Mijn paard is sloom zelfs op explosive met haver! Tips!??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melaniehut

Mijn paard is sloom zelfs op explosive met haver! Tips!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 13:34

mijn paard is erg sloom.
We hebben hem al myoplast, zeewier, haver, draversbrok, explosive gegeven maar hij word nergens echt actief op...
Hij heeft al een bloed onderzoek gehad, maar er is niets gevonden.

Mijn paard wil wel erg graag werken, maar ik heb het gevoel dat hij er de energie niet voor heeft.

Heeft er nog iemand tips of trainings methodes wat wel kan helpen!?

Afbeelding

Gr. melanie
Laatst bijgewerkt door melaniehut op 09-10-10 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

DaisyDarling

Re: Mijn paard is sloom zelfs op explosive met haver! Tips!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:35

Bloedonderzoek?
Wormenkuur?
Gewoon even een check-up kan al veel helpen :)

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 13:42

DaisyDarling schreef:
Bloedonderzoek?
Wormenkuur?
Gewoon even een check-up kan al veel helpen :)

Een wormenkuur krijgt hij elke maand en hij heeft al een keer een bloed onder zoek gehad, er was helaas niets te vinden.
hij is ook al klinisch en röntenologies gekeurt en daar waren ook geen ernstige dingen bij.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:43

Staat je paard in de wei of op stal en hoe lang per dag?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:44

Wat doe je allemaal met hem als je met hem aan het werk gaat?

Kan het zijn dat hij wat meer afwisseling nodig heeft om uit de sleur te komen? Een keer naar het bos/strand o.i.d.?

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:45

Hoe vaak word je paard gereden of gelongeerd? En hoe oud is hij?
Even wat anders, is elke maand ontwormen niet een beetje aan de hoge kant?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:46

elke maand een wormenkuur is eigenlijk helemaal niet handig.
Misschien heeft je paard een ander soort wormen daan waarvoor de kuur is gemaakt.
misschien mestonderzoek doen? wij doen het om de 2 maanden volgens mij. :)
http://www.wormbestrijding.nl/

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:48

Hoeveel voer je hem dan? Ruw en kracht? krijgt hij ook nog gras? Zijn zijn tanden ook al eens gecheckt?

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:50

Ik heb hetzelfde met mijn paard, al gaat het nu wat beter. De mijne was met name sloom omdat hij bij de vorige eigenaar nooit goed aan het been is gereden.
Ik ga er vanuit dat jij je paard goed aan het been rijdt ( gezien het feit dat je ook al onderzoeken hebt laten doen) en veel (schijn)overgangen rijdt. Zo niet, dan zou je dit eens kunnen proberen.
Misschien kun je zijn voerschema aanpassen?
Laatst moest ik van mijn instructrice een half uur lang alleen maar voorwaarts (middendraf en uitgestrekte draf) rijden. Dit heeft wel geholpen toen ik er de keer erna op ging zitten. Hij was veel actiever.
Ik weet niet hoe oud je paardje is, en hoelang je hem al hebt?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:51

weet je dat als je een paard leterlijk iedere maand een keur geeft dat de wormen er beginne tegen kunne dus dat het niet meer werkt als je het veel geeft .

is er onderzoek gedaan of het paard geen wormen geeft wan het kan zijn dat de wormen van je paard imum zijn voor de wormenkuur !
Het komt vaker voor dan je denkt :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:53

Zadelcheck, osteopaat, zand, ruim voldoende ruwvoer, bietenpulp, olie? Er zijn heel veel dingen waardoor je paard nét niet zo kan presteren als het eigenlijk zou moeten kunnen.
Elke maand een wormkuur is niet ok. Het klinkt misschien raar, maar wormen hebben ook een functie in de weerstand van je paard. Teveel ontwormen is dus ook niet goed. Vraag over de beste frequentie en middelen advies aan je paardenarts. Bij ons wordt bijvoorbeeld 4x per jaar ontwormd, wisselend met equest en equest-praemox.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 14:24

marleen_usar schreef:
Staat je paard in de wei of op stal en hoe lang per dag?

zomers meestal van 8 uur 's ochtends tot 16 uur 's middags

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 14:29

Myca schreef:
Wat doe je allemaal met hem als je met hem aan het werk gaat?

Kan het zijn dat hij wat meer afwisseling nodig heeft om uit de sleur te komen? Een keer naar het bos/strand o.i.d.?

Ik rij dressuur met mijn paard momenteel L2 maar om de week heb ik spring les en als he weer het toe staat ga ik ook af en toe naar buiten

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 14:32

Marijketjuh_ schreef:
Ik heb hetzelfde met mijn paard, al gaat het nu wat beter. De mijne was met name sloom omdat hij bij de vorige eigenaar nooit goed aan het been is gereden.
Ik ga er vanuit dat jij je paard goed aan het been rijdt ( gezien het feit dat je ook al onderzoeken hebt laten doen) en veel (schijn)overgangen rijdt. Zo niet, dan zou je dit eens kunnen proberen.
Misschien kun je zijn voerschema aanpassen?
Laatst moest ik van mijn instructrice een half uur lang alleen maar voorwaarts (middendraf en uitgestrekte draf) rijden. Dit heeft wel geholpen toen ik er de keer erna op ging zitten. Hij was veel actiever.
Ik weet niet hoe oud je paardje is, en hoelang je hem al hebt?

Ik zal het nog een keer proberen!
hij is 6 jaar en volgnes mij wel nog steeds in de groei
ik heb hem inmiddels 2 jaar, hij slaap ook altijd erg veel.
Hij is altijd wel wat sloom geweest maar de laaste tijd kun je er gewoon niet meer tegen rijden

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:32

Heeft je paard vrij? Rij je altijd in dezelfde bak? Afwisseling!! Blijf je paard motiveren, die van mij is ook geen hete, ik doe hem geen plezier met het dressuurwerk, dus ik hou het kort, wissel veel af, neem hem regelmatig ergens mee naar toe en hij heeft sowieso 1 of 2 dagen vrij in de week!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:39

teveel voeren kan ook averechts werken.
ik heb dat helaas uit eigen ervaring ondervonden, mijn paard werd slomer en ik ging meer voeren.
ik voelde wel dat hij wilde, maar ergens gewoon blokeerde.
toen heeft een brokhandelaar mij aangeraden om het voer te halveren, omdat ik hem tegen een verzuring aanvoerde.
en inderdaad, hij liep weer beter.
hij krijgt nu 2x 3/4 subli, en daar reageren veel paarden erg goed op.
mijn paard word zo'n 4 a 5 keer per week flink getraind, en heeft hier meer dan genoeg aan.

groei kan er uiteraard ook veel mee te maken hebben.
kwestie van naar je paard kijken, even een stapje terug doen eventueel.
en tja, sommige paarden blijven lui...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:42

Is al heel veel genoemd maar op de foto zie ik ook een heel erg tegenhangende ruiter, ook niet motiverend om wel actiever te gaan lopen voor je paard.
Is het alleen tijdens het rijden of ook tijdens het longeren? Loop je daar ook tegen problemen aan?

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:42

Inderdaad misschien helemaal terug gaan naar het begin en weinig krachtvoer voeren. Zoals timilon al zei te veel voeren kan averechts werken.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:44

Een vitaminespuit geven.. Verder kort rijden, bijv. 1/2 uurtje maar dan wel intensief.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 17:04

x_Marr schreef:
Is al heel veel genoemd maar op de foto zie ik ook een heel erg tegenhangende ruiter, ook niet motiverend om wel actiever te gaan lopen voor je paard.
Is het alleen tijdens het rijden of ook tijdens het longeren? Loop je daar ook tegen problemen aan?

het is ook tijdens het longeren

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:08

Probeer eens je training om te gooien. BV galoptraining buiten.(intervaltraining)
Misschien vaker springen.

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:10

MLoeser schreef:
Hoeveel voer je hem dan? Ruw en kracht? krijgt hij ook nog gras? Zijn zijn tanden ook al eens gecheckt?

Wrm moeten zijn tanden gecheckt worden dan?:P

Heb nml. het zelfde probleem als ts dus ben benieuwt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:14

Je hoort het zo veel, slome paarden. Maar mensen wat ik niet helemaal snap geen enkel paard wordt sloom geboren, het zijn en blijven vlucht dieren.
Ik ben van mening dat een paard sloom gemaakt wordt. Niet dat je als ruiter dat bewust doet, maar toch is het gebeurt
Als ik de foto bekijk is mijn eerste reactie, ga eens rijden in verlichte zit en doe je sporen af. Je zit achterover en met je spoor er in.
Dat hij ook sloom is aan de longe kan ook zijn door een verkeerde positie van jou in de cirkel, en aangeleerd gedrag van het rijden.
Dat moet je hem dus gaan afleren. Hoe is natuurlijk de vraag, nou zoals ik al schreef, verlichte zit en sporen af en benen stil. Want waarom kuitdruk geven als hij er toch niet op reageert. Ga eens lessen bij een andere instructeur geeft altijd leuke info.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:32

Ik ben het met Japeloup eens, paarden zijn niet sloom.
Bedenk ook dat jou paard zijn eigen basis tempo heeft en ga daar eens mee werken, wat kun je daar mee.
Neem ook les in het rechtrichten, je paard loopt echt heel erg op de voorhand , jou zit houd hem tegen en je rijd met je handen op de rem, geef het dier de teugel die hij nodig heeft om op eigen benen te kunnen lopen.
Haal idd die sporen eraf en leer onafhankelijke hulpen te geven, zodat het paard gaat snappen wat je bedoelt dat leert hij niet op deze manier, gas geven, remmen en knellen met je benen zijn allemaal hulpen waar het paard niks mee kan en dus niks van leert.

Het probleem ligt echt bij jou techniek, leer rijden op een geoie en eerlijke manier , kijk eens op de site van paardenbegrijpen.nl staat veel nuttige info en miss wel een goeie instructrice bij jou in de buurt,

Voor de rest heb je een heel knap paard, en hoe beter jij gaat rijden hoe mooier en trotser het dier gaat worden, op deze manier train je hem de verkeerde kant op,

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:39

Japeloup schreef:
Je hoort het zo veel, slome paarden. Maar mensen wat ik niet helemaal snap geen enkel paard wordt sloom geboren, het zijn en blijven vlucht dieren.
Ik ben van mening dat een paard sloom gemaakt wordt. Niet dat je als ruiter dat bewust doet, maar toch is het gebeurt
Als ik de foto bekijk is mijn eerste reactie, ga eens rijden in verlichte zit en doe je sporen af. Je zit achterover en met je spoor er in.
Dat hij ook sloom is aan de longe kan ook zijn door een verkeerde positie van jou in de cirkel, en aangeleerd gedrag van het rijden.
Dat moet je hem dus gaan afleren. Hoe is natuurlijk de vraag, nou zoals ik al schreef, verlichte zit en sporen af en benen stil. Want waarom kuitdruk geven als hij er toch niet op reageert. Ga eens lessen bij een andere instructeur geeft altijd leuke info.

Doe k al..