Draver Buddy @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Draver Buddy @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 15:45

Vandaag heb ik weer lekker met Buddy rond gehobbeld. Het ging best lekker ondanks de vreselijk natte bak.

Buddy is een 19 jarige (ex) draver. Ik rijd hem nu sinds begin april dit jaar en het gaat steeds beter. Hij heeft een aantal jaar lang leve de lol mogen ervaren maar nu zijn we hem weer sterker in z'n achterhand aan het maken en conditie aan het opbouwen.
Bud en ik rijden nu B niveau met enkele L oefeningen erdoor heen. Af en toe starten we onderlinge wedstrijdjes.
We zijn vooral bezig met schakelen en z'n achterhand trainen. Dat gaat nu steeds fijner.
Galop is altijd nog een dingetje. Hij heeft nu veel meer sprong en zet ook de achterhand meer onder de massa. Hij vind het nog wel erg moeilijk. Ik vraag hem in galop ook niet te rond omdat ie anders op z'n plaat gaat ;)

Mijn houding is echt vreselijk. Ik moet weer een keer goede zitlessen nemen :P
Ik moet veel rechter op zitten en mijn voeten (tenen naar binnen, been lang maken, hakken uitdrukken) en polsen (niet zo raar draaien, handen wat hoger, teugels korter) leiden hun eigen weg.

Ter vergelijking, dit was de eerste keer dat ik Buddy reed (april 2010)
Afbeelding

Afbeelding

En vandaag;

Afbeelding

Pasje verruimen
Afbeelding

Afbeelding

Hij doet erg z'n best z'n achterhand er onder te zetten, wat redelijk lukt :)
Hij mag ietsje ronder.
Afbeelding

Fijn plaatje
Afbeelding

Pasje verruimen
Afbeelding

Mooi sprong
Afbeelding

Afbeelding

Ietsie pietsie te diep
Afbeelding

Bijna vierkant
Afbeelding

Achterwaarts, hij vind het moeilijk nageeflijk te blijven, we zijn hier ook op aan het trainen.
Afbeelding

Lekker relaxt uitdraven :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door __Nicky op 26-09-10 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

git

Re: Draver Buddy @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:48

Je bent een heel stuk vooruit gegaan, maar toch zijn er enkele dingen die me opvallen.
Zo zit je in zo goed als elke foto te ver voorover.
Het valt me ook op, dat je paard niet een keer de oren naar voren heeft, en niet zo'n ontspannen indruk geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:52

Op de laatste foto loopt je paard het fijnst naar mijn idee. Lekker ontspannen. Iets wat ik op de andere foto's niet(of iig veel minder) zie.

Verder goed op je houding gaan letten. Hak mooi laag en recht op zitten. Zolang jij geen correcte houding heb, Kan jou paard die ook niet hebben

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 15:53

Klopt dat ik te veel voorover zit. Dat heb ik een beetje ontwikkeld bij het inrijden van paarden en paarden die ik reed die veel steigerden.
Hij was vandaag juist heel relaxt. Met de galop is hij idd wat gespannen maar dat komt omdat ie dat gewoon ontzettend lastig vindt.
Oren naar achter betekend dat een paard op jou let. En dat deed ie ook (gelukkig) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:56

Ook op de draf foto's vind ik hem niet heel ontspannen ogen. Hij blijft een beetje boven in hangen. En loopt met zijn neus wel in de "krul" maar hij lijkt niet over de rug te lopen.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:02

Jullie zijn al veel verbeterd! Tuurlijk blijven er altijd dingen die anders moeten. Ik denk dat wanneer je je benen echt lang gaat maken je rug automatisch ook al veel rechter word. :)
Buddy's achterhand word steeds beter!

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:28

Jullie zijn inderdaad erg vooruit gegaan! Foto 1 van 'vandaag' vind ik hem lekker ontspannen lopen. Alsmaar in jezelf herhalen dat je recht op moet zitten en dat je je benen lang moet maken wil nog wel eens helpen, of iemand bij je in de bak zetten die het steeds tegen je zegt helpt zelfs nog beter. :Y)

Verder zou ik eerst niet heel erg veel aan de voorkant prutsen, want wanneer hij zijn achterhand eronder zet zakt hij er makkelijker in. Ik weet dat dat moeilijk is bij een draver, maar er valt veel te bereiken (wat je ook al hebt gedaan). Rijd je hem tijdens het losrijden lang en laag? Nogmaals, jullie zijn erg vooruit gegaan, ga zo door, jullie zijn een stijgende lijn! :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:34

Ik zou even wat minder op de voorkant focussen, die komt namelijk vanzelf wanneer het paard daar aan toe is.
Hou je bezig met de achterhand en rechtrichten zodat hij in balans komt en dan kan ontspannen.
Een krul is er namelijk nu wel maar het paard houdt zich nog vast in de rug en schoft/schouders.

Het zadel mag ook verder naar achteren, het ligt nu op de schouders. Het is niet heel duidelijk te zien door het bontje maar hij lijkt ook naar achteren te kantelen. DUs misschien er even een zadelmaker bij halen. Zonder goedpassend zadel kan een paard ook niet correct ontspannen.

Het voorover zitten vind ik niet heel erg storen, als je maar verlicht zit. Dan is het ook voor dit paard makkelijker om zijn rug te ontspannen. :)
Laatst bijgewerkt door Air op 26-09-10 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:06

Je bent zeker een heel stuk vooruit gegaan, knap :j
Wat me opvalt aan je foto's is dat Buddy wel "in de krul" maar niet echt nageeflijk loopt. Op bijna alle foto's lijkt hij er nèt niet helemaal door te zijn, net te blijven tegen werken in plaats van te ontspannen. Dat is dus iets om aan te werken.
Je houding is niet super-netjes, maar ik zie ook geen dingen waarmee je je paard echt in de weg zit, dus in die zin valt het mee. Met goede zitles zal je zeker vooruit gaan (en dat zal het voor je paard weer makkelijker maken zich te ontspannen) dus als het kan zou ik het wel doen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:42

Nicky :D Het gaat echt steeds beter!
Inderdaad nog een hoop verbeter puntjes.
Vraag Eline morgen even om veel op je houding te letten! Dat gaat zeker lukken!
Harry en ik kunnen je nog steeds niet verslaan dus :P

@ X_Marr: Ik sta bij hun op het land (dat bruine paard is van mij) er is een half jaar geleden een zadelmaker bij geweest.
Er hebben heel veel zadels op gelegen maar niks lag goed. Hij gaf aan dat er wel een passend zadel gemaakt kon worden
maar dat die waarschijnlijk na een half jaar ook niet meer past.
Hij zakt namelijk veel in op het moment en ontwikkeld toch ook weer nieuwe spieren door het actiever rijden.
Niet aanvallend bedoeld want je hebt absoluut gelijk!
Op de foto ligt hij wel iets te ver naar voren ;)

JustPaddOow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:00

Aan de foto`s te zien zijn jullie heel hard vooruit gegaan!
Complimenten!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:04

Jullie zijn zeker veel vooruit gegaan! Let nog wel op je houding en zit niet te veel naar voren.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:15

Grote verbetering!

Mijn pony is ook een dravertje, en wij reden eerst ook zo rond als de 1e foto's van je topic.

Je zegt in je openings post dat je hem in de galop niet te veel rond vraagt omdat hij anders 'op zijn plaat gaat'

Dit is een heel groot stukje balans.
Je paard denkt inderdaad dat hij omvalt.
Maar dat zal hij nooit doen als jij genoeg steun geeft doormiddel van je binnen been.

Vraag juist je draver nagevelijk in de galop.
Ga niet alleen voltes galoperen, maar vooral gebroken lijnen in de galop. (5 meter)
Hier van krijgt je paard veel balans. En zul je merken dat het straks veel beter gaat, en dat hij ook minder moeite er mee heeft.

Mijn pony kon eerst niet eens galoperen. En nu op wedstrijden krijgt ze een 7 voor de galop! Dus het is mogelijk, zelf met een draver! :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:39

Nageeflijkheid kan niet correct komen zonder balans. Nageeflijkheid kun je ook niet vragen.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:59

x_Marr schreef:
Nageeflijkheid kan niet correct komen zonder balans. Nageeflijkheid kun je ook niet vragen.

Het is ook niet de bedoeling dat je letterlijk je paard gaat vragen.
Maar ik begrijp wat ze bedoelt met vragen.

Natuurlijk vraag je het niet, maar je rijd je paard nagevelijk. En dat is wat hier in de eerste instantie bedoelt word met vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:34

johanna_ schreef:
Grote verbetering!

Mijn pony is ook een dravertje, en wij reden eerst ook zo rond als de 1e foto's van je topic.

Je zegt in je openings post dat je hem in de galop niet te veel rond vraagt omdat hij anders 'op zijn plaat gaat'

Maar dat zal hij nooit doen als jij genoeg steun geeft doormiddel van je binnen been.

Ga niet alleen voltes galoperen, maar vooral gebroken lijnen in de galop. (5 meter)
Hier van krijgt je paard veel balans. En zul je merken dat het straks veel beter gaat, en dat hij ook minder moeite er mee heeft.

Mijn pony kon eerst niet eens galoperen. En nu op wedstrijden krijgt ze een 7 voor de galop! Dus het is mogelijk, zelf met een draver! :)

Ik ben juist van mening dat je beter met een lange teugel kan leren galopeeren dan een korte. Met een korte teugel zal het paard te veel steun zoeken op je hand en niet op eigen benen gaan lopen. Nageeflijkheid komt pas in een veel later stadium

missladyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:11

ik vind jullie ook vooruit gegaan hoor
hij ziet er ook veelmooier uit veel zwarter :D
ben je veel gegroeid? je lijkt ook een stuk langer.
maar ik denk als je goed blijft oefenen en op je houding letten dat jullie snel vooruit gaan :)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:13

Anoniem schreef:
johanna_ schreef:
Grote verbetering!

Ik ben juist van mening dat je beter met een lange teugel kan leren galopeeren dan een korte. Met een korte teugel zal het paard te veel steun zoeken op je hand en niet op eigen benen gaan lopen. Nageeflijkheid komt pas in een veel later stadium

Ik heb het anders ervaren. Natuurlijk is elke draver weer anders.
Maar zal het proberen uit te leggen.

Een echte draver galoppeerd van voor, en draaft van achter.
Ook is de galop de moeilijkste gang voor hun.
Juist daardoor hebben ze er veel steun in nodig.

Je hebt wel gelijk als je zegt dat nageeflijkheid later aan pas komt hoor.
Maar dravers vinden het zo lastig, dat ze alsnog met een lange teugel steun zullen gaan zoeken.

Dan ben ik van mening dat je beter meteen je teugels op maat kunt houden, de galop gaan proberen.
Proberen hem nagevelijk te houden, en mocht hij gaan hangen, een ophouding geven en natuurlijk je binnen been niet te vergeten.

Dravers hebben veel steun nodig in de galop (andere paarden ook wel, maar voor hun is het makkelijker)

De ene draver is de ander niet, dus wil niet zeggen dat hoe ik het heb ervaren, het voor elke draver zo moet zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:41

uiteraard zal het eerste stukje van de galop met korte teugel gedaan moeten worden. Maar zodra ze kunnen galoperen. Zou ik vooral los laten voor. En laten hals strekken. En zodra ze in balans zijn dan pas weer iet wat op pakken. En dat is ook het geen wat ik de TS zou willen aanraden. Zelf meer ontspannen. En minder bezig zijn met het plaatje en meer met het gevoel. Bij een draver is het plaatje vaak nou eenmaal anders dan bij een rijpaard. Puur omdat ze een andere bouw hebben

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:51

Anoniem schreef:
uiteraard zal het eerste stukje van de galop met korte teugel gedaan moeten worden. Maar zodra ze kunnen galoperen. Zou ik vooral los laten voor. En laten hals strekken. En zodra ze in balans zijn dan pas weer iet wat op pakken. En dat is ook het geen wat ik de TS zou willen aanraden. Zelf meer ontspannen. En minder bezig zijn met het plaatje en meer met het gevoel. Bij een draver is het plaatje vaak nou eenmaal anders dan bij een rijpaard. Puur omdat ze een andere bouw hebben

Waarom zou ze zodra het galoperen goed gaat met korte teugel, weer de teugels los laten gaan?
TS moet als eind doel toch hebben dat ze met teugels op maat, een nagevelijke galop heeft?
Dan kan ze makkelijk het stapje overslaan van lange teugel. Als ze er maar voor zorgd dat het paard op eigen benen blijft lopen, en niet in haar handen gaat hangen. :)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 21:16

Dat is ook precies waar we aan werken johanna_ :) Hij zoekt veel steun, krijgt ie ook maar moet wel leren zelf op zijn benen te lopen. Daarom vraag ik hem als ie te veel steun zoekt een stukje 'middengalop'. Galop oefen ik veel met instructrice en zij zegt ook: houd je nu eerst maar bezig met sprong maken en op eigen benen lopen.
Ik rijd geen gebroken lijnen e.d. in galop, alleen nog op de volte. Dit omdat zodra hij rechtuit gaat, voor galopeerd en achter draaft. Dit wordt heel onstuimig en moeilijk te corrigeren. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:23

Omdat er op dit moment geen enkele vorm van ontspanning is. Niet in haar en niet in haar paard. Bij een ruiter zoals deze is de teugel helemaal los laten vaak beter dan op maat houden. Dan pak je namelijk weer te snel vast.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 21:29

Geen enkele vorm van ontspanning ben ik het niet helemaal mee eens. Sommigen foto's ogen inderdaad gespannen. Zoals werd gezegd; de knik is er wel, zo loopt hij nu eenmaal nageeflijk. Foto 1 en 2 van de nieuwe foto's loopt ie echt ontspannen. Ik vraag hem ook nauwelijks nageeflijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:34

__Nicky schreef:
Geen enkele vorm van ontspanning ben ik het niet helemaal mee eens. Sommigen foto's ogen inderdaad gespannen. Zoals werd gezegd; de knik is er wel, zo loopt hij nu eenmaal nageeflijk. Foto 1 en 2 van de nieuwe foto's loopt ie echt ontspannen. Ik vraag hem ook nauwelijks nageeflijk.

Ik doelde ook op de gallop, Daar vind het hem totaal niet ontspannen ogen. In de draf kun je hem idd meer oppakken. Daar is zijn balans ook beter. Maar de galop is gewoon nog super gespannen. En jij zit daar ook heel gespannen. Dus eerst leren ontspannen en dan weer oppakken lijkt mij het beste

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 21:46

Ah oke :)
Galop is hij idd altijd wat gespannen. Maar dat komt omdat ie het gewoon onwijs moeilijk vind en hij zo graag z'n best voor je wilt doen. Galop komt wel goed, het heeft wat tijd nodig :j