Lastig rijden in een 20/40 bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Pleasure_

Lastig rijden in een 20/40 bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:57

Heey,

ik rijd nu ruim een jaar een 16 jarige ruin van Santo Amigo. Hij loopt in de grote rijbak (20/60) erg relaxed en lekker, maar in de 20/40 bak wordt ie lastig en stugger...als ik dus wedstrijd heb, is ie best lastig om lekker te houden. Hij blijft ten alle tijden nagefelijk, maar gaat behoorlijk scheef lopen...

Nu weet ik echt wel hoe ik hem recht moet richten, maar hij is dan niet onder de indruk van mijn hulpen.

Wie herkent dit, of heeft er tips??

kleinvosje

Re: Lastig rijden in een 20/40 bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:59

Ik vind het heel apart dat hij anders loopt alleen omdat de bak wat kleiner is. Ga je zelf niet anders rijden of zo? Ik zou toch blijven oefenen met rechtrichten, op de tweede hoefslag gaan rijden, schoudervoor vragen, dat soort oefeningen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:03

Vreemd want de breedte blijft gelijk?
Waarom loopt ie in een kleine bak scheef? Of valt het je in de grote bak minder op?

Idd op de binnenhoefslag gaan rijden scheelt al een stuk om m rechter te krijgen

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:06

kleinvosje schreef:
Ik vind het heel apart dat hij anders loopt alleen omdat de bak wat kleiner is. Ga je zelf niet anders rijden of zo? Ik zou toch blijven oefenen met rechtrichten, op de tweede hoefslag gaan rijden, schoudervoor vragen, dat soort oefeningen.

Daar denk ik ook sneller aan. Misschien zit het tussen jouw oren dat je niet lekker rijd in zo'n bak. Ik heb dat ook weleens gehad namelijk. Kwestie van wennen, en je zinnen verzetten!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:08

ik heb ook een santo amiggo,toevallig ook 16 ..
die van mij is heel voorwaarts en wil graag voor je uit werken en wachtte niet op hulpen,daarbij ging ze ze zich tegen mij inspannen als ik haar daarin ging beperken ,komt dat bekend voor?
Ik heb hel heel veel wachtoefeningen gereden ,overgangen en overgangen uitstellen ,steeds terug naar ontspanning,loslaten in hoofd en lijf. veel werk maar onwijs leuk paard om mee te werken en ze is nu superfijn te rijden en te sturen. gebruik haar nu vaak om aan leerlingen te laten voelen.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:16

@knollentuin dat herken ik ook ja, hij is best snel "boos" en dan loopt ie ook onder me uit...mijn dochtertje van 7 kan er alles mee!! gallopeert er zelfs mee rond

En @ de rest, ik rijdt altijd al op de binnenhoefslag ivm rechtrichten en ik weet ook echt wel dat als hij beter doorloopt (lees: voorwaarts) dat ie dan makkelijker recht te richten is, maar zoals ik al zei, hij is dan niet onder de indruk van mijn hulpen...

En ik doe heel vaak schoudervoor, appuyeren, renvers ,travers, enz enz...

damn, wil een foto erbij plaatsen, lukt niet...

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:17

Gelukt!! Dit is Magic Day

Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:23

ja nou zeg,die staat bij mij op stal! zelfde kleur ,ster vierkante onderlip... ben niet zo goed met foto's maar check maar s met hyves ..vereniging knollentuin.
probeer dat hoofd van dat paard leeg te krijgen zo gauw ze aan het werk moeten gaan ze denken ,ook voor jou en zijn beledigd als je corrigeerd :P steeds terug naar ontspannen en dan pas wat doen en als de spanning terugkomt weer stapje terug,je zal merken het werkt echt. en ja ook hier hobbeld dochterlief brave rondjes met lange teugel door de baan,paard kijkt nergens naar en zet geen stap verkeerd totale ontspanning en rust :D

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:33

Ikzelf moet zeggen dat ik ook een hekel heb aan 20x40, maar ik heb het mezelf aangeleerd door naar een andere stal met ene twintig veertig bak te verhuizen zodat het wel moest, en nu kan ik het in alle maten wel fijn rijden. :)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:09

Ik denk dat het echt aan jou ligt en niet aan je paard.
Back to the basics.
Lekker stappen op de tweede hoefslag in de "kleine" bak en als dat goed gaat korte stukjes gaan draven, alleen de lange zijde en weer terug in stap. Van het rijden van veel overgangen worden ze overigens ook voorwaartser.
Heb je ook al les?

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 09:20

hihi kris ik rij al 23 jaar en geef zelf les, heb ook zelf les ja, maar als je goed leest zie je dat mijn paard niet snel onder de indruk is van iets, laat staan back to basic!! hij is gewoon slim en probeert van alles om onder het werk uit te komen, ik hoopte alleen dat ik hier tips kon krijgen die ik nog niet wist!!

Meeste wat ik hier hoor (her)ken ik al...hij wordt al iets beter, maar goed, hij blijft een slimmerik!!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:27

Wat ik dan vreemd vind, is dat hij in een 20 x 40 bak wel onder het werk uit probeert te komen en in een 20 x 60 bak niet.
Wat zegt je instructeur hier dan van?

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 08:08

Hij probeert het ook in de grote bak, maar dan kan ik hem beter voorwaarts houden, in de kleine bak ben je te snel aan de andere kant van de bak! Dat is in principe waar hij moeite mee heeft, het interesseerd hem niet, die kleine bak.

Ach ja, hij moet maar, heb mijn startkaart binnen en we moeten dan toch in een 20/40 ring kunnen starten!

Maar zoals ik al zei, hij is heeeeel slim; hij denkt ooit te veel mee/vooruit!! tijdens het springen is dit erg handig!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 08:11

Voorwaarts is geen tempo, maar impuls, dus heeft niet veel met snelheid te maken.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 08:39

Jeetje, je hebt altijd van die beterweters.....damn, dat snap ik ook wel, en voorwaarts heeft wel degelijk met snelheid te maken, meer voorwaarts = sneller!!

Impuls heeft idd niks met snelheid te maken...

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 08:54

Ik ben geen beterweter.
Maar als jij je paard voorwaartser gaat rijden, dan hoort hij niet veel sneller aan de andere kant van de bak te zijn hoor.
Overigens spreek je jezelf tegen. In je eerste post loopt hij erg relaxed en lekker in 20 x 60 en een paar posts daarna loopt hij ook daarin lastig, omdat hij daar ook onder het werk probeert uit te komen.

En je zit op bokt, beterweters kom je altijd tegen, heb je daar geen zin in, dan moet je geen topic openen.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:16

en als je je grote bak thuis nu eens afzet met hekjes/hindernissen tot een 20x40 bak om te oefenen?

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 09:21

kijk sans6 daar heb ik wat aan!! dat is een goeie, alleen niet haalbaar, onze bak is veel bezet! W>e hebben een tijd lang een ring in de springwei gehad, zal eens kijken of ik m daar weer kan maken!!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:24

al kun je iom de andere bakgebruikers maar en paar balkjes op de grond leggen (aan 2 heb je in principe al genoeg) zodat JIJ weet tot waar de 40 meter is, de rest kan er dan gewoon omheen/overheen rijden

MiWaPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:18

Probeer hem eens ZOVEEL mogelijk bezig te houden,, op elke letter bijvoorbeeld een overgang/volte/ noem maar op..
Probeer het gewoon eens een keer uit door hem "bezig" te houden zodat hij geen tijd heeft om ook maar ergens op te letten..

Misschien werkt het *D ( bij de mijne in ieder geval wel )

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:29

Denk dat het meer te maken heeft met je eigen rijden als met de bakgrootte. :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:41

Ik herken dit ook:
Rij ik in de binnenbak (die is klein +- 15-30) dan heeft mijn paardje moeite om door de hoeken te komen. Het is natuurlijk ook moeilijker in zo een kleine ruimte en dit kan ik momenteel nog niet van hem vragen (hij is pas 3,5)... Wij stappen en spelen alleen in deze bak als het hard regent.

In de 20x40 bak geen probleem.

Ik zou beginnen met alleen maar stappen in de 20x40 bak.
Tempowisselingen, figuren, rechte stukken, schouderbinnenwaarts, travers, wijken, hals laten strekken, lang en laag rijden en aan het einde wat proberen op te pakken.
Langzaam aan lange en korte zijdes draf meepakken.

Ondertussen oefen je in de 20x60 bak om de draf gecontroleerder te krijgen.
Tempowisselingen: Constante verzamelde, arbeids en middendraf.

Ook de gymnastiek oefeningen in draf toepassen.

En later idem met gallop.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:46

He dat probleem had ik ook, bleek te komen door mijn eigen fout.
Ik dacht namelijk dat de ruimte te klein zou zijn om een goede galop af te maken, hierdoor ging ik blijkbaar bij het naderen van de hoeken iets verkrampter rijden.
Inmiddels heb ik dat ingezien, en doordat ik zelf niet meer verkramp (en dat verkrampen was echt nauwelijks, paard vangt echt alles op qua spanning) is het probleem weg.

Het ging bij mij overigens over een wat kleiner stuk dat 20x40, maar misschien heb je wat aan mijn ervaring.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 06:31

sans6 schreef:
en als je je grote bak thuis nu eens afzet met hekjes/hindernissen tot een 20x40 bak om te oefenen?

Ja, of alleen een pion bij A of C, dan hebben de anderen er nog minder last van
Succes ermee :j

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 06:36

Maar pionnen zijn eng voor paarden, wonen toch kabouters in, althans dat denkt de mijne als ze niet in de hoeken staan, of op de stapel bij de ingang van de bak :P

nee maar ook dat hebben we al geprobeerd, ik ga nu gewoon ipv de grote bak in de kleine bak priveles nemen!! Mijn instructeur kan me zeker helpen!! Bedankt voor jullie meedenken!!:D