er vandoor gaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zaartje1

er vandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 08:00

heb een leuke haf hoor maar in de bak gaat ze er steeds vandoor.
zo ben je lekker aan het rijden en in eens zoef weg.
het is dan net of ze opeens denkt yes race tijd.
dit doet ze alleen als je in les rijdt alleen in de bak doet ze het niet.
maar niet gewoon 1x nee 3/4x begint nu toch wel vervelend te worden.
rijdt met een gewoon standaard bit,ze is vrij sterk in de mond,en heeft ze dan zoon bui stoppen ja vlak voor de bak rand zodat jij er bijna over heen vliegt.
ook gooit ze dan haar hoofd naar voren en soms omhoog.
iemand een idee hoe we dat kunnen oplossen.
dat we haar net hadden deed ze dit niet kan er wel bij vertellen dat je wel met handschoenen moet rijden want anders heb je de blaren op je vingers staan.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:08

hoi, de pony van mijn dochter deed dit ook altijd. Zij rende richting uitgang in volle galop.
Ze moest dit oplossen door ze verder te laten rennen....in de andere richting...zo van 'Ah je wil rennen! Oké dan gaan we rennen' Dit was niet met haar zin dus snel afgeleerd. ;)

Marieke_K

Re: er vandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:16

Wat zegt je instructrice er van? Sowieso heeft trekken geen zin, pompend remmen werkt dan beter als hij gaat rennen. Maar eigenlijk moet je het rennen zien te voorkomen. Een ander bit is echt geen oplossing, maar iemand die je kan helpen in de bak wel :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:16

Mijn merrie vond dat ook altijd heeeeel erg leuk om te doen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je instructrice er van zegt.
Ik moest mijn merrie ook (zodra ze wilde stoppen) flink been geven en nog een paar rondjes op mijn verzoek flink laten rennen.
Na een paar keer was de lol er af en deed ze het bijna niet meer.
Heel af en toe gaat ze nog wel eens maar dan pak ik het op die zelfde manier aan en is het weer een poos over.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:17

Heeft ze ook een aanleiding om te gaan rennen? Schrikt ze dan ergens van of doet ze alsof ze ergens van geschrokken is?
Het kan van alles zijn, eigenlijk. Heb je al laten onderzoeken of ze geen last heeft van haar hoofdstel en/of zadel wat eventueel niet goed zit?
En hoelang heb je haar al? Is ze je misschien een beetje aan het uitproberen? Als ze doorkrijgt dat ze zo onder haar werk kan uitkomen, zal ze dit gedrag vaker gaan vertonen. Dus ik zou haar in elk geval niet meteen terug op stal/in de wei zetten, maar nog even flink aan het werk zetten (desnoods aan de longeerlijn als je echt de bibbers hebt). Doet ze haar werk wel een keer braaf zonder ervan tussen te gaan? Dan niet te lang doorgaan, belonen en terug naar stal/wei. Misschien ziet ze zo het verschil.
Wat je ook wel eens hoort is ze door laten rennen tot ze er genoeg van krijgen en dan nog even doorgaan totdat jij zegt dat het genoeg is. Maar dan moet je haar wel kunnen sturen, natuurlijk, zodat ze niet voor de bakrand vol in de remmen gaat.
Of desnoods even een consequente, sterke ruiter/amazone erop zetten die haar eens een keer flink aan kan pakken en dan hopen dat ze het vervolgens bij jou ook niet meer zal doen.

Maar ik zou allereerst toch even mogelijke lichamelijke ongemakken bij je paard uitsluiten, voordat je het rijtechnisch wilt gaan oplossen!

blokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:17

Als ze gaat rennen, lat je haar rennen tot ze zelf geen zin meer heeft, als ze dan wil stoppen ga jij nog een paar rondjes door totodat je uit eigen beweging stopt. Dan is het ook uit jou initiatief gekomen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar krijg hierbij een beetje het gevoel dat ze de gek met je heeft en af en toe lekker over je heen walst en er dan vandoor gaat.

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 10:42

nee ze schrikt niet want dan springt ze eerst opzij en dan gaat ze er vandoor maar dan is ze ook makkelijk terug te halen.
het is ook vooral rechts om dat ze het doet.
want dat is haar moeilijke kant.
en ze doet het ook echt alleen met ander paarden en ponys in de bak.
de instructrise heeft ook met haar gereden en die zei ook ze is erg sterk en tot op het uiterste puntje aan de hulpen gereden.
maar nogmaals als je alleen met haar bent doet ze het niet.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:58

HA --> RT-P

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:22

Misschien zelf wat meer aan de techniek gaan werken, je paard is scheef , dus ga eens aan de gang met rechtrichten , zijgangen aan leren en je paard zo soepel maken , eerst in stap en als dat goed gaat in draf,
Dat het dier sterk is in de mond komt omdat de ruiter te hard is in de hand, miss eens een instructrice nemen die jou echt kan leren paardrijden.

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:35

Ik zou een instructrice gaan zoeken die hier dus echt ervaring mee heeft, iemand die je kan helpen met "problemen" oplossen. Maar door laten rennen lijkt mij ook wel een goed idee ;) succes

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 14:43

oke nou ik denk dat dat niet van toepassing is hoor,want ze weet dondersgoed hoe het moet.
ze heeft m dressuur gereden dus dat kan ze wel.
ik vraag me alleen af waarom ze het doet met andere paarden/ponys erbij.
als je alleen met haar bent doet ze het niet.
had ik geloof ik ook al aan gegeven.
met de hoefsmit erbij wordt het probleem scheef al aardig opgelost,en ze loopt al 2.5 jaar niet meer voor de kar. en we hebben een goede instructrice die heeft ook op haar gereden en dan is ze super en loopt ze met gemak een l proef.
en paardrijden kunnen we wel hoor doe het immers al een jaartje of 30.
wil alleen even weten hoe het kan dat als je alleen met haar bent nergens last van en in de groepsles holadijee.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:08

Bij mij is het net omgekeerd, ben ik alleen dan doet ze soms zo'n rengalopje met bokpartij richting poort...gewoon om naar de anderen terug te gaan.
Als we met 2'en zijn is ze zo mak als een lammetje :+

Doet ze het niet uit gekkigheid omdat ze wat nerveuzer is met alle anderen erbij?
Rij je vaker alleen?

Mijn vorig paard was ook rustiger als we alleen buiten gingen dan in groep, dan steeg het adrenalinegehalte als gek van de spanning denk ik

pomelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:54

volgens mij is het een vorm van verzet om onderuit het werk te komen.
Mss reageren als je het voelt aankomen. Ik weet het makkelijker gezegd dan gedaan.
Zeer consequent reageren door haar op een volte te plaatsen en steeds te verkleinen, tot stilstand en dan onmiddellijk het werk terug oppakken.
mss eens proberen :D

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:05

mmhh dat zou kunnen.
ja meestal zijn we wel alleen,soms wel met 2 maar dan gaat het wel goed het is alleen met de groep lessers samen.
echt zenuwachtig is ze niet want al sik er gewoon bij sta en mijn dochter rijdt zie je aan haar hele koppie al wat ze van plan is.
maar ga het uitproberen,hoop dat het lukt en dat ze niet in het werstern gebeuren zakt want dat doet ze ook erg goed,mijn dochter rijdt namelijk ook werstern met haar.
hebben we met toeval ondekt uit gekkigheid en is ze nu aan het uitbouwen.
maar bedankt we gaan het proberen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:55

Oké! Fijn...hou ons op de hoogte hé ;)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:01

Ik kan mij niet voorstellen dat de smid een scheefheidsprobleem kan oplossen. Wel kan hij ondersteunen in het goed houden van jouw paard.
Het klinkt voor mij herkenbaar en ik ben het ook met Midgie eens.
Mijn paard heeft mij toen ik hem net had ook 'rondjes van de zaak' gegeven. Hij was behoorlijk scheef en kon niet eens behoorlijk in de rechter galop aanspringen. Tegenwoordig kunnen mensen dat bijna niet meer voorstellen. Door dat ik ben gaan rechtrichten heb ik een heerlijk ontspannen paard onder mijn kont. Heel soms vindt hij dingen moeilijk en wil hij weer wegschieten. Heb hem dan heel vlot weer bij mij.

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 12:18

oke dank jullie wel allemaal en de tips gaan we uitproberen.
de hoefsmit zet haar stukje bij beetje rechter op haar voetjes zodat haar spieren en pezen langzaam oprekken en inderdaad de rest moeten we zelf doen.maar omdat ze scheef liep slijten de hoefjes ook scheef.ze heeft namelijk geen ijzers is niet nodig.
en door dit langzaam aan weer recht te krijgen helpt hij zo een beetje mee en de afgelopen keer was hij al super tevreden hij hoefde niet zo heel veel te corrigeren dus dat gaat de goede kant uit.en tevens is hij meer als een hoefsmit alleen.
en zeker is onze intsructrise met ons bezig op recht richten en dat gaat ook wel goed maar ja niet constant want er rijden er meer en dan bedoel ik niet alleen wij maar het is van beginner tot gevorderde en dat is lastig les geven,voor 1 uurtje.
soms als ze tijd heeft blijft ze langer en legt ze nog wat uit en krijgen we opdracht mee voor de volgende keer.
maar ga dat een pubber dochter maar eens verplichten als het woord moet erbij komt kan je dat wel sjakken.
en ik ben er ook niet altijd bij want de 2.5 jarige wil ook zijn portie aandacht.
op de vraag wat zegt de instructrise die is erg radicaal voor de rest die zei vorige keer trek haar es goed in dr bek dat geklier.
zei adviseerde ook een scherper bit ben ik dan ook weer niet zo voor.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:24

Tja... eigen keuze. Als jij je goed voelt bij iemand die zoiets adviseert moet je bij haar les blijven volgen. Maar ik heb dan liever iemand anders. Mijn instructrice adviseert ook eerder een zachter bit i.p.v. een scherper bit. "Waar de rijkunst ophoudt begint de ijzerwinkel" meent zij.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:39

ik weet wel dat als ik een scherper bit in mijn merrie hang dat ze er alleen maar harder van zal gaan rennen.
Je kan er een scherper bit in doen maar als paard die ook vast pakt en gaat rennen schiet je er helemaal niets mee op hoor.
Is paard misschien dominant?
Zou het misschien zo kunnen zijn dat het paard indruk op de anderen wil maken door maar wat te gaan rennen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:45

zaartje1 schreef:
het is ook vooral rechts om dat ze het doet.
want dat is haar moeilijke kant.

Je zegt het hier zelf.

Ik denk niet dat het komt omdat er andere paarden bij zijn, maar omdat er een instructrice bij is en het paard wellicht dingen moet doen die niet gevraagd worden als je alleen rijdt.
Omdat het haar zwaar valt probeert ze er onderuit te komen.
Het kan zélfs zijn dat ze weet dat ze iets fout doet en vlucht omdat ze straf verwacht.

In elk geval heb je te maken met een scheef paard en daar zul je dus wat aan moeten doen. Wellicht is het een idee om privé les te vragen waarin je daar wat meer aandacht aan kan geven, zonder dat het een dwangsessie wordt die het paard alleen maar pijn en angst veroorzaakt.

De oplossing voor het wegsjezen zelf is al gegeven, vraag gewoon wat langer die galop door. Zodra je ook die sjeesgalop blijft ríjden (ipv paniekerig gaan trekken en doen), heb je al 100% controle en dat weet je paard ook en zal dan makkelijker terug komen.

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 20:16

dwingen doen we niet hoor wij zijn niet zo en wat het advies was van instuctrise hebben we al in de windt geslagen.
heb onder tussen met iemand anders er over gesproken en zal eens naar haar kijken,misschien ook fisio en masseren.
als het maar helpt.
verder gaan we zelf even kijken hoe we haar tevreden houden zonder race partijen en een gelukkig blij paardje van haar maken want dat is het allerbelangrijkste.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 01:32

zaartje1 schreef:
oke dank jullie wel allemaal en de tips gaan we uitproberen.
de hoefsmit zet haar stukje bij beetje rechter op haar voetjes zodat haar spieren en pezen langzaam oprekken en inderdaad de rest moeten we zelf doen.maar omdat ze scheef liep slijten de hoefjes ook scheef.ze heeft namelijk geen ijzers is niet nodig.
en door dit langzaam aan weer recht te krijgen helpt hij zo een beetje mee en de afgelopen keer was hij al super tevreden hij hoefde niet zo heel veel te corrigeren dus dat gaat de goede kant uit.en tevens is hij meer als een hoefsmit alleen.
en zeker is onze intsructrise met ons bezig op recht richten en dat gaat ook wel goed maar ja niet constant want er rijden er meer en dan bedoel ik niet alleen wij maar het is van beginner tot gevorderde en dat is lastig les geven,voor 1 uurtje.
soms als ze tijd heeft blijft ze langer en legt ze nog wat uit en krijgen we opdracht mee voor de volgende keer.
maar ga dat een pubber dochter maar eens verplichten als het woord moet erbij komt kan je dat wel sjakken.
en ik ben er ook niet altijd bij want de 2.5 jarige wil ook zijn portie aandacht.
op de vraag wat zegt de instructrise die is erg radicaal voor de rest die zei vorige keer trek haar es goed in dr bek dat geklier.
zei adviseerde ook een scherper bit ben ik dan ook weer niet zo voor.

Lekkere instructrice! Ik was meteen weg gegaan, dat heeft niks met les geven te maken. Een instructrice die een sterker bit aan raad is in mijn ogen niet goed bezig. Het feit dat er allerlei verschillende nivo's in 1 les lopen klopt ook niet. Ik denk dat het tijd wordt voor een goede instructrice die jullie priveles wil geven of wellicht met een 2de ruiter in de les erbij maar meer niet. Ik heb het idee dat de les gewoon chaotisch verloopt (wellicht ook te druk?) en dat de haflinger daar alleen maar vrolijk van wordt en lekker aan de haal gaat.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 01:36

kasper06 schreef:
volgens mij is het een vorm van verzet om onderuit het werk te komen.
Mss reageren als je het voelt aankomen. Ik weet het makkelijker gezegd dan gedaan.
Zeer consequent reageren door haar op een volte te plaatsen en steeds te verkleinen, tot stilstand en dan onmiddellijk het werk terug oppakken.
mss eens proberen :D

Klonk mij ook in de oren als verzet.
Vooral om dat het ook op haar moeilijke kant is.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 01:38

Trek haar eens goed in d'r bek???
Zo'n instructrice hoeft bij niet eens weer te komen!
Hoe harder jij trekt hoe meer zij er tegen in zal gaan en ik kan je verzekeren dat je dat niet gaat winnen!

Ze doet het vooral op rechts zeg je. Pakt dus het bit vast en sjeest er vandoor?
Al een gedacht aan de tanden, wolfstandje misschien?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 02:22

Mijn haf had dit ook aventoe, eerst was ik als de dood want ze was met geen mogelijkheid terug te nemen. Zoals er eerder als is gezegd lekker laten rennen. Ik begon niet met aansporen als ze wilde stoppen maar spoorde regelmatig aan, zodat ze zo hard mogelijk door de bak ging. (wel veilig tempo natuurlijk zodat het beestje wel de bochten kan nemen.) Als ze moe begon te worden liet ik haar nog een rondje in een normaal tempo gaan en dan sloten we rustig en netjes af.