Moxica's 1e keer @ HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessybelle

Moxica's 1e keer @ HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 00:27

Hello iedereen,

Moxica is een 10 jarige Lusitano die sinds een halfjaartje mijn grote trots is.
In het begin hebben we niet zo heel veel kunnen werken, omdat hij nogal ver ging in het testen, en we eerst aan elkaar moesten wennen.

Ondertussen zijn we al een tijd bezig, en zijn we ons stilletjes aan aan het voorbereiden op wedstrijden.
Moxica zijn niveau ligt veel hoger dan het mijne, ik ga dus hopelijk nog heel veel van hem leren!

Ik denk dat het algemeen wel goed gaat, behalve zijn rechtergalop blijft een groot probleem. Hij is langs links bijna blind, waardoor hij dus heel onzeker word op de rechterhand.

Graag alleen opbouwende kritiek!

Afbeelding
1. Voor het werk, even alles op z'n plaats nemen :P

Afbeelding
2. Instappen, poging tot voorwaarts neerwaarts

Afbeelding
3. Moxica even wakker maken

Afbeelding
4. Hij begint stilletjes aan te zakken

Afbeelding
5. Loopt hij mooi vind ik

Afbeelding
6. De altijd moeilijke rechtergalop, ga elke keer mee in verlichte zit om het hem gemakkelijker te maken, moet ik echhhtt afleren!

Afbeelding
7. Ennnn we zijn weg !

Afbeelding
8. Na de galop

Afbeelding
9. Even uitleg vragen

Afbeelding
10. Uitrijden, hem stilletjes laten zakken

Afbeelding
11. En na het harde werk, mag er ook eens gelachen worden

Afbeelding
12. Terug in de staaaal :Z

L_alice

Re: Moxica's 1e keer @ HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:11

ik vind het er goed uitzien.
probeer idd. met de galop op je kont te blijven zitten, en af en toe je tenen wat naar binnen.

Ik vind het goed dat je hem op zun eigen benen laat lopen en uit uiteindelijk gaat hij mooi lopen.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:22

vind het er goed uit zien!
Probeer alleen je teugels wat korter te maken en vooral je handen soms wat meer naar voren te brengen met je ellebogen in een knik, zoals op foto 10. want op foto 2 lijkt het een beetje alsof je je handen op je benen vast zet. Succes!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:28

Ik vind je te veel aan de voorkant zitten. Op foto 2 zet je je handen laag vast, dat heeft niks met vw-nw te maken, paard moet zelf neerwaarts gaan.
Op de galopfoto's kantel je je handen ook waardoor je ook erg streng wordt.
Je beugels kunnen 1 of 2 gaatjes langer, je zit namelijk nu te ver naar achteren en krijgt een stoelzit, misschien ligt dit aan de lengte van de beugels.

Zijn rechtergalop is denk ik eerder een probleem omdat hij scheef is, je ziet hem op een aantal foto's vallen. Werk hier aan door middel van rechtrichtoefeningen, want dat hoort zeker bij de basis. Een scheef paard kan niet nageven.

Een echte verlichte zit in de galop is juist helemaal niet erg, maak je het hem makkelijker mee, wanneer hij dan meer kracht heeft kun je teruggaan naar het zitten.

Verder is het echt een knap paard: mooie kleur :)

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 09:29

loveRoes schreef:
vind het er goed uit zien!
Probeer alleen je teugels wat korter te maken en vooral je handen soms wat meer naar voren te brengen met je ellebogen in een knik, zoals op foto 10. want op foto 2 lijkt het een beetje alsof je je handen op je benen vast zet. Succes!

Dankuu, van de handen heb je inderdaad gelijk, maar hem korter nemen is nogal moeilijk, Moxica heeft heel veel ruimte nodig, en wnr ik die ruimte inkort met de teugels begint hij nogal eens snel te bokken :P
Uiteindelijk zal hij er toch aan moeten wennen maar voorlopig doen we het zo omdat hij anders veel te lastig doet.

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 09:35

x_Marr schreef:
Ik vind je te veel aan de voorkant zitten. Op foto 2 zet je je handen laag vast, dat heeft niks met vw-nw te maken, paard moet zelf neerwaarts gaan.
Op de galopfoto's kantel je je handen ook waardoor je ook erg streng wordt.
Je beugels kunnen 1 of 2 gaatjes langer, je zit namelijk nu te ver naar achteren en krijgt een stoelzit, misschien ligt dit aan de lengte van de beugels.

Zijn rechtergalop is denk ik eerder een probleem omdat hij scheef is, je ziet hem op een aantal foto's vallen. Werk hier aan door middel van rechtrichtoefeningen, want dat hoort zeker bij de basis. Een scheef paard kan niet nageven.

Een echte verlichte zit in de galop is juist helemaal niet erg, maak je het hem makkelijker mee, wanneer hij dan meer kracht heeft kun je teruggaan naar het zitten.

Verder is het echt een knap paard: mooie kleur :)

Mh ik denk dat nog langer echt niet gaat lukken hoor. Maar kan het in elk geval eens proberen. (moet er wel bij zeggen dat ik eens dringend nieuwe stijgbeugelriemen moet kopen want deze krijg ik nooit op gelijke lengte) Over de rechtergalop heeft hij idd ook moeite omdat hij lang heeft vastgezeten langs die kant, heb daarom al eens een osteopaat laten komen, maar wat bedoel je dan met rechtrichtoefening? Meer grondwerk?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:43

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 09:48

x_Marr schreef:
Hier kan je een beteje lezen wat het is en hoe je het doet:
http://www.paardenbegrijpen.nl/gymnastiek

Maar het beste is toch echt om een instructeur te hebben die het gewoon behandeld in de basis.

Bedankt, ga het zeker eens allemaal goed doorlezen! En ik heb een instructrice, en zij zegt ook dat het wel gaat komen en dat ik heel veel stellingen enzo moet rijden. Bij zijn vorige eigenaar werd hij altijd met zweep en sporen gereden, waardoor hij altijd heel opgejaagd was, en dan heeft zij hem meer dan een jaar laten stilstaan dus ik denk dat het ergens wel normaal is dat hij niet zo soepel meer is? Maar op een dag komen we er wel! *D

MiWaPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:33

Ik ben het met x-Marr eens, dus die tips hoef ik hier niet meer neer te zetten.

WEL wil ik je het volgende meegeven :

Probeer ZELF eens in de rechtergalop te ontspannen ;) ik denk dat als je dat hebt berijkt de rechtergalop geen groot probleem meer is *D

Ik vermoed (als het niet waar is hoor ik het ook graag) dat jij zelf meer denkt aan : hij ziet links bijna niks dus oei oei die bakrand etc, dan dat je paard het zo ervaard..
Want wat ik zo aan de foto's af kan zien(video zal beter beeld weergeven)is een paard dat volledig op jou vertrouwd ((heel relax oogt hij zo onder jou)) ;)

Dus probeer zelf eens meer te ontspannen in je hele lijf ik denk dat je dan al een heel eind bent

Ik wens jou en je paard veel succes toe (komt helemaal goed met jullie)

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:01

Mag ik vragen waarom jij je teugels zo vast hebt? (dus je pink op de teugels i.p.v. tussen pink en ringvinger)

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 17:59

moes schreef:
Mag ik vragen waarom jij je teugels zo vast hebt? (dus je pink op de teugels i.p.v. tussen pink en ringvinger)

Zo moet ik het doen van mijn instructrice, is veel gemakkelijker om er zachtjes met je pinken mee te spelen :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:07

Jessybelle schreef:
moes schreef:

Zo moet ik het doen van mijn instructrice, is veel gemakkelijker om er zachtjes met je pinken mee te spelen :)

Uhm spelen? Heb je wel eens nagedacht hoe dat voelt in de mond van het paard?
Enige wat je daarvan krijgt is een valse krul, dat is ook te zien op de foto's. Dat krulletje komt wel als je goed gaat rijden en er ontspanning komt.

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 18:53

Citaat:
Uhm spelen? Heb je wel eens nagedacht hoe dat voelt in de mond van het paard?
Enige wat je daarvan krijgt is een valse krul, dat is ook te zien op de foto's. Dat krulletje komt wel als je goed gaat rijden en er ontspanning komt.

Ik vind zijn krul helemaal niet 'vals', en hij loopt ook pas naar beneden als hij ontspannen is, dus ik denk niet dat het spelen met de teugels zo erg is, anders zou hij van het begin naar beneden lopen en niet pas als hij het juiste evenwicht heeft gevonden en dus ook ontspannen is. Ik zeg ook zachtjes spelen, dus ik zit echt niet in zijn mond te trekken..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:06

Kijk eens goed naar zijn nek. Hij gaat al naar beneden bij de 3e nekwervel, terwijl dat niet zou moeten. Paard kan pas correct nageven wanneer hij in balans en recht is en kan ontspannen in de rug, en zijn achterhand goed gebruikt. Wanneer dat zo is zakt het paard helemaal vanzelf.
Je paard is sowieso nog niet recht want hij valt op veel foto's nog naar binnen.
Zachtjes spelen bestaat niet, het paard voelt het namelijk heel anders in de mond.

Even plaatjes gezocht om uit te leggen wat je kan zien:
Valse knik:
Afbeelding

En zoals het hoort:
Afbeelding

Als je gaat werken aan de balans van je paard, aan het activeren van de achterhand en rechtrichten en daarbij alleen een fijn licht contact houdt zonder te friemelen aan de mond en het paard daarbij verder geen hinder van iets ondervind gaat je paard echt nageven, en dat voelt heel fijn :)

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 19:12

x_Marr schreef:
Kijk eens goed naar zijn nek. Hij gaat al naar beneden bij de 3e nekwervel, terwijl dat niet zou moeten. Paard kan pas correct nageven wanneer hij in balans en recht is en kan ontspannen in de rug, en zijn achterhand goed gebruikt. Wanneer dat zo is zakt het paard helemaal vanzelf.
Je paard is sowieso nog niet recht want hij valt op veel foto's nog naar binnen.
Zachtjes spelen bestaat niet, het paard voelt het namelijk heel anders in de mond.

Even plaatjes gezocht om uit te leggen wat je kan zien:
Valse knik:
Afbeelding

En zoals het hoort:
Afbeelding

Als je gaat werken aan de balans van je paard, aan het activeren van de achterhand en rechtrichten en daarbij alleen een fijn licht contact houdt zonder te friemelen aan de mond en het paard daarbij verder geen hinder van iets ondervind gaat je paard echt nageven, en dat voelt heel fijn :)

Nuja, ik zeg ook niet dat hij perfect recht is, maar hij zakt toch echt wel vanzelf. Vanaf dat hij goed wakker is en lekker ontspannen, friemel ik niet meer met de teugels en zakt hij vanzelf. Als hij dan terug naar boven komt, dan pas speel ik er wat mee. Ik zou ook nooit iets doen wat hem echt ambeteerd, maar vind het wel fijn dat jij het blijkbaar op een hele andere manier bekijkt en kan er in elk geval alleen maar iets van bijleren.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:34

als het paard eenmaal goed in de bespiering zit zal het een leuk paardje worden.

Echter snap ik iets niet, in je profiel staat dat hij M dressuur is geweest hoe kan het dan in godsnaam dat hij hier zo "slecht" loopt? (slecht gezien zijn niveau).

Spelen met de teugels of te wel kneden is precies hetzelfde als zagen alleen doe je het minder drastisch dus zou daar echt mee stoppen.
Lekker van achter naar voor gaan rijden en niet zo druk maken om zijn koppie. veel overgangen en schijnovergangen gaan rijden, veel voltes zowel klein als grote en slangenvoltes.

Denk zelf goed om je houding, die laat her en der behoorlijk wat te wensen over. Goed op je kont gaan zitten en je handen gaan dragen en vooral niet vast zetten.

Succes

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 19:38

Pashon schreef:
als het paard eenmaal goed in de bespiering zit zal het een leuk paardje worden.

Echter snap ik iets niet, in je profiel staat dat hij M dressuur is geweest hoe kan het dan in godsnaam dat hij hier zo "slecht" loopt? (slecht gezien zijn niveau).

Spelen met de teugels of te wel kneden is precies hetzelfde als zagen alleen doe je het minder drastisch dus zou daar echt mee stoppen.
Lekker van achter naar voor gaan rijden en niet zo druk maken om zijn koppie. veel overgangen en schijnovergangen gaan rijden, veel voltes zowel klein als grote en slangenvoltes.

Denk zelf goed om je houding, die laat her en der behoorlijk wat te wensen over. Goed op je kont gaan zitten en je handen gaan dragen en vooral niet vast zetten.

Succes

Ja hij loopt inderdaad veeeer van wat zijn niveau ooit was. Hij heeft voor ik hem heb gekocht meer dan een jaar stilgestaan, en dus nooit gewerkt. Waardoor hij heel veel is 'vergeten' en zijn spieren ook helemaal weg zijn, en dus ook zijn evenwicht waarschijnlijk. En mijn handen moet ik inderdaad meer op gaan letten, als ik naar de foto's kijk zie ik inderdaad ook dat ik ze regelmatig vast zet.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:43

Zo te horen heb je het beste met je paard voor! ik zou de uitleg van x-Marr goed bekijken ben het daar ook mee eens. Dat je paard op een gegeven moment afbuigt hoeft niet te betekenen dat dat bij de juiste wervel gebeurd! nu je steeds stopt met "spelen" als hij dat doet stimuleert je paard om vaker en sneller bij deze wervel af te buigen. Concentreer je niet op dat gedeelte van de hals maar meer op het stukje net voor de schoft en laat hem daar zakken in de hals. Anders is het in mijn ogen het begin van een nieuw probleem. Werk ook meer aan de balans en lossigheid van je paard het zal niet van vandaag op morgen gebeuren maar als je op de juiste manier dit paard traint zal je er veel plezier van hebben! Paardrijden leer je niet uit een boek maar het kan je blik verruimen en helpen te begrijpen waar het allemaal om draait.
Ik wens je veel succes met dit leuke paard!

NinaSavine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:31

netjes, alleen probeer er op teletten dat je handen in het begin niet te ver uitelkaar liggen

Jotjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:50

Vind het een super mooi paardje...
Wel idd op letten dat je je handen goed houd maar verder vind ik het er leuk uitzien hoor.

xPlayboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:52

leuk (:
maar denk om je houding & handjes & je kapstokje's (:(:

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:58

hesterve schreef:
Zo te horen heb je het beste met je paard voor! ik zou de uitleg van x-Marr goed bekijken ben het daar ook mee eens. Dat je paard op een gegeven moment afbuigt hoeft niet te betekenen dat dat bij de juiste wervel gebeurd! nu je steeds stopt met "spelen" als hij dat doet stimuleert je paard om vaker en sneller bij deze wervel af te buigen. Concentreer je niet op dat gedeelte van de hals maar meer op het stukje net voor de schoft en laat hem daar zakken in de hals. Anders is het in mijn ogen het begin van een nieuw probleem. Werk ook meer aan de balans en lossigheid van je paard het zal niet van vandaag op morgen gebeuren maar als je op de juiste manier dit paard traint zal je er veel plezier van hebben! Paardrijden leer je niet uit een boek maar het kan je blik verruimen en helpen te begrijpen waar het allemaal om draait.
Ik wens je veel succes met dit leuke paard!

Dit vind ik nou goed commentaar. Inderdaad let op het stuk net voor zijn schoft. Hij moet vanuit zijn schoft gaan zakken. Ik zou ook niet veel stelling nemen, hij is namelijk niet eens recht. Ik zou op de binnenhoefslag gaan rijden en in de wendingen niet teveel stelling nemen. Gewoon zorgen dat hij recht is, daarbij zul je misschien wat stelling naar buiten moeten aannemen. Zoals je nu rijd krijg je hem in mijn ogen niet recht. Verder inderdaad niet focussen op de voorkant maar zorg dat je meteen de achterkant aan de gang krijgt. Dat hij daardoor in het begin met zijn neus in de lucht loopt zou ik niet erg vinden. Mooi is het niet, maar je moet ergens beginnen en doe je pas bij een rechtgericht en voorwaarts gaand paard. Zodra hij dit kan kun je stelling en buiging gaan vragen.

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 18:05

Oke, dus als ik de algemene boodschap goed begrijp: hem vooral meer zijn achterhand laten meenemen voor ik me concentreer op het in de hand rijden? De achterhand beter meenemen, doe je toch door heeeel veel overgangen, tempowisseling ed te rijden? :p Ik heb echt nog zoooo veel te leren hihi

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:45

overgangen helpen om je paard sterker te maken mits goed gereden! Hier gaat het bij een hoop ruiters al fout. Leer je paard op je zit terug te komen dus zonder teugelgebruik remmen . dat remmen moet nl met de achterbenen gebeuren en niet zoals je veel ziet door de voorbenen(als je dus aan de teugels trekt) dan pas gaat het paard dragen.Hou wel het voorwaartse aspect in de gaten. je paard moet ten alle tijden weer voorwaarts willen. Als je nog niet goed kan remmen heeft het maken van veel overgangen een averechts effect(je wilt tenslotte niet dat je paard op de voorkant remt. laat de voorkant zo veel mogelijk met rust. door de activering van de achterbenen wordt het rug gebruik beter kan het paard zijn buikspieren aantrekken waardoor en een juiste aanleuning ontstaat. Het vervelend van paardrijden is alleen dat je je niet op 1 aspect kan vastpinnen het gaat in fases en je hebt hier goede begeleiding bij nodig. Je kan je paard niet een uur met zn hoofd in de lucht laten lopen omdat je hem vanachter aan laat treden dat is vragen om rugproblemen. Ik zou beginnen in stap met je been aanleggen waarop je paard voorwaarts moet willen gaan met een snel achterbeen! Gaat het traag spoor hem dan goed aan totdat hij zijn achterbenen gebruikt(snel!)dan doe je weer alsof er niets aan de hand is anders raakt het paard overstuur. Na een paar passen herhaal je het reageert je paard snel? dan is het goed zo niet dan spoor je je paard weer aan totdat hij een snel achterbeengebruik heeft. dit komt de voorwaartse drang zeker ten goede. als je een overgang naar draf maakt(met been komen en de voorwaartse drang door het zachtjes openen van je hand naar de overgang begeleiden) wil hij niet in draf? dan is het achterbeen niet snel genoeg(voorwaartse drang)! zodra je in draf zit de voorwaartse drang controleren en hem vanaf de schoft laten zakken om zn spieren op te rekken . als je losgereden hebt zou ik weer concentreren op de correcte! overgangen. het is en heel verhaal geworden als het niet duidelijk is laat dat dan maar weten dan probeer ik het uitgebreider uit te leggen.

Succes!

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:26

Ik vind het er goed uit zien!
Mooi paard <3

Alleen vind ik dat je op sommige foto's je hakken iets meer mag uitdrukken en je handen iets hoger :)