Na bijna een jaar nietmeer gereden te hebben..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Tine

Na bijna een jaar nietmeer gereden te hebben..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 22:23

.. Kreeg ik voor men verjaardag een privéles die ik maandag heb gehad!

Ik heb altijd groepslessen gereden, vaak zaten we met 12 in een groep en leerden we nog amper iets bij.
Omdat ik de laatste keren ook nietmeer vast in men zadel zat, en wel in galop viel.. Had ik een schrik gepakt om te galopperen & durfde het nietmeer..
Daarvoor was deze les de perfecte gelegenheid, ik heb eindelijk nog eens kunnen galopperen. En vond van mezelf dat ik nog nooit zo goed had gegallopeerd !

Puntjes van mezelf;
- Benen stilhouden!
- op men handen letten; soms meer contact houden (mocht niet teveel, paard is vrijgevoelig) en meer samenhouden
- jeetje seg, blijf eens rechtzitten! (ik hang vrij hard naar achteren op sommige foto's).
- soms een barslechte houding!
- voeten niet te diep in de stijgbeugels (vooral in galop) maar hier heb ik nog niet veel tijd aan besteed, was al blij dat ik bleef zitten in galop :)
- Smilee !

Alle commentaar is welkom, ik ben weer bereid om te leren (heb wss zaterdag groepsles in een andere (betere?) manege :). Gelieve alles op een vriendelijke manier te zeggen, en denk eraan dat ik lang nietmeer reed & het vertrouwen in paarden ook helemaal kwijt was :)

Kijk & hopelijk geniet :)

Ik reed op Granny (een paardje van ongeveer 1m65?), op de eerste foto zie je dat ik wat naar voor zit. Dit kwam omdat alle paarden gewoon zijn om in groep te rijden, ze is ook uit de kudde gehaald in de wei om te komen rijden. Daarom werkte ze even tegen :)

Leef je uit, maar vriendelijk :+ ?
Alvast bedankt!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:38

ziet er goed uit. je had er zeker veel plezier in, is te zien. :D

tip: beugels een gaatje langer en probeer minder te ploffen met zitten.
je houding is netjes en je handen mogen iets stiller.

maar zeker niet slecht na een jaar niet rijden ;)

_Tine

Re: Na bijna een jaar nietmeer gereden te hebben..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 22:42

Yes! de commentaren zijn leuk om te lezen :D

Mijn instructeur vond ik ook heel erg goed :) Normaal in een groepsles zegt hij weinig persoonlijks, maar nu ging alle aandacht naar mij.

@lovelucydan; de beugels doe ik altijd zo kort omdat ik mijn voeten steeds optrek & anders zonder beugels zit in galop :D
En over het minder ploffen heb je gelijk :) Ik zal er op letten !

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:56

jeetje joh ik vind dat je er goed op zit hoor galop ook best wel ontspannen en je zit rechtop, heel netjes ik weet niet of ik het zo doe

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:06

leuk hoor goed dat je je vertrouwen zo terug krijgt!

alleen heb ik hier de neiging om het paard iets voorwaartse te laten lopen maar dat komt straks allemaal wel!

Heel veel succes

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 23:17

winia4ever schreef:
leuk hoor goed dat je je vertrouwen zo terug krijgt!

alleen heb ik hier de neiging om het paard iets voorwaartse te laten lopen maar dat komt straks allemaal wel!

Heel veel succes

Wel, ik vroeg het me al langer af maar wat bedoel je met voorwaartser ?
Bedoel je hiermee op een sneller tempo ?

Zelf vond ik het tempo (als ik vanuit het filmpje kijk) soms ook wel wat te traag, maar vond het een leuk tempo om het vertrouwen er weer in te krijgen !

Dankjewel :) ik sta zelf te popelen om binnekort weer te gaan rijden & dan verder te vorderen in een groepsles :)

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:30

Respect dat je dr weer op gaat! :j
Je tenen mogen misschien wat meer naar binnen, maar het ziet er al goed uit ;)

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:21

Nou even wat commentaar;
Wordt beetje moe als ik er naar kijk...
Je mag hem wel heel wat actiever gaan rijden! Hij sjokt zomaar wat! Ga lekker wat overgangen rijden; stappen, draven, middendraf, schijnovergangen. Ook lekker veel figuren rijden, wordt de achterhand sterk van, en wordt je paard ook actiever!
Zorg dat je ook contact blijft houden met de mond, want zie regelmatig een boogje in de teugels komen. En probeer constant stelling te vragen, zie voorbij komen dat het paard stelling naar rechts heeft en jij trekt hem zo pats boem, ineens naar links. Tsja..
Ook hoef je niet zo ver uit je zadel te komen, jij hoeft niet moe te worden! :P

Nou het leuke gedeelte! ;
Oke, maar je hebt wel een heel leuk paard onder je kont! Met de juiste begeleiding (en geduld) kom je nog wel een heel eind denk ik zo! :D

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 21:23

Dankjewel voor de commentaar :)
Ik zal er de volgende keer aan denken ;) Heb nu op video mezelf gezien & vooral mijn fouten ontdekt.
Dus volgende keer hoop ik al wat op verbetering !

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:28

Echt respect dat je zo kan lichtrijden, ik heb het gevoel dat dit best zwaar moet zijn omdat er niet echt tempo in zat. Er mocht wel net wat meer pit in gereden worden. :j
Verder vind ik het er voor een jaar niet gereden eigenlijk best netjes uitzien. :)

En hopelijk ga je heel veel bijleren op de andere manege, veel succes!

Flor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:05

netjes gereden
voor mij ga je teveel op en neer in je zadel, gewoon een beetje op en neer, zodat je het niet zo goed ziet.
Verder je tenen naar binnen en knikje in de armen.
En als je galoppeert mag hij best nog wat sneller gaan. Het was alsof hij elk moment uit zijn galop zou vallen.
Voor de rest is het mooi gedaan!
Succes ermee!

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:09

Leuk! :D
Alleen in het begin vooral lijkt het alsof je hem vooruit probeert te 'duwen', misschien iets meer voorwaarts houden met je benen.
Verder leuk hoor!
xx

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:18

goed hoor!
was je ook helemaal trots op jezelf na de tijd?

je gaat toch niet menen dat jullie met 12 personen in 1 uur reden? (ik vind met zn 3en te doen, 4 max..)

ik heb me wel zittten storen aan het paard, is een liever lui dan moe paard. waardoor jij heel hard moet werken. het paard had ik liever iets 'sneller' gezien.
tip voor jou, als je minder uit het zadel komt, kost het minder kracht. nu druk je jezelf op, waardoor je iets naar rechts gaat hangen op het moment dat je staat.
iig succes als je weer vaker gaat rijden

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:22

Ik was heel erg trots, vooral omdat ik met heel veel plezier heb gegallopeerd & na het rijden heb uitgestapt zonder beugels / teugels (paardje stapt vanzelf op de hoefslag).

Ja idd, met 12 :) En dat is veel, heel erg veel.
We rijden wel allemaal in een rijtje achter elkaar, en regelmatig lukt het niet om een grote volte te maken omdat de eerste dan weer achter de laatste rijdt :)

Ik zal op jullie adviezen letten volgende keer ;) heel erg bedankt !

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:28

wow!

ik vind dat je er super op zit voor bijna een jaar geleden! in draf mag er wel wat meer actie in, maar in galop vind ik je echt mooi zitten:)

(toevallig, jij kan weer heerlijk galloperen, en ik ga onderuit met paard en al in galop.... op de zelfde dag :o )

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 06:30

ziet er goed uit. paard mag idd actiever. en een ander zadel was voor jou ook prettiger geweest. je beugels liggen ver naar voren waardoor je veel moeite moet doen met lichtrijden om uit het zadel te komen

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:09

Stoer van je hoor!
Vind het een beetje erg onnodig, het commentaar wat hier word gegeven, ruiter heeft eindelijk weer wat vertrouwen in een paard.
Vooral als ze er geen vertrouwen in had en na een jaar voor het eerst op een paard zit, gaat zij natuurlijk eerst lekker wennen en genieten. De rest komt dan vanzelf wel zodra het vertrouwen er is.
Lekker door lessen, succes op de andere manege!

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 14:21

Dankjewel :)
Tussendoor heb ik wel eens op mijn shet gezeten -geen commentaar hierop, er rijden normaal andere kinderen op maar ik moet soms even testen of hij wel braaf is-.

Nu heb ik eindelijk weer het vertrouwen terug, en hoop dat ook bij andere paarden te hebben :)

bobobo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:07

Dat ziet er toch leuk uit voor de eerste keer weer? :D
Punten noem je zelf al, gewoon aan blijven werken. :)

xriannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:09

ziet er goed uit voor de 1e keer naar zon lange tijd!
volgende keer je beugels een stukje langer dan hoef je ook iets minder hoog te gaan staan! je zit netjes rechtop verder, nette houding!

Kimberly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:22

Ik vind dat je het nog super doet voor na een jaar niet paardgereden te hebben ! Idd wat al een paar keer is gezegd: iets vlotter doorrijden, misschien een tipje. Als je in draf zit, heel kort naar stap, maar een paar stappen hoor, en dan meteen weer in draf. Doe dat een paar keer, bij mij werkt het, en dan loopt je paard een stuk actiever! Succes verder nog!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:28

Ik vind dat je het netjes doet na een jaar niet rijden! Je mag hem wel actiever rijden en iets minder omhoog komen in de draf bij het lichtrijden. Nog veel succes verder! :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:24

sjonge in zo'n bak wil ik ook wel rijden!! :D
leuk dat je weer begonnen bent!

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:23

Ziet er goed uit hoor! :D

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:30

Ik had toen ik het filmpje keek ook echt de neiging om hem vooruit te 'duwen'. :o Dus het mag inderdaad zeker actiever, maarrr je moet natuurlijk wel rekening houden met jouw situatie! Het lichtrijden ziet er een beetje moeizaam uit, maar dat zal ook wel daardoor komen. Ik vind het er netjes uit zien voor na een jaar!! :)