Advies gevraagd: paard dat niet vooruit is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

Advies gevraagd: paard dat niet vooruit is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 08:45

Hallo medebokkers! Momenteel ben ik rustig aan het uitkijken naar een nieuw paardje. In mijn zoektocht kwam ik een friese ruin tegen van 12 jaar, 1m64. Ik mocht hem meteen opzadelen en ben er de weg mee opgegaan. Heerlijk, hij schrikt bijna nergens van! Tijdens de wandeling stapte hij goed door, doch zijn vriendje liep voor. Aangekomen in de piste was hij echter niet vooruit te branden. Ik vermoed dat er niet veel vooruit op dit paardje zit en dat hij liever lui dan moe is. Dit vind ik natuurlijk superjammer, want ik ben op zoek naar een bomproof wandelpaard. Wat is jullie advies? Zouden jullie dergelijk paard aanschaffen? Valt hier iets aan te doen of is zo'n paard hopeloos? Ik ga hem nog een paar keer gaan berijden en zien wat dat geeft. Mijn bedoeling is recreatief rijden, dressuur gericht en veel wandelen en vrijheidsdressuur.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:52

Ik ben van mening dat je ieder paard meer vooruit kan krijgen, mits je consequent bent en daar eerst goed mee aan de slag gaat, desnoods onder begeleiding. Voorwaarts is het allerbelangrijkste, de rest komt dan vanzelf.

kruimellover

Re: Advies gevraagd: paard dat niet vooruit is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:56

De fries waar ik op rijd is ook erg sloom als ze in de bak moet lopen ofzo. Maar als ik fanatiek aan de slag ga dan loopt ze een half uurtje best netjes. Maar bij haar is het probleem dat ze zich opgesloten voelt, want als ik in de wei ga rijden, dan loopt ze gewoon door en galoppeert ze ook enzo. Dat doet ze in een omheinde bak absoluut niet. In het bos is ze ook voorwaarts genoeg. Alleen kan ze niet zo hard stappen.

Maar ik denk dat als je er consequent mee bezig gaat, dat je hem vast ook wel wat vlugger kan maken.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:04

Mijn vorige paard was soms ook echt niet vooruit te branden, maar inderdaad als ik hem 'hard' liet werken (veel overgangen, figuren etc) dan werd hij wel actiever. Verder heeft mijn instructrice mij ook geleerd hoe ik hem actiever kreeg, maar de kern daarbij was ook, consequent blijven.
Succes!

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 09:06

Irma77 schreef:
Ik ben van mening dat je ieder paard meer vooruit kan krijgen, mits je consequent bent en daar eerst goed mee aan de slag gaat, desnoods onder begeleiding. Voorwaarts is het allerbelangrijkste, de rest komt dan vanzelf.

Ik ben van hetzelfde gedacht. Het is wel een domper op de andere troeven van dit paardje. Ik wil op het eind van een rit niet uitgeput van mn paard afstappen.
Laatst bijgewerkt door sofieenuniek op 31-08-10 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 09:09

Anneert schreef:
Mijn vorige paard was soms ook echt niet vooruit te branden, maar inderdaad als ik hem 'hard' liet werken (veel overgangen, figuren etc) dan werd hij wel actiever. Verder heeft mijn instructrice mij ook geleerd hoe ik hem actiever kreeg, maar de kern daarbij was ook, consequent blijven.
Succes!

Dus er valt wel aan te werken. De twijfel is natuurlijk of ik beter niet meteen een paardje kan kopen dat voorwaartser is? Dat moet ik natuurlijk voor mezelf uitmaken, maar het is wel fijn dat deze ruin niet gauw onder de indruk is. Het is pro tegen contra afwegen...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:10

Ik zou het niet doen. Je hebt nu al een negatief gevoel erover, dat gaat waarschijnlijk alleen maar meer worden als je er vaker op zit en het niet verbetert. Natuurlijk is alles op te lossen, echter dit dier is nu 12, en het tempo zit er ingebakken. Zal moeilijk worden om dat helemaal eruit te krijgen...

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:13

Ik snap dat je twijfelt. Mijn paard was wel al 16 toen ik hem kreeg, maar omdat hij M2 had gelopen, wist ik wel dat er meer in zat, zeg maar.
Ik persoonlijk zou de Fries niet zomaar laten staan, gezien wat je met het paard wilt doen, maar inderdaad nog wat vaker rijden.
Kun je hem niet op proef nemen voor een paar maanden en kijken hoe hij het bij je thuis (of de stal waar je hem gaat zetten) doet?

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 09:21

Anneert schreef:
Ik snap dat je twijfelt. Mijn paard was wel al 16 toen ik hem kreeg, maar omdat hij M2 had gelopen, wist ik wel dat er meer in zat, zeg maar.
Ik persoonlijk zou de Fries niet zomaar laten staan, gezien wat je met het paard wilt doen, maar inderdaad nog wat vaker rijden.
Kun je hem niet op proef nemen voor een paar maanden en kijken hoe hij het bij je thuis (of de stal waar je hem gaat zetten) doet?

Inderdaad dat zou ik kunnen doen. Ik zal het eens voorstellen, maar tegenwoordig zijn verkopers niet meer rap om ergens hun paard op proef te zetten. Dat begrijp ik enigzins ook.

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:31

Ik ben het niet eens met kleinvosje.. Ik denk dat alles gaat lukken als je maar wilt en goede begeleiding erbij hebt, mensen die ervaring hebben met dit soort paarden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:55

Kan hoor Shaartje1991, ik heb mijn ervaring opgeschreven. Alles kan, maar op een gegeven moment houdt het wel op qua energie. Daar moet je op voorhand wel rekening mee houden vind ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:00

Ik zou zo een paard neit kopen, heb niets met flegmatieke paarden....... tuurlijk kun je echt heel veel doen met training, maar ik heb er liever een die lekker doorloopt, die liever moe dan lui is :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:04

Precies Yamcha, dat is wat ik bedoel. Er valt een heleboel te verbeteren aan een flegmatisch paard, maar daar moet je zelf ook wel de kennis en energie (en zin) voor hebben...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:05

Ik denk dat wanneer je hem voornamelijk wilt gebruiken voor recreatie, dat het sowieso wel kan hoor! En dressuurmatig lijkt het me (zoals vaker gezegt) puur een consequentie probleem.

Daarbij moet je voor jezelf bedenken wat je eisen zijn. Als deze bomproof is, maar iets minder voorwaarts, is dat bv beter dan een voorwaarts paard, welke wel schrikt.

Mij is daarbij altijd geleerd, 'het tempo is van jou'. Dus dat betekend dat je een te voorwaarts paard in arbeidstempo zou moeten kunnen krijgen en een niet voorwaarts paard ook.

Als je gevoel positief is, zie ik dus geen problemen..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:06

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat als je op een leuke manier gaat dressuren(dus dressuren voor het paard) dat hij het leuk gaat vinden en daardoor voorwaartser wordt. :)

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:12

@ x_Marr, dat denk ik ook. Als je afwisselt met wandelen, dressuur en buiten rijden bijvoorbeeld, wordt het minder saai voor het paard. Maar daar kom je denk ik pas achter, als je hem wat langer hebt.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:20

ik zou hem hier niet om laten staan als het echt is wat je zoekt.
ik heb mijn haflinger pas met 12 gekregen en die was ook zo sloom als ik weet niet wat.
met oefenen en consequent zijn is ze nu al een heel stuk voorwaartser en hier heb ik geen rare dingen voor hoeven doen.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:38

Ik zou hem hier wel voor laten staan, een paard aanschaffen kost nou eenmaal een hoop geld, als je op voorhand al een minpunt tegen komt, zou ik doorzoeken! een perfect paard bestaat niet, maar op het moment van aanschaf moet hij/zij wel aan al je verwachtingen van dat moment voldoen en je zal zien dat als je meerdere paarden gaat bekijken dat er aan elk paard wel een minpuntje zit, alleen om op voorhand al te beginnen met een flegmathiek paard zou ik niet adviseren, grote kans dat als je alleen met zo een paard naar buiten gaat, dat hij ook niet vooruit te branden is!
Ik zou zeggen, neem geen overhaaste beslissingen en er zijn zat bom proef paarden die wel voor waarts zijn ;)
Succes!!

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:01

mijn paardje is ook niet altijd goed voorwaarts, voornamelijk in de binnenbak (in de buitenbak loopt ze gewoon goed) bij mij helpt het om haar na het losrijden even een paar rondjes hard te laten galopperen. daarna draaft ze goed door, als ze dan weer langzamer word nog een keer galop. Ik kijk natuurlijk wel wanneer ze langzaam word om te klieren of wanneer ze langzaam word omdat ze moe is. dit is altijd even aftasten, is soms ook moeilijk te beoordelen.

zoiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:34

En als je een paar stapjes terug gaat en hem longeer t of naast hen in de bak loopt. Elke keer als hij het goed doet brokjes geven? Paarden doen heel veel als het om eten gaat. Zo wil hij wel werken voor jou en eten.

Dunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:58

DiamondHorse schreef:
Ik zou hem hier wel voor laten staan, een paard aanschaffen kost nou eenmaal een hoop geld, als je op voorhand al een minpunt tegen komt, zou ik doorzoeken! een perfect paard bestaat niet, maar op het moment van aanschaf moet hij/zij wel aan al je verwachtingen van dat moment voldoen en je zal zien dat als je meerdere paarden gaat bekijken dat er aan elk paard wel een minpuntje zit, alleen om op voorhand al te beginnen met een flegmathiek paard zou ik niet adviseren, grote kans dat als je alleen met zo een paard naar buiten gaat, dat hij ook niet vooruit te branden is!
Ik zou zeggen, neem geen overhaaste beslissingen en er zijn zat bom proef paarden die wel voor waarts zijn ;)
Succes!!

persoonlijk als ik een paard zou kopen, sluit ik me dus bij DaimonHorse aan ;)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:44

Op wat voor nivo is hij gereden?
Is hij wel goed aan het been?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:49

Ik ben heel benieuwd of dit het eerste paard is wat je tegenkomt op je zoektocht, ofdat je al meerdere paarden gezien hebt.
En wat is de reden van de verkoop van dit paard.
Is het mogelijk dat je instructeur/instructrice het paard een keer gaat rijden. Misschien geeft dat iets meer beeld over de mogelijkheden van dit paard.
Is er al gesproken over de medische gegevens van dit paard? Is er al een dierenarts bijgeweest?
Ik zou nl medische problemen eerst willen uitsluiten voordat ik het op het gedrag/karakter van het paard gooi.

Het is een lastige keus en ik wens je veel wijsheid toe!

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:31

Klinkt heel bekend, bij mijn pony ongeveer hetzelfde verhaal. Heb haar gekocht als recreatiepony vanwege haar rust en nuchterheid, ze is werkelijk nergens bang voor. Buiten is ze lekker voorwaarts en heeft ze het duidelijk naar haar zin. Maar omdat zij nog groen was en ik ook nog wel wat bij kon leren, heb ik dressuurlessen genomen. En ze was echt niet vooruit te branden :( In het begin heeft het me erg gefrustreerd, maar gelukkig heb ik een hele geduldige en ervaren instructrice. Met heel consequent trainen heb ik haar zover gekregen dat ze nu ook in de bak lekker voorwaarts is. Ok, na een weekje rust moet ze weer even opbouwen maar over het algemeen gaat het goed.
Ik ben er dus van overtuigd dat je met heel consequent trainen (zachte beenhulp, iets stevigere beenhulp, tik erbij + veel overgangen en figuren rijden) een 'sloom' paard ook heel lekker aan het lopen kan krijgen. Maar je moet er wel het geduld voor op kunnen brengen. Ik ben blij dat ik dit paard gehouden heb, want het is geweldig om met haar naar buiten of op wedstrijd te gaan, ze blijft bij me en schrikt nergens van. En tegelijkertijd weet ze dat ze voorwaarts moet zijn tijdens het dressuurwerk, omdat ik het niet laat gebeuren dat ze inkakt. Dus kan ook lekker dressuurmatig met haar rijden.

Edit: hou ook goed in de gaten wat voor brok ze krijgt en hoeveel. De mijne loopt een stuk lekkerder als ze voldoende brok krijgt :P

elsbeth1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:30

wanneer het paard verders aan al je verwachtingen voldoet zou ik hem niet laten staan...

rijd zelf een fries van 15 jaar nu 2 jaar onder het zadel...wanneer de eigenaresse erop stapt is het net een manege paard..

ga ik er op zitten en vraag er van word ze super heet...

mijn mening; een paard kun je zo heet maken als je zelf wilt...

heb je verder nog twijfels over dit paard dan zou ik er heel goed over nadenken want dan is de kans groot dat je je er aan gaat ergeren ipv consequent te zijn ;)