Paard laat bit niet los met rijden en is onwijs sterk :(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady99

Paard laat bit niet los met rijden en is onwijs sterk :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 22:01

Hallo mijn paardje laat het bit niet los met rijden ik rijd met een stang en kinketting en zelfs dan houdt hij het bit vast met rijden....
Ook een probleem is dat hij heel erg sterk is heeft iemand een idee over een ander bit of iets anders,bij de tandarts is hij al geweest en dat heeft niks opgelost.........

De stang heb ik omdat hij met een normaal bit niet te rijden is een Z ruiter heeft hem gereden en die had moeite met hem en dat was een man :( met de stang is hij iets beter onder controle te houden.
Laatst bijgewerkt door Elles op 20-09-10 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Twee berichten kort onder elkaar samengevoegd. Graag bericht bewerken als je binnen 30 minuten nog wat toe wilt voegen!

Eknowledge

Re: Paard laat bit niet los met rijden en is onwijs sterk :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:08

En hoe rij je zelf?
Ben je streng op je handen?
Heb je je al eens afgevraagd waarom je paard zijn bit vastneemt??

Lady99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 22:10

Ben niet heel erg streng in mijn handen tenzij hij onder me vandaan loopt dan pak ik hem wel wat harder aan,zodra ik hem meer ruimte geef dan loopt hij binnen een seconde weer onder me vandaan heb echt la heeeel veeel bitten geprobeerd maar alleen met de stang heb ik iets meer te vertellen...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:11

een paard kan alleen sterk zijn als hij iets heeft om sterk aan te zijn... :o niet vervelend bedoeld maar ik denk dat je teveel op je hand rijdt en je paard daarop vast gaat houden,en ja dat kan door eerdere baas komen maar als jij op de goede manier rijden leert kan dat nog helemaal goed komen ,mijn advies is dus zoek een goede instrukteur

Lady99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 22:14

Bedankt voor de tip,ik denk inderdaad dat dat door de vorige eigenaar is veroorzaakt ik heb hem nu een maand of twee en hij is al wel een heel stuk verbetert met nageven en wat langzamer lopen :) Ik dacht zelf aan een appel bit daar hoor ik ook goede verhalen over en dat is niet zo streng vind een kinketting een beetje zielig :(

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:15

Denk ik ook :)
Rij je ook met een neusriem?

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:16

Ja inderdaad, je hebt hem ook nog niet lang :)
Vooral als hij gaat lopen, niet beginnen te trekken. Een volte rijden en hem weer oppakken.

Lady99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 22:16

Ja ik rij met een neusriem vind het alleen vreemd dat hij het bit vooral links heel erg vasthoud rechts is dat minder. *D

Maar er zit wel wat verbetering in hoor :)
Laatst bijgewerkt door Elles op 20-09-10 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Twee berichten binnen 7 minuten geplaatst samengevoegd. Graag bericht bewerken (edit) als je iets toe wilt voegen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:18

precies ,ga met goede hulp aan de gang, een bit hoort het verschil niet te maken,maar de manier van contact maken..
Hier bedoel ik mee dat als jij zachter en fijner wordt in je hulpen en teugelvoering je paard daar dankbaar op zal reageren door ook zachter te worden. dus hulp en een zachter bit en heel consequent aan de slag,succes
ps nooit verkeerd om gebit,zadel en rug na te laten kijken ;)

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:18

Misschien eens proberen zonder?
Het kan zijn dat de neusriem hem stoort, maar het kan ook zijn dat hij het bit net vaster gaat nemen dus niet direct op een open veldje doen :+
Bij zo'n zaken is het vooral zelf uitproberen en zien wat het beste is :)
En inderdaad, laten nakijken ;)

Lady99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 22:21

Mhhh een open veldje is geen goed plan hij heeft nog weleens de neiging om in rengalop door de bak te scheuren 8-)
Alle tips zijn dus welkom!! 8-)

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:22

Herkenbaar. Ik geloof dat dit meestal het resultaat is van teveel op de voorhand zijn. Ik probeer het volgende, (werkt soms beter dan andere keren, maar misschien het proberen waard): probeer je paard goed voorwaarts en actief te laten lopen, dus zodat hij z'n achterhand meer gaat gebruiken (benen verder onder plaatst) en niet zwaar op de voorhand loopt. Dit doe je door je benen meer te gebruiken (eventueel tikje met wat langer dressuurzweepje tegelijk met been). Zorg ook dat je zit mee blijft drijven (niet overdrijven, maar ga iig niet je bekken op slot zetten!) Het resultaat zou moeten zijn dattie zijn achterbenen verder onderbrengt, rug gaat ontspannen en dus ook zijn nekspieren en het resultaat daarvan is weer dat hij z'n tong ontspant (en dus loslaat). (Naar je hand toerijden is dit toch medebokkers?)
Zoals ik al zei: herkenbaar voor mij en het werkt bij mij ook niet altijd even goed, dus wellicht doe ik ook het een en ander fout, dus ik blijf even meelezen... :)
Ohja, mijn instructrice heeft het ook nog wel eens over 'bit smakelijk maken in de mond' door kneepjes in de teugels en links-rechts bewegingen te maken met je handen (vanuit de pols), maar dat is wat omstreden geloof ik. Weet niet of dat nou DE manier is. (Graag reactie?)
In ieder geval goeie vraag, ik blijf meelezen! Succes!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:23

zoals ik het hoor heeft je paardje echt ergens een probleempje,dat vasthouden en wegrennen zie ik als verzet en vluchtgedrag,en bevestigd mijn mening ik blijf dan ook bij mijn eerdere advies.
en over dat links rechts...dat is en blijft zagen ,hoe fijntjes ook :Y)
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 19-09-10 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:24

Het vasthouden van het bit heeft te maken met zowel de natuurlijke scheefheid van het paard, alswel dat jij hem dingen geeft om vast te pakken.

De natuurlijke scheefheid kun je eruit trainen (het rechtrichten), maar dat moet je onderbegeleiding doen van een goede, gediplomeerde instructeur en niet zomaar zelf mee gaan klooien.

Het feit dat jij hem dingen geeft om vast te pakken. Tsja... Als je paard onder je vanaan rent geef je een ophouding, maar zit je ook zwaar, ietsjes terug en stuur je bij voorkeur een volte op waar dat niet kan. Echt langere tijd vasthouden is nergens voor nodig en dus ook niet aan te raden. En als je naar jezelf kijkt: wat maakt het uit als hij wegloopt? Het gaat hem niets opleveren, want jij gaat je training niet verkorten als hij moe is door dat rennen. En dan gaat hij maar wat harder, als hij merkt dat het hem niet onder het werk uit gaat krijgen (jij blijft gewoon je figuren rijden) dan houdt hij er vanzelf mee op.

Een stang erin hangen helpt nooit. Neem gewoon een dubbelgebroken bitje en les, dat werkt veel beter dan alle dure bitten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:25

knollentuin schreef:
zoals ik het hoor heeft je paardje echt ergens een probleempje,dat vasthouden en wegrennen zie ik als verzet en vluchtgedrag,en bevestigd mijn mening ik blijf dan ook bij mijn eerdere advies.

Deed die van mij ook. Daar was niets mis mee, behalve dat ze geleerd had dat dat n prima manier is om onder het werk uit te komen. Gewoon negeren en doorrijden werkt prima...

Lady99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 22:27

Goede tip over het rijden maar een zweepje is echt uit den boze bij mijn paardje,been geven kon ook niet toen ik hem net had daar reageerde hij heel erg overspannen op ik heb hem nu zover dat ik been kan geven maar wel lichtjes dus dat was ook een probleem maar dat is bijna opgelost maar het blijft lastig met been geven omdat hij daar erg gestresst op reageert :(

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:29

@ Lady99: nouja, ik bedoelde eigenlijk in eerste instantie goed voorwaarts houden, actief houden. Bij mij moet ik dan even tikje met m'n zweepje af en toe, maar dat is voor elk paard natuurlijk verschillend... :)

Lady99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 22:32

@ Anna hahaha ok dan komen we bij het volgende probleem hin is TE voorwaarts je koet hem juist continu afremmen... :)
Dus ik heb een manier nodig om hem af te remmen ipv van voorwaarts te rijden :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:35

Lady99 schreef:
@ Anna hahaha ok dan komen we bij het volgende probleem hin is TE voorwaarts je koet hem juist continu afremmen... :)
Dus ik heb een manier nodig om hem af te remmen ipv van voorwaarts te rijden :)

Maar waarom zou je hem steeds willen remmen? Wat is voor jou de meerwaarde daarvan? Laat maar lekker lopen. Als het gedrag is om onder het werk uit te komen komen ze daar echt wel van terug. Als het het natuurlijke tempo van het paard is dan moet je daar misschien in mee gaan, steeds remmen is voor zowel jou als het paard vervelend, komt de gangen niet ten goede en zorgt voor onduidelijkere communicatie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:36

Vjestagirl schreef:
knollentuin schreef:

Deed die van mij ook. Daar was niets mis mee, behalve dat ze geleerd had dat dat n prima manier is om onder het werk uit te komen. Gewoon negeren en doorrijden werkt prima...

Maar waarom probeert een paard "onder het werk uit te komen"? Juist omdat hij weet/bang is dat een bepaalde houding/tempo hem ongemak/pijn doet.

Lady99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 22:41

Uiteindelijk is het doel om hem wat minder hard te laten lopen en op een "normaal" tempo en niet de hele tijd in uitgestrekte draf hij moet wel weten wat wel ok is en wat niet anders gaat hij straks een loopje met me nemen en hij is vrij dominant dus dat wil ik wel voorkomen je merkt nu ook dat hij wat lastiger word omdat hij al twee weken binnen staat en heel het jaar ook de wei niet meer opgaat met uitzondering van de zomer natuurlijk :) Het gaat al een heel stuk beter maar tips zijn nogmaals zeer welkom en lees ik allemaal heel goed door :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:41

Brainless schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar waarom probeert een paard "onder het werk uit te komen"? Juist omdat hij weet/bang is dat een bepaalde houding/tempo hem ongemak/pijn doet.

Omdat ze geleerd had dat als ze vervelend/lastig/onhandelbaar deed, de ruiter afstapte, haar eten gaf en naar stal bracht. Gewoon gewenning. En ze probeert het nog weleens...

Of omdat het gewoon luilakken zijn die er allemaal geen zin in hebben. Heb je ook zat, hebben we ook op stal lopen. Als je niets vraagt maar gewoon n beetje rondprutst gaat het prima, zodra je meer gaat vragen (en dan maakt het niet uit wat je vraagt, of dat nou ander tempo is, of andere houding, of een hoger huppeltje of weet ik het) gaat meneer in de staak.

Lady99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 22:43

Idd zolang je niets vraagt gaat het goed en zodra ik meer van hem ga vragen gaat hij ontzettend tegenwerken :(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:43

Lady99 schreef:
Uiteindelijk is het doel om hem wat minder hard te laten lopen en op een "normaal" tempo en niet de hele tijd in uitgestrekte draf hij moet wel weten wat wel ok is en wat niet anders gaat hij straks een loopje met me nemen en hij is vrij dominant dus dat wil ik wel voorkomen je merkt nu ook dat hij wat lastiger word omdat hij al twee weken binnen staat en heel het jaar ook de wei niet meer opgaat met uitzondering van de zomer natuurlijk :) Het gaat al een heel stuk beter maar tips zijn nogmaals zeer welkom en lees ik allemaal heel goed door :)

Staat hij nu 24/7 binnen terwijl hij eerder buiten stond? Dan denk ik dat je als de bliksem moet gaan regelen dat hij iig overdag naar buiten toe komt...

En tsja, wat jij een normaal tempo vindt kan voor hem heel erg langzaam zijn. Zoals je langzame en snelle mensen hebt heb je ook langzame en snelle paarden niet iedereen past in datzelfde keurslijfje...

ps: zou je alsjeblieft leestekens willen gebruiken, dit leest zo vervelend.

Lady99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 22:46

Ja hij staat nu 24/7 op stal ze mogen helaas niet meer naar buiten en daar baal ik enorm van.....

Ik merk heel erg dat hij dit heel erg vervelend vind,maar een stal vinden nu is echt een probleem alles is vol bij ons in de buurt.

Leest het nu makkelijker?