Paard loopt uit zichzelf rond en neemt de teugels niet aan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Joyy

Paard loopt uit zichzelf rond en neemt de teugels niet aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 14:50

Hoihoi, :D

Ik heb sinds kort een nieuw paard, een 4 jarige die nu 10 weken onder het zadel is.
We hebben haar door iemand zadelmak laten maken, en nu rij ik haar 5 weken.
Ze pakt het heel fijn aan, alleen loopt ze heel makkelijk in een eigen houding, en dan is het dus niet als een kameel, maar gewoon echt rond.(alsof ze aan de teugel gereden wordt)
Ze vind het erg moeilijk om mijn teugels aan te pakken als ik ze langer laat, maar dat gaat al steeds beter.
Nu is het zo dat als ik aangallopeer op de linkerhand, ze gewoon heel fijn loopt, ik kan mijn teugels langer doen en ze komt als iets met der neusje uit haar eigen houding,
maar zodra ik op rechts aangallopeer kropt ze zich heel erg op, laat ik de teugels los en geef ik natuurlijk genoeg druk met mijn benen, maar ze neemt het gewoon niet aan.

Ik werk er heel veel aan, maar aangezien ik bijna niks in mijn handen heb, is het erg moeilijk om haar neusje eruit te rijden.

Heeft iemand tips hoe ik haar langer kan laten lopen? en dan bedoel ik niet van dat ik meer been moet geven, want dat doe ik al en dan komt ze er nog steeds niet mooi uit.

Alvast bedankt! :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:52

en dan bedoel ik niet van dat ik meer been moet geven, want dat doe ik al en dan komt ze er nog steeds niet mooi uit.

Maar deze laatste zin is wel de juiste oplossing. Dus ga ik het toch zeggen! Het is een 4 jarige, die nog zoekende is naar balans. Van achteren uit naar voren rijden is essentieel voor je probleem!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:53

Wat zegt je instructeur ervan?

Ik blijf bij zulke paarden gewoon rustig been geven en naar voren rijden. Ze zoeken vanzelf wel een keer die hand op.

Beestje is nog hardstikke groen dus ik zou me vooral niet druk maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:58

kleinvosje schreef:
en dan bedoel ik niet van dat ik meer been moet geven, want dat doe ik al en dan komt ze er nog steeds niet mooi uit.

Maar deze laatste zin is wel de juiste oplossing. Dus ga ik het toch zeggen! Het is een 4 jarige, die nog zoekende is naar balans. Van achteren uit naar voren rijden is essentieel voor je probleem!

Dit wilde ik ook al zeggen. Ze moet dan toch beter aan je been worden. Probeer voltes te rijden, vergroten en verkleinen en speel met de teugels, laat haar maar lekker zakken.
Longeer haar ook goed op lengte zodat ze zelf de lijnen op gaat zoeken waarmee je haar vast zet.

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 14:59

Ik weet dat been natuurlijk al 1 oplossing is, heb zelf ook niet zo heel veel ervaring met een jong paardje, dus was benieuwd of het nog anders kan worden opgelost.

Ze is inderdaad nog jong, mijn instructeur zegt ook veel been gebruiken en dan zoekt ze de teugels wel een keer op. Maar het is soms best vervelend aangezien ik echt niks in mijn handen heb.

In iedergeval bedankt voor jullie reacties! :D

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 15:00

Joolien schreef:
kleinvosje schreef:

Dit wilde ik ook al zeggen. Ze moet dan toch beter aan je been worden. Probeer voltes te rijden, vergroten en verkleinen en speel met de teugels, laat haar maar lekker zakken.
Longeer haar ook goed op lengte zodat ze zelf de lijnen op gaat zoeken waarmee je haar vast zet.

Bedankt voor je uitleg, ik ga haar deze week maar is even lekker longeren en eraan werken. :j

aerdenhout1

Re: Paard loopt uit zichzelf rond en neemt de teugels niet aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:14

Niets zo moeilijk als een paard dat ACHTER de teugelhulp kruipt!
Heel, heel slecht ook van de africhtingsstal waar ze is geweest!
Eigenlijk weet je al hoe dit paard is ingereden...op heel veel druk en in de krul!
De moeilijkheid is dat het paard heeft geleerd dat het achter de teugel kruipen het fijnst is omdat het geen druk ( lees pijn) in de mond geeft.
Nu zijn er voor een paard dat sterren kijkt allemaal hulp teugels te krijgen, maar een paard dat achter de teugel loopt bestaat er geen een, en komt het op de handigheid van de ruiter en de kennis van de instructeur (trice) aan.
Vooral het direct inspringen op het loslaten van je paard moet je heel consequent gaan doen.
Daar heb je denk ik wel even een handig iemand bij nodig die aan de kant staat!
Ik heb al div. paarden binnen gekregen van africhtings stallen die dit probleem hadden, maar het is echt wel goed te krijgen!

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 15:17

Aerdenhout1; Ze is wel op veel druk gereden, maar in draf kruipt ze nooit achter de teugel, ze heeft het met name in de rechter gallop.
Ik ga het er in iedergeval met mijn instructeur over hebben, en van haar dochter kan ik ook veel leren, die heeft dat zulke dingen ook al meegemaakt.

Bedankt voor je reactie, gelukkig is het wel goed te krijgen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:19

kleinvosje schreef:

hier ben ik het mee eens.
verder tijdens het rijden de handen naar voren, dus niet meer teugel geven, alleen de handen naar voren.

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 15:23

Ik heb vanavond weer les,(van een andere instructeur,) en zou even gaan vragen wat hij er nou van vindt. Het is niet echt extreem hoor,
maar gewoon vervelend omdat het een jong paardje is , maar nog erg springerig is en met name in de hoeken en ik dus niks in mijn handen heb.

Verder rij ik al veel op de binnenhoefslag om haar op eigen benen te laten lopen, dan moet ik zeggen dat ze als iets meer met der neusje eruit komt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:24

Joyyy14 schreef:
Aerdenhout1; Ze is wel op veel druk gereden, maar in draf kruipt ze nooit achter de teugel, ze heeft het met name in de rechter gallop.
Ik ga het er in iedergeval met mijn instructeur over hebben, en van haar dochter kan ik ook veel leren, die heeft dat zulke dingen ook al meegemaakt.

Bedankt voor je reactie, gelukkig is het wel goed te krijgen.

Zo kwam het niet over bij mij en daarom dacht ik dat ze het altijd deed, dus ook in draf.
In dit geval zal het paard scheef zijn, recht richten en sterker maken in de achterhand zal helpen.
Maar ook nu is het weer moeilijk advies geven als je de combinatie niet ziet!
En 4 jaar is nog een puppie he!!!! Die mogen nog wat slap zijn en problemen geven met africhten!

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 15:26

Ik zou even een foto opzoeken, waar je kunt zien dat ze de teugels al meer opzoekt in gallop, en 1tje van hoe ze loopt in draf.

koetjieboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:29

Wat een bullshit om te zeggen dat dat door de africhtingsstal komt! Sommige paarden doen dat nou eenmaal uit zichzelf, dat heeft helemaal niets te maken met de manier waarop ze gereden zijn.
Probeer om aan de voorkant contact te krijgen, dus teugels wat korter, anders kan je ook nooit uitschuiven. Als je met een losse teugel rijdt kan je paard ook niet voelen dat je je hand naar voren doet om lengte te vragen. En ja, dan met je been naar voren rijden en kijken of je wat kan geven aan de voorkant. Krijg je van voren geen reactie dan wel weer gelijk het contact terugzoeken en blijven proberen. En beloon je paard als hij het goed doet! Succes

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 15:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik laat binnenkort wel even een foto maken van hoe ze achter de teugel loopt.

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:31

aerdenhout1 schreef:
Eigenlijk weet je al hoe dit paard is ingereden...op heel veel druk en in de krul!
De moeilijkheid is dat het paard heeft geleerd dat het achter de teugel kruipen het fijnst is omdat het geen druk ( lees pijn) in de mond geeft.
Nu zijn er voor een paard dat sterren kijkt allemaal hulp teugels te krijgen, maar een paard dat achter de teugel loopt bestaat er geen een, en komt het op de handigheid van de ruiter en de kennis van de instructeur (trice) aan.
Vooral het direct inspringen op het loslaten van je paard moet je heel consequent gaan doen.
Ik heb al div. paarden binnen gekregen van africhtings stallen die dit probleem hadden, maar het is echt wel goed te krijgen!

Dit is wel erg kort door de bocht hoor! Mijn eigen paard heeft het zelfde probleem en loopt ook makkelijk in een eigen houding en van haar weet ik zeker dat het niets met de manier van inrijden te maken heeft! Zij is zeker nooit in de krul getrokken. Bij haar heeft het meer te maken met balans en kracht. Nu ze ouder en sterker wordt en ook beter voorwaards wordt gaat ze vanzelf steeds meer druk in m'n handen leggen. Een lastig probleem is het zeker. Van achter naar voren rijden, veel overgangen maken en zo zorgen dat ze goed op je been reageerd, houd je teugels niet te lang en geef mee wanneer zij dat vraagd en verder veel geduld.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:34

Joh...en hoe komt het dan dat geen enkel paard dat hier ooit zadelmak is gemaakt dit probleem heeft gehad?
Als een paard er achter gaat kruipen, hoor je daar direct op in te springen met de africhting.
Dus ofwel de fout ligt bij de eigenaar of bij de africhtings stal.
En teugels korter als ze al met de neus op de boeg lopen, zal een moeilijk verhaal gaan worden!

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 15:35

koetjieboe schreef:
Wat een bullshit om te zeggen dat dat door de africhtingsstal komt! Sommige paarden doen dat nou eenmaal uit zichzelf, dat heeft helemaal niets te maken met de manier waarop ze gereden zijn.
Probeer om aan de voorkant contact te krijgen, dus teugels wat korter, anders kan je ook nooit uitschuiven. Als je met een losse teugel rijdt kan je paard ook niet voelen dat je je hand naar voren doet om lengte te vragen. En ja, dan met je been naar voren rijden en kijken of je wat kan geven aan de voorkant. Krijg je van voren geen reactie dan wel weer gelijk het contact terugzoeken en blijven proberen. En beloon je paard als hij het goed doet! Succes

Het klopt dat ze het zelf snel uitzichzelf doet. Ik ga veel overgangen rijden.
Ik kan ook nog niet zoveel van haar verwachten want kheb der nog maar 5 weekjes. :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:38

aerdenhout1 schreef:

Dat is echt onzin! Mijn 5 jarige loopt ook graag achter de teugel, ik ken de vorige eigenaresse en hij is absoluut niet in de krul getrokken (hij is altijd toer de boer in de rondte gereden). Probeer veel te schakelen TS naar voren en weer iets terug! Komt vanzelf goed hoor, ze zijn nog jong, niet teveel willen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:39

Ts....kan je je paard ook MET aanleuning met zijn hoofd in het zand laten lopen? Dus vw nw??
De foto's laten een paard zien dat inderdaad is opgekruld en niet wil zakken en lengte buiging aan neemt.
In de galop verkanteld hij...scheef dus...en hij valt heel erg op de voorhand.
Nu mag dat nog wel wat bij een 4 jarige, maar deze duvelt zowat op zijn kop.

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 15:44

Ik ga in iedergeval veel schakelwerk doen, veel belonen en echt proberen haar neusje eruit te krijgen.

Verder geef ik dus wel toe, dat ze van zichzelf wel in haar eigen houding loopt. Kantelen doet ze idd erg in gallop, maarja het is natuurlijk een jong paardje. Ik ga veel op de binnen hoefslag rijden, zodat ze balans krijgt, voltes verkleinen enz.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:49

Nee...binnen hoefslag is nog veels te moeilijk voor je 4 jarige die al scheef is (en de meeste 4 jarige paarden zijn scheef, dus maak je geen zorgen!) Dat gaat problemen geven.
Gun hem nog maar even de aanleuning van het hek en maak hem eerst sterker in zijn lijf ( balans/takt/ over de rug durven lopen)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:50

Billen uit het zadel, en gas geven! Kan je ook buiten en rechtuit galopperen ergens? Hij moet zich leren lang te maken. Misschien juist wat hoger instellen en er "tegenaan" rijden en als je dan contact hebt kan je hem dan langzaamaan laten zakken. Verder veel overgangen maken inderdaad. Leuk paard!

En ik ga mee met Aerdenhout hierboven. :j

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:52

Herkenbaar. Inderdaad been geven en heeeeel veel geduld. Dit duurt echt wel even. Nu een paar maanden later is hij wat sterker en meer in balans en zoekt hij mijn hand al veel meer op en doet hij het nog maar weinig. Komt goed!

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 15:53

Ik kan inderdaad is een lang stuk opzoeken, dat hebben wij aan de overkant.

Bedankt voor jullie reacties!

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:55

Inderdaad been geven, op 2 teugels rijden( goed begrensen) en oefenen oefenen oefenen
mocht het niet goed gaan, blijf dan niet continu doorgaan maar ga ook even wat anders doen.