doorzitten?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphnijntje

doorzitten?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 18:13

ik weet dt dit bericht hier niet helenmaal thuis hoort maar willen jullie evengoed een reactie achterlaten ?? pleace

iemand vraagt aan mij hoe je nou moet doorzitten want ze stuitert heel erg emt doorzitten..
alleen ik weet niet hoe ik hete haar moet uitleggen weten jullie hoe je dat goed moet uitleggen???
bedankt

Anoniem

Re: doorzitten?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:04

Ontspannen is het toverwoord, ontspannen naar achteren leunen zonder de rug hol te trekken!

De ademhaling vanuit de buik laten komen, dit helpt om te ontspannen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:05

Inderdaad ontspannen. Dus niet benen aanknijpen, wat veel mensen proberen. En doorademen! Veel mensen stoppen onbewust met ademen, en dan ga je nog gespannener zitten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:20

Korte stukjes oefenen van een pas of 5. Na 3 passen zijn de meeste beginners het ritme namelijk kwijt.
Verder ontspannen zitten, niet klemmen en laat je opgooien door het paard. Niet teveel zelf willen doen. De eerste keren sowieso een begeleider ernaast of aan de longe zodat de ruiter niet ook nog het stuur en tempo moet zien te houden. Eerst concentreren op de zit.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 08:03

Idd, paardje aan de longe en dan stukjes gaan zitten. Ontspannen en heel veel oefenen, het is een gevoel en niet een truukje.

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:32

Ontspanning is inderdaad het sleutelwoord. En vooral opletten dat je knieën en boven benen los houdt van het paard. Vooral mensen die bovenbenen aan het zadel klemmen gaan stuiteren.
Wat ook wil helpen paard aan de longe ogen dicht en gewoon mee gaan met de beweging niet teveel over na denken want dan ga je ook weer verkrampt zitten

MiesvanTol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:35

Je hele lichaam ontspannen en je benen lang maken! ook is het wel handig om een beetje naar achter te leunen en goed de bewegingen van je paard volgen en volgens mij moet het dan wel lukken!

Groetjes

NinaSavine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:54

Gewoon relaxt op het paard gaan zitten,
en vooral niet klemmen!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:57

Laat haar een keer zonder zadel rijden (of met zadel zonder beugels) en dan aan de longe. Dan kan ze ze zich volledig concentreren op het zitten. Paar keer oefenen en je merkt gelijk verschil. Ik ben ook net een stuiterbal haha.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:46

schuin naar boven kijken wil ook helpen. ik kijk altijd schuin naar boven bij hobbelpaarden. je "kijkt" jezelf als het waren in het zadel!

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:53

aan de longe met de ogen dicht in draf door laten zitten en alleen maar proberen te voelen en mee te bewegen. Dan kom je erachter dat het een soort van ritme is waarbij je mee kan veren met je lichaam, zonder dat je je hoeft vast te houden/klemmen met iets. En vooral de teugels los zodat t paard ook ontspannen lopen kan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:55

Inderdaad, het is ook belangrijk dat het paard ontspannen is. Zolang de rug niet ontspannen is, kan jij nooit doorzitten, hoe ontspannen je ook zit. Dus zorg voor een braaf paard dat lekker ontspant, eventueel met een bijzet of dubbele longe en ga gewoon voelen..

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:24

Ontspannen zitten op een ontspannen paard, anders kun je niet doorzitten. Eerst kun je jezelf proberen zo zwaar mogelijk te maken, beetje als een 'zoutzak' zitten in het zadel. Op gegeven moment krijg je dan door wat het ritme van het paard is en kun je ook netter zitten.
Maaar... Elk paard loopt anders, dus op de ene kun je ook beter zitten als op de andere!

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:28

oke ik zal het tegen haar zeggen , ik kan zelf niet zo goed uitleggen hoeik het doe
:P
haha

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:39

Ontspanning inderdaad en niet gaan klemmen ;)

Daarbij is de beweging die je moet maken eigenlijk heel simpel te vertellen...
wanneer de linkerschouder van het paard naar voren gaat gaat je linkerheup iets naar voren
en wanneer de rechterschouder van het paard naar voren gaat je rechterheup naar voren toe.
Je beweegt je heupen dus om en om naar voren en niet tegelijk naar voren... het is dus niet een kwestie van het 'hobbelen' uitzitten maar met het 'hobbelen' meebewegen.

Ik hoop dat je het haar zo een beetje kunt uitleggen, oefening baart kunst en op den duur is deze beweging eigen en hoeft ze er niet meer bij na te denken :)

Jotjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:56

inderdaad ontspannen is erg belangrijk en dan rustig naar achter zitten... en gewoon blijven zitten. niet in de verlichte zit gaan... maar gewoon alsof ze in een stoel zit blijven zitten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:57

goed les nemen :)
goed doorzitten kan namelijk alleen op een paard wat goed ontspant.

prissie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:07

Er staan al heel veel tips dus heb ik geen tip meer voor je maar wou je wel ff sucses wensen... het gaat je vriendin vast wel lukken..

evvvaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:15

ontspannen :p benen lang zodat je jezelf niet meer omhoog drukt

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:14

ik drukt mijzelf een jaar lang uit het zadel ( verkeert geleerd ze zijden dat het vanzelf ging :+ ) toen mijn nieuwe instructriese het zag deet ze meteen mijn beugels langer. zodat ik mijn benen wel lang moest houden ;) en toen dat goed ging heb ik zonder beugels een paar keer gereden en nu kan ik wel goed doorzitten. gewoon oevenen en denken ontspannen ontspannen en nog eens ontspannen :9 dan gaat het zeker lukken !!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:22

Doorzitten gaat ook alleen als je paard ontspannen loopt. Als die verkrampt over de rug loopt dan stuiter je idd als een gek.

Wat ik heel goed vind werken is de tip om te blijven veren in je enkels, dus iedere keer je hak wat naar beneden te drukken.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:01

RT-D >> RT-P

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:06

Probeer niet te veel te focussen op het doorzitten. Daar gaat het alleen maar moeilijker van.
Wat kan helpen is een paar tellen je ogen dicht te doen voor het gevoel.
Nou ja en verdere tips zijn probeer dat je paard al nageeft als jij dat gaat oefenen.
Daar gaat het al een stuk makkelijker van.
Benen lang maken en hakken uitdrukken, schouders laag en ellebogen in je zij houden.
Recht voor je uitkijken omdat je dan ook al rechter rijdt.
Een niet te hoog tempo aanhouden.
En dan komt het gevoel vanzelf.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:08

Zoals iedereen hier als zegt: Onspannen! xD
Vooral je benen niet klemmen omdat je denkt dat je uit het zadel hobbelt ofzo. Had ik namelijk de eerste keren.

ezzelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:12

ontspannen & niet klemmen. ;)
en veel oefenen.