been houding bij volte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

line18

been houding bij volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 10:05

ik heb een vraagje over je beenhouding bij een volte.
de ene lesgever/lesgeefster zecht binnen been op de singel buiten been naar achteren omdat je paard om je binnne been heen moet draaien.
de andere zecht binnen been naar achter en buiten been op de singel zodat je met je heup/bekken mee draait in de richting waar je paard heen moet lopen.

mijn paardje lijkt het beste te reageren op binnen been iets naar achter en buiten been op de singel (hierdoor valt ze ook niet naar binnen)

andere die er varing mee hebben met de verschillen en eventuwele argumenten waarom zo rijden?

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:07

Binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel is toch de galop hulp? ;) Tenzij je ze niet tegelijk geef natuurlijk.
En je buitenbeen achter de singel leg neem je zijn achterhand ook mee, zoals bijv. met wijken ..
(ik ben hier niet heel bekend in hoor ;))

Als ik afwend, voor een volte o.i.d dan leg ik mijn buitenbeen op de singel en daarna binnenbeen op de singel dat ze buigt om het binnenbeen. En ik leg mijn buitenteugel tegen de hals zodat ze niet over haar schouder wegloopt. (denk ik, ik weet het eigenlijk niet precies, ik doe het meestal automatisch).
Laatst bijgewerkt door Tomorrow op 03-09-10 10:11, in het totaal 2 keer bewerkt

_helga_

Re: been houding bij volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:09

ik leg geen 1 van mijn benen achter de singel.
ik zorg dat ze om me binnen been heen buigt. en houd de buitenschouder tegen met me buitenbeen en buiten teugel. dat ze niet over de buitenschouder weg loopt ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:12

zowieso binennbeen op de singel omdat je paard er rond moet buigen.
verder een begrenzend buitenbeen, dus dat is toch net achter de singel? maar idd dan heb je ineens ook de galophulp, alhoewel je hier toch echt "been" moet geven en niet gewoon aansluiten... of zie ik dat nu fout?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:17

Aanvulling op petitparis; als je je binnenbeen op de singel doet voor de buiging, zorg dat wel dat je door je knie wat van je zadel te halen je paard ook ruimte heeft om om je been heen te buigen ;)
Het is ook belangrijk om met je navel mee te wijzen in de richting waar je heen wil, met die gewichtshulp draait je paard met je lichaam mee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:18

ik leg mijn binnenbeen op de singel, en een wakende buitenbeen achter de singel
zo plooit ze rond mijn binnenbeen, en als ze dreigt over de schouder weg te vallen, vang ik dat op met een ophouding op de buitenteugel en begrenzend buitenbeen, ook als ze de achterhand naar buiten zwaait dus ik die terug met men buitenbeen.

binnenteugel vraagt enkel stelling, en binnenbeen bepaalt de mate van buiging

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:26

Foto van vandaag, toevoeging aan wat ik heb geschreven :P
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:46

maar als ik het goed begrepen heb, stuur je met je schouders en teugels de voorhand van het paard, en met je heupen de achterhand.
dus logischerwijze als een paard op de volte loopt is zijn buitenschouder meer naar voor gerokken dan de binnenschouder, en is de binnenheup meer naar voor dan de buitenheup (volgen jullie nog?)

dus, dan zou je (eigen) binnenheup naar voor moeten wijzen (dus binnenbeen naar voor) en je buitenheup naar achter (buitenbeen iets naar achter) voor die achterhand goed te zetten ...
en als je je benen andersom legt, dan werk je imo het paard zijn achterhand tegen.
paardje op de foto vind ik trouwens niet echt recht te lopen (hij legt schuin in de bocht zeg maar)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:58

Ik stuur mijn paard nooit recht de bocht door :P

Mijn paard is rechtsgebogen, en heeft dus vreselijk veel moeite met deze linkerstelling ;) Voor haar doen is het een fijne wending, die absoluut nog fijner moet worden maar dat komt vanzelf zodra ze hierin rechter en sterker wordt :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:22

ja, nee, ik bedoelde niet recht als op een rechte lijn, maar of de bovenkant van de rug evenwijdig is met de grond zeg maar, nu legt ze zich wat neer in de bocht (doet het friesje dat ik rij ook, vooral als ze weer eens gaat crossen, is wel eng :D )

maargoed, terug naar de beenligging
als je benen liggen zoals op de foto, dan druk je toch min of meer de achterhand naar buiten, terwijl dit normaal niet gewenst is, toch?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:29

Even een kromme vergelijking, maar als je fietst en je maakt een bocht dan blijft de fiets ook niet helemaal rechtop, die hangt dan ook iets naar binnen zeg maar. (Maar dat is meer een natuurkundige wet dan de kunst van het paardrijden... ;) )

Als ik een volte op stuur dan leg ik mijn buitenbeen aan, en draai ik mijn bovenlichaam mee naar de kant waar ik naartoe wil. Bij een scherpere wending draait mijn bovenlichaam sterker mee dan bij een grote volte.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:40

Een paard wat je niet buigt in de bochten zal naar binnen vallen. Kijk maar naar paarden in het wild, als die een bocht maken gaan ze schuin naar binnen hangen. Ze buigen niet echt in hun lichaam.
De hulp voor de volte geef ik vanuit mijn bekken. Ik kijk waar ik heen ga, mijn bekken draaien minimaal mee en mijn binnenbeen maak ik lang.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:47

@ Sushilla en 2005: jullie vertellen wat je doet met jullie lichaam, maar niet waar jullie benen dan precies liggen?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:59

Duhelo schreef:
ja, nee, ik bedoelde niet recht als op een rechte lijn, maar of de bovenkant van de rug evenwijdig is met de grond zeg maar, nu legt ze zich wat neer in de bocht (doet het friesje dat ik rij ook, vooral als ze weer eens gaat crossen, is wel eng :D )

maargoed, terug naar de beenligging
als je benen liggen zoals op de foto, dan druk je toch min of meer de achterhand naar buiten, terwijl dit normaal niet gewenst is, toch?

Ik leg mijn binnenbeen íets (en dan praat ik over een paar cm) naar achteren, zorg daarbij dat mijn knie niet aangesloten zit op het zadel zodat ze om mijn binnenbeen heen kan buigen en met mijn buitenbeen en -teugel begrens ik haar.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:14

Aangezien ik verder alleen met mijn lichaam stuur blijven mijn benen op hun plaats. Binnenbeen gewoon eraan, een het buitenbeen een lichte druk.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:23

Ik laat beide benen op de plaats liggen.Draai van uit meekijken in de richting waar ik heen wil en een 'duwtje' van uit buitenteugel tegen de hals.
Mocht hij dan naar binnenvallen dan geef ik binnenbeen op de singel,zwaait hij uit dan begrens ik met buitenbeen achter de singel.
Valt hij over de schouder dan begrens ik met buitenteugel,doet hij het dan nog dan leg ik buitenbeen naar voren om te begrenzen.
Doet hij alles goed,dan doe ik niets.
Een galop hulp bestaat uit meer dan alleen buitenbeen naar achter,dus daar zit nooit verwarring bij.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:33

Hallo,

Binnenbeen en buitenbeenpositie hangen af van het moment. Er is geen "zo moet het". Reageren op hoe je paard loopt. Zwaait zijn kont uit naar buiten: buitenbeen naar achteren. Valt ie over zijn buitenschouder weg: buitenteugel begrensen en buitenbeen naar voren etc.

Het staat altijd zo makkelijk in de boekjes van "zo moet het" maar in de praktijk werkt dat niet.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:01

Mijn benen veranderen niet van plaats. Wel maak ik mijn binnenbeen lang, bij geen reactie wat meer druk, nog steeds geen reactie tikje achter mijn been met de zweep.

Ikkx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:23

Mijn benen veranderen ook niet van plaats, tenzij het nodig is. Zoals mijn paard zijn rechterachterbeen buiten de massa kan zetten en zijn schouder automatisch naar links drukt. Dus op de rechterhand zet ik zijn schouder wat meer naar binnen en activeer zijn binnenbeen extra. Ik werk eigenlijk meer met mijn binnenbeen zonder te begrenzen aan de achterkant in dit geval.
Linksom rijd ik regelmatig wijkend naar buiten om hem van dat binnenvoorbeen af te krijgen. Met iets te begrenzen aan de achterkant, net teveel omdat hij anders als slang door de baan heen kronkelt...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:31

idd , het meest goede antwoord is hier kijk naar je paard wat het doet en verleg je been en je teugel naargelang het nodig is.
"de standaard regel is wel buitenbeen net iets verder naar achter" bij een volte.

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:29

binnen been dat gebogen om je been moet lopen..buiten been achter de singel mocht ze uit zwaaien met de achterhand. binnen teugel geeft richting aan. buiten teugel begrenst.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:34

ambre schreef:
Ik laat beide benen op de plaats liggen.Draai van uit meekijken in de richting waar ik heen wil en een 'duwtje' van uit buitenteugel tegen de hals.
Mocht hij dan naar binnenvallen dan geef ik binnenbeen op de singel,zwaait hij uit dan begrens ik met buitenbeen achter de singel.
Valt hij over de schouder dan begrens ik met buitenteugel,doet hij het dan nog dan leg ik buitenbeen naar voren om te begrenzen.
Doet hij alles goed,dan doe ik niets.
Een galop hulp bestaat uit meer dan alleen buitenbeen naar achter,dus daar zit nooit verwarring bij.

Helemaal goed! :D

Stefaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:27

Ben je nou niet bezig over galop?
bij een gewone volte hou ik myn benen normaal,
en duw aan met myn binnenbeen,(en 'masseer' ook en beetje)
en hou myn buitenbeen ertegen zodat hij mooi draait.
binnenteugel een beetje open en buitenteugel tegen de hals.

desiree44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:23

Leuk topic dit.

Ik vroeg me namelijk precies hetzelfde af.
Ik vind ook de hulpen voor galop en een begrenzend been op een volte veel op elkaar lijken.
Tuurlijk bestaat een galophulp uit meer dan je buitenbeen naar achteren leggen, maar om je paard om je binnenbeen te laten
buigen moet je wat druk geven met je binnenbeen, maar dit hoort ook weer bij galop.
Stel dat je aan het doorzitten bent en je wilt een volte inzetten, dan is het niet de bedoeling dat je paard denkt dat je aan wil galopperen.

Is er hier iemand die mij het verschil goed zou kunnen benoemen? Zal wel heel blond zijn hoor, maar ben wel benieuwd, omdat er toch meer mensen zijn die verwarring hebben....

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:24

Ik heb op de manege ook altijd geleerd: binnenbeen lang maken, en buitenbeen naar achter leggen. Ik merk nu met mijn paard dat ze beter reageert als ik gewoon beide benen op hun plaats houd. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ze sowieso slecht op mijn beenhulpen reageert en er vaak 'doorheen' loopt. Dan krijg je een soort van rechte lijn, met overdreven binnenstelling. (Als dat logisch klinkt) :+