Paard in de war omdat er een ander op heeft gezeten ??!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claudia_lady

Paard in de war omdat er een ander op heeft gezeten ??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 14:23

Hallo Mensen ;)

Ik rijd 2 paarden voor mensen , die ik over een tijdje ook op concour uit moet brengen . De 1 is een 5 jarige Sydney en de andere een net 4 jaar oude Emilion ..

Het rijden gaat erg goed en de paarden vliegen dan ook vooruit ! Maar nou loop ik tegen 1 probleem aan ...
Elke zondag komen er 4 meisjes de paarden 'verzorgen' en 'rijden' ze hebben lang niet zoveel ervaring als ik en hobbelen maar wat op de paarden rond .
Nou had ik hier in het begin niet echt een probleem mee , 1 dag in de week kan geen kwaad dacht ik en ik gunde de meisjes hun verzorg paarden .

Maar nu heb ik het probleem ,dat ik elke maandag een soort ruzie bega met de paarden . De Emilion lijkt er niet zo veel last van te hebben maar de Sydney lijkt telkens weer te zeggen : "Dat hoefde ik gister ook niet , dus vandaag ook niet". De Emilion is op dinsdag weer braaf en snapt het spelletje weer een beetje . De Sydney daar in tegen is soms tot woensdag niet echt rijbaar en ik heb dan ook besloten om maandag niet meer te rijden maar om ze maar gewoon aan de longe toe doen (om een ruzie te voorkomen).Ik vind het namelijk niet echt eerlijk naar de paarden toe , om ze op maandag weer even hard op hun donder te geven .

Maar wat ik me nu af vraag.... Zouden de paarden daar last van kunnen hebben , of stel ik me gewoon aan ?
En heeft iemand dit eerder meegemaakt ?

Gr Claudia

Edit: Spelfouten

KayC

Re: Paard in de war omdat er een ander op heeft gezeten ??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:27

Ik denk dat dat heel logisch is. Heb het zelf ook meegemaakt. Als jij je paarden rijtechnisch goed rijd en die meiden hobbelen er maar wat op om, kunnen de paarden inderdaad het idee krijgen van; dat hoefde ik gister niet, dus doe het nu ook niet.
Het ene paard heeft er meer last van dan het andere.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 14:30

Bedankt voor je snelle reactie ! Ik heb het er thuis ook over gehad maar niemand is er echt van overtuigt dat paarden zo snel in de war kunnen raken . Daardoor twijfelde ik een beetje ..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:31

Het zijn nog heel erg jonge paarden, hoe lang zijn ze onder het zadel?

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:32

claudia_lady schreef:
Bedankt voor je snelle reactie ! Ik heb het er thuis ook over gehad maar niemand is er echt van overtuigt dat paarden zo snel in de war kunnen raken . Daardoor twijfelde ik een beetje ..

Ik reed ook een paard en deed erg mijn best op de stelling en buiging, rechtrichten etc.
Als er dan iemand anders 1 of 2x op had gereden kon ik direct merken dat ze niet meer goed door de hoeken ging, sneller ging draven om onder het werk uit te komen en ga zo maar door. Ik ben er echt van overtuigd dat het sommige paarden niet goed doet er veel verschillende (niet kundige) mensen op te laten rijden en vooral bij jonge paarden is dat zo, die moeten en kunnen nog zo veel leren. Maar kunnen dus ook snel verkeerde dingen leren.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 14:33

De 4 jarige is sinds Juni onder het zadel en de 5 jarige nu dik een jaar denk ik .

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 14:34

DjunDjun : Dat is precies wat ik bedoel ! Ze laten zich door de hoeken vallen en racen maar wat hard in het rond , naar m'n been luisteren ze al helemaal niet meer ...

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:35

je hebt gelijk ts, ik lease een paard en op het begin had een meisje op stal het nogal hoog in dr bol en reed als ze zin had op mijn paard. zij ontkende het altijd maar ik merkte het als ik erop stapte, als ik het later na vroeg klopte het dat zij erop had gereden...

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:35

Heb dit wel vaker gehoord.. 2 mensen op 1 paard kan onhandig zijn voor jonge paarden en als mensen ook nog eens hobbelen en jij correct rijdt kan ik mij voorstellen dat je tegen dingen aanloopt.
Vind zelf dressuurpaarden ook geen geschikte hobbel- en verzorgpaarden voor jonge meiden die nog niets kunnen??
Ook leuker voor henzelf om dan een makkelijke e lieve huis tuin en keuken pony te verzorgen?
Als jij je inzet voor die eigenaren vind ik best dat je hier iets over mag zeggen..

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:36

Ik ben laatst op het paard van een vriendin van me gestapt, en die was ook chagrijnig. ;) Omdat ik gewoon mijn eigen paard gewend bent, en zij heel anders rijdt. Dit paard houdt er echt niet van als er een ander opstapt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:37

claudia_lady schreef:
De 4 jarige is sinds Juni onder het zadel en de 5 jarige nu dik een jaar denk ik .

Dat is nog maar heel kort, sinds juni. Kan me heel goed voorstellen dat hij in de war raakt, zeker als die meisjes heel anders rijden dan jij. Heb jij hem ingereden? Want dan is het natuurlijk extra raar voor hem, jij bent dan zijn referentiepunt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:39

claudia_lady schreef:
DjunDjun : Dat is precies wat ik bedoel ! Ze laten zich door de hoeken vallen en racen maar wat hard in het rond , naar m'n been luisteren ze al helemaal niet meer ...

klopt, sommige paarden zijn er heel gevoelig voor, als je niet consequent blijft rijden.
Wordt vaak erg onderschat door de minder ervaren ruiter, terwijl ze vaak zelf ook wel doorhebben dat de meeste manegepaarden ook niet goed op de hulpen reageren en dat is natuurlijk hetzelfde princiepe (behalve dat manegepaarden vaak niet voldoende worden gecorrigeerd,waardoor ze helemaal vast (gaan) zitten)

Reyndir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:41

Ik heb hetzelfde gehad. Ik reed twee paarden voor iemand en verzorgde ze ook als die mensen op vakantie warern. Als ze dan een week of twee weg waren merkte ik dat ik vooruit vloog met de paarden. Maar als de eigenaren weer terug kwamen reed ik ze nog maar een tot twee keer per week. Iedere keer weer ruzie met de paarden. Niet altijd even erg, maar toch steeds weer strijd. Waarom moesten ze nu wel door de plassen heen, waarom nu wel die kont eronder zetten.
Nu lag het rijniveau van de eigenaar gelukkig niet heel veel lager en kon ik ze ook veel helpen om zelf beter te gaan rijden. En iedere keer kreeg ik weer te horen: 'Ik heb zo lekker gereden nadat jij ze hebt gereden.' Zo zijn we met zijn allen verder gekomen met rijden en had ik minder problemen met de paarden, doordat ze steeds consequenter werden gereden door mij en de eigenaar. En zeker bij jonge paarden is consequent zijn belangrijk.
Ik zou zeggen, ga overleggen met de eigenaar en met die meisjes. Samen een oplossing zoeken, want het is voor jou niet eerlijk als je met een rot gevoel op een paard stapt.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 14:49

Ik rij de paarden om er mee te springen . Nou is het ook zo dat als ik bijv. 1 meter spring , hun die week erna ( als ik er niet ben) 1.10 m springen . Ze proberen mij een beetje te verbeteren heb ik het idee .

Hestejente: Ze is ruitermak gemaakt om maar zo te zeggen , maar de rest heb ik allemaal gedaan . Nou ben ik van mening dat 4 jaar jong genoeg is om er eerst een half jaar tot een jaar dressuur mee te rijden en haar dan pas te laten springen . Dit heb ik ook met de eigenaar overlegt en hij vind het allemaal prima wat ik met de paarden doe . Maar nou hoorde ik vandaag dat ze al bijna een meter met haar hebben gesprongen en ik baalde hier ook erg van . Ik heb het hier met de eigenaar over gehad en die is het met mij eens dus hij heeft de meisjes gewaarschuwd , maar nou versprak 1 zich en bleek dat ze er gewoon weer mee springen .. Heel lastig allemaal .

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 14:53

Reyndir : Ik probeer nou zo vaak mogelijk te komen op zondag zodat ik de meisjes een beetje kan begeleiden in het rijden . Het probleem is dat 2 van de 4 meisjes niet wil luisteren en de andere 2 zijn weer te bang en durven er niet op :roll:
Ik heb de eigenaar gevraagt of ze dan misschien voor een oefenwedstrijd ofzo niet willen galopperen , springen enzovoort .
Maar de eigenaar vind het een beetje sneu voor de meisjes en ziet het toch stiekem een beetje door de vingers ..

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:21

Ik denk dat de paarden inderdaad door de war kunnen zijn, vooral als je ze nog meer aan het beleren bent, omdat ze nog niet alles kunnen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:24

tja, als de eigenaar niet schter je staat kun jij er niet veel aan doen denk ik?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:33

Ik zou denk ik toch de eigenaar voor een keuze stellen. Of die meiden in de hand houden, of je stopt met de paarden.

Het is jammer, maar het is voor de paarden ook niet fair hoe het nu gaat. Ze hebben (vooral het jonkie) helemaal geen goede kans om lekker te ontwikkelen en jij hebt geen kans om de paarden goed bevestigd te krijgen en hebt dus iedere keer als je zelf weer gaat rijden 'ruzie' met de dieren.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:00

Heel herkenbaar probleem :j Heb er zelf ook mee te maken op het moment.
Een meisje op stal doet mee aan een onderlinge wedstrijd op stal op mijn paard,
en elke keer als zij gereden heeft heb ik daarna strijd met mijn paard.

Erg lastig, maar ik weet ook echt niet wat je eraan kunt doen. Ik ben er na
de onderlinge wedstrijd 'vanaf' maar jij zit er aan vast natuurlijk. Misschien de dag
nadat de meisjes zijn geweest longeren met pessoa/bijzet zodat ze wel
los over de rug lopen dan gaat het de volgende dag misschien iets beter?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:50

In het begin dat mijn vader en ik op ons paard reden zat er ook best wel een groot verschil tussen de ene en de andere, omdat mijn vader toch meer ervaring heeft en spierkracht, waardoor hij bij mij vaker lag te vervelen.
Nu merken we er niet veel meer aan, omdat ik of les krijg van dezelfde instructrice als mijn vader, of van mijn vader zelf, waardoor dat onze trainingen hetzelfde zijn. En nu hebben we profijt van elkaar.
Maar ik denk dat het voor een paard wel vervelender is als er geen vaste manier van werken is en hij met die meisjes maar gewoon kan spelen. Ik denk dat het meer een kwestie is van dat hij verward wordt in wie dat nu zijn baas is en naar wie hij eigenlijk het meeste moet luisteren...
Misschien kun je proberen met de paarden meer een band op te bouwen, zodat ze meer respect voor je krijgen..

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:55

Als ik er overheen heb gelezen.. sorry!
Maar hoe oud zijn deze meiden? En we hebben het hier over jonge paarden, niet over pony's toch?

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 06:54

amsterdam_30 schreef:
Als ik er overheen heb gelezen.. sorry!
Maar hoe oud zijn deze meiden? En we hebben het hier over jonge paarden, niet over pony's toch?

De meisjes die er op rijden zijn 11 , 13 ,14 en 15 jaar de paarden zijn 4 en 5 jaar oud . En het zijn inderdaad paarden geen pony's ;)

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 06:57

11AFotograaf schreef:
In het begin dat mijn vader en ik op ons paard reden zat er ook best wel een groot verschil tussen de ene en de andere, omdat mijn vader toch meer ervaring heeft en spierkracht, waardoor hij bij mij vaker lag te vervelen.
Nu merken we er niet veel meer aan, omdat ik of les krijg van dezelfde instructrice als mijn vader, of van mijn vader zelf, waardoor dat onze trainingen hetzelfde zijn. En nu hebben we profijt van elkaar.
Maar ik denk dat het voor een paard wel vervelender is als er geen vaste manier van werken is en hij met die meisjes maar gewoon kan spelen. Ik denk dat het meer een kwestie is van dat hij verward wordt in wie dat nu zijn baas is en naar wie hij eigenlijk het meeste moet luisteren...
Misschien kun je proberen met de paarden meer een band op te bouwen, zodat ze meer respect voor je krijgen..

Ja ik snap wat je bedoeld , maar die meisjes die willen helemaal niet leren . Ze denken dat ze wel op elk paard kunnen rijden en weten mij nog de les te lezen . Ik probeer ze wat bij te brengen , maar ze lijken alleen maar oog voor mijn dure spullen te hebben, waarna ze een grote mond op zetten en de paarden dus in de war maken ....

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 06:58

xApple schreef:
Heel herkenbaar probleem :j Heb er zelf ook mee te maken op het moment.
Een meisje op stal doet mee aan een onderlinge wedstrijd op stal op mijn paard,
en elke keer als zij gereden heeft heb ik daarna strijd met mijn paard.

Erg lastig, maar ik weet ook echt niet wat je eraan kunt doen. Ik ben er na
de onderlinge wedstrijd 'vanaf' maar jij zit er aan vast natuurlijk. Misschien de dag
nadat de meisjes zijn geweest longeren met pessoa/bijzet zodat ze wel
los over de rug lopen dan gaat het de volgende dag misschien iets beter?

Ik longeer ze al op maandag , maar eigenlijk heb ik er dan gewoon dinsdag last van . Een soort uitstel van het probleem..

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 07:00

_San87_ schreef:
Ik zou denk ik toch de eigenaar voor een keuze stellen. Of die meiden in de hand houden, of je stopt met de paarden.

Het is jammer, maar het is voor de paarden ook niet fair hoe het nu gaat. Ze hebben (vooral het jonkie) helemaal geen goede kans om lekker te ontwikkelen en jij hebt geen kans om de paarden goed bevestigd te krijgen en hebt dus iedere keer als je zelf weer gaat rijden 'ruzie' met de dieren.

Daar zit ik dus heel erg aan te denken . Ik weet dat de paarden ooit verkocht worden , maar ik heb toch stiekem wel een band met ze gekregen ..
Maar ja ik zou toch een keuze moeten maken , voor de paarden ...