Halsstrekken in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Halsstrekken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 22:19

Halsstrekken in galop vind ik zelf een hele goede en fijne oefening:
- om te controleren of het paard werkelijk in balans en op eigen benen loopt.
- om te bevestigen wanneer het paard aan de hulpen staat.
- omdat een paard daarna vaak nog beter over z'n rug loopt en meer ontspannen door z'n lijf loopt.
Vaak lopen de paarden te briesen tijdens de oefening.
Ze worden er echt een stuk fijner en vrolijker van. Het geeft wederzijds vertrouwen en ontspanning.

Daarom ben ik verbaasd dat bijna geen instructeur deze oefening adviseert. (ben ik nog niet tegengekomen)
en ook dat dit niet wordt gevraagd in dressuurproeven (bijv. in de M/Z)

N.b. Ik doe deze oefening alleen met een paard dat al behoorlijk in balans loopt... dus weinig kans op struikelpartijen.
Wat is jullie ervaring?
Laatst bijgewerkt door senna21 op 28-08-10 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Karen1987

Re: Halsstrekken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:28

Ik doe het inderdaad ook vaak, meer als 'lekker uigalopperen' dan als echte oefening, maar vind wat jij schrijft waar. Ik denk dat instructeurs dit niet vaak adviseren, omdat je niet wilt dat het paard in de galop zn neus de grond inboort, maar juist dat de sprongen bergopwaarts moeten zijn?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:30

Karen1987 schreef:
Ik doe het inderdaad ook vaak, meer als 'lekker uigalopperen' dan als echte oefening, maar vind wat jij schrijft waar. Ik denk dat instructeurs dit niet vaak adviseren, omdat je niet wilt dat het paard in de galop zn neus de grond inboort, maar juist dat de sprongen bergopwaarts moeten zijn?

Je kan de sprongen wel bergopwaarts willen hebben, maar het is niks als je paard dan zijn rug vasthoudt, en dit is daarvoor wel een ideaale oefening. Ik doe het ook heel vaak, eigenlijk bijna altijd als ik galopeer, omdat mijn pony anders te gespannen wordt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 22:45

Na halsstrekken, gereden als oefening, loopt een paard juist meer bergop. Hij is beter in staat om de 'sprongkracht' te verwerken in de sprongen.

Zijn er instructeurs die halsstrekken in galop als oefening inzetten??
En ik zou graag de 'heetgebakerde' toppers in de dressuur eens in een galop met halsstrekken willen zien...
Wie meer?

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:48

Doe ik na iedere priveles! Mijn instructeur vind het een hele goede oefening. In de groepslessen natuurlijk niet, dat zou te gevaarlijk worden met veel mensen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:51

Monaparte schreef:
Doe ik na iedere priveles! Mijn instructeur vind het een hele goede oefening. In de groepslessen natuurlijk niet, dat zou te gevaarlijk worden met veel mensen.

Hoezo dat? Als jij je paard op zit en beenhulpen kan rijden, kan je toch gewoon halsstrekken in de groepsles? Deze oefening is bedoeld om de ontspanning op te zoeken, en niet om als een gek rondjes te crossen. Zie hier niks gevaarlijks in met andere mensen?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:52

ik doe dit zelf heel erg graag,
maar ik krijg ze meestal op mijn kop,
ze zeggen dan dat ze teveel op de voorhand vallen,
ik probeer dan zoveel mogelijk sprong erin te houden.
mijn paard wilt het liefste alleen maar vwnw lopen.
zodra ik de oprichting inga gaat ze tegen stribbelen.

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:53

Ja, dat kan ik misschien wel op mijn eigen paard, maar die andere 11 die bij mij in de les rijden op en manegepaard misschien niet....daarom doen ze het nooit. De meest manege paarden gaan juist als een gek rondcrossen.

Laatst waren we trouwens met 6 en toen hebben we het wel gedaan... maar ja hangt dus af van de omstandigheden en het niveau van de ruiters.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:53

:) Ik gebruik het ook vaak. Vind het een fijne oefening. Maarja, de meeste ruiters durven in stap en draf de ruimte al niet te geven dus in galop zullen ze dat zeker niet durven.

Overigens gebruik ik het wel bij jonge paarden, laat ze maar op eigen benen leren lopen. Wel doe ik het dan op de grote volte, da's net even wat makkelijker dan rechtuit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:54

ik doe dit ook zeer regelmatig :j
pony lief word er super attent van, blijft lekker doorspringen en ontspant over de hele rug. ik vind het (bij deze pony) een aanrader.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:55

vind het een ideale oefening als ik merk dat m'mn paard d'r rug vasthoud in de galop. ik laat haar dan lekker lang worden en dan laat ze vanzelf haar rug los en word haar galop vloeiender en ruimer. kan ik ook beter zitten :D

cooky_chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:56

Met mijn jonge merrie doe ik deze oefening regelmatig, ze wordt er heerlijk los van in de rug. Haar galop gaat door deze oefening enorm vooruit.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 23:05

Monaparte: ik doe het ook in manege/groepslessen. Als het paard aan de hulpen staat is het niet anders dan een gewone galop.Voor mij is het gewoon een gereden oefening tijdens de training.
Anne: met jonge paarden kan het inderdaad ook. Maar ik vind het wel even meer opletten... soms zijn ze nog zo onhandig.
Sammy: tijdens de oefening loopt een paard in het begin wat meer op de voorhand, maar uiteindelijk win je er sprongkracht mee in de achterhand. Om zo te kunnen galopperen, moet het paard veel power in de achterhand hebben.
Ooit een paard op z'n voorbenen zien galopperen.... dat gaat niet lukken...
Laatst bijgewerkt door senna21 op 28-08-10 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:07

Doe ik ook altijd aan het einde van het rijden. :) Ik en pony vinden het allebei heel fijn!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:07

Ik moet het ook erg vaak doen... beetje verlicht zitten en goed de hals laten strekken en zijn rug goed op laten komen.
Lekker gymnasticeren roept mijn instructrice dan altijd :')

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:05

Ik vind het de meest heerlijke oefening, kan daar echt van genieten. Ik doe het altijd in de verlichte zit....heerlijk !
En dan af en toe naar voren galoperen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:50

Ik doe dit ook vaak, alleen mocht ik dit toen van een lesgever niet doen, die vond dat het niet goed was voor het paard want de ruiter moest altijd contact houden met de teugels, anders kon het paard zijn balans niet houden. Maargoed, het lijkt mij juist wel goed voor het paard, altijd maar die teugels vast lijkt me juist alleen maar belastender en zo kun je ook niet controleren of hij lekker in balans en op eigen benen loopt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:04

Snap ik niet...als je halsstrekt, moet je toch sowieso contact houden? Afgezien daarvan, als het paard zijn balans niet kan houden zonder op het bit te leunen, lijkt me niet de bedoeling.

Persoonlijk doe ik het weleens, maar als een soort beloning; als ik een galop gedaan heb en geprobeerd heb om mijn paard een beetje bijelkaar te houden (wat ons niet zo gemakkelijk afgaat) mag ze als beloning even een half rondje ontspannen (niet elke keer overigens, ik wil niet dat het een gewoonte wordt).

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:08

Henrieke, je houdt altijd contact, je hebt alleen geen druk ;)

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:09

ik doe het wel regelmatig met mijn paarden.
vind het altijd wel fijn om te voelen hoe fijn ze dan galopeerd en haar rug gebruikt.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:09

Ja dat is waar, maar ik bedoel meer dat ik dus absoluut de teugels niet los mocht gooien. Ik moest altijd contact houden anders zou het niet goed zijn.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:10

ladylay schreef:
Ik vind het de meest heerlijke oefening, kan daar echt van genieten. Ik doe het altijd in de verlichte zit....heerlijk !
En dan af en toe naar voren galoperen.

zo rijd ik hem ook en bij een paard dat er moeite mee heeft. Lange zijde verlichte zit en gas, korte zijde zitten en rustiger. Leren ze het heel fijn van.

Ik heb het trouwens ooit zien doen bij Ingrid Klimke en sindsdien doe ik het.

Zat halsstrekken in galop niet vroeger in de Duitse L en M proeven (ik weet niet of het nog zo is aangezien ik niet in Duitsland start).?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:20

Henrieke schreef:
Ja dat is waar, maar ik bedoel meer dat ik dus absoluut de teugels niet los mocht gooien. Ik moest altijd contact houden anders zou het niet goed zijn.

Met halsstrekken gooi je juist de teugels niet los :n
het paard volgt je hand naar beneden, je hebt dus met het halsstrekken en het lekker doorgalopperen precies dezelfde hoeveelheid contact als bovenin/opgericht.
Het losgooien en als een kameel de bak door galopperen mag ik ook niet in mijn les :')

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:43

Ja, mijn instructie doet het elke les wel :) en mijn paard vindt halsstrekken het fijnste wat er is, het liefst met de neus aan de grond. Nu wordt dit laatste in galop wel beetje moeilijk maar toch.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:52

Ik vind het heerlijk om dit af en toe aan het einde van de les te doen. Eerst lekker ruim laten in de galop (zeker na wat oefeningen contra galop en zo) en dan op je zit terug laten komen naar draf en dan naar een rondje halsstrekken met lichtrijden terug laten komen naar de stap op je zit. Dat is meteen een goede oefening voor het terug laten komen op je zit waar ik af en toe nog wel wat moeite mee heb.