AUB TIPS! voor de houding op je paard, tijdens rijden?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

AUB TIPS! voor de houding op je paard, tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 06:20

haiiii,

ik heb een vraag, zoals jullie zien haha!
rijdt sinds kort op Power, mn nieuwe bijrijdpaard voor 5 dagen in de week.
alleen het gaat nog niet zo heel goed en ontspannen met mijn houding.

1. ik trek m'n handen veel op en laat heel snel de teugels losser. en dan moet ik ze steeds weer oppakken.
terwijl ik hem dan net lekker nagefelijk aan het rijden ben. :?
2. als ik wil aangalloperen, trek ik echt a l l e s op! mijn hakken, benen, rug, ga naar voren buigen, en mijn armen & handen ook.8)7 iemand tips?
3. ik zit wel met een rechte rug, maar wel te ver naar voren, ik heb het idee dat als ik een beetje rechter zit of wat meer naar achter leun met mijn rug, dat hij dan zn hoofd omhoog moet trekken. of dat ik de teugels langer moet doen.. hoe zit dat?

oja en binnenkort, aankomende donderdag, krijg ik voor het eerst echt officeel les met hem. prive les. van een ZZ instructrice. echt gediplomeerd, misschien dat ik dan al een goed verschil merk?!

ik hoop dat jullie een beetje snappen hoe ik 't bedoel?
en hoop voor veel leuke en handige tips!!!!

<3

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 08:00

zou iemand ook willen reageren? :P want zie wel dat er al 22 mensen gekeken hebben maar wil echt graag wat tips! :?

Schoentje

Re: AUB TIPS! voor de houding op je paard, tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:42

ga zitlessen nemen aan de longe.
Zoals ik je bericht lees, is je balans op paard niet goed. Pas als dat in orde is kun je leren paardrijden.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:43

Ga een keer zonder beugels rijden, of op een barebackpad.
Naar mijn ervaring leer je dan pas écht goed zitten!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:45

nou leren paardrijden, ik kan al goed genoeg paardrijden hoor haha. en heb toevallig net contact gehad met mijn instructrice en krijg ook houdings les! dus dat gaat goed komen, bedankt.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:45

Macs schreef:
Ga een keer zonder beugels rijden, of op een barebackpad.
Naar mijn ervaring leer je dan pas écht goed zitten!

zonder beugels rijden, dat is een goede! nog helemaal niet aan gedacht dat ga ik is doen. bedankt :o

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:18

laura_power schreef:
nou leren paardrijden, ik kan al goed genoeg paardrijden hoor haha. en heb toevallig net contact gehad met mijn instructrice en krijg ook houdings les! dus dat gaat goed komen, bedankt.

nee je kunt niet goed paardrijden, want je balans is niet goed, zoals je het beschrijft in je openings post. Met paardrijden bedoel ik rijtechnisch weten waar je mee bezig bent en dat ook uitvoeren. Als je doet wat je zelf beschrijft, dan geef je tegenstrijdige hulpen aan je paard. Op een paard zitten, de richting en snelheid aangeven en verder met hem meeliften is geen paardrijden.

Met zitlessen aan de longe bedoel ik dus ook zonder beugels, maar vooral zonder teugels. Anders ga je onbewust evenwicht houden aan je teugels. Voor een zitles aan de longe heb je geen dure ZZ instructeur nodig en een half uur is voldoende. Dat is voor jou denk ik heel nuttig om er 1 keer in de week bij te doen.

Succes!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:21

nou misschien heb ik het verkeerd omschreven maar het is niet het geval dat ik totaal niet kan rijden. alleen mijn houding is niet goed genoeg, maar dat kan bij iedereen altijd verbeterd worden toch? :j
beetje flauw om te zeggen dat ik niet goed kan paardrijden.. :\ zo komt 't tenminste over..
zal misschien niet zo bedoeld zijn hoop ik?
maar ik ga dat allemaal zeker doen! en dan zien we hoe het loopt. want ik oefen er al heel veel mee.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:29

Ze bedoeld het denk ik inderdaad niet zo.
Maar je houding is erg belangrijk en wil je echt beter leren paardrijden moet je houding gewoon goed zijn. Anders raakt je paard uit balans, en geef je verkeerde hulpen. Iedereen heeft wel wat om aan te werken, en dat is helemaal niet erg. Maar om goed te leren paardrijden moet je balans en je zit wel goed zijn. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:32

Er zit ook nog een vershil tussen op je paardje kunnen hobbelen en echt kunnen paardrijden. Zeg nooit van jezelf: dat je góed kan paardrijden :P 't is maar een tip. Super dat je lessen krijgt!! :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:33

een goede houding is de basis van goed paardrijden. Ik bedoel niet dat je niet kunt rijden, maar als je technisch beter wilt leren rijden, dan kun je beter investeren in zitlessen, zodat je houding verbeterd, dan dat je duurdere ZZ instructeur aan je houding moet werken en dus rijtechnisch niet volop met je aan de slag kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:33

Er is hier opgenoemd dat je zitlessen moet nemen, en er werd ook geopperd dat je zonder beugels moet gaan rijden. Ik wil het nog een stapje verder doorvoeren. Ga zitlessen nemen aan de longe, zodat jij je op je houding kunt concentreren, en niet aan het paard hoeft te werken.
Het is echt geen schande om terug te gaan aan de longe.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:36

ja maar het voelt zo stom en slecht van mezelf. want iedereen daar op stal, rijdt ZZ of springt in de M of doet aan cross. En allemaal dat soort dingen.
en die stappen op en paraderen een beetje rond.
en ik krijg mn paard wel goed bij elkaar lopen en hij presteerd en loopt ook goed en ontspannen.
alleen als ik dan in de spiegel kijk, zit ik er zelf niet op, geen gezicht haha, dus k vind het wel erg eigenlijk! :(

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:36

@cassidy: lees mijn posten eens, dat had ik ook al gezegd ;)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:37

saskiakefie schreef:
Er zit ook nog een vershil tussen op je paardje kunnen hobbelen en echt kunnen paardrijden. Zeg nooit van jezelf: dat je góed kan paardrijden :P 't is maar een tip. Super dat je lessen krijgt!! :D

nee dat is waar maar ik kan wel goed genoeg paard rijden om niet te rond hobbelen dat is het totaal niet.
maar van iemand zeggen, nee ja kan niet paardrijden. dat vind ik ook niet echt kunnen want jullie weten of zien natuurlijk niet hoe ik rijdt :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:39

Aan de longe zonder beugels is wel het moeilijkste wat je jezelf kunt aandoen. Je moet namelijk recht zitten op een gebogen paard.

Ga liever op lange rechte lijnen met je zit bezig, touwtje om de hals van je paard. Dat scheelt vaak al een heel stuk. :)
En gewoon je voeten in de beugels houden, want zonder beugels ga je klemmen, wat dus neit echt bevorderlijk is voor je zit.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:41

en zonder zadel dan? het paard leren aanvoelen en de gangen etc. of is dat echt iets wat je totaal niet moet doen haha?!

en @ janine, dit is wel lastig nu zijn er 2 super tegenovergestelde dingen haah.
wat moet ik nu doen. JUIST wel aan de longe zonder beugels en mee bewegen of juist dus op de lange lijn en hakken uitduwen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:46

laura_power schreef:
en zonder zadel dan? het paard leren aanvoelen en de gangen etc. of is dat echt iets wat je totaal niet moet doen haha?!

en @ janine, dit is wel lastig nu zijn er 2 super tegenovergestelde dingen haah.
wat moet ik nu doen. JUIST wel aan de longe zonder beugels en mee bewegen of juist dus op de lange lijn en hakken uitduwen.

Zonder zadel ga je waarschijnlijk nog meer klemmen.

Jep, twee tegenovergestelde dingen. Ik dacht ook altijd dat aan de longe zonder beugels de oplossing was. Maar ik denk dat je op die manier dingen gaat forceren en het alleen maar lastiger maakt voor jezelf. Slechte gewoontes kan je maar moeilijk afleren.

Gewoon lekker lange lijnen rijden, met beugels. En iemand op de grond die er wat kijk op heeft... :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:51

kortom, iemand bij je in de buurt zoeken die zitlessen kan geven en aanhoren wat die gene het beste vind :D

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:52

Je kan ook niet klemmen. ;) Ik klem niet hoor als ik op een barebackpad rij. Nou rijd ik op een fjord niet heel vlak beweegt dus wordt ook niet om hoog gestuiterd.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:52

nou dat komt dan goed overeen want daar begon de eigenaresse van het paard ook al over:D dus bedankt voor jullie reacties hier ga ik zeker wat mee doen!!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:53

haha @ marcs, toen ik mijn fjord nog had reed ik t liefst zonder zadel. dat ging zo lekker ontspannen! maar dat is een poos terug:(

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:53

Als je begin post leest denk ik dat je heel hard moet gaan oefenen om te ontspannen. Rijden is nooit perfect, je leert altijd weer bij (zowel van je instucteur als van je paard)

Na laten geven is ook ontspannen in je hand, zodra het paard 'zakt' met zijn hoofd laat jij ook los, dan kun je ongemerkt je teugels te lang laten worden, doe elastiekjes of een stukje tape om je teugels en blijf je zelf er aan herinneren dat je op je teugels moet letten.

Bij aangalopperen, rustig doorzitten en niet je zelf in galop willen gooien door voorover te gaan 'hangen', voor je gevoel iets meer op je onderrug gaan 'zitten' en de galop hulpen geven en vooral heel veel oefenen.

Met een rechte rug en toch naar voren zitten, dat kan niet, dan zit je dus niet met een rechte rug, tenzij je zelf harstikke scheef bent gegroeid, maar dan lijkt het mij geen aanrader om te gaan paardrijden. ;)

Constant je zelf er aan herinneren dat je recht moet zitten en op je teugels moet letten en les nemen, maar dat doe je, dus je bent op de goed weg!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:56

dat van die elastiekjes is een goede! dat ga ik doen.
heel slim bedacht :D

en dat kan wel want ik zit naar voren maar heb een holle rug, dus blijft mijn rug recht snapje? maarja dat is lastig uit te leggen zo:P

bedankt voor je tip en ik laat jullie wel weten na de 1e paar lessen:D

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:59

Ik heb ook een holle rug, heel erg zelfs, maar toch lukt het mij om recht op mijn paard te zitten, goed je bekken kantelen en echt proberen om op je zitbeenknobbels te zitten, je schouders 'boven' je heupen te houden en oefenen, heel veel oefenen.