ik les had, was mijn houding echt bagger. Ik viel naar voren, mijn onderbenen naar achter en ik zat totaal niet in evenwicht. Hiervoor rijd ik nu iedere keer een tijdje zonder beugels, als ik aan het rijden ben in de bak. Dit heeft mij erg geholpen. Ook vond Umi het destijds veel makkelijker om met de kin op de borst te lopen. Hier zijn we goed mee aan het oefenen geweest. Ik probeer steeds meer richting het voorwaarts-neerwaarts te gaan, maar dit blijft moeilijk (ook omdat Umi dan zeer gauw op de voorhand gaat lopen).
Ik rijd met Umi wedstrijden in de B dressuur. Ik heb nu 3 wedstrijden gereden. Helaas nog geen WP'en binnengehaald. Umi is het eerste paard waarmee ik officieel start. Ik merk dat ik nog veel spanning heb tijdens het rijden van een proefje (tijdens inrijden geen problemen mee). Deze spanning breng ik over op Umi waardoor zij erg gaat rennen. Ik ben nu bezig om proefjes mee te pakken tijdens het rijden in de bak.

Aandachtspunten nu:
- Umi valt erg op de voorhand. Hier zijn we mee bezig door veel (schijn)overgangen te rijden. Ook probeer ik Umi 1x in de week met de pessoa te longeren.
- Handen rechtop houden. Ik ben snel geneigd om met (vooral) mijn linkerhand piano te spelen.
- In de galop proberen om Umi meer bij elkaar te krijgen. Ze gaat snel te hard, maar het lukt ons al stukken beter om ook stukjes 'verzameld' te galopperen.
- Onderbenen soms meer aansluiten. Umi is ontzettend rond en dit maakt het soms lastig om goed mijn onderbenen eraan te houden.

Eerst nog een paar foto's van een tijdje geleden:
Juni 2010:
Val erg naar voren, onderbenen naar achter
Afbeelding

Augustus 2010:
Mooi galopje, maar weer die onderbenen...
Afbeelding

Lekker drafje:
Afbeelding

En zo zat ik dus veelal in draf :o
Afbeelding

En nu de foto's van de les van afgelopen donderdag (foto's staan niet op volgorde):

Stappen ( helemaal blij dat ik rechts geen kapstok voet meer heb :D )
Afbeelding

Net drafje:
Afbeelding

Haar mooie hoofdje:
Afbeelding

Draf, val weer iets naar voren, maar lang niet meer zo erg :)
Afbeelding

Lichtrijden, hier ben ik opzich wel blij mee. In de periode dat ik erg ver voorover zat, was lichtrijden bijna niet te zien en stond ik zowat in mijn beugels (bijna de verlichte zit)
Afbeelding

Duidelijke foto hoe Umi op de voorhand loopt
Afbeelding

Nog zo één. Moet toch zorgen dat Umi actief genoeg blijft, maar niet gaat rennen
Afbeelding

Drafje
Afbeelding

Nogmaals draf, neusje er alleen teveel uit. Reden met een ander paard in de bak die Umi écht niet mag
Afbeelding

Mooi drafmoment
Afbeelding

Nogmaals mooi drafmoment
Afbeelding

Netjes stappen
Afbeelding

Galopje, Umi ziet de fotografe
Afbeelding

Galop, hier zie je dat ik weer voorover val. We zijn in de les veel bezig geweest met de galop, maar helaas zijn er toen geen foto's meer gemaakt.
Afbeelding

snissje

Re: Umaline v. 00Seven @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:18

Ik vind het er niet echt fijn uitzien. Ze loopt op de voorhand en hang heel erg in je hand. Wat ik zou doen als ik jou was is eerst naar voren rijden en dan pas nagevelijkheid vragen en veel losmaken slange voltes rijden enz.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 10:52

Daar ben ik ook al mee bezig. Ze hangt zeker niet constant in mijn handen. Alleen op de momenten dat ze zo op de voorhand valt, is ze wat zwaar in de hand. Daarom rijd ik ook veel (schijn)overgangen. Op de andere momenten hangt ze niet en is ze erg licht in de hand.

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:00

Ze loopt idd erg op de voorhand,
probeer je benen minder af te steken en meer met je zit te rijden.
Zodat de achterhand er beter onder komt, en dat ze minder op haar bit gaat hangen.

succes ermee !

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:03

Ben het met pullaar eens.

Als je meer met je benen rijdt, ipv ze af te steken, wordt het paard actiever door zijn hele lichaam. De achterhand komt er dan beter onder waardoor de halshouding iets omhoog en ronder kan. Ze loopt nu met een veel te lange hals.

Dus lekker veel oefenen!

En anders misschien een keer een vzh zadel proberen? Ik heb het idee dat je been niet lekker ligt omdat je niet fijn zit in het dressuurzadel. Misschien zorgt een vzh zadel voor een andere beenligging, waardoor je je onderbenen ook niet zo ver achteruit en af steekt. ;)

Knackebrod

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:43

inderdaad:)

Je valt erg voorover ;)
Wanneer je rechtop zit rijd je haar met je been ook anders!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 16:58

Klopt. Ik moet ook inderdaad (leren) mijn benen meer te gaan gebruiken. Het lukt mij wel al steeds beter. Ook omdat mijn houding al steeds beter word :) . Doordat Umi érg rond is, lijkt het op de foto's soms dat ik mijn benen afsteek. Maar dit valt eigenlijk best heel erg mee.
Een vzh zadel hebben wij helaas niet liggen. Het is ook geen optie om er 1 aan te schaffen. Umi is niet mijn eigen paard en dit zadel ligt eigenlijk prima. Ik werk nog steeds aan mijn houding dus hopelijk word het snel beter :) .

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:56

Hey zussie!
Je ziet zowiezo veel verbetering hoor! Alleen tja zitten blijven he! :D
Maar het gaat de goede kant op :j

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:28

Heeft Joyce hier vorig jaar opgereden?

Goed achterover zitten en benen minder ver naar achteren :)

Ga je ook wedstrijden met haar starten?

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 21:01

Joyce heeft hier inderdaad ook een hele tijd op gereden :) .
Als je de openingspost leest, weet je het antwoord op je laatste vraag ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:23

Citaat:
Als je meer met je benen rijdt, ipv ze af te steken, wordt het paard actiever door zijn hele lichaam. De achterhand komt er dan beter onder waardoor de halshouding iets omhoog en ronder kan. Ze loopt nu met een veel te lange hals.

Hier ben ik het niet mee eens ;)
Ik vind haar halshouding juist erg mooi! Lekker natuurlijk en ontspannen! Maar als je haar graag gespierder wil krijgen kan je haar inderdaad meer met je benen gaan rijden, maar niet gaan rommelen aan de voorkant ;)
Hier uitleg: http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/ne ... aardrijden

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:39

Het zit probleem zit in je bovenbenen. Die span je teveel aan, waardoor je jezelf uit het zadel duwt. Ook je ietwat holle rug draagt hieraan bij. Kijk maar naar deze foto, daar is het goed op te zien:
http://fpfserver.pointclark.net/gallery ... 5_oYKu.jpg

Probeer je bovenbenen te ontspannen en je rug te rechten, dan ziet het er al heel anders uit!Eventueel een korte tijd je beugels een gaatje korter maken, dan kun je je bewust worden van wat je benen doen!

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:56

MI1990 schreef:
Heeft Joyce hier vorig jaar opgereden?

Goed achterover zitten en benen minder ver naar achteren :)

Ga je ook wedstrijden met haar starten?

Das dezelfde Umi inderdaad ;) .

Ze loopt inderdaad nog veel te veel op de voorhand. Ik heb dit probleem ook een tijdje gehad, maar het helpt echt om haar goed te activeren en de teugels een stuk korter te pakken. In mijn profiel staan wel foto's waar ik haar wat te lang heb en later waar ik haar korter rijd en daar gaat het een stuk beter. Probeer ook meer in balans te blijven zitten want omdat jij zo voorover hangt kan ze ook niet anders dan op de voorhand kukelen.. In ieder geval veel succes met haar!

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:35

kleinvosje schreef:
Probeer je bovenbenen te ontspannen en je rug te rechten, dan ziet het er al heel anders uit!

Ik denk dat dit een groot verschil maakt met je houding en daardoor het rijden.

Wat je kan doen hiervoor is (zonder paard) op een krukje, of voorste helft van een stoel gaan zitten.
Dan je rug ontspannen, maar wel rechtop. Met het idee dat je tegen de achterkant van je rug/schouders aanleunt.
Dat is je eigen leuning zeg maar. Niet tegen de leuning van de stoel gaan zitten.

Nu rustig omstebeurt vanuit je heupgewricht een been een klein stukje optillen.
Als je goed in evenwicht zit, dan kan je je rug gelijk houden en ondertussen je benen optillen.
Zonder paard is dit makkelijker omdat de stoel niet beweegt en je zo op je gemak kan oefenen.

Je hebt al veel vooruitgang geboekt, ga zo door!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 16:12

@ Azmodania: Bedankt voor je tip. Zal het zeker even proberen! We zijn inderdaad goed op weg en we oefenen fijn verder :) .

@ kleinvosje: Ik heb inderdaad af en toe een holle rug. Gelukkig is dit lang niet meer zo erg, als dat het was. Ik heb de beugels al flink korter gedaan. In het begin vond ik het heerlijk met lange beugels, maar dit deed mijn houding niet ten goede. Zal anders een keer nog 1 gaatje korter proberen. Ik heb niet het gevoel dat ik mijn bovenbenen aanspan, maar misschien gaat dit onbewust. Ook mede door het rijden zonder beugels, heb ik geleerd om zelf niet te knijpen met mijn bovenbenen.

Ik vind de halshouding van Umi, zoals op de foto's, niet heel raar. Ik heb dit veel liever als dat ze met de kin op de borst gaat lopen. Dus wat dat betreft ben ikzelf tevreden met dit beeld :) . Maar het klopt inderdaad dat het actiever moet. We zijn bezig ;)

xbearx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:30

In je houding zit best wel verbetering, maar het lijkt af en toe wel alsof je een beetje te veel meebeweegt. Dus stiller zitten, dan kun je benen langer houden en makkelijker je paard voorwaarts rijden. Dan gaat zij ook niet meer zo hangen.

(ja, ik weet het, dit is makkelijker gezegd dan gedaan :Y) )

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:40

naar mijn mening ligt je zadel niet helemaal lekker. De achterkant ligt hoger als de voorkant (achterkant lepel ligt heel stuk hoger als je boom)...waardoor het dus niet echt gek is dat je voorover geduwd wordt.
Om dat weer te compenseren gooi je je benen naar achter.
IK zou inderdaad een keer een ander zadel proberen....Een zadel moet een hulpmiddel zijn om fijn te kunnen zitten. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij de fouten van je zadel moet gaan compenseren. Misschien kun je een keer (van je lesgever ofzo) een ander zadel lenen om te kijken of het dan beter gaat.

RF_Pictures

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:48

leuk paardje, maar zit meer recht op en kijk naar voor

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:25

leuke combo zijn jullie,
je geeft zelf al goed je punten aan, dus gewoon lekker veel oefennen.

ga zo door, jullie komen er wel

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:57

Probeer om meer op je zitknobbeltjes te gaan zitten dan ga je vanzelf iets meer rechtop zitten. En probeer d'r echt actief aan te gaan rijden met je benen. Dan gaat ze vanzelf mee dragen en word ze voor losser in de hand.

tjosefiina2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:02

ik vind het goed uitzien! je weet je punten en dat is dus ook belangrijk!
als je zo doorgaat komen de winstpunten van ze zelf!

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:04

Naar mijn idee prik je te veel met je sporen, misschien onbewust?
Ik zou eerst aan je houding en beenligging werken voordat je sporen aandoet.

Heel veel succes en jullie komen er wel!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 17:48

Dankjulliewel voor de reacties. Aan mijn houding werk ik de laatste tijd erg veel. Ik oefen (zoals ik in de openingspost gezegd heb) ook veel zonder beugels. Hier word mijn houding al een stuk beter van :j

@ _Hackney_: Waar zie je sporen??? Ik rijd Umi al een héle tijd zonder sporen. Alleen op de 1e foto zie je sporen, en verder nergens. En als ik sporen om zou hebben en ik zou Umi prikken, dan zouden we geen fatsoenlijk rondje kunnen rijden. Umi is namelijk zeer goed aan je been. En als ik met sporen zou gaan prikken, zouden we snel aan de andere kant van de bak zijn :o :+

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:58

@ Corinagirl.

Sorry sorry niet gezien dat je de rest zonder sporen rijd :o

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 08:06

Geeft niet ;)