Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ging ook best goed, alleen ze snapte er maar weinig van dat er ineens iemand op dr rug zat..
kruimellover schreef:Ik heb als klein meisje altijd veel aan de longeerlijn zonder beugels gehobbeld. En veel zonder zadel gereden. En dat heeft volgens mij ook wel erg bijgedragen aan mijn zit, want ik val niet zomaar.
Even ter illustratie een filmpje dat ik echt niet zomaar val:
http://www.youtube.com/watch?v=FWAbbhNKR70
Dit was de eerste keer dat er iemand op ging en ik vond dat ik dat wel kon.Ging ook best goed, alleen ze snapte er maar weinig van dat er ineens iemand op dr rug zat..
Wat dachten jullie, ik plof neer op zijn/haar rug en we gaan een fijn stukje rijden? Quir schreef:Misschien een beugelriem om de hals heen doen? Dan kan je jezelf ergens aan vast houden.
Je moet jezelf proberen in het zadel te houden door je knieën in het zadel te drukken en de rest ontspannen te blijven. Dan blijf je het makkelijkste zitten. Wat natuurlijk nog het beste is, is voorkomen dat je paard schrikt!
Apple schreef:Dat is een heftige val geweest![]()
Waarom kan je het ene wel uitzitten en het andere niet, dat is een beetje de vraag. Veel heeft te maken met je balans, je kunt kijken of je met je instructeur kunt werken aan je balans. Zorgen dat je meer bewust wordt van je eigen houding.
Daarnaast, het ene paard is het andere paard niet. Een 180graden draai bij de een kan totaal anders zijn bij de ander. Hetzelfde bij een luchtsprong of een zijwaarts gebeuren. Het kan dus best zijn dat wat je bij de een kunt uitzitten dat dit niet lukt met de ander.
Hoe lang heb je dit bijrijpaard al? Weet je wanneer het schrikken en wegspringen gaat gebeuren? Als je dat weet dan kun je daar op inspelen en proberen het voor te zijn, of in elk geval, als je weet dat er een rare sprong komt kun je het wellicht opvangen. Dat is ook een kwestie van kilometers maken vrees ik.

. In mijn manegetijd reed ik ook regelmatig op bokkende/schrikkende/wegspringende paarden, dan zaten er ook tussen die ik niet kon uitzitten, maar ook genoeg waarbij ik dat wel kon. phormicola schreef:Vienna, wat moeten ze anders doen? Dat beest nooit inrijden?