Fotoshoot Volinda v. metall

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viootjuh

Fotoshoot Volinda v. metall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 20:28

Na meer dan een jaar ellende waar in dit topic maar over te lezen is: [RT-HAW] Volinda, Na 2 jaar ellende eindelijk weer vooruitgang
zijn we eindelijk weer helemaal op de goede weg. Ik vond het daarom ook tijd voor een fotoshoot! Kim (kimenragna op bokt) heeft onwijs mooie foto's gemaakt.

Ik denk dat we nu ongeveer op l niveau trainen.

Mijn houding was op de foto's in mijn vorige topic echt heel bagger maar is, vind ik, weer aan het verbeteren. Ik zit al weer wat rechter op en mijn beenligging wordt gelukkig ook steeds weer een beetje beter. Natuurlijk valt mijn houding nog wel te verbeteren. In de galop heb ik nog wat moeite met uitzitten en kom ik als het ware soms uit het zadel. Let trouwens niet op mijn gelaatsuitdrukkingen :+

Ik hoop dat jullie net zo blij worden van de foto's als ik en een reactie en opbouwend commentaar is natuurlijk altijd meer dan welkom!

Hier de foto's, van het in en uitstappen zijn geen foto's gemaakt:

Draf:

1

Afbeelding

2

Afbeelding

3

Afbeelding

4

Afbeelding

5

Afbeelding

6

Afbeelding

7

Afbeelding

8

Afbeelding

9

Afbeelding

10 Pasje opzij

Afbeelding

11

Afbeelding

Galop

12

Afbeelding

13

Afbeelding

14 haha ik weet niet wat ik hier zit te doen:

Afbeelding

15

Afbeelding

Na het rijden heeft ze nog even mogen spelen in de wei met het paard van kim. Hier zijn ook mooie foto's van gemaakt maar die passen er helaas niet meer bij :(

Forbiddenpie

Re: Fotoshoot Volinda v. metall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:47

Zo die glimt pas echt goed! :D Ik vind je houding best goed hoor, beetje op je handen letten nog, en niet te veel naar beneden kijken.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 00:26

Leuke foto's, wat een mooi beest en inderdaad hij glimt enorm!

Maar ik moet zeggen dat ik het paard erg diep vind lopen met z'n koppie. Op een aantal foto's heb je een mooi meegaande hand, maar helaas zie ik hier en daar ook een (naar mijn idee) vrij strenge binnenhand. En hoewel je paard d'r achterhand al behoorlijk meeneemt zou ik toch proberen haar nog wat meer bergopwaarts te rijden.

Voor wat betreft je houding zit je al behoorlijk netjes rechtop. Probeer wel aan je spoorgebruik te denken, foto's blijven uiteraard momentopnames, maar op veel foto's trek je je hak aardig op. Aan de lengte van de beugels ligt het volgens mij niet want die lijkt niet te lang.
En als laatste: probeer nog wat meer je hoofd omhoog te houden, dit blijft natuurlijk lastig wanneer je gewend bent om naar beneden te kijken zoals de meerderheid van de ruiters. "seeing is believing", met andere woorden: tijdens het rijden heb je snel de neiging om naar het hoofd en de hals van het paard te kijken om te zien wat de reactie is op je hulpen. Maar doordat je rechtvooruit kijkt met je gezicht naar voren, zal je merken dat je schouders automatisch een stuk meer naar achter zullen gaan waardoor die "bochel" tussen je schouderbladen ook minder wordt.
En uiteindelijk is het natuurlijk het mooiste wanneer je op gevoel rijdt en voelt wat jouw hulpen met het paard doen. Door kleine stukjes met je ogen dicht te rijden (pas op voor botsinggevaar!) kan je hiermee oefenen. Op deze manier voel je precies hoe je paard reageert op jouw hulpen en hoe dat voelt. Door je ogen te openen kan je "checken" of je gevoel klopt met het plaatje. En andersom natuurlijk ook: ziet het plaatje er alleen mooi uit, of voelt het nog steeds fijn wanneer je het alleen op gevoel doet?

Hopelijk heb je wat aan mijn commentaar. Veel succes verder samen en ik ben erg benieuwd naar jullie verdere ontwikkelingen:)

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 05:48

Liebe_ist dankjewel voor je commentaar, ze heeft inderdaad eindelijk haar glans een beetje terug en inderdaad ik kijk erg graag naar mijn paard haha!

Jolien87: bedankt voor je commentaar en tips:

Het klopt inderdaad dat ik de neiging heb om continu naar mijn paard te kijken en hierdoor een beetje een bolle rug krijg ;), goede tip heb je me daarvoor gegeven, bedankt!

Wat betreft het diep lopen ben ik het niet helemaal met je eens:
Voor een wedstrijd loopt ze inderdaad te diep. Voor in de training vind ik haar prima lopen, al pak ik haar vooral in mijn privelessen (dus onder begeleiding) wel op. Zoals je in mijn vorige topic kan lezen heeft dit paard heel wat te voorduren gehad met haar lijf. Ik vind het daarom nu vooral erg belangrijk dat ze haar spieren in bijvoorbeeld haar rug goed gebruik en lekker soepel door haar lijf loopt. Dat bergopwaartse komt vanzelf wel weer. Ik moet zeggen dat ze haar achterbeen weer meer dan verwacht gebruikt, ook dit wordt naarmate de training wel weer nog beter.
Mijn handen zijn over het algemeen meegaand, echter in een wending haal ik de binnenhand net iets van de schouder af om haar de wending in te sturen, misschien dat het daarom een beetje streng oogt. Ik probeer mijn hand dan niet naar me toe te trekken. Spoorgebruik heb je wel deels gelijk in, al raak ik haar echter amper aan (het is een echte merrie, al zou je haar echt aantikken pikt ze dat niet), mijn hakken moet ik nog meer uitdrukken maar is al veel beter dan in mijn vorige topics. Ik heb in dit topic 4 foto's geteld waar ik echt mijn been optrek/spoor gebruik. In mijn vorige topics was dit elke pas (triest ik weet het).

Kortom werk ik eigenlijk aan alle punten, alleen gaat hier jammer genoeg toch wat tijd overheen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:07

Hoi!
Fijn dat je wat met mijn tip kan, daar zijn tips voor:)
Ik heb je vorige topic ook gelezen en ik begrijp goed dat jullie echt weer aan het opbouwen zijn. Wat een verschil zeg! En complimenten voor je doorzettingsvermogen, 2 jaar met je paard in de weer zijn is niet niks. Het is inderdaad niet verkeerd om je paard af en toe wat meer door te pakken, in jullie geval komt daar inderdaad bij dat ze haar achterhand goed mee weet te nemen, en zeker al een stuk meer dan in je vorige topic. Wat dat betreft zit er absoluut vooruitgang in.
Voor je rest snap ik na je uitleg ook de "strenge" indruk van je binnenhand, op foto's ziet het er toch altijd weer anders uit he;)
Ga je nog foto's af laten drukken?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:31

Wat een mooie ruime passen maakt je paard,

Ik vind dat je op de meeste foto's net iets te veel stelling hebt.Ik zou graag iets meer lengtebuiging zien inplaats van een redelijk recht paard dat haar hoofd inbuigt.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 08:40

Jolien 87: Ja, er was inderdaad wel wat doorzettingsvermogen voor nodig, maar dat is ze ook helemaal waard! Ik weet niet of ik ze laat afdrukken, misschien wel!

Doerakje: Bedankt voor je reactie! Mag ik vragen waar jij te veel stelling ziet (behalve op de afbeeldingen waar ik een figuur rij of inga? Ik ben me er namelijk niet echt van bewust?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:46

Vooral op 9 en 6 ik begrijp dat je een figuur in rijd maar dan zie ik liever meer lengte buiging inplaats van de hals die nog eens los buigt van het lichaam. Hij kantelt op deze foto's ook een beetje misschien omdat je je buitenteugel er te weinig aan hebt en je binnen teugel te veel?
Ik hoop dat het duidelijk is :o

edit: het lijkt een klein beetje alsof je hem op je binnenteugel probeert te sturen inplaats van op je buitenteugel wellicht omdat je dus strenger bent met binnen?

Ik vind jullie een mooie combi!

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 08:53

Ik snap je! Zoals ik al eerder heb uitgelegd, heb ik de neiging om mijn binnenhand soms nogal ver van de hals te halen om haar de wending in te sturen. Daardoor neemt ze dan inderdaad soms wat te veel stelling aan. Ik zal er op letten. Dankjewel!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:54

foei! haha sturen doe je met je buitenhand en je binnenbeen ;)

Het beste is dat je je er van bewust bent en met hulp en veel geduld komen jullie er wel!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:55

Hoi,
Mooi paard! Als ik je een adviesje mag geven; probeer hem wat losser te laten, iets meer meegaan met je hand {dus niet losgooien, wel contact houden}. Dan kun je hem wat lager houden, maar krijg je iets meer ontspanning in de hals, nek en rug. En zoals hierboven ook al is vermeld, binnenhand moet echt veel minder streng, zowel links als rechtsom. Dan kan het binnenachterbeen ook veel beter ondertreden en gaat je paard zich zelf wat meer dragen. Komt ie dus ook vanzelf wat meer bovenin ipv dat je dat geforceert zou doen {wat je overigens niet doet hoor}. Gaat goed komen. Succes!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:00

Maar ik denk dat een beetje begeleiding met de binnenhand soms wel even goed is wanneer je paard dit nodig heeft. Zolang er ook maar ondersteuning blijft vanuit het been en de buitenhand. Van hieruit kan je weer terugwerken naar alleen het hulpgeven met je buitenteugel en binnenbeen.
Als ik de foto's nog eens bekijk heb ik niet het idee dat de binnenhand TE streng is, het paard loopt niet geforceerd, heeft haar mond netjes gesloten en het bit blijft over het algemeen mooi op de plek liggen in de mond.
Natuurlijk is het nog niet het perfecte plaatje maar dat weet de ts volgens mij ook:)

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 09:07

Sliert: Ik vind haar eigenlijk heel ontspannen lopen en zie op de foto's geen onnodige spanning, ik heb vrijwel niets in mijn handen tijdens het rijden, ik weet dan ook niet hoe ik nog meer mee moet gaan zonder mijn teugels langer te laten worden/los te gooien. Dat van mijn binnenhand heb ik al een paar keer in dit topic uitgelegd ;). Ik zal er nog meer op gaan letten.

Ik weet inderdaad dat het nog niet perfect is maar wel al veel beter dan een poosje terug. We hebben niet voor niks wekelijks minimaal 1x priveles, verbeteren kan altijd daar ben ik me harstikke bewust van. Daarbij ben ik van mening dat ik bij zeer weinig mensen het perfecte plaatje zie. Dat is maar goed ook want anders zouden we niet meer kunnen leren, lijkt me ook saai! Ik ben trouwens erg blij met jullie opbouwende kritiek hor :D

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:18

Misschien heb ik het verkeerd uitgedrukt. Ik vind ook niet dat ze gespannen loopt. Ik vind dat je een goed uitgangspunt hebt, maar van hieruit kun je weer verder door te proberen of je de hals iets meer kan uitschuiven. Een ietsiepietsie. Nogmaals, ik vind echt niet dat je d'r slecht rijdt hoor, of in elkaar trekt of wat dan ook.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:19

Ik vind het er wel goed uit zien! Alleen vind ik wel dat 't iets minder diep mag, maar jij vind zelf van niet, en vanaf een foto is altijd lastig beoordelen, en volgens mij weet jij wel waarom je haar zo rijdt. Verder vind ik het beengebruik wel netjes, vooral als je bedenkt waar ze vandaan komt. Verder commentaar is al gegeven, veel succes verder!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:25

Ik vind het er super uit zien! Heel veel verbetering ten opzichte van de vorige keer!

Dat diepe dat is ook wel een beetje mijn ding, hou je ze lekker soepel mee. Af en toe controleren of je ze nog omhoog krijgt, dan is het prima. Hoog lopen kan elk paard.
In de galop zou ik nog wat meer naar beneden zien, richting halshouding als op de laatste foto.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 09:29

Sliert: ik begreep het inderdaad iets anders maar dat maakt helemaal niet uit ik voel me niet snel aangevallen ;). Ik schuif haar hals ook weleens uit, ik pak haar ook weleens wat meer op, maar voor nu vind ik dit inderdaad gewoon een goed uitgangspunt.

Rena100: bedankt voor je commentaar, over enige tijd, als we weer wat verder in training zijn, zal ik haar ook wel weer wat hoger instellen!

Jeanine: Bedankt voor het commentaar, hoog lopen kan ze inderdaad prima maar nog niet op de manier dat ze haar spieren goed belast!

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:25

heee daar zijn de foto's!
en tja moet wat zeggen he...
Dus uhm..probeer je hakken netjes uit te drukken!
Ze is al veeel losser in haar lichaam geworden! dan kan je goed het verschil zien met hoe ze weer terugkwam toen!
lekker doorblijven rijden dan komt alles goed!

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 05:19

Hey! Ja het verschil is enorm (ook in lichaamsgewicht gelukkig ;) met toen ze net terug was!

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:49

Ziet er goed uit!
Er zijn al veel dingen gezegd maar in het kort wil ik er dit over kwijt: Mooi paard, lijkt me heerlijk om te rijden. Je houding mag je inderdaad wat verbeteren (is al genoemd wat), verder is het denk ik met dit paard van belang om te werken aan rechtgerichtheid, het verfijnen van je hulpen (maar dat word alleen maar makkelijker als je paard recht is) en lekker door het lijf trainen, wat je al doet dus. Meer bergopwaarts trainen vind ik in dit geval nogal kul, sorry. Dat kun je best stukjes doen in de galop bijv. om hem sterker te maken, maar verderis dat nog niet van belang.

Succes er mee en geniet er van!

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 11:31

Moes: dankjewel voor je reactie! Zoals ik eerder zei, vind ik het ook onzin om haar nu meer bergopwaarts te rijden (soms 5 minuten uitgesloten), dus dan doen we dus ook lekker niet ;). We gaan gewoon lekker verder waar we mee bezig zijn, alles op z'n tijd! Met mijn houding ben ik vollop bezig maar helaas gaat hier veel tijd overheen!

belbellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:58

Wat zit er veel vooruitgang in zeg! je houding is al stukken beter!
Probeer je been nog meer lang te maken en iets meer in het middelpunt van het zadel te gaan zitten.
Je paard ziet er verder top uit! mooi in d'r vacht en glimt als een spiegel.
Ik vind haar juist lekker lopen, fijn over de rug en genoeg vanuit achteruit, als je haar helemaal los door het lijf hebt kan je haar ook weer makkelijker naar boven rijden.
Kwa beweging en type zie ik heel veel van haar terug in mijn Metall! :D

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:19

hoi!

Ik ben het eens met jolien87 vind hem vaak iets te diep lopen dus ga ook mee met de tips die ze jou geeft!

Verder wat een super goede vooruitgang voor jullie beide, heb je vorige topic ook gelezen!

heel veel plezier en succes nog

xBellalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:33

Wat een mooie foto's
en een prachtig paard

Je houding is inderdaad vooruit gegaan
maar ik denk dat je de schouders nog
wel wat verder naar achter kan doen
zodat je niet zover naar voren zit
ook ben ik het met degene boven mij eens
voor de rest vind ik het er netjes uitzien!

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 14:55

Allemaal bedankt voor de leuke en opbouwende reacties! Het te diep lopen ben ik me van bewust en zal minder worden naarmate ze verder aansterkt en nog losser wordt in haar lijf! Ik ga haar nu niet in een houding dwingen omdat ze haar spieren dan niet op de juiste manier gebruikt.

Belliebellie: wat leuk dat je ook een metall hebt! En inderdaad metall zie je altijd een beetje terug in nakomelingen!