Wisse heeft ivm vakanties enz. de afgelopen 5 weken lekker rustig aan gedaan en een paar keer per week op buitenrit geweest.
Dat deed hij, zelfs de eerste keer, heel erg braaf! We zijn nog niet alleen op pad geweest, maar met andere paarden erbij is hij in elk geval super te rijden buiten, gewoon met los teugeltje en door het verkeer enz. Alleen het strandje vond hij nog spannend ivm de golfjes, dus dat is ons volgende speerpunt

Dat meneer hier een stuk wijzer door is geworden en nóg koeler, is duidelijk te merken.
Met rijden heb ik gister voor het eerst een zweepje erbij gepakt, ik kon hem er mee aantikken, aaien en er mee rond zijn hoofd zwaaien zonder dat hij er op reageerde.
Voor de vakantie werd hij nog paniekerig van een zweepje en gooide hij het op rennen, daarom heb ik het eerst niet meer gebruikt.
Vandaag voor de tweede keer dus met zweepje!
Wisse is de constantheid die we voor de vakantie hadden wat kwijt en hij wordt ook wat sloom.
Deze week ben ik begonnen met het ophogen van zijn brok, want ivm zijn eczeem kreeg hij brok wat heel laag in energie stond, zonder suikers/melasse/havers enz. dus dat begin ik nu wat aan te passen om te kijken of hij iets tekort komt.
Verder probeer ik hem door heel licht te schakelen, wat actiever en fijner te maken aan de hulpen.
We zijn vandaag begonnen met de linkergalop, wat hij al enkele maanden niet meer goed doet.
Dit is voor het eerst dat hij niet na elke mislukte poging gestresst raakt en het op een rennen zet; ik kon hem nu wel bij me houden dus dat is echt heel erg fijn! Uiteraard gaat hij dan wel weer te opgekropt lopen, een andere manier van hem om spanning te uiten. Maar dat rijden we er straks wel weer uit als we iets verder zijn.
De rechtergalop ging wel netjes, hij krijgt steeds iets meer sprong en gedragenheid, ik zette mijn hand even voor en hij volgde die ook, voor het eerst in galop!
nog even voor degene die ons niet kennen;
Wisse is een 4 jarige bonte friese ruin.
We lopen tegen veel spanning aan met rijden, wat zich uit in opkroppen.
dit proberen we er zelf uit te rijden en als hij vraagt geven we hem uiteraard sowieso lengte.
Wisse is een erg lastig paard om te rijden, hij wil wel heel graag, maar iets houdt hem tegen om zich goed te geven.
Wel wordt het steeds iets beter en gaan we met kleine stapjes vooruit!
Hij loopt nu dus duidelijk minder dan voor de vakantie-brake, maar dat zal met een week wel weer wat beter zijn.
Volgende maand hebben we weer een onderlinge, we starten BB ant dat is -aangezien hij linksom niet kan galoperen- nog steeds ons niveau.
Verbeterpunten:
* Mijn beenligging, oewel dat soms al iets beter gaat!
* Ontspanning in Wisse, door zn hele lijf heen
* Meer op lengte rijden, maar dat komt door de spanning
* Actiever worden; vooral op links zie je dat zijn achterhand achterblijft.
Mijn man kwam pas aan het eind van de les, dus het is een hele kleine momentopname waarvan foto's gemaakt zijn; net voor/tijdens/na de galop op beide kanten. Linksom loopt hij duidelijk gespannen, dat is zonder de galop erbij een stuk minder.
1. blij met mijn beenligging hier

2. Ik steek mijn handen expres naar voren, hij ging daarop mooi zakken (staat weer niet op foto, grrr).
Houding ook al beter in galop dan voorheen!

3. Onderbenen naar voren houden, daar gaan ze weer...!

4. onderbenen...

5. rare kop

6. Iets netter erdoor rijden, hij houdt hier spanning

7. Al iets beter, onderbenen

8. Blij met deze galop! Nu nog verfijnen

Op sommige foto's wat gespannen, maar dat gaat al steeds beter. Verder moet je goed op je onderbenen letten, maar dat gaf je zelf ook al aan. Zijn vlechtjes zijn trouwens erg schattig.
) heeel erg stinkt en een grote plakboel veroorzaakt in de manen, bah.