Rustpauze voor je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corime

Rustpauze voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 13:00

Heey, ik zit met de vraag of het nodig is dat je om de zoveel weken/maanden je paard een rustpauze geeft van bijvoorbeeld 2 weken?
Ik rij sinds maart op een 8-jarige ruin en heb sinds die tijd hem nog geen 2 weken stil laten staan, kan ik dit beter wel eens ergens tussen voegen?
Ik zeg nu niet dat ik hem iedere dag rij, hij heeft zijn rustdagen maar nooit zolang.
Dus, is dit beter of niet persé nodig?

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Revanches op 24-08-10 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast ter verduidelijking.

Charrieee

Re: pauze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:02

ik denk niet dat dit echt noodzakelijk ik als je hem soms eens een rustdag geeft :D

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:03

Ik rij nu een jaar een paardje
En voordat ik op vakantie ging ging het veel minder goed dan nu
Ze heeft 3 weken vakantie gehad
En toen rustig weer begonnen
Voor haar (maar ook voor mij) heeft het wel geholpen
We zijn nu allebei een stuk ontspannender :)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:06

Ik heb de mijne al vijf jaar en hij krijgt genoeg rust, maar nooit weken achter elkaar. Hij heeft een enkele keer gedwongen rust moeten houden door een blessure toen hij jonger was, en dat was een ramp. Alles goed in balans houden lijkt me het beste.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:07

Het hangt ervan af hoeveel afwisseling je hem geeft. Ik ken maneges die dichtgaan en waarbij de paarden heerlijk 3 week het land ingaan, zonder werk. Da's heel goed voor ze, je merkt het echt. Maar die hebben wel een heel ander leven dan jouw paard, denk ik!
Ik denk dat het belangrijk is om wekelijks afwisseling in te bouwen. Eens een lekkere buitenrit ipv training houdt ze blij en eens een funsprongetje is voor een dressuurpaard ook een welkome afwisseling.
Als je paard 'verzuurt' en langzamerhand niet meer vooruit te branden is, weet je dat het tijd is om er wat aan te doen. Maar hopelijk komt het niet zover.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:18

Inderdaad, afwisseling is heel belangrijk!

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:58

Nee lijkt mij niet echt verstandig. Sommige zijn natuurlijk andere gevallen, die moeten weleens rust houden voor beide.;)

Maar zolang alles goed gaat en je hem af en toe rust geeft is het beter hem geen weken achter elkaar stil te laten staan. Dus lekker alles in balans laten blijven ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:30

ik kijk een beetje naar wat het paard zelf aangeeft en wat ik zelf het makkelijkste vind, veel afwisseling vind ik ook belangrijk!

corime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:16

oké heel erg bedankt, morgen staat er een bosritje voor de deur! we hebben 1x in de week dressuurles (meestal op dinsdag) woensdag rustdag, donderdag meestal eens balkjes lopen en een klein sprongetje, ook wel eens longeren maar daar ben ik zelf geen held in, vrijdag rustdag en zaterdag dressuur en zondag weer rustdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:05

Ik denk niet dat het noodzadelijk is als je paard 1 à 2 dagen in de week rust heeft.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:08

ik geef ook niet echt een week rust ofzo!

en als ik rijd, rijd ik ook geen uren! als het goed gaat stop ik al naar een 15/20 min, gaat het wat minder dan ga ik wat langer door!

stefaniepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:45

In de vakantie rijdt ik bijna elke dag. Als het school weer gaat beginnen dan maar 3x of 4x per week. Dan heeft die de helft van de week zijn rust. Als ik hem nu bijvoorbeeld 2 weken zou laten staan, dan zou ik toch wel terug moeite hebben de 1ste dagen. Want 't is een paardje dat je best veel moet mee bezig zijn. Anders begint hij weer zijn kuren te krijgen als je er op zit; constant wisselen in de galop, daarbij wat kleine bokjes, en ook constant schudden met zijn hoofd. Dan heb ik best veel moeite :} Het kan wel eens zijn dat ik hem even laat staan, maar dat doe ik liever niet met deze knol _O-. Wel zorg ik voor de nodige afwisseling met het rijden; eens springen, dressuur, buiten rijden,..

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:59

Ik denk dat het voldoende is als je paard 2 of 3 dagen in de week rust heeft.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:56

niet noodzakelijk volgens mij. alleen als k opvakantie ben staat ie bijna 2 weken stil. en voor de rest geef k dr 1 a 2 dagen in de week een rustdag.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:59

1 a 2 dagen in de week een rustdag (waarbij ik overigens niet bedoel 'helemaal stil zetten') inderdaad.

Echt een vakantie van 2 weken doe ik eigenlijk nooit.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:44

Voor gewone sportpaarden is dat eigenlijk niet nodig.
Wij doen het wel bij jonge paarden na het wedstrijdseizoen. Dan krijgen ze 1 a 2 weken vrij in de zin van, veel bosritjes en beetje loswerken in de bak.

De paarden die echt hoog in de sport lopen krijgen wel na bv een internationale wedstrijd eventjes vrij en na het seizoen zelfs een paar maanden. Natuurlijk staan die niet helemaan stil, we trainen ze af en ze gaan dan een aantal maanden meer naar het bos en wat licht werk doen.

Maar paarden die in de basissport lopen hebben dat eigenlijk niet echt nodig, zo hard werken die niet.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:36

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van jou en je paard.
Als jou paard een behoefte heeft aan een rustpauze merk je dat wel.
Bij een achtjarige verwacht ik het eerlijk gezegd niet. Tenminste niet als hij goed is gereden.
Als je maar zorgt voor voldoende afwisseling in het werk en dat je het leuk houdt voor beiden denk ik niet
dat er veel aan de hand is.
En je paard staat toch vaker stil dan je denkt. Bijvoorbeeld door slecht weer of als je even niet kunt.
Dat zijn dan de rustpauzes voor jou paard.
Ik denk dat het bij voldoende goede training niet nodig is.

11AFotograaf

Re: Rustpauze voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:42

Bij mijn pony's heb ik ook nooit echt een vakantie ingeplant, alleen als we op vakantie gingen.
Maar in de winter van 2008/2009 heeft mijn paard met een ernstige peesblessure zo'n 4 maanden stilgestaan en ondanks dat de opbouw best lang was, is hij er wel beter uitgekomen als ervoor.
Dus toen het eind deze winter weer wat moeilijker ging hebben we hem lekker 2/3 weken op de wei gelaten en hem ff rust in z'n kop gegeven, wat buitenritjes gemaakt en gewoon ff niets, en daarna weer aan de gang. De eerste week of zo zijn dan nog niet super, maar ik kon wel merken dat hij minder smoesjes aan het verzinnen was en meer z'n best wilde gaan doen na de vakantie.

Dus ik denk dat het veel aan je paard ligt, maar af en toe een break is niet erg! Je bent zelf toch ook wel eens toen aan vakantie, zelfs als je iedere weekend vrij hebt? Waarom je paard dan niet?

Oh ja, mijn paard wordt 4 keer per week gereden, door mij 2x en mijn vader 2x, dus rustdagen genoeg, maar bij de seizoenswissel geven we hem lekker wat rust om even de spanning van de wedstrijden uit zijn lijf te laten.

cunemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:52

volgens mij is het niet nodig om hem twee weken te laten staan en daar worden ze ook lui van dus als je hem rust wil gunnen laat hem dan 1 of 2 dagen staan in de wei dan verveelt je paard zich ook minder en als je op vakantie gaat vraag even aan iemand of zij/hij hem even voor je longeerd .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:54

Ik heb dat ook een keer geprobeerd, om ze twee weken vakantie te geven. Leek me lekker voor ze. Ze zijn nog nooit zo chagarijnig en strontvervelend geweest... 'k Heb ze toen weer gewoon aan het werk gezet en het hummetje werd weer beter.
Paarden houden van regelmaat, niet van onderbreking.

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:59

Ik geef mijn paard in de zomervakantie altijd 2 weken rust. Ze staat dan gewoon samen met andere paarden dag en nacht op het land. Voor mijn paard werkt dit heel erg goed! Als ik weer begin met rijden gaat het vaak beter dan daarvoor, ze is dan veel meer ontspannen en lijkt er weer zin in te hebben.
Natuurlijk is dit per paar verschillend, maar voor mijn paard werkt het erg goed.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:03

Ik houd er niet van om mijn paard echt stil te zetten voor een dag of twee, laat staan langer. Ik heb haar nog niet zo heel lang, maar ik merk wel dat haar humeur daar niet beter van wordt. Natuurlijk hoeft ze ook niet 7 dagen in de week hard te werken, maar werken wissel ik dan af met andere dingen. Zoals eens aan de hand een wandeling maken door het bos. Zeker nu met die waterplassen, dat lijkt ze prachtig te vinden!
Of bijvoorbeeld even "los" longeren, dat ze even zo gek kan doen als ze zelf wil.
Ze staat namelijk wel een groot deel van de dag in de wei, maar niet 24/7. En bijvoorbeeld morgen wordt ze niet buiten gezet, om dat de weien ongelofelijk nat zijn.

Mijn bijrijdpaardje staat (wanneer mogelijk) wel 24/7 buiten en hij is wat ouder dan mijn eigen paard en hem geef ik wel vaker rustdagen. Dan ga ik in plaats van werken lekker bij hem zitten en gewoon kijken wat hij allemaal doet, zijn bewegingen volgen. Hij staat ook met een haflinger en een fjord en het is best leuk om te zien hoe ze met zijn drieën daar lekker staan. Dan komt hij vaak even bij me kijken wat ik aan het doen ben en in mijn knieën bijten haha :P
Dat doe ik trouwens bij mijn eigen paard ook, maar dan 's avonds als ze in de stal staat en het rustig is op stal.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:06

in de winter heeft de mijne weleens een paar weken rust (en dan 1x in de week les in een binnenbak) want als onze bak bevroren is kan ik niet rijden. (kan ook niet langs de weg, want als hij weinig loopt wil die nog weleens gaan vliegen :P)
en deze zomer reed ik ook niet zoveel moest veel werken en had er gewoon de energie niet voor.

Stefaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:09

1 of 2dagen in de week rijd ik niet, maar poets hem wel en geef hem ook aandacht, laat hem zeker geen ganse dag in de stal staan.
Maar weken achter elkaar kan ik niet doen,
ik denk dat hij dan zowat flipt als ik er terug opkruip.. ;p

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:52

als hij op stal staat zou ik zeker geen 2 weken rust geven, ik ben van mening dat het ritje voor je paar alleen maar gezien wordt als afleiding. Die van mij heeft tot zijn 6de wel elke zomer 1 a 2 weken lekker op land gelaten zonder erop te klimmen wel wat losspringen enz! en natuurlijk gecontroleerd of alles er nog op en aan zat!