Bon Ami dressuurtraining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Bon Ami dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 18:24

Hallo :)

Voor degene die Bo nog niet kennen:

<3
Afbeelding

Gisteren zijn er weer eens foto's gemaakt van Bo & mij tijdens de training! De vorige keer is alweer een 2 maandjes geleden, dit is het topic: [RT-HAW] Bon Ami @ dressuurwork

Bon Ami is een 4,5 jarige kwpn ruin, zijn schofthoogte gaat ondertussen richting de 1.70 en hij is gewoon erg groot in omvang :P ik heb hem nu een half jaar en we hebben al aardig wat dipjes gehad, blessures etc. Maar het gaat nu de goede kant op en hij zit lekker in zijn vel :)

Vlak nadat de vorige foto's zijn gemaakt, zijn we nogal in een enorme dip gekomen. Hij is 3 weken kreupel geweest door verkeerd beslag, hij had veel last van scheefheid en hier heb ik een ostheopaat voor laten komen. Bleek dat hij maarliefst 4 cm verschil had in alleen al zijn bekken. Zijn atlas stond ook scheef en er zijn verschillende werfels in zijn hals weer recht gezet. Het verschil in zijn bekken is terug gebracht naar zo'n 1 cm, het is dus nog niet helemaal opgelost maar het is al een hele verbetering!

We zijn lekker aan het trainen, vorige week dan onze echt eerste proeven gereden in de B met 157 punten in de eerste proef, en 176 punten in de 2de proef die ook een stuk beter ging. We trainen op B / L niveau, zij gangen pakt hij erg goed op maar daar zijn helaas geen foto's van.

De problemen waar we tegen aan lopen zijn eigenlijk vooral de galop. Hij galoppeerd heel makkelijk maar vergeet al snel de achterhand en valt snel uit elkaar. De laatste tijd lukt het me eigenlijk al steeds beter hem bij elkaar te krijgen en dan wordt hij echt mooi rond, helaas ging de training gisteren niet optimaal en is mij dat ook niet gelukt. De foto's geven wel een beeld van onze training op dit moment, maar over het algemeen loopt hij toch wel een stuk fijner dan op deze foto's. Maargoed, wou ze toch graag laten zien!

1. losstappen
Afbeelding

2. Idem, fijne achterhand hier (ra is zijn 'moeilijke' been)
Afbeelding

3. Eerste rondje draf, beetje figuren sturen, contact houden en hij komt vanzelf
Afbeelding

4. Paar meter verder, handen blijven dragen
Afbeelding

5. Weer zelfde, de eerste 10 min loopt hij er vaak net tegen aan. Na de galop wordt hij dan echt fijn
Afbeelding

6. Na de galop, pasje vooruit. Jammer dat het op een verkeerd moment is
Afbeelding

7.Tussen door even stappen, hier zie je goed hoe meer gespierd hij geworden is
Afbeelding
( Zo zag hij er een half jaar geleden uit : http://www3.picturepush.com/photo/a/409 ... 100536.jpg )

8. Hier begint hij dan fijn te dragen, teugels korter en contact houden
Afbeelding

9. Schakelen op de korte zijde
Afbeelding

10. Halt, typisch bo dat hij zijn ra buiten de massa zet
Afbeelding

11. De oh zo lastige galop nog..
Afbeelding

12. Idem
Afbeelding

13. Draf, fijne achterhand
Afbeelding

14. Begin uitschuiven naar halsstrekken, fijn over de benen vind ik
Afbeelding

Tips zijn zeker welkom, vooral voor de galop. Ik galoppeer veel, doe hem aan de longe ook veel laten galoperen (wat hij ook nog moeilijk vind) en spring vaak aan, rijd veel voltes etc. Het gaat tijdens de training vaak ook wel een stukje beter dan op deze foto's te zien, maar toch blijft het een moeilijk punt !

claudianoa

Re: Bon Ami dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:28

recht uit in het bos galopperen helpt bij mijn 4 jarige erg goed. succes met hem!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:33

Ik vind het echt zo'n knap en leuk dier!! Volgens mij heb je daar een hele leuke aan over een tijdje.

Probeer veel te schakelen en veel aan te springen in galop. Al vind ik de fotos echt niet heel dramatisch hoor. Komt vanzelf wel denk ik!

Is dat fijn zo'n zadel met die kniewrongen?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 18:36

@ S_L dankjewel! Ik vind het zadel wel heel erg fijn, maar denk dat dat echt persoonlijk is, de een zal het wel fijn vinden en de ander niet. Ik vind het prettig omdat ik veel steun heb en veel angst heb door mijn vorige paard. Als mijn paard nu een sprintje neemt oid zit mijn hart in mijn keel maar dankzij dit zadel zit ik gewoon als een huis :) Dat geeft me vertrouwen en daardoor verstijf ik niet maar blijf ik rijden.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:41

zit verbetering in hoor, vind ook dat je paard gespierder is geworden met name zn nek valt op. Wow zijn deze fotos van gister? Wat een geweldige bak hebben jullie van die van ons staat blank! :D succes verder

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:43

Ik zat ook al te kijken naar het zadel, flinke wrongen inderdaad! Wat is het voor een merk?

Ik zou me niet teveel zorgen maken over de moeilijke dingen, met het rijden komt de kracht en souplesse die nodig is vanzelf.

Galoppeer in elk geval lekker door met hem, niet te rustig of verzameld willen. Vanuit een vlotte voorwaartse galop gaat hij mooi doorspringen en kan je later makkelijker schakelen. Is het schakelen lastig, rijd dan naar voren op de lange zijde en stuur dan een volte op, dat remt vanzelf een beetje af.

Dat hij het zelf op kan zoeken in het losrijden is geen probleem. Wel zou ik hem in de loop van je rijden een keer lager instellen. Voordat je hals gaat strekken ook eerst lager en ronder maken en dan pas lengte in de hals. Nu blijft hij te hoog en als je dan al langere teugels hebt valt je verbinding weg.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:44

hey Deniece!

heb je Bo alweer een half jaar??de tijd gaat echt snel!!
ik vind het er zeker netjes uitzien!hij is inderdaad veel gespierder geworden!
hij ziet er echt super uit! <3
vind jouw houding ook meer vooruit gegaan!
je zit supernetjes,vooral in draf :)
in galop val je nog iets voorover,of doe je dat bewust omdat hij dat nog moeilijk vindt?
handen mogen soms iets meer bij elkaar en teugels korter nemen en je tenen mogen iets meer naar binnen,zie vooral op de laatste foto's veel spoorgebruik ;)
ik vind je dekje ook erg gaaf :D

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:47

leuk paardje zeg!!

Vind dat je hem goed aan het lopen hebt hoor, voor een jong paard! Je rijdt hem heel netjes en het geheel ziet er ontspannen uit.

Voor de galop: Inderdaad rechtuit in het bos kan helpen. Maar niet iedereen heeft een bos om de hoek. Het valt me op dat je in de galop ineens erg naar voren gaat zitten. Dat herken ik ook van mezelf. Je wilt dan je paard als het ware helpen, maar krijgt juist een averechts effect. Een jong paard heeft nog weinig balans, en juist een gang als galop ( en ook stap) is moeilijk. Hij heeft tijd nodig om balans te vinden.
Met name bij foto 12 zie ik dat je wat hard lijkt in je hand, of dat je paard om meer lengte vraagt.
Probeer hem lengte te geven als je galoppeert. Het geeft niet als ie uit elkaar valt. Hij moet zelf eerst balans vinden. Als ie met 'lange' teugel galoppeerd dan kan je hem rustig eens proberen op te pakken, en nog een klein stukje verder te galopperen. Dit breidt je steeds verder uit. Uiteindelijk zal je merken dat hij balans heeft en minder uit elkaar valt en dat je hem met de teugels op maat rond kan laten gaan. Dan kan je aan de achterhand gaan werken en het nageven.
Probeer daarbij je houding net zo netjes te houden als in de draf en stap ( weet dat het moeilijk is :D)

Succes!

lusixarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:52

wat een mooi paard, ziet er netjes uit en je hebt echt geduld met hem, vind ik altijd erg fijn om te zien!

Linda_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:10

Leuk paard, komt heel vriendelijk over. En over de galop, beetje hetzelfde als wat al gezegd is, in draf zit je er super netjes op. probeer dit ook in galop vol te houden (is ook mijn sterkste punt niet :Y) ) Achterover, op je kont zitten en voor los laten. Komt vast helemaal toppie in orde!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 19:13

Bedankt voor alle reacties al! :D

Ik heb het bos om de hoek, ga regelmatig de hei op en galoppeer hele eindes :) hij komt ook al regelmatig fijn rond maar gisteren lukte het gewoon even niet.

Ik denk dat het voorover zitten een moment opname is, op dat 'moment' in de galop zit ik naar voren, op het volgende moment zit ik zeg maar recht. Ik ga gewoon te veel mee bewegen :o

Op deze foto is het wel een beetje te zien, heb vaak ook licht contact in de galop om hem op eigen benen te laten lopen maar hij kan soms onwijs over de buitenschouder heen vallen en dan recht op het hek af gaan :+ dan moet ik hem echt even omzetten, vandaar dat ik misschien op een foto sterker inwerk.

Afbeelding

Vaak galopeer ik in het begin van mijn training met langer teugel, dan pak ik hem op in draf en stap ik even en ga alsnog een keer bezig met de galop.

@ Kelly_Ann; halsstrekken kan hij erg fijn, met de neus op knie hoogte maar toch mooi rond, alleen hier ook helaas geen foto van..

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:31

vind deze foto er inderdaad een stuk beter uitzien :D

Lijkt me dat je goed bezig bent! De een heeft er wat meer tijd voor nodig dan de ander. Komt met training en geduld echt goed! Op deze foto zie ik trouwens ook een stuk meer impuls. Super!!!

NanceMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:38

Ziet er goed uit Deniece, probeer in de galop je been er ook iets meer af te houden. Komt vast goed!

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:54

ik vind hem echt super gaaf! :+:

Ik had (heb eigenlijk nog steeds een beetje :P) problemen met mijn pony haar galop. Ze verloor haar sprong en ging dan een soort van huppelen. Probeer eerst gewoon lekker naar voren te rijden zodat hij sprong krijgt en wanneer dit goed is pas proberen te sluiten/schakelen etc.

succes, je hebt een leuk paard onder je kont! :)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 07:33

Bedankt!

Been eraf houden moet ik inderdaad echt bij na denken, gaat de ene keer goed en de andere keer nog niet. Naar voren schakelen in galop doe ik ook erg veel, achja komt vanzelf wel :) hij is nog jong.

Linda_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:00

Dat ziet er inderdaad weer anders uit. Hij blijft mooi bij elkaar. Gewoon lekker doorwerken, en vooral ook lekker de hei op! Daar ben ik wel jaloers op, die mogelijkheid mis ik :o

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:07

Wat een leuke foto's Deniece! Fijn dat je eindelijk lekker met vertrouwen kunt rijden en er weer helemaal plezier in hebt :D
Om het wat fijner te krijgen denk ik dat je een stuk brutaler moet gaan rijden. Echt heel erg veel overgangen, en dan niet ietsje harder laten lopen, maar goed naar voor schakelen en weer terug natuurlijk. Ook echt veel oefeningen rijden, in elke gang.
In galop vind ik ook dat je heel anders gaat zitten, een beetje voorover en afwachtend. Het is natuurlijk goed dat je hem op eigen benen laat lopen, maar ik denk dat het ook belangrijk is om hem op een gegeven moment wel wat druk van voor te geven zodat hij op den duur wel mooier gesloten kan gaan galopperen :)

Heel veel succes in ieder geval samen, jullie zijn een leuke combinatie!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 09:48

Vera bedankt voor je reactie en je hebt helemaal gelijk :) Ik moet tijdens de les ook juist in galop teugels korter en er echt aanrijden, dan gaat het vaak beter. Over een paar maandjes komen er wel weer nieuwe foto's met vast een heel ander beeld van de galop! :D En dat ik wat brutaler moet rijden klopt helemaal, ben er druk mee bezig :)

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:46

Hey Deniece, alweer een halfjaar, wat gaat de tijd snel.
Ik denk dat je veel goede tips hier al hebt gekregen.
Als ik jou was zou ik inderdaad wat brutaler gaan rijden, lekker aan het werk zetten en vooral heeel veel afwisselen.Dan word hij vanzelf nog losser.
Je ziet dat hij al een stuk meer met z'n achterhand erbij loopt dus keep up the good work! Jullie zijn leuk samen en fijn dat je nu weer lekker vertrouwd kan rond rijden.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 18:30

Yentl bedankt voor je reactie ! Het half jaar is idd snel gegaan :) bedankt voor de tips en leuk dat je verbetering ziet :D

Juuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:34

Mooi paardje hoor!
mooie bespiering ook <3 !
je kan je handen is dichter bij elkaar houden en iets rechterop, staat netter!
ik vind trouwens bij foto 8, dat het een hele fijne indruk maakt omdat de teugel ietsie hangt,
pure ontspanning vind ik dat altijd, leuk!

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:02

Ja, ziet er mooi uit mooi paard & mooie combi van jullie 2. Zoals je zelf zegt, denk er aan dat je je handen draagd, en door wat je zelf al aangaf dat je gaat oefenen met galop dan komt het helemaal goed met jullie 2. Vind het een fijn beeld ;)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 10:18

Bedankt voor de reacties! :)

Juul hij loopt wel makkelijk lekker ontspannen en fijn licht in de hand, ben ik ook erg blij om :)

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:03

Jeetje Deniece! wat zijn jullie veranderd! En zeker ten goede! Hij ziet er super uit en jij zit ook vol vertrouwen op zn rug! Heel leuk om te zien! Die galop komt wel... het belangrijkste bij een jong paard is toch de drang naar voren.. het nageven etc komt met de tijd wel :D Vind jullie goed vooruit gegaan :D

Kianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:21

probeer je teugels iets korter te houden en rij hem iets minder lang
en blijf goed recht op zitten in de galop