schrikreactie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa1967

schrikreactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 04:42

mijn paard (fries) begint overdreven (vind ik zelf) schrikreacties te vertonen.

als hij iets ziet wat naar zijn mening vreselijk eng is, kop in de lucht, omdraaien en wegrennen. In de bak, waar hij dat ook ooit eens gepresteerd heeft kan ik hem daar onmiddelijk op corrigeren, buiten op de openbare weg wordt dat moeilijk. Prikkeldraad, diepe sloten, om de auto's maar niet te vergeten. Hij krijgt zijn zin (baas, ik loop toch echt liever een blokje om) overigens niet.

wie heeft er tips om dit tegen te houden??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 05:17

hoe reageer jij als je paard dit doet?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 05:46

bij mijn paard (Zafier) werkt het juist om gerustellend ' Ga door' te zeggen. Als ik boos ga worden gaat hij juist rennen.

Maar bij mijn haflingers zou ik echt heel streng moeten optreden want die gaan anders door je heen denderen.

Het verschilt heel erg per paard. Dat zou je gewoon uit moeten proberen, heb ik toen ook gedaan met Zafier :)

En je moet al vóór dat hij denkt ik ga terug of dat is eng al bezig zijn met naar voren rijden en dat kan op verschillende manieren ;)

jecco_ellen

Re: schrikreactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 05:59

Vanaf de grond weer beginnen en je paard leiden.
Paard wil graag behandelt worden zoals jij dat zelf ook graag wilt.
Ik neem bijvoorbeeld straks ook les hoe ik het beste met mijn paard buiten kan lopen, maar daarvoor moet eerst de basis goed zijn tussen ons.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 06:11

Zoek voor jezelf een geruststellend woordje...zoals Hoooo met een rustige toon. Probeer altijd terug naar de schrikplek te gaan en laat hem zien dat er niets aan de hand is en dan tegenlijk hem gerust stellen. Blijven proberen...

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 06:32

mijn paardje deed dit ook altijd als ze iets engs zag steigeren en proberen om te draaien, heel erg vervelend, ook in achteruit lopen was ze een kei
ik stapte dan altijd af, en liep er aan de hand rustig voorbij om na het 'enge' weer op te stappen
niet een ideale uitkomst maar wel veiliger en het werkte op den duur wel

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:49

Op de weg stap ik altijd af en loop er aan de hand langs af. Ik ga het risico niet nemen om de weg te gaan "vechten" en het risico lopen auto's van dicht bij te zien. Daarnaast heeft je paard toch zijn zin niet, hij moet er namelijk toch langs af.

Als je ergens bent waar je dat risico niet hebt, blijf ik er op. Ligt aan het paard hoe je het op moet lossen, bij de een is hooo, braaf, ja is goed... voldoende om te overtuigen, bij de andere moet je een keer flink door pakken en eens een keer boos worden.

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 16:22

hij vertrekt geen spier wanneer er een grote vrachtwagen voorbij komt, of een tractor met een aanhanger.
vuilnisbakken loopt hij bij voorkeur gewoon omver, honden die op hem af komen rennen, niets aan de hand,
maar hij schrikt van de meest onbenullige dingen lijkt het wel.

een stoel met appeltjes er op, langs de kant van de weg, een kruiwagen die er gisteren nog niet stond, of een gewoon zomaar een hek.
ik merk aan alles dat hij gaat schrikken, maar ik houd er helemaal niets aan. Zijn kop gaat twee meter de lucht in, hij wordt ineens razendsnel, rent iets weg,
en gaat dan vervolgens zitten kijken wat of dat enge ook al weer was. dat begint irritant te worden. ook al komen we er altijd nog langs. nog zonder 'vechten' ook, en ook al zou dat zo zijn, hij krijgt zijn zin absoluut niet. dan de sloot maar in.

eerlijkheidshalve heb ik hem nog maar net, dus we moeten nog wat aan elkaar wennen, sinds eind juli 2010, en zijn vorige eigenaar heeft alleen maar met hem buiten gereden, 2 jaar lang met continu een thiedeman teugel. van mij hoeft dat niet. maar misschien is dat het probleem, geen thiedeman meer, ook wel meteen het nou uhhh........ probleem. hij is dat immers al die tijd gewend geweest.

werkelijk geen flauw idee.

bedankt voor jullie tips........................iemand nog iets??

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:24

Ik denk dat hij je aan het uitproberen is :) Gewoon doorzetten, streng maar rechtvaardig zijn, en gewoon deze periode afwachten.
Ik zou niet meer alleen naar buiten gaan trouwens, zolang hij dit doet.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:28

mijn fries doet dit ook, precies zoals jij het beschrijft, sommige bomen veroorzaken dit al..
ik heb geen echte oplossing, maar na de 1e keer omdraaien en wegrennen moet hij er langs en ik geef dan stemhulpen erbij..
welke afstamming heeft je fries?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:30

Doe er voor je eigen veiligheid een hulpteugeltje aan, vaak is het psychologisch effect van dat ding voor het paard al genoeg.
Het is overigens wel typerend friezengedrag wat je vertelt. Kop erop en wegrennen.
Ik ben ook benieuwd naar de afstamming.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:42

Ik moet de andere kant op kijken bij mijn KWPN-er
Hier hangt een vlag aan de brug van de brandwonden stichting, ze zat er heel eng naar te kijken, ik kijk de andere kant op en ze loopt er gewoon langs, zelfs toen ie ineens ging wapperen :D :D

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 16:47

fetse 349 x sietske JH

Hij lijkt als 2 druppels water op paps (barok type) en is ook net zo groot (1.67) hij heeft geweldige gangen, loopt m1 dressuur en aangespannen.
Hij toont enorm.

Hij is vreselijk lief en aanhankelijk, behalve dat ene. ik zit me daar echt dood aan te ergeren. en idd ik zit me ondertussen ook af te vragen of een hulpteugel voor buiten toch niet slimmer zou zijn voordat er ongelukken gebeuren. Een witte streep op een boom nou, het hek is van de dam.

En ik wist trouwens niet dat dit een friezentrekje was. Weer wat geleerd.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:48

Ik zou niet naar buiten gaan totdat je hem weer fatsoenlijk onder controle hebt.

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 16:50

Voor vlaggen, balonnen aan paaltjes, dus eigenlijk alles waarvan ik min of meer verwacht dat hij gaat schrikken, schrikt hij niet michelle.

Van een vlindertje wat vrolijk langs zijn neus fladdert weer wel.

tja.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:52

Hoe ben jij zelf in zo'n situatie?

De mijne is dan honderd procent verkeersmak, maar vind buiten wel alles spannend (in de zin van nieuwschierig/leuk) en ze word nogal enthousiast.

Maar vooral mijn stemming breng ik over op mijn paard, raak ik in paniek, raakt zij ook in paniek, blijf ik rustig terwijl zij loopt te panieken, dan word ze veel rustiger en ziet dat het nergens voor nodig is. Hoe ga je ermee om?

Die van mij heeft dat wegrennen niet echt, als ze schrikt dan komt ze eerder omhoog, heb dit buiten trouwens nog nooit meegemaakt. Ik rij wel met hulpteugel buiten, want ik weet dat als ze eenmaal de kolder in de kop heeft en gaat rennen, ik haar niet meer hou, zowel in de bak als buiten, eerst had ik een martigaal maar hier rend ze dwars door heen, nu heb ik een thiedeman, en die helpt bij mij echt goed. Ze kan hoofd gewoon dragen (loopt dus niet in de krul) maar als ze haar kop omhoog wilt gooien.. dan gaat die in zijn werk. Ze heeft ook de nare gewoonte om de teugels uit mijn handen te trekken, daarom heb ik hem ook om.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:56

Elisa1967 schreef:
Voor vlaggen, balonnen aan paaltjes, dus eigenlijk alles waarvan ik min of meer verwacht dat hij gaat schrikken, schrikt hij niet michelle.

tja.

O, tja, dat is erg lastig ja...
Een fries bij ons op stal, ging niet naar buiten zonder martingaal. Succes

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:58

proberen hem stil te zetten zodra je merkt dat hij iets eng vind zodat hij kan kijken kan misschien helpen?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:01

Met stil zetten vergroot je de kans dat hij rechtsomkeert maakt alleen maar. Beter is, om hem flink voorwaarts te houden, zodat hij de kans niet heeft om zich bijv om te draaien en terug te vliegen.

demo_love schreef:
proberen hem stil te zetten zodra je merkt dat hij iets eng vind zodat hij kan kijken kan misschien helpen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:03

Elisa1967 schreef:

tja.

dat is niet alleen een friezentrekje hoor,doet mijn welshje ook :D .

gewoon negeren,als jij boos word houd je je adem in en dat voelt hij.
het is een combinatie van wat uitproberen en onzeker zijn of jij wel zijn leider bent
ga in elk geval lekker zitten zingen op je paard,dat houd je ademhaling normaal en dan schrikken ze minder snel.

maar het is zo..een trekker is een trekker,maar een vlindertje wat zomaar aan komt dat zien ze niet zo snel ,dus schrikken ze zich het apelazerus van.
paarden hebben de ogen anders staan dan wij en zien dus de dingen heel anders,daar moet je rekening mee houden.

ga in elk geval met hem aan de hand werken dat hij leert om niet om te draaien als hij schrikt maar op juist te gaan bekijken wat er is.
duurt even ,maar dan heb je na een tijdje een grote fries die achter een vlindertje aan rent _O-

gewoon geduld hebben,reageer er niet op als hij schrikt,laat hem als het even kan even stilstaan om te bekijken wat er nou was.
is niet erg toch om hem even tot rust te laten komen en als je voelt dat hij ontspant en dus dat er niks loos is kun je gewoon weer verder

hij en jij moeten even aan elkaar wennen..komt wel goed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:06

Als mijn verzorg pony weg springtnaar rechts bijv. trek ik hem direct terug naar links en begrens hem met mijn rechter been. Dit werkt bij mij, en geloof me, ik heb al aardig wat zand mogen happen ;) .

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 19:20

@ellepel,

ik reageer er ook niet op, en als hij schrikt, laat ik hem altijd tot rust komen, zodra hij zich ontspant is er idd niets meer aan de hand en kunnen we gewoon verder. Maar het is gewoon niet prettig.

jellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:32

hoi iedereen ,
ik heb een paardje dat als het schrikt
geen stap meer voor of achteruit zet ,in een volte gaat ook niet
ze heeft vooral van koeien schrik ...
auto fietsers ofzo doen haar niks maar koeien heeft ze echt angst van
het blijft staan waar het staat ,
en dan kan ik afstappen en doen wat ik wil ...
haar het halster aandoen en tot huis begleiden aan de hand zo angstig is ze + ze is hard in de mond
maar dat is een ander topic
vandaar dat ik altijd binnerijd
wie heeft wat leuke en nuttige tips

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:21

jellyke schreef:
hoi iedereen ,
ik heb een paardje dat als het schrikt
geen stap meer voor of achteruit zet ,in een volte gaat ook niet
ze heeft vooral van koeien schrik ...
auto fietsers ofzo doen haar niks maar koeien heeft ze echt angst van
het blijft staan waar het staat ,
en dan kan ik afstappen en doen wat ik wil ...
haar het halster aandoen en tot huis begleiden aan de hand zo angstig is ze + ze is hard in de mond
maar dat is een ander topic
vandaar dat ik altijd binnerijd
wie heeft wat leuke en nuttige tips

Dit is niet jou topic.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:48

Elisa1967 schreef:
fetse 349 x sietske JH

Hij lijkt als 2 druppels water op paps (barok type) en is ook net zo groot (1.67) hij heeft geweldige gangen, loopt m1 dressuur en aangespannen.
Hij toont enorm.

Hij is vreselijk lief en aanhankelijk, behalve dat ene. ik zit me daar echt dood aan te ergeren. en idd ik zit me ondertussen ook af te vragen of een hulpteugel voor buiten toch niet slimmer zou zijn voordat er ongelukken gebeuren. Een witte streep op een boom nou, het hek is van de dam.

En ik wist trouwens niet dat dit een friezentrekje was. Weer wat geleerd.

dacht ik al, de mijne is een time ( vader fetse 349) is echt een fetse gen hihihi
en ik heb ook een tijd met slof buiten gereden en dat ging heel goed..
rijd nu weer zonder, maar soms verrast hij me nog