discussie over springruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

discussie over springruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 11:38

Om de aandacht eens een keer van Anky en haar methode af te halen, bij deze een discussie over het vriendelijke springen.

Ik heb zelf bij meerdere springstallen gewerkt en wat mij opvalt is dat de paarden thuis eigenlijk continu met de slof gereden worden er de meest scherpe bitten in hangen en ze in het parcour maar in de monden zitten te trekken en ondertussen ook weer vooruit schoppen.

wat mij opvalt is dat hier geen mens de mond over open trekt en ervanuit gaande dat het dus allemaal maar oke is.

ZusJacobs

Re: discussie over springruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:57

Ik heb op een stal stage gelopen waar de paarden echt afgemat werden (eventing stal, paarden in training, eigen paarden op hoog niveau en manege op zaterdag) en daar reden ze ook allemaal met slof (straaaaaak) en sporen (niet heel erg, ze reden er wel eerlijk mee). Maar op een andere (spring stal, paarden in training en wat eigen paarden op hoog niveau) hele luxe stallen altijd super vriendelijk gereden gingen vriendelijk met de paarden om etc. Weinig tot geen spanningen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:59

Ik snap niet waarom een topic dat negatief praat over Anky en haar methoden moet opgevolgd worden door een negatief topic over springruiters. Wat wil je daar mee bereiken dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:19

Zal dat niet ook per stal verschillen?

Op zich vind ik het wel goed hoor dat er eens een discussie komt over africhtingsmethoden in de springsport, want dat gaat niet altijd even netjes ;)
Zou het ook niet zo zijn dat het bij Anky en consorten gewoon meer opvalt? Een duidelijk doel in de dressuursport is om in harmonie met het paard bezig te zijn, ik kan me voorstellen dat LDR er voor de leek niet altijd even harmonieus uitziet. Bij springen telt of je die hindernis overkomt of niet, maar je wordt niet beoordeeld op algemene uitstraling, of het paard er happy en blij uitziet, dat is bij de dressuur wel een focuspunt.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 12:22

dat absoluut het gaat ook niet zozeer om vergelijkingen, maar meer omdat het even ter sprake kwam in het topic over Anky.

Het zal absoluut per stal verschillen, maar heb op 2 bekende stallen gewerkt en 1 mindere en overal ging het zelfde.

Het gaat mij erom dat ook de springsport eens onder een vergrootglas genomen word i.p.v. dat steeds een dressuurruiter met een iets mindere foto met de grond gelijk gemaakt word.
Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat de springsport of ruiters die de springsport beoefenen met de grond gelijk gemaakt worden.

Anouska, als je het niet snapt hoef je natuurlijk niet te reageren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:32

Ik begrijp het prima (geen reden om meteen denigrerend te gaan doen). Maar ik vind het onzin om het ene negatieve topic op het andere te laten volgen. De aanval is de beste verdediging?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 12:35

Anoeska schreef:
Ik begrijp het prima (geen reden om meteen denigrerend te gaan doen). Maar ik vind het onzin om het ene negatieve topic op het andere te laten volgen. De aanval is de beste verdediging?

dat doe ik ook helemaal niet, je zegt zelf dat jet het niet snapt nou prima maar dan reageer je niet.
Zoals ik al eerder vermeld heb, is het helemaal niet de bedoeling om persoonlijke aanvallen jegens springruiters te doen.
Vind het wel belangrijk dat een andere tak van de sport eens onder de loep word genomen zodat niet iedereen maar klakkeloos de "grote" springruiters gaat na doen want het kan ook op een andere manier.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:35

Komt er dan ook een discussietopic over westernruiters? :D :D Want die hebben natuurlijk heeeele grote sporen, en scherpe bitten..........

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 12:37

Margoot schreef:
Komt er dan ook een discussietopic over westernruiters? :D :D Want die hebben natuurlijk heeeele grote sporen, en scherpe bitten..........

deze opmerking slaat natuurlijk kant noch wal.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:38

Het enige wat ik me nog haarscherp herinner is dat ik Lansink ook al rollkur heb zien rijden, Cumano maakte bijna een koprol om 't zo te zeggen. Dus ik denk niet dat rollkur of LDR iets is wat ALLEEN bij dressuurruiters en -paarden voorkomt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:48

Volgens mij is dat het punt van Pashon ook :)

Vraag me wel af waarom het dan bij de dressuur zo onder vuur staat?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 12:51

Yamcha schreef:
Volgens mij is dat het punt van Pashon ook :)

Vraag me wel af waarom het dan bij de dressuur zo onder vuur staat?

hé dank je, kon het niet helemaal in schrift brengen hoe ik het in gedachten had.
Dat is inderdaad het punt. Bij dressuur word men compleet met de grond gelijk gemaakt en het liefst nog verder en bij e springsport mag het allemaal klakkeloos en staan we zelfs te joelen met z'n allen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:07

Graag gedaan ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:27

Bladen als st George besteden ook genoeg negatieve publiciteit aan de springsport. Ik denk dat de springmensen er gewoon om lachen en door gaan.
Mensen zoals Anky en Sjef gaan er natuurlijk ook met de volle 100% tegenin en dat maakt weer voer voor de volgende negatieve publiciteit.
Daarbij is dressuur een jurysport, misschien is dat juist een rede voor veel mensen om te gaan rellen en op die manier juryleden te beinvoeden.

Daarbij zie ik liever een ontspannen paard met een slof of scherp bit, dan een gespannen paard met de kop in de lucht op een dikke bustrens.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:36

Ik rij bijna al mijn paarden met slof, meer gewoonte dan dat ik er ooit wat mee doe. (alleen als paarden erg kijkerig zijn is het wel eens handig) Ik heb op "grote" stallen gewerkt en heb het daar zo geleerd. Zo ongeveer onder het motto wat schoentje schrijft. Maar ik heb wel geleerd er fatsoenlijk mee te rijden .

Het probleem met die Roll kür is dat alleen mensen met veel gevoel (zoals een Anky of Jos Lansink) dat kunnen rijden zonder te rukken en trekken. Ik ben ook de mening dat als je de paarden niet een half uur achter elkaar zo laat lopen het een goede manier is om te gymnastiseren. Let op, alleen als je op de juiste manier rijdt, en niet als je het met een slof erin trekt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:40

Om nou een topic te maken om zo anky en haar methode te 'beschermen'... maar goed :D

Ik hoor verder niet echt thuis in de springwereld, maar ik zie idd wel eens in de ring een ruiter waar ik van denk; weet je wel dat je op een dier zit en niet op een robot?
Maar dat zie je ook wel bij de dressuur. Dus tja?

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:15

@ _Bitje_ er staat nergens dat ze Anky beschermt ze zegt het alleen maar zo omdat altijd alleen maar op de Dressuursport en hoe de mensen daar rijden gevoeterd (hoe je het ook schrijft) word en heb echt bijna tot géén discussie topics gezien over de springsport...

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:03

Anoeska schreef:
Ik snap niet waarom een topic dat negatief praat over Anky en haar methoden moet opgevolgd worden door een negatief topic over springruiters. Wat wil je daar mee bereiken dan?

inderdaad, net of er geen dressuurruiters zijn die met scherpe bitten rijden en waar niks over word gezegt.r misschien rijden sommige springruiters wel met slof omdat dat beter is;)

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:07

Iedereen rijd op z'n eigen manier. en rijd hoe hij/zij het beste vind voor z'n paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:52

Ik werk op een grote springstal en hier worden de meestse paarden met een watertrensje gereden hoor. Alleen de paarden die wat druk zijn krijgen een slof om, langn iet altijd. Ik vind het een beetje over 1 kamp scheren wat je doet. Het verschilt heel erg.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:08

Nou de grote verrassing: dressuur,springen,SGW,western,draf en rensport. Overal gaat er wel is iets niet goed. En hoge bomen vangen veel wind. Bij dressuur rukken we in de krul. Bij het springen wordt er een balk opgetilt ga zo maar door. Ik denk dat een Anky zichzelf is goed achter de oor moet krabben of ze hier wel zo'n ophef over moet maken. Is het netjes? nee dat is duidelijk. Maar welk werk je ook doet er gaat altijd wel is iets niet netjes. Maar om dan nu de springruiters onder de loep te nemen? Je weet het antwoord toch?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:16

vickers schreef:
Nou de grote verrassing: dressuur,springen,SGW,western,draf en rensport. Overal gaat er wel is iets niet goed. En hoge bomen vangen veel wind. Bij dressuur rukken we in de krul. Bij het springen wordt er een balk opgetilt ga zo maar door. Ik denk dat een Anky zichzelf is goed achter de oor moet krabben of ze hier wel zo'n ophef over moet maken. Is het netjes? nee dat is duidelijk. Maar welk werk je ook doet er gaat altijd wel is iets niet netjes. Maar om dan nu de springruiters onder de loep te nemen? Je weet het antwoord toch?

Hier sluit ik mij helemaal bij aan.

In de springsport worden paarden ook op verschillende manieren gegymnastiseerd om het maximale uit hun lijf te kunnen halen. Ik weet inderdaad dat Jos Lansink zijn paarden ook vrij diep/LDR? rijdt, maar ik heb dit meerdere keren tijdens trainingen kunnen en mogen zien en daar zit geen grijntje dwang bij. Dit was in de periode dat hij nog voor Zangersheide reed, maar kan me niet voorstellen dat iemand ineens een heel ander systeem van rijden nastreef n de afgelopen 10 jaar.

Dressuurruiters moeten eens wat meer op hun eigen kunnen en visie vertrouwen in plaatst van de majority te volgen. Dit zie ik in de springsport veel minder terug, hier wordt het rijden aangepast op het springend vermogen van het paard. In de dressuur wordt het paard steeds vaker aangepast aan de visie en kunde van de ruiter.
En begrijp me niet verkeerd hoor, er rijden genoeg springruiters rond waar ik bij wegkijk als ik die op cc zie losrijden of in het parcours. Ik schuw het dan ook niet om hier iets over te zeggen. Wij noemen dit thuis 'cowboys'. Maar door van achter je beeldscherm maar altijd alles en iedereen te bekritiseren zullen er nooit veranderingen komen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:04

Pashon schreef:
Om de aandacht eens een keer van Anky en haar methode af te halen, bij deze een discussie over het vriendelijke springen.
...........
wat mij opvalt is dat hier geen mens de mond over open trekt en ervanuit gaande dat het dus allemaal maar oke is.

tja, het wil nog niet zo lukken met je 'springruiter afzeik' topic hè :D

zoals ik al eerder aangaf, zitten dressuurruiters vaak direct op de kast. Dat geeft dus redenen om de discussie voort te zetten en er verder op in te gaan. Zo werkt het dus misschien met Anky en consorten ook.

Dit is een heel mooi voorbeeld ervan. Jij begint een topic, duidelijk om springruiters en hun rijden te bekritiseren en er is geen springruiter die toehapt en boos word.

Ik begin een topic over, 'waarom dressuurruiters hun paard aan een touw naar de ring laten begeleiden, terwijl ze er zelf al op zitten en waarom springruiters dat niet doen' en in no time zijn we pagina's verder met boze dressuurruiters.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:06

Ik heb op meerdere springstallen gelopen, werden de paarden zeer fijn gereden op normale bitjes, zonder slof. Kwamen 3 keer per dag uit hun ruime stal en liepen ook lekker in de wei.

Amber2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:17

Ik ben ook veel op springstallen geweest en zie heel weinig van de voorbeelden als met scherpe bitten en rollkur rijden...normaal gesproken zie ik ze veel ontspannen trainen en met dikke trensen...wel zie ik vaak een slofteugel wat bedoeld is om ze niet omhoog te laten lopen met hun hoofd en niet om ze naar beneden te rijden.
Afbeelding