tinker te sterk op buiten rit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

taff

tinker te sterk op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 20:58

hoi allemaal.
Ik heb sinds dec een tinker gekocht.
Een 20 jarige super lieve bomproef(?) muts.
wij doen alleen stappen en jog.
ben in mei aan mijn rug geopereerd en doe rustig aan
in de bak kan ik met een touwhalstertje rijden en sturen met mijn gewicht.super.
maar een staprit buiten de heenreis is ze een 20 jarige muts die vrolijk door stapt.
als ze merkt dat het richting huis gaat is ze 5 jaar en niet te houden.
de nek krult op en we dribbelen er flink op los hoe meer ik inhou hoe gekker ze doet.
ze gaat er niet vandoor raakt niet in paniek.
gaat het haar het niet lukken door het bit heen te komen dan gooit ze het hoofd omhoog en dan heb ik niets meer te vertelen.
heb veel bitten geprobeerd .
zondag heb ik het geprobeerd met een hackemoor heenreis zeer ontspanen
terug niet te houden heb ook nog een bit in gedaan voor mijn eigen veiligheid
zodra ik de stap vraag krijg ik dribbel dan probeer ik/rondjes draai/terug rij/ maar ze word witheet, briest, schuimt, zweet,geef ik haar de ruimte gaat ze draven maar niet in.galop.
hoe vang ik dit op pitige pony geen probleem maar dat mijn armen na elke buiterit 2 cm langer worden dat geeft problemen met mijn zaak.
ik wil stappen zij niet(hadden toch een afspraak dat ik de baas zou zijn maar zij komt de afspraak niet na). :(
graag advies . :(

EvaRampage

Re: tinker te sterk op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:15

Ga je vaak alleen op buitenrit of met andere paarden.
Andere paarden kunnen haar mogelijk helpen om rustig te blijven.
Tsja als ze zich echt heel sterk maakt doe je daar niets tegen ..
Een drafje terug naar huis is geen optie??

Wat wij wel doen als het echt niet gaat is afstappen en het laatste stukje er naast lopen. Evt. met zweepje voor haar hoofd haar regelmatig halt laten houden.
Zelf kalm blijven want jou evt. zenuwen pikt ze ook op.

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 21:31

Ga vaak er alleen opuit
maar laatst samen met een fries.
terug reis heeft haar neus in de kont van de fries(die heeft er geen probeleem mee)
fries stapt zij dribbelt.
draf tereug naar huis? wie rijd wie?
afstappen blijft ze zeer pitig maar hoef ik maar mijn vinger op te steken en dan blijft ze achter me.
blijf vaak ustig maar zondag proberde ze op twee benen naar huis te komen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:33

Als je ernaast loopt doet ze het dan ook? Ik denk dat deze dame een behoorlijk stukje mist..
Hoe streng ben jij? Soms kun je beter 1 x te hard dan 10 x te zacht zijn..

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 21:40

wandellen geen probleem
grond oefeningen geen probleem
wat bedoel je met stukje missen
haar vorige eigenaar heeft nooit probleemen
gehad.ik laat het kaas niet van mijn brood eten
heb in mijn jonge jaren veel dravers onder het zadel gehad
ben niet bang wel voorzichtig (mijn rug)

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:52

Mijn paardje heeft dit ook gehad. elke keer als hij dan ging dribbelen liet ik hem een rondje lopen. Ik kreeg op een gegeven moment door dat hoe meer druk ik had om hem tegen te houden, hoe meer hij ging dribbelen. Nu rijd ik hem met losse teugel, en gaat het super. Misschien kun je dat eens proberen.....
Weet natuurlijk niet of dat voor jouw paardje ook werkt, maar altijd proberen waard. Ik liet teugels niet van een op andere dag los hoor. Maar geleidelijk aan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:56

Maar als je een buitenrit gaat maken, en zodra ze op de terug weg vervelend begint te doen is ze aan de hand wel braaf? Dat lijkt mij namelijk sterk, ik zou echt vanaf daar beginnen met ''heropvoeden''. Dus word er ook maar iets druk op de teugel gelegt krijgt ze een tikje tegen haar borst, reageerd ze niet bouw je de druk steeds harder op door met regelmaat steeds harder te slaan. Houd ze op haal jij alle druk eraf en ontspan je.

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 22:03

zodra ze in draf gaat is ze beter te hanteren, maar is het niet zo dat ik met haar rij en niet zij met mij.
haar eerste eigenaar had de regel ik bepaal de gang en zij het tempo. dat wil ik ook maar ze word steeds driftiger.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:08

ik zou ook niet haar dan maar in draf zetten omdat dat makkelijker is , want daarna wil zij echt meer en straks in galop naar huis. Ik zou het inderdaad ook proberen met een ander paardje er voor. En wellicht helpt het om af te stappen, 2 benen de lucht in is ook niet lollig trouwens. Het is toch een probleem wat er in is geslopen en dat is sneller aangeleerd dan afgeleerd. Sterkte ermee.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:28

Ik bedoel met aan de hand ernaast.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:30

Je zegt het hier dus al zelf, "ik bepaal de gang en zij bepaald het tempo" daar zit dus het probleem, paarden kunnen niet dingen overdenken zoals mensen dat doen, voor een paard is dit echt niet duidelijk, en hij gaat dan idd grenzen aftasten en zoeken hoe het nog anders kan.
Het paard is hier echt niet in de fout, hij gebruikt alleen de vrijheid die hem hier ook geboden wordt,zoek de fout bij jezelf.

taff schreef:
zodra ze in draf gaat is ze beter te hanteren, maar is het niet zo dat ik met haar rij en niet zij met mij.
haar eerste eigenaar had de regel ik bepaal de gang en zij het tempo. dat wil ik ook maar ze word steeds driftiger.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:23

Ik denk dat consequentie heel belangrijk is.
Jij bent de baas en je laat haar net zo lang wachten totdat jij weer verder wil.
Zij moet niet wat te vertellen hebben.
En hierbij krijg ik het idee dat zij wel veel te vertellen heeft.
Probeer gewoon op te houden ook aan het begin van de buitenrit en beloon haar als ze het goed doet.
Dat doe je meteen als je op buitenrit gaat. Dan zal ze het makkelijk doen en wordt ze beloond.
Ze weet dan voor de terug weg dat ze het beter kan doen want dan krijgt ze haar beloning.

Wat ook een tip kan zijn is ophoudingen maken en weer loslaten. Niet blijven vasthouden.
Je hebt haar vast even heel consequent en laat haar daarna weer los. En dit blijf je herhalen totdat ze toegeeft.
Het zal heus niet meteen geweldig gaan maar op een gegeven moment merk je het verschil.

Veel succes!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:44

Oke, geen idee of dit helpt, maar wat als je de buitenrit nu eens drastisch inkort? Dus nog voor je goed en wel weg bent (100 meter, en als dat al te ver is, 50 meter), alweer omdraaien en terug naar huis. Waarschijnlijk is ze dan zo overdonderd dat ze dan wel gewoon blijft stappen. Dit ook op jouw tempo! Zodra ze harder gaat stappen, zet haar op een rondje (trek haar desnoods om met het touwhalster), net zolang tot ze stil staat, en ga vanuit die basis weer verder.
Als dit goed gaat, kan je verder gaan en uitbouwen.
Dit betekent voor jou waarschijnlijk een aantal saaie buitenritten, maar als dit wel werkt, heb je in de nabije toekomst wel weer rustige buitenritten...

Ook zou ik voorlopig vooral stappen. Ik heb zelf een paard gereden dat was ingereden met het idee: we gaan lekker vlot, en als we de eerste afslag niet halen, proberen we de tweede wel. Toen ik daarmee naar buiten ging, wilde hij alleen maar hard. Ik heb toen heel bewust een week of 4 alleen maar gestapt. Ging hij te hard ging draaiden we net zolang rondjes tot hij stil stond voor we verder gingen. In het begin werd hij helemaal gek en het zweet droop van hem af. Maar door dit vol te houden had ik uiteindelijk wel een ontspannen paard dat met los teugeltje kon (heen en terugweg). Pas toen dat goed zat, gingen we er stukjes bij draven met dezelfde 'basis'; Ging hij te hard, rondjes draaien tot hij stil stond en weer opnieuw proberen. Het kost wat tijd, maar daarna waren de ritten toch een stuk prettiger!

Succes!

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:59

Ik heb dat ook wel gehad bij mn vorige, ik ging dan zodra we weer op stal waren, weer naar buiten , nog een rondje. Leren dat thuis komen niet betekent dat je klaar bent. Heeft toen voor mij wel geholpen maar weet niet of je er wat aan hebt. Zal per paard toch verschillen en dan is het een beetje uitproberen wat helpt. Succes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:05

Wat je ook eens kan proberen is, zodra ze begint te dribbelen, afstappen en in het veld ernaast even longeren of grondwerk doen, even goed de aandacht vragen, totdat ze weer ontspannen is. Dan weer opstappen, nog even een rondje in het veld rijden en dan verder het pad af. Begint ze dan weer te dribbelen dan stap je weer af en doet nog even longeren. Even goed moe maken als het moet.
Ik heb dat wel eens met die van mij gedaan en dat hielp wel!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:07

martingaal omdoen,zodat ze haar hoofd niet omhoog kan gooien.verder concucent en streng zijn,en steeds andere routes naar huis rijden.

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 09:12

aan de hand geen probleem terug is ze wel wat pitiger maar blijft goed achter me als ik stop stopt zij ook .ze is een zwaar paard maar geen tank.
door mijn operatie drie maanden niet gereden wel gewandeld blijft rustig 10 min staan.
de steling ik bepaal de gang zij het tempo komt bij de vorige eigenaar weg.zij had er ook de hande vol aan.
ik woon in friesland nog al ver weg van belgie.
bedoel je met ophouding stilstand ?
of inhouden en loslaten.
stappen is mijn eenige doel op een buiten rit.
ik dacht neem een 20 jarige daar is de pit wel uit(?)
in de bak is ze perfekt tempo laag slangevoltes in jog met een vinger.
hard rondjes draaien ook geprobeerd maar op een weg met auto's is dit niet handig hoelang hou je dit vol zonder je paard door te draaien?
gr Diane

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:23

Rondjes draaien doe je tot je paard het opgeeft en stilstaat. Dan belonen en verder gaan. Doe een touwhalster onder/over je hoofdstel en trek haar hoofd maar helemaal om. Vooruit gaan ze dan niet meer en uiteindelijk leggen ze de link: ga ik te hard moet ik rondjes draaien en dat is niet zo tof. Dan hoef je uiteindelijk alleen maar stelling te vragen (als 'waarschuwing') en dan worden ze al rustiger.
Uiteraard: doe het op plekken waar het kan, op tijden wanneer het kan. Er is vast ergens een rustige weg, of een rustig tijdstip (ik heb ook wel eens op een fietspad bij een spoorwegovergang gestaan om het paard er aan te leren wennen, op een zeer onchristelijk tijdstip omdat het dan rustig was zodat niemand last van ons had) waar je kan oefenen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:50

Is ze bij vorige eigenaar gewend om ook (veel) te draven en galopperen op buitenrit? misschien moet ze er dan nog aan "wennen" dat het nu toch echt voornamelijk stap is ?

Volgens mij kun je beter de regel hanteren: Jij bepaald de gang én het tempo! als zij tempo mag bepalen gaat zij toch met jou lopen ipv jij met haar rijden ;)
Meteen als ze harder gaat in stap moet je al duidelijk zijn en niet pas als ze gaat dribbelen :o

en Idd beter 1x duidelijk dan de hele weg terug inhouden :j keer tijdje halt of ff achterwaarts zetten kan ook helpen om duidelijk te maken dat sneller gaan/ dribbelen echt niet de bedoeling is :) of der omdraaien en evt ook weer stukje die kant op rijden (alleen sommigen worden dan juist extra druk als je ze dan weer omdraait terug naar huis, dus dit is niet voor elk paard geschikt...)
Blij er constant op letten dat je er niet "in gaat hangen" want dat kun je niet winnen... terugrijden/ tegenhouden doe je niet alleen met je armen/ bit, maar ook goed zitten op je billen en benen eraanhouden :)

Wat doe je trouwens als ze thuiskomt? als er meteen een bak eten klaarstaat wil dat ook wel eens de reden zijn om sneller naar huis te willen dan op de heenweg :Y) Of ga je altijd 's ochtends rijden vanuit stal en mag ze daarna op de wei? dan wil 1st op de wei en daarna rijden ook wel eens helpen :)

en hoe is ze bij iemand anders die geen last van rug heeft? Kan ook nog zijn dat je toch onbewust erg vasthoudt omdat je zo voorzichtig wilt doen, maar door die spanning maak je haar wellicht onbewust nog drukker ;)

Succes ermee!

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 10:16

bij de vorige eigenaar waar ik haar van heb gekocht ben ik er achter dat ze bang werd van haar kracht zij heeft de pony maar een half jaar gehad daarvoor is ze een leuke cross pony geweest.
halt houden is geen probleem spaning van de teugels na halt houden lukt niet ze ontspant niet.
thuis komst nawerken in de bak .
ik ben de eenige die rijd de andere mensen mennen.
maar het prlobleem van de terug weg is bekend bij haar eerste eigenaar .
dat ik erg voorzichtig ben met mijn rug dat kan ik niet ontkennen
er zit een ijzere constuktie in en ben niet zo flexibel .
zijn haar aan het beleren voor de kar.in de bak gaat dit prima.
mischien dat eerst uitbreiden op de weg dan belast ik mijn rug ook minder.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:19

Je probeert het aan de voorkant op te lossen. Maar elk paard is daar sterker. Je moet haar gaan "rijden", dus aan je been zetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:22

Ik zou dan eens beginnen met leren ontspannen onder het zadel in stilstand. Gewoon consequent blijven proberen:
stilstaan -> commando 'ho' geven (of wat je normaal op de grond gebruikt om stil te staan) -> druk van teugels af -> bij beweging meteen achteruit zetten naar de oude plek -> stilstaan -> 'ho' zeggen -> druk van teugels af -> enz enz enz
Dat kan 10 minuten duren, dat kan een uur duren, maar zorg ervoor dat je niet op geeft!
Uiteindelijk zal ze wel een half minuutje stil blijven staan. Dan beloon je heel uitbundig, en daarna zet je dr ZELF weer in stap. Laat haar niet zelf beslissen wanneer ze weg loopt. En dat halve minuutje doe je de dag erna uitbreiden naar een hele minuut, en later naar twee minuten. En uiteindelijk leert je paard dan wel om geduld te hebben en te wachten op jouw commando.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:39

Ah kijk crosspony dat zou ook een stukje kunnen verklaren, die is wel wat meer aktie gewend :) Heb een verzorgpony gehad die ook crosspony is geweest en die heeft ook nooit "gesnapt" dat je ook buiten kan rijden zonder galop :o als je alle gangen reed in het bos kon je aan los teugeltje naar huis, maar als je niet had gegaloppeerd en je reed naar huis werd ie altijd drammerig dat hebben we er nooit meer uitgekregen :o was wel te houden :) maar echt ontspannen kreeg je hem dan niet :n en toen was ie ook al over de 20 :+ (wel 75% arabier)

en vorige eigenaar is dus ook niet echt duidelijk tegen haar geweest... daar heeft ze dan natuurlijk ook der grenzen steeds kunnen verleggen...

Halt houden in bos was bij mijn tinker trouwens in begin ook best lastig en ontspanning was dan ook ver te zoeken :o maar met veel oefenen met zwaar zitten (vooral ook benen niet afsteken maar goed eraan houden) en toch iedere keer los proberen te laten en belonen/ praten als ze stilstaat dan gaan ze het op gegeven moment echt wel snappen :j
[edit] idd wat 8nnemiek zegt :)

ijzeren constructie :(:) helaas reageren sommige paarden daar dus wel erg gevoelig op als iemand niet zo flexibel is...

Dat zou ook mooi zijn als je lekker met wagen weg zou kunnen 8-)

taff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 11:12

ik ga dingen uit proberen heb het idee dat ik een langere adem nodig heb met haar ik denk met een 20 jarige tinker dat oma wat rust wil.(niet dus).
de ijzere conctructie zit in mijn rug en voor de operatie ging het ook zo.
dus dat is niet haar probleem maar de mijne.
benen afsteken betekend dat de rem met zit bepaalen.
de term been aanhouden is dat contact houden met het lichaam of drijven.
heb niet veel dresuur gehad en ben technies niet erg sterk .
in de bak rijden wij op zit en druk en stuuren wij met losse teugel daar reageerd ze prima op

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:08

Idd vaak is het ook wel een kwestie van de langste adem hebben :) en steeds toch weer proberen los te laten/ de ontspanning op te zoeken ookal betekent dat na 1 sec weer opvangen langzaam worden die momenten steeds langer.
Als ze zich fit voelen is 20 jaar nog helemaal niet oud en hoeven ze idd ook geen rust :D

Benen afsteken bedoel ik letterlijk ff denken hoe ik dat uitleg.... als je van voren kijkt kun je tussen de knieën en onderbenen doorkijken en dan druk je vaak je voeten hard in de beugels en zit je niet echt, maar hang je als t ware in je beugels..

Benen aanhouden bedoel ik idd contact met lichaam houden :j

Als ze het in bak kan moet het eigenlijk ook buiten kunnen :) Ben je in de bak ook bezig met halthouden, overgangen en evt achterwaarts? anders misschien daar 1st ook nog meer aan werken en dat dan buiten op zelfde manier toepassen.

Succes!