Bonte Wisse @ work na vakantie!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Bonte Wisse @ work na vakantie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:03

Sinds een week zijn we weer in de bak aan het rondhobbelen :)
Wisse heeft ivm vakanties enz. de afgelopen 5 weken lekker rustig aan gedaan en een paar keer per week op buitenrit geweest.
Dat deed hij, zelfs de eerste keer, heel erg braaf! We zijn nog niet alleen op pad geweest, maar met andere paarden erbij is hij in elk geval super te rijden buiten, gewoon met los teugeltje en door het verkeer enz. Alleen het strandje vond hij nog spannend ivm de golfjes, dus dat is ons volgende speerpunt :)
Dat meneer hier een stuk wijzer door is geworden en nóg koeler, is duidelijk te merken.
Met rijden heb ik gister voor het eerst een zweepje erbij gepakt, ik kon hem er mee aantikken, aaien en er mee rond zijn hoofd zwaaien zonder dat hij er op reageerde.
Voor de vakantie werd hij nog paniekerig van een zweepje en gooide hij het op rennen, daarom heb ik het eerst niet meer gebruikt.
Vandaag voor de tweede keer dus met zweepje!

Wisse is de constantheid die we voor de vakantie hadden wat kwijt en hij wordt ook wat sloom.
Deze week ben ik begonnen met het ophogen van zijn brok, want ivm zijn eczeem kreeg hij brok wat heel laag in energie stond, zonder suikers/melasse/havers enz. dus dat begin ik nu wat aan te passen om te kijken of hij iets tekort komt.
Verder probeer ik hem door heel licht te schakelen, wat actiever en fijner te maken aan de hulpen.
We zijn vandaag begonnen met de linkergalop, wat hij al enkele maanden niet meer goed doet.
Dit is voor het eerst dat hij niet na elke mislukte poging gestresst raakt en het op een rennen zet; ik kon hem nu wel bij me houden dus dat is echt heel erg fijn! Uiteraard gaat hij dan wel weer te opgekropt lopen, een andere manier van hem om spanning te uiten. Maar dat rijden we er straks wel weer uit als we iets verder zijn.
De rechtergalop ging wel netjes, hij krijgt steeds iets meer sprong en gedragenheid, ik zette mijn hand even voor en hij volgde die ook, voor het eerst in galop!

nog even voor degene die ons niet kennen;

Wisse is een 4 jarige bonte friese ruin.
We lopen tegen veel spanning aan met rijden, wat zich uit in opkroppen.
dit proberen we er zelf uit te rijden en als hij vraagt geven we hem uiteraard sowieso lengte.
Wisse is een erg lastig paard om te rijden, hij wil wel heel graag, maar iets houdt hem tegen om zich goed te geven.
Wel wordt het steeds iets beter en gaan we met kleine stapjes vooruit!
Hij loopt nu dus duidelijk minder dan voor de vakantie-brake, maar dat zal met een week wel weer wat beter zijn.
Volgende maand hebben we weer een onderlinge, we starten BB ant dat is -aangezien hij linksom niet kan galoperen- nog steeds ons niveau.

Verbeterpunten:
* Mijn beenligging, oewel dat soms al iets beter gaat!
* Ontspanning in Wisse, door zn hele lijf heen
* Meer op lengte rijden, maar dat komt door de spanning
* Actiever worden; vooral op links zie je dat zijn achterhand achterblijft.

Mijn man kwam pas aan het eind van de les, dus het is een hele kleine momentopname waarvan foto's gemaakt zijn; net voor/tijdens/na de galop op beide kanten. Linksom loopt hij duidelijk gespannen, dat is zonder de galop erbij een stuk minder.

1. blij met mijn beenligging hier :)
Afbeelding

2. Ik steek mijn handen expres naar voren, hij ging daarop mooi zakken (staat weer niet op foto, grrr).
Houding ook al beter in galop dan voorheen!
Afbeelding

3. Onderbenen naar voren houden, daar gaan ze weer...!
Afbeelding

4. onderbenen...
Afbeelding

5. rare kop :x
Afbeelding

6. Iets netter erdoor rijden, hij houdt hier spanning
Afbeelding

7. Al iets beter, onderbenen _-:(
Afbeelding

8. Blij met deze galop! Nu nog verfijnen :)
Afbeelding

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:15

Ziet best goed uit hoor! :j Op sommige foto's wat gespannen, maar dat gaat al steeds beter. Verder moet je goed op je onderbenen letten, maar dat gaf je zelf ook al aan. Zijn vlechtjes zijn trouwens erg schattig. :))

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:24

Ja, de onderbenen blijven een probleem, die liggen pas mooi als hij mij beter laat zitten, maar dat is pas als de spanning eruit is. En dat zie je duidelijk terug...

De vlechtjes zijn echt maf, houd helemaal niet van paarden met vlechtjes maar bij hem is het om de praktische reden dat het spul wat ik tegen zijn eczeem gebruik (en waardoor hij nu al twee wekn bloot loopt :D ) heeel erg stinkt en een grote plakboel veroorzaakt in de manen, bah.
Nu blijven de manen redelijk schoon en kan ik beter smeren op de plekjes waar het moet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:21

Ahh, die vlechtjes en dat oornetje.. :+:
Ik wil ook één! :D

Je zegt dat Wisse opgekropt loopt vanwege spanning, maar ik vind zijn hals/hoofd-houding lang niet gek!
Ik vind het er zelfs beter uitzien dan in je vorige topics.
Foto 1, 2 en 4 geven heel licht contact weer, maar toch mooi laag.

Hij drukt alleen af en toe zijn rug wat weg, zoals op foto 5 en 7.

Dat wordt nog wat op de wedstrijd! :))

Bungarus

Re: Bonte Wisse @ work na vakantie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:37

ik vind dat je op de laatste foto je handen wel erg ver naar achteren hebt, maar dat kan aan mij liggen. Weet niet zo veel van Engels rijden :P
Doordat je je onderbenen te veel naar achteren hebt ga je af en toe ook wat voorover zitten...
Leuk paard btw!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 21:50

klopt, dat is ook de eerste keer in maanden dat we die galop hebben, hij heeft veel spanning en ik zit er daardoor belabberd op. Moet eigenlijk luchtiger rijden en beter zitten dan, ga er volgende keer op letten :)

Benen en bovenlichaam hebben zeker effect op elkaar, eerder zat ik nog meer voorover maar dat heb ik er grotendeels al uit :)

Rug wegdrukken en opkroppen gaat bij Wisse erg samen.
Als hij niet ontspant loopt hij niet over de rug en duikt hij erachter of loopt hij te hoog.
Maar dat komt wel, we oefenen lekker door :)

Oornetjes, tja misschien wordt het mn volgende verslaving :D

supersnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:21

HIHI,

Nou dat ziet er goed uit hoor! Wisse is ook nog een jonge vent die soms wat dwars is, maar dat vang je altijd weer goed op. Ja, de hals lengte mag naar mijn idee nog wel iets langer, neusje naar de grond. Maar de aanleuning moet dat wel blijven. Meid je werkt heel goed met hem, gun jezelf en hem ook wat tijd.

Enne, je kan er altijd nog een springpaard van maken :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:53

Wisse <3

Die gaat goed zeg. Vakantie heeft hem duidelijk goed gedaan. Hij komt wat verder onder en lijkt inderdaad wat losser.
Foto 2 ziet er zelfs heel goed uit.

Probeer zelf goed op z'n achterhand te blijven zitten. Je valt eigenlijk zelf steeds iets naar voren (hij zet jou op z'n voorbenen, dat is makkelijker voor hem) en daardoor verschuift jou been ook iets.

Je handhouding en ruimte geven op foto 2 is erg mooi (elleboog ietsje minder, maar dat mag voor het doel wel). Ik zou daar eens mee spelen, denk dat hij er echt klaar voor is om dat opgekropte los te laten. Denk ook dat het voor jou ook fijner is.

Hij is nog steeds wel erg scheef. Heb je wel eens wat ge-expirimenteerd met schoudervoor?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:09

Je benen liggen niet te ver naar achter volgens mij, maar je moet op je kont gaan zitten en je buikspieren aanspannen. Wel je hakken meer uitdrukken, maar dat zal beter lukken wanneer je op je kont zit. Op de eerste twee foto's doe je dit al redelijk, daar zijn je hak/heup/schouder redelijk op 1 lijn.
Overigens krijg ik wel het gevoel dat je zadel je een beetje naar voren duwt.
Verder vind ik het nette plaatjes hoor en volgens mij gaat het met die ontspanning helemaal goed komen :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 12:13

het zadel duwt mij inderdaad iets naar voren, hij begint steeds beter te vormen naar de rug dus ik kan er steeds iets beter in zitten ipv erop zeg maar.

lauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:20

Hee,

Eerst wat een mooi paard!
Je geeft zelf je verbeter punten al aan!
Probeer iets meer voor je te kijken,
Verder vind ik wel dat je netjes op je paard zit!

Ga vooral zo door:D

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:23

hoi effe offtopic.
wat ligt der voor groen in de bak .
zag het hier ook al ergens dacht eerst groen van het gras geworden zeker.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 16:54

dat is een kunstgrasbak, hier een close-up van het spul:

Afbeelding

Is best fijn, tenzij het echt gaat klonteren dan loopt het wel zwaar voor ze.
Er ligt zand onder, de bodem blijft door dit 'gras' mooi droog (geen plassen) en dus ook bij winterdag lang te rijden!

NoowNoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:50

Je onderbenen zijn inderdaad een probleem. :P
Maar je geeft het zelf al aan dus dat is goed. :j
Soms zie ik dat je een beetje piano handjes hebt. :oo
Misschien als je je hakken wat meer uitdrukt gaat het probleem met de onderbenen ook weg. *D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 15:14

Wisse gaat waarschijnlijk eerst een maand in training op een goede stal. Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:33

wat een leuk paardje en het ziet er netjes uit, en ik heb ook af en toe dat onderbenen probleem, zelf zit ik rechtop en mijn onderbenen verhuizen naar achter, heel irritant!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 21:38

ik heb dat op boomzadel niet echt, moet dan alleen om mn hakken denken, maar met boomloos heb ik dit probleem wel, ggrrrr...

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:41

Wat een knappe bonte. :D
Ik vind het er al best netjes uit zien voor zo'n jong paard, je mag alleen je handen wel wat meer dragen en rechtop houden. :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:42

opisop_shop schreef:
Ja, de onderbenen blijven een probleem, die liggen pas mooi als hij mij beter laat zitten, maar dat is pas als de spanning eruit is. En dat zie je duidelijk terug...

Het is ook logisch dat je benen naar achteren kantelen. Als je het hele plaatje bekijkt, zie je dat het geheel nog teveel op de voorhand loopt. Hij kiept naar voren, jij kiept naar voren en automatisch gaan je benen naar achteren.
Denk dat als je hem vanachter al wat actiever en sneller krijgt en zelf meer vanuit je heupen lichtrijdt (Dus als het ware je buik naar je handen brengen, maar je schouders daarbij 'op dezelfde plek houden') je beenligging ook zal verbeteren.

Verder vind ik het fijne en ontspannen plaatjes! :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 21:58

dat klopt ook inderdaad Jibbel.
Wisse is op het moment ook heel traag aan de hulpen.
Ik ben vorige week begonnen met bijvoeren van krachtvoer om te kijken of het een vitaminentekortje is zeg maar.
Verder merkte ik vandaag ook weer, toen het echt heel lekker ging, dat wanneer hij zich mooi ontspant hij pas echt lekker schwung krijgt en lekker vlot dóór zn lijf loopt. Dan kan ik ook meteen netter zitten, want dan draagt hij mij beter en valt niet naar voren.
Ben benieuwd wat ze met hem bereiken in een paar weken tijd :)

bobobo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:14

Heerlijk beestje! :D
Heb nog 't idee dat ie soms wat te diep komt. Misschien nog meer overgangen e.d. rijden voor de activiteit? Dan komt ie vanzelf weer wat hoger te lopen. :)

xriannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:16

Ziet er netjes uit! ik vind alleen dat je paard op sommige foto's wat te diep loopt, en een beetje gespannen!
ook moet je op je onderbenen letten!
maar jullie zijn op de goede weg!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:17

ziet er goed uit, op sommige foto's komt hij een beetje gespannen over, maar verder lekker zo doorgaan!:D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 20:25

hij is inderdaad gespannen.
Omdat ik dat er zelf niet uit krijg, staat hij op dit moment op een trainingsstal, waar hij nu al supernetjes loopt EN de linkergalop weer onder de knie heeft :)
Ben erg benieuwd hoe ik hem over een maand terug krijg, dan zal er snel een nieuw topic volgen :D

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:33

okee, veel plezier nog met je paard!