paard houdt vast op rechts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_xx

paard houdt vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 13:47

Hallo,

Ik rijd al een tijdje een 4 jarige merrie. Rechtsom is altijd al haar moeilijke kant geweest, in het begin kreeg ik haar niet eens over de hoefslag of op de binnenhoefslag, ze liep dan heel scheef. Nu is dat al een stuk verbeterd. Maar de rechterkant blijft lastig. Zo houdt ze het bit heel erg vast op rechts. Kan haar daar dan ook heel moeilijk met mijn been richting binnen stelling rijden, ze laat gewoon niet los en is heel zwaar in de rechterhand. De tandarts is er al bijgeweest een tijdje terug. Het is daardoor wel iets beter geworden. Hebben jullie misschien tips/oefeningen die ik kan doen zodat ze los moet/kan laten. (ik heb les)

Odysseus

Re: paard houdt vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:48

Laat haar een keer nakijken door een goede masseur (Happy Athlete kan ik echt aanraden!) of door een ostheo/fysio. Het klinkt mij eerder dat ze ontzettend vast zit en daardoor niet los kan laten.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 13:52

Ik heb niet het idee dat ze echt vast zit. In de stap is er namelijk niks aan de hand, draf een klein beetje, maar niet echt hinderlijk. En galop houdt ze zich vast, vooral met het springen, kan haar dan ook heel moeilijk terug rijden en verzamelen. Terwijl dit linksom een stuk beter gaat. Ik denk dat het eerder het probleem is dat rechtsom ook mijn moeilijke kant is en dat ik mijzelf ook wat vast zet, doordat zij zich vast zet, waardoor ze dus helemaal niet los kan laten.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:53

Ik heb precies hetzeflde als jou, maar dan op links. Lees dus even mee!

(Kreeg overigens wel veel tips om met veeeel stelling te rijden, maar alsnog kunnen hier nog best goede tips tussen zitten :D :D )

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:54

Maar vraag je eerst eens af: Waarom zet zij zich als eerste vast?

Dat doet ze niet expres. Het kan best dat ze ergens een gigantische knoop heeft zitten die ervoor zorgt dat ze niet los kan laten.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:56

Mijn paardje is nagekeken, het ligt gewoon lekker aan mezelf.. Mijn linkerhand is tijdenlang veeelste sterk geweest, waardoor rechts wel lekker liep (wist mijn hand dan wel losser te laten) en links kon ik alleen maar trekken :7 Heb het nu eigenlijk wel afgeleerd, nu nog mijn paardje wat losser maken. :)

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 13:58

Margoot schreef:
Mijn paardje is nagekeken, het ligt gewoon lekker aan mezelf.. Mijn linkerhand is tijdenlang veeelste sterk geweest, waardoor rechts wel lekker liep (wist mijn hand dan wel losser te laten) en links kon ik alleen maar trekken :7 Heb het nu eigenlijk wel afgeleerd, nu nog mijn paardje wat losser maken. :)

Ik denk dat ik dit ook heb, eerder dan dat ze erg vast zit. Ik pak rechts eerder vast dan links, links laat ik dus eerder los. Maar hierdoor gaat zij zich natuurlijk ook rechts vastzetten, hoe heb je dit opgelost, en hoe krijg je je paard weer los op (links voor jou, en rechts voor mij :P)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:01

Misschien even les nemen ;) ?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:02

Hier exact hetzelfde probleem dus lees even mee. Ik rij al steeds met veel stelling zowel links als rechts, het is verbeterd maar nog niet goed vooral in galop inderdaad gaat het mis. Het lijkt ook wel of ze zich niks aantrekt van mijn rechter been. Is dat bij jou dan ook zo? Dat ze gewoon ook niet reageert op je beenhulp?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:06

Hey, dit had ik ook! Nou ja, af en toe nog een beetje, maar het is gigantisch verbeterd!
Ik heb met mijn instructrice vooral gewerkt aan buiging. Op rechts mijn rechterhand ver naar binnen, linkerhand omhoog, zodat die de buitenhand blokkeert en dan door blijven gaan totdat ie opgeeft. Het is heel zwaar, ik weet het, maar hoe meer je het doet, hoe makkelijker het gaat.
Geldt volgens mij ook precies andersom...
Ook makkelijk, zet je binnenhand achter je been, dan kun je makkelijker druk tegen geven!
Het is echt super moeilijk, geloof mij, maar na een tijd heeft het veel profijt!

Dus: Binnenhand ver naar binnen en beneden, buitenhand tegen de hals en omhoog. Dit is op de volte het makkelijkste en in de draf helpt doorzitten om eerlijk tot ontspanning te komen.

Hopelijk helpt het!

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 14:07

ik heb les! Ze reageert op zich wel op mijn rechterbeen, maar niet makkelijk, ik moet dan wel een extra beenhulp geven zeg maar. Maar hoe krijg ik haar langzaamaan weer wat los, rechts meer loslaten, rechterbeen er goed aan? Zo moeilijk als je het jezelf zo aangewend hebt :(
Laatst bijgewerkt door Sita_xx op 28-08-10 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 14:08

11AFotograaf schreef:
Hey, dit had ik ook! Nou ja, af en toe nog een beetje, maar het is gigantisch verbeterd!
Ik heb met mijn instructrice vooral gewerkt aan buiging. Op rechts mijn rechterhand ver naar binnen, linkerhand omhoog, zodat die de buitenhand blokkeert en dan door blijven gaan totdat ie opgeeft. Het is heel zwaar, ik weet het, maar hoe meer je het doet, hoe makkelijker het gaat.
Geldt volgens mij ook precies andersom...
Ook makkelijk, zet je binnenhand achter je been, dan kun je makkelijker druk tegen geven!
Het is echt super moeilijk, geloof mij, maar na een tijd heeft het veel profijt!

Dus: Binnenhand ver naar binnen en beneden, buitenhand tegen de hals en omhoog. Dit is op de volte het makkelijkste en in de draf helpt doorzitten om eerlijk tot ontspanning te komen.

Hopelijk helpt het!

Zet je je binnenhand dan niet nog meer vast?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:11

Als mijn pony een dag wat meer vast houdt doe ik het altijd als volgt (let wel op: een dag! De ene dag kan dat links zijn dan weer rechts. Het feit dat jouw pony zo aan een kant blijft hangen doet bij mij namelijk een alarmbelletje rinkelen dat er wat vast zit)

Heel veel figuren rijden, zowel links als rechtsom. Je moet namelijk de spieren korter maken (aanspannen) als oprekken (dus laten ontspannen). Als je linksom buigt strekt de rechterhalsspier, en als je rechtsombuigt spant hij aan.
En veel schijn overgangen maken, dan laat die van mij steeds een beetje meer los en met 30 minuten heb ik haar wel helemaal los. Eerst beginnen met grote figuren, en hoe losser hij wordt hoe kleiner je de figuren maakt. En dat in alle overgangen.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 14:15

Focussed schreef:
Als mijn pony een dag wat meer vast houdt doe ik het altijd als volgt (let wel op: een dag! De ene dag kan dat links zijn dan weer rechts. Het feit dat jouw pony zo aan een kant blijft hangen doet bij mij namelijk een alarmbelletje rinkelen dat er wat vast zit)

Heel veel figuren rijden, zowel links als rechtsom. Je moet namelijk de spieren korter maken (aanspannen) als oprekken (dus laten ontspannen). Als je linksom buigt strekt de rechterhalsspier, en als je rechtsombuigt spant hij aan.
En veel schijn overgangen maken, dan laat die van mij steeds een beetje meer los en met 30 minuten heb ik haar wel helemaal los. Eerst beginnen met grote figuren, en hoe losser hij wordt hoe kleiner je de figuren maakt. En dat in alle overgangen.

Zal daar eens mee aan de slag vanmiddag. Ze is ook wat aan het puberen. weglopen in de wei, niet op trailer willen, niet de stal in willen, wat klierig zijn etc :P , dus het kan ook wel zijn dat ze gewoon wat extra moeilijk doet laatste weekjes :P

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:19

Sita_xx schreef:

Klopt helemaal, maar als je hem niet vastzet achter je been, is tegendruk geven heel moeilijk.
Bij mij werkt het en geeft hij het na een tijdje op een geeft zijn ontspanning. Dus ik zou zeggen, probeer het....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:20

11AFotograaf schreef:
Sita_xx schreef:

Klopt helemaal, maar als je hem niet vastzet achter je been, is tegendruk geven heel moeilijk.
Bij mij werkt het en geeft hij het na een tijdje op een geeft zijn ontspanning. Dus ik zou zeggen, probeer het....

Wat een onzin. Je moet er geen trekspel van gaan maken. Uiteindelijk geeft hij inderdaad toe en gaat hij in een valse knik. Nagevelijkheid moet je als cadeau zien wat je paard je geeft, niet afdwingen met trekken.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 14:22

11AFotograaf schreef:
Sita_xx schreef:

Ik kan het proberen idd. Maar ik heb altijd geleerd, hoe meer kracht/druk jij zet, hoe meer je paard druk/kracht teruggeeft. Maar heb het nooit op die manier geprobeerd, neem aan dat je dan ook met je binnenbeen moet werken?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:33

Mijn haf zijn moeilijke kant is ook rechts.
Hij is pas 30x ohz geweest maar in die tijd is er een hele hoop veranderd!

In het begin pakte hij de rechterkant vast, zodat ik geen stelling kon vragen naar binnen en met de buitenteugel geen contact kon krijgen (om te begrenzen) waardoor hij naar buiten viel. Zo kon ik ook bv. moeilijk afwenden als wij rechtsom reden...

Het is nu al stukken beter geworden en de meeste tijd van het rijden heb ik evenveel contact op beide teugels. Resultaat is ontspanning, nagevelijkheid, super stuurbaar en wendbaar en stelling en inbuiging rechtsom. Stelling en buiging rechtsom kan nog beter, maar je kan het paardenlichaam niet van de 1 op de andere dag zo maken (dat doet pijn)...

Wat ik eraan doe om het te verbeteren en hem te trainen?
- Spelenderwijs buigoefeningen zoals deze Afbeelding
Maar denk ook bv het rechtsom inlopen van de trailer, spuitplaats, stal, losmaken in de wei etc.
- Rechtrichten aan de hand met bv. academisch kaptoom. Vraag het paard lang en laag en laat hem vanuit hier inbuigen links en rechtsom en doe dit later ook in stap/ draf... Je paard zal in het begin op zijn binnenschouder vallen, train dit etc. Later kan je veel verder hierin gaan: SB, travers etc.
- Om de 5 dagen longeer ik hem met een pessoateugel (lang en laag). Dit om zijn rugspieren te trainen met een correcte achterhand. Dit kan je bv ook doen met dubbele lijnen of met een methode longeren van bv http://www.paardenbegrijpen.nl
- Rijtechnisch moet je echt zorgen dat je paard goed voor het been is! Niet allleen om overgangen te maken maar ook om de achterhand mee te sturen. Ik heb dit mijn paard zonder zadel geleerd, omdat ik dan dichterbij hem ben en we elkaar beter voelen. Wanneer hij niet reageerde op mijn been zwiepte ik met mijn zweep (zonder hem aan te raken).
- Stel:
* Paard houdt rechts vast
* Geef kleine ophoudingen/ kneepjes (nooit in hetzelfde ritme en niet langer dan 1 seconden)
* Paard laat los en je hebt weer evenveel contact op beide teugels
* Hou dit zeer kalm en consequent vol je zal merken dat de momenten van het rechts vastpakken steeds minder en kleiner worden
[i]Het kan gebeuren dat je paard wil gaan hangen, hij kan immers niet meer vastpakken op rechts en zal proberen er op een andere manier onderuit te komen. Wees je paard voor en voordat hij gaat hangen hup supersnel handen naar voren en zorg dat hij voorwaarts blijft... Dan heeft hij niks om te hangen en gaat dit ook niet meer proberen

Denk eraan dat dit een heel proces is en niet 123 verholpen is. Je moet het paardenlichaam de kans geven om te ontwikkelen (spieren langszaam aan oprekken en niet BOEM in 1x kapot trekken). Wanneer je teveel van een paard zal vragen en zijn spieren pijn gaan doen merk je dit ook aan je dier!

edit: Ga eens recht achter de billen van je paard staan. Je zal zien dat de schouders niet gelijk zijn en waarschijnlijk de rechterschouder boller is dan de linker... Met een training streef je naar een gelijker paard.
Laatst bijgewerkt door doei op 28-08-10 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:35

Een paard dat vast neemt moet je zelf loslaten, hij kan alleen maar vast nemen als jij hem iets geeft om vast te houden. :) Dus los die hand, geven en nemen. Even vragen en zo gauw er ook maar de geringste reactie komt meteen weer toestaan. :)
Heel veel figuren rijden, veel omstellen en zorgen dat hij om je been heen buigt. Als hij losser in het lichaam komt zal hij vanzelf ook losser komen vanvoor.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 14:40

Idd, erg bedankt. Loslaten lijkt mee ook beter dan de tip van hand naar binnen en druk zetten. Alleen als ik rechtsom de rechterhand loslaat valt hij naar buiten, moet ik dan weer wat contact zoeken op de rechterhand? of moet ik dan met mijn rechterbeen haar zoveel mogelijk naar buiten proberen te rijden, en met de buitenteugel opvangen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:45

Wat bedoel je precies met "naar buiten vallen"? Dat ze naar de hoefslag toe trekt bij een figuur bv oid?

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 14:47

ja..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:51

Goed tussen je twee benen houden en eigenlijk exact hetzelfde doen als wanneer je bv een middellijn zou rijden. Goed begrenzen, buitenbeen er aan, buitenteugel contact om 'm recht te houden. In zo'n geval loopt ie dus door je buitenbeen heen. Dat paarden door het binnenbeen heen lopen is vaak "bekender" (het wel bekende "scheef"hangen in galop tijdens een volte of een hoek bv). Jouw paard doet hetzelfde maar dan met je buitenbeen. :) Dus jij doet hetzelfde als wanneer ie door je binnenbeen heen zou lopen maar dan met je buitenbeen. :) Buitenbeen er aan en hulp geven om hem terug recht te maken, buitenteugel een lichte ophouding en contact houden en zo snel ie recht is weer gewoon op beide teugels voorwaarts rijden.

Hoop dat je het zo begrijpt.... Zo niet: vragen! ;)

En nog een tip van mijn lesgever: Denken aan wat je wil! Niet aan wat je niet wil. Wanneer jij denkt "oei hij gaat wijken" dan is de kans groot dat jouw lichaam denkt "oh hulpen voor wijken!" en je gaat dus automatisch "goed" zitten om hem er heen te laten wijken. Wanneer jij denkt "ik wil een rechte lijn naar de x vanuit de hoek!" dan zal je ook onbewust de houding aannemen om die rechte lijn te rijden. :)

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 14:52

en de binnenteugel? :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:53

Binnenteugel "waakt" enkel. :) Tenzij je stelling wil doet de binnenteugel niets... :)
Wanneer je recht door rijdt, rijd je op twee teugels (dus met elke teugel evenveel contact) wanneer je een wending rijdt vraag je stelling met je binnenteugel en de buiging via je binnenbeen. De buitenteugel begrenst de schouder. Je binnenteugel doet dus eigenlijk enkel echt wat wanneer je stelling wil.