bakrand kleven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariloux

bakrand kleven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 11:42

Hee, heb een 4 jarige fries en hij loopt gewoon de hele tijd tegen de bakrand aan, heb al op binnenhoefslag gereden, zweepje in buitenhand maar echt bijna niks hebt.. hebben jullie ideeën?

sorry als het hier niet goed staat.

LoveLoes

Re: bakrand kleven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:17

Reageert die goed op beendruk? Als dat wel zo is gewoon constant je buitenbeen erbij en veel figuren rijden. Zodat die niet steeds het zelfde rondje moet lopen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:19

in de wei gaan rijden.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:20

Rijden op de binnenhoefslag, rechte lijnen en veel figuren maken. Blijven volhouden, dan komt het echt wel goed.

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:23

Onder rechtrichten buigingsarbeid vallen diversen oefeningen, voltes slangevoltes Schoudervoor scchouderbinnewaarts
travers renvers appueren. Daar het paard nog vrij groen is lijkt mij het beste te beginnen met voltes te rijden
daer bij goed laten inbuigen als het gaat het liefts van zijn eerste nekwervel tot zijn laaste staartwervel laten inbuigen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:48

Mijn paard was een ontzettende bakklever en nu is 't bijna over gelukkig.
Door een scheef bekken, was hij scheef en had weinig balans, daarom ging hij zich volledig "vasthouden" op de bakrand.
Later was 't scheve bekken verholpen, maar die bakrand zat 'm nog steeds in z'n koppie.

In de wei rijden is een goede tip, maar blijf dan ook echt van de kanten af, want een echte bakplakker went zich zo weer aan een "nieuwe bakrand." (de weideafrastering dus)

Binnenhoefslag reed ik altijd al. Ook veel rechte lijnen, maar het plakken bleef. Hij kwam dan wel niet meer op de hoefslag, maar ik kreeg 'm niet recht in z'n lijf, doordat hij zich scheef zette om maar zo dicht mogelijk bij die bakrand te komen.

Hoe meer buiten been, hoe meer hij tegen 't buitenbeen in ging hangen om maar naar die rand te komen. Ik heb nu geleerd dat ik de buitenkant wel gewoon moet begrenzen, maar op 't moment dat hij daar weer tegen aan gaat lopen hangen ik 1x heel hard in moet komen met 't buitenbeen. Hij schrok dan wel even, maar was wel weer recht en dan kon ik weer normaal rijden. Ik heb dat een paar keer consequent herhaald en 't probleem is nagenoeg niet meer aanwezig.

Verder is mijn ervaringen dat vierkanten rijden beter werkt dan voltes rijden. Bij een volte bleef die van mij altijd nog lekker even een metertje extra plakken, terwijl 't bij een vierkant echt afwenden is en hij dan ook duidelijk z'n geliefde bakrand moest verlaten.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:04

Je paard heeft balansproblemen door het niet rechtgericht zijn en zoekt dus steun.
Rechtrichtoefening zoals contrastelling tegenover de kant waar je paard is gebogen (de holle kant) om de strakke spieren te gaan oprekken en zeker op de 3 of 4e hoefslag gaan rijden en je op 1 punt aan de overkant richten en daar naar toe rijden in een hoger draftempo. Je zult hier in het begin veel moeite mee hebben, je paard zal waarschijnlijk gaan zwabberen.
Maar dit werkt beter dan op de binnenhoefslag te rijden. Op de binnenhoefslag zal je paard constant naar de hoefslag trekken. Op de 3e of 4e hoefslag heb je meer ruimte om te corrigeren.

De website paardenbegrijpen van marijke de jong heeft veel voorbeelden van oefeningen om je paard recht te richten en in balans zowel verticaal als horizontaal te rijden.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 25-09-10 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:08

Ik zou persoonlijk niet gaan rijden op de binnehoefslag maar 3 meter van de ac lijn af.
Zo kan je je paard beter recht rijden zonder dat hij graag naar de bakrand toe trekt want die is dan wel erg ver weg.
ook zo ik veel buiten gaan rijden.

Hoe oud is het paard?
meestal tonen de wat jongere paarden dit gedrag en in dat geval zou ik ook veel buiten gaan rijden en b.v laag vrij springen en of balkjes lopen.
Dit om het paard sterker te maken want meestal is het `bakrand`plakken te wijten aan slap zijn en steun zoeken.

Ik zie net dat iemand boven mij precies hetzelfde al gezegd heeft.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:09

Rechtmaken op 2 teugels en 2 benen. Actief voorwaarts rijden. Veel binnenhoefslag rijden, scherp maken voor je benen, buitenkant begrenzen. Succes. ;)

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 15:32

het is een 4jarige fries.. bedankt voor jullie tips! meestal als hij het doet dan geef 'k een schop met buiten been, dan schrikt ie wel ja .. en dan is het 2 rondjes goed en dan gaat 't weer 't zelfde.. vind het soms best wel irritant. x

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:33

Dan moet je gaan leren dat je contstant gaat rijden. Ga eens op zoek naar een goede instructrice die kan je helpen.

Schoppen heeft geen zin, je moet hem begrenzen.
Succes. :)

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:44

Er is natuurlijk een verschil tussen een niet rechtgericht paard en kleven aan de bakrand.
Niet rechtgericht betekent dat de buikspieren links en rechts een verschil in lengte hebben,
vandaar zijn buig oefeningen belangrijk. Let op als je op de linker hand rijdt en je paard is
rechts gebogen heb je op je linker teugel meer druk, Links gebogen natuurlijk anders om.
Het is belangrijk om te weten of je paard wel recht is een scheef paard geeft later nare gevolgen
die je als ruiter niet wenst. Ik vind het moeilijk op deze topyc uit te maken wat eigenlijk het
probleem is scheef paard of kleven.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:48

En waar komt het kleven dan uit voort volgens jou? :)

Ik denk namelijk uit onbalans ed. Wat je dus ook met rechtrichten, schakelen ed op kunt lossen? Of niet?

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:35

Jonge paarden zoeken soms steun aan de bakrand, maar dit hoeft
toch niet te betekenen het paard is scheef,daarom weet ik
eigenlijk niet scheef of bakrand, hetgeen wat je schrijft is correct,
Persoonlijk rijd ik zo'n paardje liever buiten of buitenrit hier kan
hij ook leren in ballans te komen en leren omgaan met het ruitergewicht
en krijg je beslist weiniger spanningen. Op deze instelling heb ik al vaker
negatieve opmerkingen gehad mischien te eigenzinnig?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:42

Naar mijn mening niet. Ik neem mijn jonge beesten, en de oudere eveneens, graag mee naar buiten. Lekker languit, ook op buitenrit kun je prima trainen. En dan moeten ze op eigen benen lopen. :))

Overigens is hier de weg enorm druk, en met de jonge paarden kan ik dus alleen lang rechtuit in ons crossweiland, maar dat voldoet ook, haha. Alhoewel we vnl. nu jonge Friezen heb, die gaan meestal!! vrij braaf mee naar buiten..

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:06

Helemaal mee eens, fijn dat we wat dit betreft de zelfde
mening hebben. Friese paarden is een mooie keus overal
waar je ze tegen komt, het blijft toch een apart gezicht,
deze uitstraling, prachtig.

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 07:48

ik heb een instructrice, en die zegt dat ik binnenhoefslag moet.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:39

mariloux schreef:
het is een 4jarige fries.. bedankt voor jullie tips! meestal als hij het doet dan geef 'k een schop met buiten been, dan schrikt ie wel ja .. en dan is het 2 rondjes goed en dan gaat 't weer 't zelfde.. vind het soms best wel irritant. x

Dan moet je dat blijven herhalen, na een keer een schopje te hebben gegeven kun je niet verwachten dat hij het blijft doen. dat moet je blijven herhalen.. rijd je wel figuren dan als je 2 rondjes rijd? Je moet hem constant aan het werk houden.

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:57

Als je in de bak blijft rijden is dit ook de beste oplossing.
Misschien een tip. Probeer altijd de ontspanning te zoeken van je jong paardje.
Maak nooit brutale ophoudingen maar altijd met gevoel zo blijft je paardje ook
rustig tussen zijn oren. Rijd hem nooit in zijn reserves paardje moe stoppen
en goed uitstappen om verkramping spieren te voorkomen. Neem veel geduld en
tijd mee en je zult zien je paard vindt snel zijn ballans en raakt vrij snel gewend
aan het ruitergewicht. Je legt de basis om in de toekomst een prachtig paard
te hebben waar je jaren mee vooruit kan.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:50

@sierdable55 niet alleen joge paarden "kleven" !! De mijne is inmiddels 16 en probeert het elke keer weer! Ik rijd bijna nooit op de hoefslag, alleen als ik in de groepslessen meerijd moet het ooit en als ik schoudervoor of travers en renvers oefeningen doe gebruik ik de hoefslag, maar zelfs dan neem ik het liefst de AC lijn!

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:00

Ik heb ook een 4 jarige fries en veel van het bovenstaande dat is gezegd helpt echt. Ik weet niet of je instructrice ook andere oplossingen aandraagt??

Anders zou ik voor de lol ook bij een andere instructrice gaan rijden en kijken of die nog wat andere tips heeft.

Ik had veel aan contrastelling vragen, schouderbinnen, voltes sluiten en openen (reageren op druk voor het been) en wijken. Het gaat hier niet om een perfecte uitvoering, maar om de reactie van je paard op de hulpen.

Ik hoop dat je met alle bovenstaande tips van alle anderen ook ver komt.

Longeer je ook veel trouwens? Kan ook helpen een paard zijn balans te laten vinden.

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:20

@Pleasure, Eerste keer dat ik dit hoor, Volgens je schrijven te oordelen heb
je al een behoorlijk rijtechnisch niveau en zit je niet te wachten op een tip
of raad. Eerlijk gezegd zou ik het ook niet weten. Nu de indoor concoursen
weer voor de deur staan heb je natuurlijk met dit paardje een nadeel. Jammer

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:38

ach laten we het erp houden dat mijn paard van alles uit de kast haalt om af en toe te klieren!! (welk paard doet dit niet??) en ik heb geluk, bij ons zijn de indoor wedstrijden in een 20 - 60 bak, maar dan met witte hekjes een 20 - 40 bak! Dan is ie wel recht, de flapdrol!!

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:16

Fijne humor heb je houden zo.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:26

Ik rij zelf op een jong paard dat op de linkerhand ook aan de bakrand blijft kleven. Ik rij haar nu op de 3e hoefslag en de eerste paar rondjes heeft ze hier moeite mee, maar gewoon volgehouden en op een gegeven moment snapte ze het. Op de rechte zijdes probeer ik haar dan zo recht mogelijk te rijden. Als ze dit snapt en lekker ontspannen loopt, ga ik meer oefeningen doen (voltes etc.) en daarna probeer ik weer de hoefslag te volgen. Gaat ze weer plakken, ga ik weer de 3e hoefslag op. Vanmiddag weer zo gereden en op een gegeven moment kon ik gewoon over de hoefslag rijden en bleef ze niet plakken! Consequent zijn en het paard lekker bezig houden!