Maar wat is nou dat gevoel dat je wilt hebben met paardrijden?
Is dat voor iedereen anders, of streven we toch allen naar hetzelfde, ondanks de verschillende disciplines?
Ik denk dat ik me gelukkig kan prijzen en "het" gevoeld heb.
Maar voelt iedereen het? Ik zie mensen wel eens eindeloos vechten met hun paard. (niet letterlijk)
En eigenlijk niet die beloning krijgen...
Voor mij is dat gevoel..
Van een ontspannen laaglopend paard dat helemaal door zijn rug swingt,
zodat hij eigelijk helemaal niet meer lekker zit
, want alles hobbelt onafhakelijk van elkaar en toch als je dat voelt zit het wel heerlijk,
het gevoel dat je op een skippybal zit, die doet wat jij wilt...Alles is los..
Te sturen is met je gedachten..
De kracht en de souplesse.. een soort vrijheid..
Ook al is het maar 5 minuten, als je het 1 x gevoeld hebt, wil je altijd terug naar dat gevoel...
Dat is dan misschien hard werken, maar ohh, wat kan je dan genieten..
Als je het 1 x gevoeld hebt, weet je waarvoor je het doet en het is de mooiste beloning die je paard je kan geven.
Of het gevoel van vrijhied, tijdens een buitenrit, aan een lang teugeltje een op 4 benen lopend,
rechtgesteld paard dat met de oortjes naar voren vloeiend zich voortbeweegt...
Dat is vrijheid.....energie... ook een zalig gevoel
Alleen voelt voor mij heel anders, dan dat dressuur gevoel....en toch ook een streven..
Ben wel geen top ruiter, maar weet wel waar ik naartoe wil.
Vraag me altijd af, of iedereen zo gelukkig is te weten waar hij heen wil??

met veel gevoel voor rijden/paarden. Het liefst rij ik overgevoelige hete paarden die de meeste mensen niet begrijpen. Vaak heb ik die met een paar dagen/weekje rijden helemaal onder controle en ze lopen met veel plezier. Mensen snappen niet hoe ik dat doe, maar naar mijn idee doe ik niets. Laat ze in hun waarde probeer de ontspanning te krijgen en vraag dan voorzichtig of ze wat voor mij willen doen. Niet door te vechten en niet door te dwingen. Op de één of andere manier lukt dat eigenlijk altijd. Lastiger is altijd als ze weer terug gaan naar de eigenaar of een andere ruiter en ze vaak dan weer gan stressen. Ik kan mijn gevoel ook niet goed uitleggen aan andere mensen, lesgeven is dus niet mijn sterke punt. Of het moeten mensen zijn met veel gevoel zodat ze direct snappen wat ik bedoel. "Slome" paarden kan ik slecht mee, daar heb ik geen gevoel (en geduld) voor. 
)van blijdschap, en paardje ook.
, omdat ik weet hoe leuk ie kan zijn!!!