geen druk op rechts (paard scheef) tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

geen druk op rechts (paard scheef) tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 18:37

Hallo, mijn paard is eigenlijk al sinds ik hem heb behoorlijk scheef. Perioden beter en perioden weer slechter. Op het moment erg scheef. Dit uit zich in geen druk op rechts nemen. Ik had altijd al meer druk op links, maar nu neemt hij helemaal geen contact meer op de rechterteugel. Ik krijg hem dus ook niet meer van de hoefslag af. Ik heb door omstandigheden twee weken niet kunnen lessen, volgende week heb ik weer les en leg ik het aan mijn instructrice voor. Tips die ik tot nu toe van haar heb gehad zijn contrastelling en loslaten op links! probleem is dat hij dan in een hele rare kronkel gaat lopen.

Als ik met lange teugel rijd, is de druk een stuk gelijker en heb ik bijna gelijke druk op twee teugels.

Iemand tips hoe dit probleem aan te pakken?

kehdra

Re: geen druk op rechts (paard scheef) tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:38

Verdiep je eens in rechtrichten, en vraag aan je instructrice of ze zich daar ook eens in verdiept heeft (als het goed is wel) en ga daar dan mee bezig.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 21:11

Ik heb mij al redelijk verdiept in rechtrichten en veel rechtrichtwerk aan de grond gedaan via academische rijkunst. Maar ben op zoek naar aanvullende tips onder het zadel.

Juliaaloover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:53

Ik heb dit ook een klein beetje met mijn paard. Ik heb me erop geconcentreerd om evenveel druk te houden op beide teugels, en vooral veel zijgangen als wijken en schouderbinnenwaarts te doen...
succes!:D

Esther_50

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:39

Inderdaad allerlei zijgangen maken, op de volte, rechtuit. in hoeken. In stap, draf en galop. De ene keer meer dan de andere keer. Zo druk krijgen op beiden teugels!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 17:05

Ik zal dinsdag eens overleggen met mijn juffie. Helpen de zijgangen jullie om meer druk op beide teugels te krijgen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:09

Ik neem aan dat je de tanden na hebt laten kijken?

Het blijft lastig zonder beeldmatereriaal, maar ik zou ipv proberen je paard de bocht om te 'sturen' hem voorlopig van de buitenkant af laten wijken op je buitenbeen/teugel. Op die manier nodig je het paard uit om zich aan de kant zonder verbinding wat langer te maken en heb je kans het contact terug te krijgen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 17:13

Tanden worden elk jaar gedaan. Ik kan best beeldmateriaal plaatsen, maar dan nog is het moeilijk te zien. Voor omstanders ziet het er normaal uit. Het is voornamelijk voelen. Sizzle, snap niet helemaal wat je bedoelt, als ik de hoefslag af wil om bijvoorbeeld een volte in te zetten, bedoel je dan met buitenbeen naar binnenteugel drukken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:26

In feite houdt je je paard recht ipv de wending te laten volgen, soort grote keertwending zonder stelling.
De kant zonder aanleuning is waarschijnlijk te veel ingebogen met het binnenbeen buiten de massa. Door je paard met je buitenteugel/been naar binnen (schoudervoor) te zetten, kun je je paard dwingen in de wending het gewicht op het binnen achtereen te nemen en zich langer te maken. Het voelt dan een beetje alsof je de bocht als een plank neemt, maar dat geeft niets.

nenalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:33

Je zegt dat je hem helemaal niet van de hoefslag krijgt? Dan ben je ver van huis! Ik had dat ook, mijn pony zat helemaal vast op rechts (bij mij ging ze nog wel van de hs..) Ik heb binnenstelling naar rechts gevraagd, met mijn zweepje binnenhand en met binnenbeen tegengehouden. Voltes rijden helpt ook (10m.)? Als hij niet van de hoefslag af wil, zweepje in buitenhand, buitenbeen en rechterteugel naar rechts. (NIET NAAR JE TOE TREKKEN)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:37

nenalisa schreef:
Je zegt dat je hem helemaal niet van de hoefslag krijgt? Dan ben je ver van huis! Ik had dat ook, mijn pony zat helemaal vast op rechts (bij mij ging ze nog wel van de hs..) Ik heb binnenstelling naar rechts gevraagd, met mijn zweepje binnenhand en met binnenbeen tegengehouden. Voltes rijden helpt ook (10m.)? Als hij niet van de hoefslag af wil, zweepje in buitenhand, buitenbeen en rechterteugel naar rechts. (NIET NAAR JE TOE TREKKEN)

TS geeft aan dat hij geen contact neemt ipv vast houdt, dat is precies het omgekeerde probleem ;)

Maar ook een paard dat vast houdt is het eigenlijk nooit verstandig om dit met druk van de hand op te lossen. Ook in dat geval met je buitenhand naar binnen rijden en enkel met je binnenbeen stelling vragen in dat geval. TS kan beter geen stelling vragen voorlopig omdat 'te los' bijna altijd betekend dat het paard al te veel gebogen is.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 12:21

nenalisa schreef:

Rechterteugel naar rechts is leuk, maar er zit geen contact aan... IK krijg hem inderdaad helemaal niet van de hoefslag...wel in stap en galop overigens. Wedstrijden heb ik nu ook maar even op een laag pitje, dit eerst oplossen. Overigens heb ik ook teveel druk op links.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:29

Tegenover gestelde stelling, dus op een volte rechtsom, je paard naar buiten laten kijken/buigen. Druk op rechterteugel nemen, links lucht geven, linker been er goed bij en met rechterbeen begrenzen. Dit is moeilijk voor je paard dus beloon als ze meer druk op de rechterteugel neemt.

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:33

Ik heb altijd geleerd de druk gewoon gelijk te maken. Dus als ze rechts niet aanneemt, gewoon evenveel druk nemen op die teugel als links. Begin zullen ze irritant worden, maar ga maar gewoon zo rechtuit rijden, af en toe voltes proberen mee te pakken. Na een tijdje gaan ze zich vanzelf loslaten.

Je moet natuurlijk niet gaan trekken, gewoon constante druk op beide teugels

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 08:40

Hoi Ilse, noem het maar gewoon :-) ik vind het heel moelijk om links los te laten omdat hij daar zoveel druk pakt en rechts meer druk te pakken omdat hij daar geen druk pakt.. Ik probeer dit wel overigens, maar vind het lastig...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:22

Wat bij mij erg heeft is geholpen om alle kleine stukjes stelling te vragen. Die stelling vraag ik lichtjes met teugel, maar meer met binnenbeen, zodat het paard zo buigt dat ik uit eindelijk met teugel niet meer hoef te vragen (tja, moeilijk uit te leggen tekstueel). Wanneer het paard links goed buigt, doe ik eerst de volte rechtom waarbij hij goed mag buigen, daarna linksom en daarna waar rechts.
Daarnaast veel slangenvoltes rijden, waarbij je zorgt dat je hem echt rechtrijdt voordat je de volgende bocht om gaat.
Ook zo kort mogelijk omdraaien, dus van de ene letter omdraaien naar de letter ervoor en terug. Hierbij vraag je veel buiging, stel je hem recht en draai je om.
De slechte kant vraag ik altijd wat vaker dan de goede kant, maar vergeet de goede kant niet. Anders kan het zijn dat je paard daar op vast loopt.
En ik eindig altijd met de goede kant 8-)

Verwacht vooral niet gelijk resultaat. Goed buigen kan tijden duren en zeker in het begin kan hij spierpijn krijgen. Dus zorg dat je ook niet overbelast en goed beloont wanneer het goed gaat.

Oja, en erg belangrijk. Leer je paard om op je zit te rijden. ALs mijn paard goed los is (in het begin oefende ik dit met uitstappen) ga ik voltes en gebroken lijnen oefenen op zit. Om dit aan te leren kan je overdreven op je zitknobbel leunen en licht met teugel en been vragen. Zo hoef je uit eindelijk je teugel nog minder te gebruiken.

Hoop dat je het een beetje snapt en er wat mee kan. Succes :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:02

Probeer veel op de 2e hoefslag te rijden en veel rechte lijnen en grote voltes te rijden en achtjes en slangenvoltes (wel proberen recht te stellen in het midden)..

probeer ook tussen 2 teugels te rijden zo krijgt je paard een betere balans..

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:06

op de binnenhoefslag, dus echt 2 a 3 meter van de hoefslag, op de linkerhand rijden. linkerteugel helemaal door laten hangen, rechterteugel aanhouden, wendingen rijden puur op je gewicht, goede actieve draf, paard zal uiteindelijk aan de rechterteugel gaan trekken, zal misschien paar x duren als t zo erg is, waardoor hij zelf zijn korte rechter spieren zal gaan oprekken. voor meer vragen mag je altijd pb sturen

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:10

Elibeest: waar haal jij het vandaan dat je een scheef paard op een teugel moet rijden :o ?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:14

Ik hoor hier allemaal goede tips... maar.... heb je wel eens na gekeken of je zelf wel helemaal recht bent? of bvb onbewust een schouder vast zet of juist inknikt vanuit een heup.

Dit soort problemen van geen contact / niet loslaten zijn veel voorkomende problemen en er word vaak alleen gekeken naar het paard, maar vaak is het de ruiter die het probleem veroorzaakt en probeert het paard je alleen iets te vertellen.
Veel instructeurs herkennen een ruiter die niet helemaal recht is niet. Zit de ruiter recht op wil nog niet zeggen dat de druk verdeling in het lichaam van de ruiter in balans is.

Ga eens na bij jezelf hoe jij je lichaam gebruikt. Misschien kun je daarin een oorzaak vinden van wat je paard doet. vanuit daar kun je dan naar een oplossing werken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:17

Schouder binnenwaarts en stukjes contragalop ( met flauwe bochten) wijken en contrastelling in draf zijn een paar dingen waar je een paard rechter mee krijgt.
Een mooie oefening is ook om op de volte zijn kont wisselend naar binnen en buiten te zetten.
Paard moet natuurlijk wel nagevelijk zijn, met een paard dat sterren kijkt en met zijn hoofd bij god op tafel zit, word het probleem juist erger.
En natuurlijk toch proberen de makkelijke kant in aan leuning te houden en de vaste, moeilijke kant losser ( dus niet hangen maar door middel van kleine op houdingen proberen of hij het bit los wil laten. ) te maken.
Vooral niet te sterk inbuigen aan de kant waar hij het "makkelijk" doet!
Wees wel voorzichtig en ga niet direct te veel doen want dan heb je kans dat je paard de volgende dag zijn box niet uitkomt.( spierpijn)

Een osteopaat kan ook wonderen verrichten!

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:20

barbara DDW1190 heeft gelijk.Je moet helemaal niet 1 teugel laten hangen en gewoon maar 1 teugel vast gaan pakken.

Gewoon even een stapje terug doen waar je waarschijnlijk al mee bezig was.Veel recht richten goede druk op 2 teugels en veel wisselen van kant dan rechts dan weer links. En heel veel diepe hoeken gaan rijden. In de hoek goed je binnenhand van de hald buiten hand tegen de schouder/hals en met je binnen been de hoeken in wijken. en een beetje om zetten voor je been. Je moet niet te veel met je teugels gaan klooien maar waarschijnlijk meer met je been gaan rijden.Veel slangenvoltes rijden en daarin ook de druk gelikj houden op beide teugels in de middenstukken en in de bochten weer mooi binnen been er aan binnen hand van de hals buiten hand tegen en dna wat naar buiten zetten met je binnen been.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:24

aerdenhout1 schreef:
Schouder binnenwaarts en stukjes contragalop ( met flauwe bochten) wijken en contrastelling in draf zijn een paar dingen waar je een paard rechter mee krijgt.
Een mooie oefening is ook om op de volte zijn kont wisselend naar binnen en buiten te zetten.
Paard moet natuurlijk wel nagevelijk zijn, met een paard dat sterren kijkt en met zijn hoofd bij god op tafel zit, word het probleem juist erger.
En natuurlijk toch proberen de makkelijke kant in aan leuning te houden en de vaste, moeilijke kant losser ( dus niet hangen maar door middel van kleine op houdingen proberen of hij het bit los wil laten. ) te maken.
Vooral niet te sterk inbuigen aan de kant waar hij het "makkelijk" doet!
Wees wel voorzichtig en ga niet direct te veel doen want dan heb je kans dat je paard de volgende dag zijn box niet uitkomt.( spierpijn)

Een osteopaat kan ook wonderen verrichten!

Het zijn goede oefeningen, maar als je niet weet hoe ze moeten gaan dan ben je alleen maar verder van huis en word je paard alleen nog maar schever!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 13:26

Afbeelding

Hier zie je goed dat ik geen contact heb op rechts, ik laat de teugel maar beetje wapperen..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:27

DDW1190 schreef:
aerdenhout1 schreef:
Het zijn goede oefeningen, maar als je niet weet hoe ze moeten gaan dan ben je alleen maar verder van huis en word je paard alleen nog maar schever!

I agree. Ik zou echt met buigingen zoals in de volte etc. beginnen in stap. Schouderbinnenwaarts e.d. komen niet goed als hij scheef is.